• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tvättat och målat framvagnsdelar, bytt bussningar i undre länkarmar. Beställt nya undre kulbultar från Tyska Ebay. Dessa kulbultar är betydligt grövre och måste vara mycket mera hållbara mot brott.
Väntar nu på dessa och passar på att ta en tur till Metropolen Murjek imorgon och stannar där ca tio dagar.
Borde vara mycket att göra då jag kommer hem igen, propellrar och injectorer till flygmaskinen skall vara hemma då tillsammans med framvagnsjobbet på husbilen.
Det är mycket nu...:D:D:D
Återkommer
Hälsningar Bror
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det fordras noggrann dokumentation till den som skall ta över din bil annars blir det inte lätt att hitta reservdelar. Påminner lite om ungdomens mopedmärke HPD (hopplockade delar). Väldigt roligt att följa ditt bygge.
EssoJ
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hallå Essoj,
har tidigt förstått detta och har en ganska bra dokumentering på vad som gjorts och ändrats.
Som du säger så vore det nog inte skoj att överta detta stölleprov vid ev köp av reservdelar.
Den lista som jag har innehåller reservdelsnummer på såväl gammal som ny del dessa nummer kommer från original microfiche
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Då skall det bytas framvagn. Denna kommer från en Hymer 1992.
Bra skick på lager och fjädrar-stötdämpare. Har också bytt undre länkarmar med nya bussningar. De gamla såg inte bra ut med massor av torrsprickor.
Lurar också på att byta vänster drivaxel som verkar vara lite glapp i både inre och yttre knut.
Fortsättning följer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    942,2 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ruskigt vad alla bultar kan sitta fast. Den bult som håller länkarmen på höger och staget framåt var inte möjligt att ta bort varför det blev kapskiva och ny bult.
Bultstorleken skiljer också mellan min gamla framvagn och den lite nyare. Fjäderben mot spindeln är på den gamla m10 och på den senare m12. Detta tillsammans med grövre spindelled m16x1,5 isf m14. Tur att jag plockade komplett framvagn annars hade det blivit problem.
Imorgon skall höger sida upp och det skall inte vara något att fundera på.

Bilden föreställer en ful sprucken och sliten inre länkarmsbussning.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    57,8 KB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Framvagn nästan klar nu....blev en del funderingar då hållaren till bromsoket inte passade. Det jag utan vetskap har köpt är framvagn till 1800 kg chassit.
Större bromsskivor 290 mm mot gamla 256 mm. Stor fördel. Måste nu till Kungsåra bilskrot och köpa en större huvudbromscylinder som tillhör det kraftigare chassit. Hjulcylindrar bak är bytta till de större inför förra besiktningen. Bara fördelar med detta. Bromsservot är detsamma så det räcker med cylindern. Nya bromsbelägg behövs också. Väntar också på ny drivaxel till vänster sida.
Kanske finns mera godis på skroten imorgon. Vem vet, de har fått in ytterligare en husbil.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    109,9 KB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Brukar undvika att jobba på helgerna numera. Undantag idag då min bättre hälft ville shoppa på egen hand.
Tänkte mig montera den lite större huvudbromscylinder men blev snart varse att den inte passade på min gamla bromsservo. Jämmer o elände...ny resa imorgon till Kungsåra för köp av ett större bromsservo. Man får aldrig vara riktigt nöjd.

Det fanns ytterligare två husbilar som inkommit nyligen, dock inget för mig. Kollade lite på deras skrotade husvagnar -10 stycken- och dess inredningar. Fina grejer....
Drivaxel och nya bromsbelägg skall vara mig tillhanda senast onsdag så det blir lite ledig tid.

Propellerna till min flygmaskin har inte kommit....fick besked från min mekaniker att en olycka hänt med höger propellers ena blad. Den propeller är motroterande och det är nog inte lätt att hitta ett nytt blad. Det är ju nu inte mitt problem. Kommer att få ersättning för utebliven flygtid plus att ett nytt blad, kostar mellan 90 och 100 tusen. Kostar att ligga på topp:D:D

Har trots allt läget under kontroll känns det som i alla fall. Vill ha bilen klar till månadsskiftet för en ny resa till Metropolen Murjek och då via inlandsvägen med en avstickare till Stekenjokk m.fl platser i all ensamhet. Hösten norröver är ju rent underbar med naturen i alla höstens färger, är ju badkruka så vattnets temp saknar betydelse.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    96,3 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Resan till Kungsåra gick bra. Soligt men lite blåsigt men bra meckarväder.
Bromsservo demonterades snabbt, sökte vidare bland bilarna efter bra att hasaker, hittade lite.
Hem till hangaren och började rengöra bromsservot. Ser nu också att jag måste dra om ett bromsrör-till höger framhjul. Skall dock se om röret räcker om jag drar om det lite.
Konstaterar att det nyare bromsservot är dubbelt så långt som det gamla.
Kommer man att våga bromsa efter detta, är ju egentligen inte särskilt lättfotad.

Monterar det mesta imorgon i väntan på drivaxel och belägg. Vet av erfarenhet att det kan vara ett riktigt skitjobb att ta bort drivknuten mot växellådan. Kan sitta som bara den och det brukar kosta någon knoge.....
Skall ju bli hyggligt väder till helgen och vill ut på tur någonstans.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    90,9 KB · Visningar: 9

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Allt går ju inte friktionsfritt förståss men man lär sig ju aldrig. Det blir alltid massor med extrajobb när man ändrar och modifierar.
Monterat bromsservot med cylinder, har att fundera på spelet mot bromsservot. Just nu är det ett litet tryck på cylindern och det tror jag inte det skall vara. Backjobb imorgon tydligen.
Pga att servot är betydligt större och längre så måste jag byta bromsrör. Alla tre, skarvar på nya rör på två och byter det tredje röret.
Slang och backventil till vacumet från pumpen fungerar.
Tur att inte drivaxel mm kommit ännu så jag har gott om tid.

Bilden visar skillnad mellan det gamla servot och det som nu monteras.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    97,7 KB · Visningar: 15

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Du använde dig av ljus ekplywood. Har du någon närmare kvalitetsbeteckning?
Vilken tjocklek använde du?

Frågar en som tänker sig korta ner vintern.

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Var det inte ljus ekplywood? MDF är ju jättetungt. Nu minns du väl fel.
Du använde MDF till något litet men inte till hela inredningen väl. Du böjde ju toalettdörr också.

Har tittat på nätet efter ekplywood och stött på olika kvalitetsbegrepp.

Nja, det är ju den fortsatta renoveringen som fortsätter med inredningen. I bostäder anses det ju t.ex. lämpligt att renovera kök vart tionde år. Den gamle har fyllt 20 nu.

Jag fick ju för mig att läsa i din tråd igen och blev naturligtvis inspirerad. Tänker inte byta ut allting men kommer att stjäla flera av dina alster.

Hälsningar
Alve
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,när du ändå är på tråden
Köpte det lim du tyckte var bra
Varför får jag inte reglarna att fästa ordentligt i plåten
Vad gör jag för fel tror du som är proffs ?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lauan hette det nog.
Skall kolla lite i mina anteckningar. Tror att jag också har någon bit kvar. Vet dock att det var ljus ekfaner och tunn mdf.
Återkommer imorgon
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Affezell,
känner inte igen detta att limmet inte fäster på reglarna. När jag limnade takplåten så använde jag en fintandad spackel och drog ut limmet, därefter lades plåten på utan tryck men med spännband som höll allt på plats. Torrt 24 timmar senare och jobbet fortsatte. Limmet är ju till skillnad från polyuretanlim ett sk sugande lim som inte kräver press som polyuretanlim gör.
Har du fukt eller feta ytor så kan jag tänka mig att limmet inte fäster. Gör limprov på lösa bitar och om det inte funkar så kontakta Imex så får du hjälp.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Toppen