• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Yngve,
tackar och önskar dig/er också en härlig sommar. Sköna lata dagar med bad sol och värme.

Hälsningar Bror

Har nu följt hela ditt mammutarbete med husbilsbygget.
Jag kan bara hålla med alla glada tillrop du fått under byggtiden.
Superkärra med egen stil och den är ju Unik.:msn_laugh:
:mh4: Lars48
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Til Fiat er det enkelt å kolla priset hos Axel Augustin i Tyskland på reservdelar, de har stort sett allt til bra priser.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Normalt kalla januari går mot sitt slut och man närmar sig barmark, t-shirt och husbilsåkande.
Har haft ett riktigt snack med de två som levererar Fiatdelar – VIA Bil och Torvalla Bil så kom beslutet att köpa från Tyskland att framstå som det bästa alternativet, Inte minst prismässigt och inte heller med tanke på att det inte skulle vara möjligt att köpa lösa ventiljusteringsbrickor. Hos Axel Augustin i Tyskland så var detta helt möjligt. Sparar då ca 1100 kr????? Vad gör reservdelsfirmorna i Svedala?? Och hur tänker deras ledning?
Toppen är nu helt klar för montering på motorblocket förutom då justeringen av ventilspelet. Har beställt dessa tillsammans med en del andra prylar idag så jag kan nog förvänta mig leverans i början på kommande vecka.
Får fira i helgen, kanske besöka mitt gamla föräldrahem utanför Arboga, om inte annat så för en fika. Går ju inte att bara ligga på sofflocket!!!!
Trevlig Helg på er och var rädda om varandra
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 27 jan 2012 002   A.jpg
    27 jan 2012 002 A.jpg
    3,5 MB · Visningar: 25
  • 27 jan 2012 005   B.jpg
    27 jan 2012 005 B.jpg
    3,4 MB · Visningar: 27
  • 27 jan 2012 006   C.jpg
    27 jan 2012 006 C.jpg
    3,5 MB · Visningar: 22
  • 27 jan 2012 008.jpg
    27 jan 2012 008.jpg
    3,5 MB · Visningar: 22
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

27 jan 2012
Beställt ventilbrickor, slangar, gaswire, motorfästen mm från Axel Augustin i Tyskland. Få se hur lång tid det tar att få delar därifrån.

28 jan 2012
Fixat det som jag kunnat idag. Bl:a hårdlött ihop ett rör till förvärmningen. Detta rör skulle kosta 600 kr plus moms hos Fiat. Nu är det fixat och monterat. Har också köpt stålspunnen bränsleslang och hittade också 90 graders vinklade slangar till 16 mm rör.

30 jan 2012. Väntans tider.
Hämtat hem min nyrenoverade generator från bilelektrikern. Upptäckte att den enbart ger 55 ah och den generator som nu sitter i bilen är utbytt för ett år sedan och ger 85 ah. Blir att kränga denna generator och använda den jag redan har. Vet inte om det har så stor praktisk betydelse men,men.
Fått bekräftelse på leverans från Axel Augustin i Tyskland så nu är det bara att vänta på dessa beställda delar. Kan ju under tiden tjyvtitta lite på pumpens innanmäte utan att demontera hela pumpen. Detta med konventil och dess placering och funktion är intressant och skall testas.
Jagar också passande intercooler och tror att jag köper en från SAAB 9-3 - eller om man gillar bilar med stjärna:msn_laugh: - från Mercedes och har idéer om att montera ytterligare en där man normalt monterar org. intercooler. Har en på hyllan från Audi som borde passa.
Undrar bara om det tillför något.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, har inte tittat in på en stund (snöskotersäsong som du vet) men vad kul det är att se din tråd.
Extremt vackert arbete, lite snyggare än nytt!
Jag gillar din förklaring på "ventilknaster" (knäppt ord) som givetvis är en låskil som håller fast ventilen.
Att ventilshims inte kan köpas lösa känns surt men var glad att du inte jobbar med en modern mc--motor, där kan de kosta 200kr/st och man kan behöva alla 16 nya när man gjort om toppen.
Så det kan bli 3200:- bara för att justera ventilerna i material och de är små som bara den, men det finns billigare "pirat"shims, gudskelov.
Man får för övrigt alltid demontera kamaxlarna på det sätt du ska gör när man justerar spelet på en mc-motor vilket är lite tidsödande.

När det gäller laddluftskylare så kan man aldrig ha för bra kylning, större kylare är alltid bättre.
Två kylare som bägge har bra exponering för fartvinden är en riktigt bra lösning om bara luftvägarna inte blir allt för komplicerade.
Tumregeln är 10 graders temperaturhöjning per 0,1 bars laddtryck från turbon så ska du ladda 1,0 bar är det 100 grader+luftens utetemp som ska kylas ner med hjälp av uteluften som kuler laddluftskylaren.
Kommer du ner under 20 grader över utetempen in till motorn är det svårt att förbättra mycket mer men det är som sagt aldrig fel med mer laddluftskylning, "för bra" kan det inte bli.
10 grader under utetempen är exttremt bra så varför inte sikta på det?

Ska bli mycket kul att se hur din motor kommer att fungera när allt är klart.
Ska du köra med original turbo?

Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
kul att du hinner läsa lite på forumet. Har ju förstått att du gillar snöskoter -och vem gör inte det?
Hade tänkt fara upp nu på torsdag till Jokkmokks Marknad men barnbarn kommer emellan så det blir inget Murjek denna helg. Tyvärr.

Detta med motorer och dess tillbehör är inte min starka sida och framför allt inte dieseln och dess insprutning.
Motorn snart helt ihopsatt. Skall låta tillverka ett anslutningsrör till insugsröret. Hade först tänkt kapa ordinalrör och vinkla detta för att passa för laddluftkylaren. Vet dock inte vinkel på detta rör ännu så det får anstå ett tag.
Laddluftkylaren kan placeras bakom stötfångaren. Bör nog såga ut ett passande hål i stötfångaren för fritt luftflöde. Skulle sedan passa att montera ett vinklat rör och ansluta till ytterligare en luftkylare. Vad tror du om det? Räcker orginal turbon till eller har du tips på passande? Har försökt luska lite om dess storlek men fattar inget...........

Ha det gott i skoterspåret
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

I väntan på delar från Axel Augustin,
så försöker jag lära mig en del om intercooler mm
Kanske någon på forumet kan ha glädje av detta också

Saxat ur Auto Speed idag.

For forced aspirated cars, intercooling is one of the most vital considerations. In fact, after ensuring that you get plenty of boost over as wide an engine load range as possible, and there’s the right fuel and (in petrol engines) ignition timing, intercooling is the key to making power. That applies whether you’re talking an Impreza WRX, Falcon XR6 Turbo – or a diesel passenger car.
But in other respects, diesels are different. Simply, the intercooling approach that works on a high performance petrol engine car does not necessarily work on a diesel turbo. Let’s take a look.
Air/Air and Water/Air

Intercooling approaches can be divided into two basic types – air/air intercooling and water/air intercooling.
  • Air/Air
112608_4lo.jpg

Air/air intercoolers are the most common type of intercooler, both in factory forced induction cars and aftermarket. They are technically simple, rugged and reliable. An air/air intercooler consists of a tube and fin - or bar and plate - radiator.
The induction air passes through thin rectangular cross-section tubes that are stacked on top of the other. Often inside the tubes are fins that are designed to create turbulence and so improve heat exchange. Between the tubes are more fins, usually bent in a zig-zag formation.
Invariably, air/air intercoolers are constructed from aluminium. The induction air flows through the many tubes. The air is then exposed to a very large surface area of conductive aluminium that absorbs and transfers the heat through the thickness of metal.
Outside air - driven through the core by the forward motion of the car - takes this heat away, transferring it from the intake air to the atmosphere.
In the absence of any other description, an ‘intercooler’ is an air/air design.
  • Water/Air
112608_3lo.jpg

A water/air intercooler uses a compact heat exchanger located under the bonnet and normally placed in-line with the compressor-to-intake-manifold path. The heat is transferred to water which is then pumped through a dedicated front-mounted radiator cooled by the airflow generated by the car's movement.
A water/air intercooler system consists of these major parts: the heat exchanger, radiator, pump, control system, and plumbing.
  • Advantages and Disadvantages
An air/air design is cheap (these days, with the advent of eBay cores, very cheap) and simple. In many applications a large core can be used and the only real difficulty is getting plumbing to and from the core. However, in some cars that can be hard indeed!
A water/air intercooler has some distinct cooling advantages on road cars. Water has a much higher specific heat value than air. The 'specific heat value' figure shows how much energy a substance can absorb for each degree temp it rises by. A substance good at absorbing energy has a high specific heat value, while one that gets hot quickly has a low specific heat. Something with a high specific heat value can obviously absorb (and then later get rid of) lots of energy - good for cooling down the air.
A water/air design has the potential to have a much bigger heat sink effect (more on this in a moment) and so can cope with temperature spikes very well. Getting the small diameter water hoses to the front-mounted radiator is usually a lot easier than getting the large diameter tubes associated with an air/air intercooler to the front of the car. However, a water/air system is more complex, more expensive and often heavier than an air/air design.
Heat Sinking

In most petrol car applications, intercoolers work more as heat sinks than as radiators. That is, they seldom – if ever – shed the heat at the same rate as it is being absorbed.
So instead of thinking of an intercooler as being like the engine coolant radiator at the front of the car, it's far better to think of it as being like a heatsink inside a big sound system power amplifier. If an electric fan cools the amplifier heatsink, you're even closer to the mark. Audio output power spikes generate heat that's dumped into the amplifier's heatsink to then dissipate to the air over a relatively long period. This means that the heatsink does not have to get rid of the heat at the same rate at which it is being absorbed.
Now, take the case of a turbo road car. Most of the time in petrol engine turbo road cars there's no boost occurring. In fact, even when you're driving hard, by the time you take into account braking times, gear-change times, trailing throttle and so on, the 'on-full-boost' time is still likely to be less than fifty percent. In normal highway or urban driving, the 'on-full-boost' time is likely to be something less than 5 per cent!
So the intercooler temperature (note: not the intake air temp, but the temp of the intercooler itself) is fairly close to ambient most of the time. You put your boot into it for a typical quick spurt, and the temperature of the air coming out of the turbo compressor rockets from (say) 40 degrees C to 100 degrees C. However, after it's passed through the intercooler, this air temp has dropped to (say) 55 degrees.
Where's all the heat gone?
Traditionalists would say that it's been transferred to the atmosphere through the intercooler (and some of it will have done just that) but for the most part, it's been put into the heatsink that's the intercooler. The temperature of the alloy fins and tubes and end tanks will have risen a bit, because the heat's been stored in it. Just like in the amplifier heat sink. Then, over the next minute or so of no boost, that heat will be transferred from the intercooler heatsink to both the outside air - and, importantly, also to the intake air going into the engine. (Since the engine's now off boost, that heating of the intake air is of no consequence.)
However, there’s a very important point to note. This sequence of events applies only to cars where turbo boost events are relatively rare.
Diesels

112608_6lo.jpg

Turbo diesel road cars are on boost far more than an equivalent petrol engine car. In fact, because the off-boost airflow of a diesel doesn’t vary with load, there’s potentially enough exhaust flow to keep a turbo boosting even when the driver has their foot off the accelerator on the over-run! And a diesel turbo that runs 2 or 3 psi boost in normal highway cruise is common.
There are two reasons for this differing behaviour – a diesel doesn’t use a throttle and so the airflow generated by the turbo is not artificially reduced; and because diesels are intrinsically less powerful for their capacity than petrol engines, to make up for that power deficit, the turbo is usually sized to work harder more of the time.
In addition to being on boost a far higher proportion of driving time, diesels generally use higher boost figures than petrol engine cars. And irrespective of whether the car is under load or not, the air temperature exiting the turbo depends on how much it has been compressed, that is, its boost pressure. Higher equals hotter.
This combination of factors – higher boost used more often – results in different intercooler demands. In short, a diesel intercooler has to work far more at ‘real time’ removal of heat rather than acting as a heatsink.
So what implications does this have?
  • Heat Soak
In a diesel, heat soak becomes a huge problem. Take an intercooler that’s mounted under the bonnet, as many factory diesel intercoolers are. The car is driven and then parked. The underbonnet environment then gets hot – much hotter than when the car was running and there was airflow through the engine bay, and (separately) through the intercooler. In fact, on a hot day, it’s not hard for a heat-soaked intercooler to be at 70 degrees C.
The car is started and driven off. Because it’s a diesel, straightaway it’s likely to be on boost – and plenty of it. So air is exiting the turbo at (say) 100 degrees C and then passing through an intercooler that’s at (say) 70 degrees C. As can be seen by the relativity of these figures, the intercooler will still drop the temp of the induction air, but only by a small amount. The result is hot induction air entering the engine, resulting in poorer power, fuel economy and throttle response.
  • Heat Sinking Capability and Underbonnet Intercoolers
Now here’s where it starts getting really interesting. In most cars, an intercooler with a high heat sink capability is a good thing – it allows the intercooler to knock off the temp spikes caused by short-term high boost events. But if the heat-soaked intercooler has a high heat-sink capability, it will stay hot for longer.
So for example, an underbonnet water/air design, which has a high thermal mass (water has a very high ability to absorb heat, or to put this another way, stay hot once it is hot!) will have poor effectiveness as an intercooler for quite some time after a hot car has been re-started.
112608_5lo.jpg

That’s just the same as for a water/air intercooler under the bonnet of a petrol turbo car. Measured intake air temps on a factory water/air intercooled Subaru Liberty RS shows that intake air temps remain high for some time after a hot car has been restarted. But in the petrol turbo car, boost is used less and is lower in level, so allowing time for the water/air heatsink to drop in temp after driving off.
Real Time Heat Removal
Because boost is used far more often in a diesel, the intercooler has to be designed to be effective at real-time heat transfer to the atmosphere, rather than storing the big spikes for later, slower dissipation. This means the intercooler efficiency must be higher – much higher than in a petrol turbo car. And because a turbo diesel can generate high boost pressures at low road speeds, forced air cooling (eg by fans) is needed far more often than it is in a petrol engine car.
  • Pressure Drop
At a given boost pressure, a diesel has equal airflow at one-tenth full load, half full load, and full load. In other words, diesel airflows are on average considerably higher than are experienced in a petrol engine car of the same capacity. This has major implications for intercooler sizing. If the intercooler causes a pressure drop (ie has a flow restriction), not only will top-end power suffer but, through the increased pumping losses, cruise fuel economy may also be affected.

Water and Diesels

Because of their small cylinder clearance volumes (ie high compression ratios), diesels are very susceptible to engine damage if they ingest water. This has implications for water/air intercooler designs – any internal water leak could quickly prove catastrophic.
Sunmmary

112608_7lo.jpg

So where does all this lead us for diesels?
  • An underbonnet intercooler should not have a high heat-sink capability. That is, its thermal mass should be low. This has significance for water/air systems that place a large volume of water (eg 1 or 2 litres) in the heat exchanger. It also implies that air/air intercoolers should be physically light.
  • Water/air systems can benefit from a large volume of stored water, if that water is stored in location that does not heat soak when the car is stopped.
  • In addition to having low thermal mass, underbonnet intercoolers should have forced air fan cooling to enable very quick temperature reduction after restarting a hot car. This is also advantageous in low speed / high load conditions.
  • Intercoolers should be sized and designed to allow large amounts of heat to be removed real-time. For example, air/air cores (and for water/air system, the water radiator) should be located so that lots of outside airflow passes through them. In other words, the old plonking-of-a-big-core-in-front-of-the-radiator without paying any attention to actual flows (ie difference in ambient pressures before/after the core) may not be very successful. (Many high performance petrol engine cars get away with this approach because a 10 second burst of boost might have 120 seconds to get rid of the absorbed heat...)
  • Intercoolers should have a very high internal airflow capacity. For example, for the same intercooler size, an air/air intercooler with a small number of long tubes will have a greater flow restriction than an intercooler with a large number of shorter tubes.
Conclusion

It’s easy to look just at the power figure of a turbo diesel and assume that little intercooling capacity is needed. In fact, view the intercoolers of some factory turbo diesels and you could certainly think that! However, because more boost is used much more often, intercooling a diesel turbo requires much better design than an equivalently sized petrol turbo engine.

Tur att inte kunskap är tungt att bära
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror.
Turboladdaren du tänkt använda, har du en bild på den (gärna med typbeteckning)?
Jag tror att origialturbon till mtorn kommer att fungera mycket bra till dig men allt går som alltid att förbättra.
Om turbon är i fint skick skulle jag inte byta ut den (jo, kanske jag) men är den skadad, sliten eller ej komplett kanske en Mtisubishi TH04HL-19 vore ett roligare val?
Du kanske får byta fjäder i WG-klockan för att uppnå runt 1,1-1,5 bar men sedan har du ett suveränt aggregat som väl räcker till 150 hk i en dieselmotor (330 hk bensin).

Intressant artikel om laddluftskylare, jag är dock inte helt överens med författaren i vissa frågor.
De mätningar jag utför på jobbet visar inte på ständigt stigande temperaturer med tid gällande besinmotorer under last, då har man ett uselt laddluftskylsystem så det kan vi inte sälja.
Mina motorer har en mycket stabil lufttemperatur in i motorn eftersom laddluftskylningen fungerar bra, (husbilen var extremt stabil när jag testade med min nya IC).
Finns det standrad-turbomotorer där laddluftskylaren enbart fungerar som en värmeackumulator och har kraftigt ökande ut-temp med tid?, jag tvivlar.
För dragracing finns det (har byggt en del) men knappast för fordon som säljs till konsumenter.
Jag gissar att artikelns uppgifter bygger på teoretiska data, inte uppmätta.

Sedan är det oklart vad som menas när de jämför diesel med otto-motorer (bensin mm.).
Är det motorer med liknade effekkt eller liknade storlek/volym?
Den gamla grundregeln gör gällande att man ska ha dubbelt så stor turbo+laddluftskylare i en diesel gäller för lika effekt.
En 300 hk bensinmotor har komponenter i samma storlek som en 150hk diesel, enligt det tankesättet.
Nu stämmer det inte riktigt, speciellt inte då det gäller moderna dieslar som har mycket lite luftöverskott så stora komponeter behövs därför inte.
Men dagens motorer har dessutom rejäla laddtryck så de har upp mot (och över) 200 grader ut ur turbon, bra laddluftskylning är därför viktigare än någonsin förr.

Hur sor kylare ska man ha då?
Jag skulle bygga en anläggning med så stor laddluftskylare som ryms utan att bygga om dragbilen allt för mycket.
Sedan skulle jag välja en så modern laddare som möjligt med WG (VNT-turbo är överkurs) och göra fina gasvägar ut-från-turbo-till-IC-ut-till-motor, t.ex. vinkla om insuget om det behövs.
Sedan ett fint 2,5" avgasystem så är det bara att justera in pumpen så har du dina 150hk, garanterat!
Justera in så hög förtändning som motorn klarar utan att förlora sin fina motorgång (och utan att gå sönder, hur vet man när den händer?) och den bränslemängd som ger den effekt du vill ha.
Då har du en mycket snabb 80-tals husbil!
Ha det // Alf (-22 i dag, ingen skotertur i kväll)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hur sor kylare ska man ha då?
Jag skulle bygga en anläggning med så stor laddluftskylare som ryms utan att bygga om dragbilen allt för mycket.
Sedan skulle jag välja en så modern laddare som möjligt med WG (VNT-turbo är överkurs) och göra fina gasvägar ut-från-turbo-till-IC-ut-till-motor, t.ex. vinkla om insuget om det behövs.
Sedan ett fint 2,5" avgasystem så är det bara att justera in pumpen så har du dina 150hk, garanterat!
Justera in så hög förtändning som motorn klarar utan att förlora sin fina motorgång (och utan att gå sönder, hur vet man när den händer?) och den bränslemängd som ger den effekt du vill ha.
Då har du en mycket snabb 80-tals husbil!
Ha det // Alf (-22 i dag, ingen skotertur i kväll)[/quote]

Hej Alf,
oj nu har jag mycket att plugga på och lära mig.
Dina råd är goda du syns att ha gedigna kunsjkaper i detta med motorer och turbo.

Tur att jag inte skall till Jokkmokk idag för det är kallt. Hos oss just nu 15 grader och ändå kallare i Norrbotten.
Jobbar med motorn och pluggar lite istället
Ha det så gott i kylan
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så kom då det lilla paketet med UPS innehållande en del behövliga grejer, bl:a justerbrickorna till ventiler och dess spel några slangar packningssats till växellådan mm.
Cylinderlocket nu med rätt justerat ventilspel – kollat flera gånger för att vara säker på 0,5 mm spel - på plats tillsammans med en massa annat som skall dit.Toppen på plats med packning av rätt tjocklek - för kolvarnas frigång- Monterat kamremmen med dess sträckare och noga placerat märkningarna för rätt inställning.

Måste nu undersöka detta med turbon - som Bäckmark skrev om tidigare - , dess funktion och om jag skall behålla denna eller ersätta den med en annan och kanske större.

Verkar ha alla delar nu så om någon dag så skall motorn ur sitt ställ för att ge plats för växellådan som står på tur.
Skall hämta provbocken i hangaren och anpassa denna för Fiat motorn med låda. Blir att svetsa passande fästpunkter för original motorfästen. Alla tre motorfästen kom också hem idag. Känns ganska mjuka och om man jämför med de befintliga så är det stor skillnad.
Börjar bli ganska spännande nu. Det närmar sig start-up.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 7 jan  2012 005   A.jpg
    7 jan 2012 005 A.jpg
    3,4 MB · Visningar: 21
  • 7 jan  2012 006   B.jpg
    7 jan 2012 006 B.jpg
    3,3 MB · Visningar: 24
  • 7 jan  2012 007   C.jpg
    7 jan 2012 007 C.jpg
    3,6 MB · Visningar: 24
  • 7 jan  2012 010   D.jpg
    7 jan 2012 010 D.jpg
    3,6 MB · Visningar: 32
  • 7 jan  2012 011   E.jpg
    7 jan 2012 011 E.jpg
    3,5 MB · Visningar: 26
  • 7 jan  2012 021   F.jpg
    7 jan 2012 021 F.jpg
    3,4 MB · Visningar: 25
  • 7 jan  2012 017   G.jpg
    7 jan 2012 017 G.jpg
    3,5 MB · Visningar: 27
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bakläxa, Bror! :msn_embarrassed:

Skyltfotot är inte i fokus.
Det är nog 1:a gången du lämnar ifrån dig en miss.
Bevisar BARA att du är mänsklig, du verktygens häxmästare! :bock:
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

härlig bror att få börja läsa om din motorrenovering igen, har saknat den, den piggar upp, kan inte säga annat än man skulle vilja montera in den motorn i sin bil:msn_laugh: börjar se riktig maffig ut. mvh Kent
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tusan vad dagarna går fort. Redan onsdag på väg mot torsdag. Det ÄR torsdag nu.
I dag har det bara varit lite smålir. Monterat slangar, kollat det som gjorts hittills.
Hämtade också främre avgasrör och det var då inte mycket att ha. Hål som på ett barns ärtbössa så det blir retur på och sedan köpa raka rör och olika krökar och svetsa ihop ett helt system på minst 2,5 tum. Till detta en "öppen" ljuddämpare så blir det smaskens.
Har också jobbat med turbon och grenröret. Fick värma loss alla skruvar med gassvetsen. Byter alla skruvar och muttrar för ev framtida demontering och byte av turbo.

Nu blir det Grundsund i morgon kväll. 46 snabba mil...
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon: på måndag kväll.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8  jan  2012 003.jpg
    8 jan 2012 003.jpg
    3,2 MB · Visningar: 14
  • 8  jan  2012 004.jpg
    8 jan 2012 004.jpg
    3,3 MB · Visningar: 14
  • 8  jan  2012 006.jpg
    8 jan 2012 006.jpg
    3,3 MB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Någon som har en Fiat 2.5 td med den s.k. Sofim motorn.
Denna motor saknar glödstift men har ett glöd don på insugsröret. Gäller nog även för Iveco med samma motor.
Det jag vill åt är ett par tre bilder på installationen-kabeldragning samt om möjligt även nummer och beteckning på relät för denna glödfunktion.
Måste bygga om hela ledningssystemet under huven, men har orginal kopplingschema så där är inga problem, men det är svårt med gödreläer från skroten de vill ha nummer på detta för att det skall bli rätt.
Tackar
Nu drar vi till Grundsund.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28-29  jan 2012 006  Ventil mm.jpg
    28-29 jan 2012 006 Ventil mm.jpg
    3,3 MB · Visningar: 14
Toppen