• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja ibland undrar man om det är ett sätt att hindra att vanligt folk flyger, jag är ju modellflygare och där finns det många som haft cert. men de tröttnar förmodligen för alla kostnader och bekymmer.
Att renovera ett äldre plan blir ju nästan ogörligt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Innehav av giltiga cert i Sverige minska för varje år pga Transportstyrelsens prissättningar. Många svenska piloter konverterar sitt cert till annat land med lägre kostnader t:ex Danmark där certförnyelsen är gratis. Detsamma gäller utflaggnibg av flygplan. Inom EU kan man göra så numera
Forskar själv i vilket land som är billigast och bäst med tanke på byråkrati mm för både mitt cert och flygmaskin.

Flyger du mycket modellflyg? Vad flyger du med? Började själv i unga år med att kvadda ett antal modeller sedan gav jag upp. Hanterar fullskala bättre. Har dock ett antal gamla modellmotorer som jag startar då och då när jag vill vara nostalgisk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Påminner en hel del om påtvingad service på nya bilar efter ett år även om bilen bara gått 200mil för att garantierna skall gälla.
Och även om att byta en kamrem efter 600mil och 3,5år med hotet från de negativa att kamremmen kan vara upptorkad, för gammal och kan brista, samt att det är nog bäst att även byta ut vattenpumpen när man ändå håller på.

Skillnaden är väl, även om garantier ryker, att där har man i alla fall fritt val själv utan att få körförbud, (Än så länge :rolleyes:.)

M.v.h. JANKRO.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Det är inte bara då det gäller flygplanet som säkerhetskraven är rigorösa. Det gäller även piloten. Hans hälsa och kunnande kontrolleras regelbundet. Om motsvarande krav skulle ställas på bilförare skulle bilköerna bli betydligt kortare.

:cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag har väl flugit det mesta började med motorplan som skulle vara snabba deltor och liknande, men jag tröttnade man fick ju ligga i sväng hela tiden.
Blev mycket segelflyg jag konstruerade och byggde själv och tävlade lite grand. Har flugit en del inomhusflyg i idrottshallar, men har tröttnat ganska mycket. Kommer ihåg att en pilot som kunde flyga aerobatik fick ta över spaken på ett väldigt lättfluget plan men han var på väg in i spinn hela tiden tills han gav upp.
Jo det är svårare att flyga modellflyg än riktiga plan men det är bara plånboken som lider när man kraschar.
Nuförtiden kan man lära sig flyga med datorn förvånansvärt likt ett riktigt modellflyg, blir billigast så i början var det inte ofta man kom hem med något helt. En kompis skämdes för grannarna så han åkte och hämtade planet i en svart sopsäck på kvällen.....:rolleyes:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Håller med dig om svårigheten med modellflyg. Jag flög fullskala samtidigt med modellflyg och jag minns inte att jag var särskilt nervös då jag satt bakom spakarna. Då jag radiostyrde modeller var jag spänd hela tiden och hade ett elände med att flyga mot mig själv. Roligt var det i alla fall i båda fallen.

:mcride:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En gång i tiden köpte jag en radiostyrd helikopter (Schlyter) men klarade aldrig att riktigt flyga den trots att på den tiden svenske mästaren på RC helikoter lärde mig. Fick aldrig koordination mellan fingrarna att fungera. Det kostade bara massor av pengar efter varje störtning och lade sedan av.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag har svårt att koordinera höger och vänster hand, brukar mixa sida och skev så har jag bara trottel att tänka på med vänster.
Idag är det ganska enkelt att flyga helikopter med gyron, det lättaste att flyga är en inte så billig drönare de är helt självstabila och håller rätt på riktning och höjd själva och landar automatiskt.
Om man köper ett program med "sändare" kan man lära sig flyga utan krascher jag gjorde så innan jag köpte en liten helikopter för inomhusflygning, den har tålt mycket krascher också inte som de gamla med glödstiftmotor.
Bilden visar teknikmagasinets minsta helikopter med gyro! går att flyga men inte lätt och kretskortet till en drönare komplett med gps programmerbar kurs. Ska sitta i ett flygplan som kan flyga helt autonomt och fota en halvmil bort och komma tillbaka till fältet, den följer höjdkurvan som finns i google maps. Min kompis som kunde allt körde ihjäl sig på motorcykel förra året så jag tröttnade lite även om jag kan klara det själv, :msn_plane: är ok och flyger bra med elmotor numera, 1,7m spännvidd.
Blir bra med husbil då kan man åka till flygträffar och titta på tävlingar. Perfekt att få med sig alla grejor. :mh4:
 

Bilagor

  • IMG_1130.JPG
    IMG_1130.JPG
    1,4 MB · Visningar: 17

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Propellers och bränsleinjectorerna på plats. Fick idag tillsynslistan som sammanställts av min tekniker som granskar servicemeddelanden mm på flygplanstypen.
Blev massor av mera jobb. Korrotionskontroll av bl.a kamaxlar, drev mm i aggregathuset som driver magneter propelleromställningsregulator mm. Betyder i klartext att en cylinder skall bort på varje sida på varje motor.
Härligt, två dagars extra jobb tack vare Transportstyrelsens rörande omtanke att motorerna skall rosta sönder invändigt. Vet dock att motorer med lång gångtid och slitage har haft gravrost på såväl kamaxelnockarna som kamföljarna. Denna gravrost kan orsaka att kammens profil slits ner och som följd därav så öppnar inte ventilen som den skall och motorn förlorar effekt, typ förlorar effekten på en cylinder. Transportstyrelsens byråkrater kan ju ha rätt någon gång kanske.
Besiktning av slangar och rör gav också vid handen att ett rör som mäter motorns ingastryck på höger motor hade skadad kona och har inte varit tätt. En sådan läcka innebär fel indikering på mätaren och därmed felaktig motorinställning vid drift. Tryckslangar och bränsleslangar har fastställd gång/kalendertid men dessa klarar sig några år till. Puh puh
Tändstift 16 stycken bortlämnade för blästring och justering av elektroder.
Allt ser mycket hoppfullt ut och maskinen skall snart vara i dess rätta element igen.

Tar nu några dagars ledighet för hummerparty i Grundsund över helgen. Färska räkor från fantastiska räktrålaren Atlantic har inhandlats idag av vår käre dotter.
Återkommer om ni orkar:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hoppas se många husbilar efter vägen. Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jobbade med SK-16 under militärtjänsten där vi bl.a. bytte en cylinder på grund av en otät ventil. Vi, värnpliktiga, ville naturligtvis montera direkt men det blev vi nekade av den "stamanställde" utan att först kontrollera den nya cylindern.
Till vår stora förvåning visade det sig att den inte var rund utan oval efter mätning. Så nog var det noga med vissa sakker även i det militära.
Att jag ställde ett par SK-16 på marken efter besiktning och upptäckten av sprickor i landningsställen är en annan historia.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Sk16 har ju stjärnmotor och där är det fortfarande ganska vanligt med spruckna cylindrar och otäta ventiler. En stjärnmotor har ju många cylindrar......
Att byta cylindrar idag är ju ganska enkelt med fast kolvringskompressor mm.
Det är betydligt mera jobb att frilägga, ta bort alla luftstyrningsplåtar med dess lustigt fästen med små skruv och låsmuttrar där man behöver en femårings små händer, dessutom slangar och wires.
Man räknar med ca 8 timmar per motor när det gäller fyrcylindrig Lycoming.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kommer tyvärr inte ihåg allt för många detaljer om själva motorn men var på den tiden enormt imponerad av konstruktionen.
Har för mig att det gällde 9 cylindrar där varje cylinder har 5 liters volym.
Dubbla tändstift kanske är en självklarhet när det gäller flygmotorer (inte vet jag) men det mest märkliga med motorn var att den hade en motroterande kamaxel. (Gav mycket griller på den tiden men nu bryr jag mig inte längre):)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatt jobb med översyn av flygmaskinen.
Motorerna avplåtade och fem av åtta cylindrar bortmonterade för korrisionskontroll och kontroll av kamaxeln som ligger överst i vevhuset. Allt utan spår av rost eller korrition. Känns bra om inte annat så i plånboken
Imorgon återmontering av cylindrar och alla luftledningsplåtar, montering magneter, kontroll och inställning av magneterna-två på varje motor och samtidigt synkronisera dessa. Rengöra oljesilar trådlåsning av div bultförband, rengöring insprutningsmunstyckena, plus en ruskigt massa skruvande.
Kul i alla fall när det går som planerat.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsn. Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.003,4 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En hård arbetshelg är nu över. Arbetat flera dagar med flygplanets motorer.
Rengjort, demonterat kontrollerat och återmonterat. Finns ingen ända på hur mycket som skall inspekteras och kontrolleras. Bränsleslangar kontroll, hur gamla, detsamma med oljeskangar. Magneter, två på varje motor demonteras från motorerna för justering av brytare, tändstift bort och blästras, kontrollerar gnista under tryck, injustering gnistgap efter det återmontering med inställning av förtändning.
Täthet hos ingastör och avgasrör, inspektion av motorns täthet och inga läckagen. Rengöring tvätt an luftfilter, rengöring oljesilar mm mm.
Imorgon inspektion av resten av flygplanet, kontroll infästning av höjd och sidoroder, kolla och justera roderlinornas spänning och skick i såväl kropp som vingar. Många små inspektionsluckar att öppna. Kontroll och inspektion av allt framför instrumentpanelen där de flesta av maskinens elkablar och wires kommer ut. Maskinens värmare sitter också där, drivs av bensin så rör mm kollas noga.
Flygplanet ställs på pallbockar för körning och kontroll av landningsställ, kolla att indikeringslamporna på instrumentpanelen visar om stället är ute eller infällt. Kan ju vara bra att veta...när man flyger med infällbara landningsställ så skämtar man om att det finns dom som har och dom som skall....landa med stället infällt. Inte roligt och dyrt blir det.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 33

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dagarna rullar på och servicen fortsätter på lågfart.
Mycket på flygplanskroppen och landningsställ mm. Hittade småsprickor även i vänster huvudställs däck vilket byts ut. En mutter till indprutningen på höger motor sprack, ny beställdes men har inte kommit ännu. Ett vätskerör till propellerns avisning hade också lämnat in och skall bytas, inte heller kommit hem. Som grädde på moset så skall höjd och fartmätare kalibreras vart tredje år och då visade testinstrumentet att det fanns en läcka i flygplanets rörsystem. Jobbade mer än fem timmar med att efterdra kopplingar kolla slanganslutningar utan resultat. Kollade sedan fartmätaren och där var boven. Spräckt hus i instrumentet. Ny fartmätare som är special till varje flygplanstyp, kan ta någon vecka till innan den kommit hem.
Är glad att inte våra bilar genomgår en liknande kontroll varje år..då skulle det bli mindre bilar på vägen. Inte fel med kontroller på flygplan men ibland tycker man att sllt går till överdrift
Transportstyrelsen med eu i ryggen aviserar lite lindring i sina bestämmelser vad gäller gångtider mm på lätta flygplan. Kanske sparar en del för detta är inte billigt. Tyvärr!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror

Bilden föreställer min tekniker som kollar mitt jobb.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    853,8 KB · Visningar: 33

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Detta med fortsatt renovering känns ha varit lite si och så med under det gångna året. Trots ihärdiga försök......
Sedan mer än ett år tillbaka har jag rest mellan Kallhäll och Manchester för att vara till hjälp hos vår dotter och hennes familj då maken Craig endast 43 år gammal fick diagnosen cancer i bukspottskörteln med operationer, blodförgiftning vid två tillfällen, snabba och många transporter till sjukhus.
Nu slutade detta inte så bra. Craig dog för två veckor sedan och vi var på hans begravning i torsdags förra veckan. En ofantligt sorgsen historia.
Han efterlämnar maka och två barn 10 och 12 år gamla. Förlorade själv min far samma år som jag fyllde 15 år och vet vad det innebär.
Känns ganska futtigt att skriva om jordiska ting just nu, but the show must go on.
Vi kommer iår att fira jul och nyår i all ensamhet i Metropolen Murjek och jag är redan där och min bättre hälft kommer per flyg i morgon kväll.
Våra döttrar med familjer firar för sig själva för att landa och komma tillbaka till den vanliga vardagen igen.

Till er alla

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.

Var rädda om varandra, livet hänger på en ruskigt skör tråd där allt kan kullkastas på ett kort ögonblick eller kanske än värre en längre ofta smärtsam tid för alla inblandade.

Återkommer trots allt nästa år med nya tag.
Hälsningar
Marita Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu börjar dagarna bli längre och det börjar bli dags att ta ut husbilen.
Jobbar lite med div modifieringar som värkt fram under tiden vi användt bilen.
Bl.a var bordet i dinetten onödigt stort, har kortat ned detta med 18 cm och ger nu betydligt bättre plats vid köksbänken. En ersättningsbräda är gjort flr att fylla ut när dinetten bäddas. Vidare finns det sittplats vid bord längst bak och detta kommer att ersättas med bädd men också som förvaringsplats för t:ex en väska el. dyl. Finns ju fortfarande fyra sovplatser och vi åker ju oftast själva.
Fjäderben har bytts fram, vänster drivaxel bytts, nytt lager till vänster framhjul bytt. Nya rör med elkran till gråvattentanken klart och skall monteras.
Funderar just nu på att byta färg på hytten ( slipper vårtvätten :D) och skulle vilja måla den vit med kanske några dekorer. Då finns det två vägar. Dels matta ner hela hytten, grunda och lackera på vanligt vis eller det nyaste att använda folie. Inte helt enkelt att applicera med övning ger färdighet. Denna folie finns i en uppsjö av färger och dessutom i olika mönster typ kamoflage. Nja det lutar nog åt gammal hederlig färg.
Med flygmaskinen går det trögt, transportstyrelsen och dess personal är trots att de påstår att de är till för oss som flyger.... Påminner mera om forna östtyskland.
Någon bil och motorcykel skall också igång så det är som bonden säger bråda tider nu
Inga bra bilder denna gång men återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Upptäckte idag att vi haft besök av inte inbjudna gäster i form av en söndertuggad kudde....möss. Gillar inte dom så nu blir det stor rengöring där allt skall ut. Skåp o lådor kollas. Extrajobb som jag inte riktigt räknat med. Kan i o för sig förstå mössen då bilen stått på värme hela vintern, dock bara runt 7-8 grader. Köpt någon sorts musbortmotare som sitter i 220 volts urtaget.

Glykolvätskan i värmesystemet är snart fyra år och köpt ny röd glykol från VW och som är avpassad till aluminiummotorer. Värmesystemet i husbilen består ju av enbart aluminiumrör, gummislang och rostfritt. Nu skall den gamla vätskan tappas av samt ursköljning av systemet och sedan påfyllning av ny vätska. Tyvärr är det ju lite byngligt att återfylla men har ett kärl som ställs på taket och via en slang genom takluckan till expansionskärlet som sitter strax under taket på toaletten. Enkel påfyllning på detta sätt och sedan på med full värme och cirkulationspump så slipper man luft i systemet.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror
 
Toppen