• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Meckade en Royal Enfieldmotor i min ungdom.
Tog en passande rörmokarbit och sågade upp en öppning i kanten.
Satte den biten på ventilskaftet och "satte press" m.h.a. en snickar-
tving. Ventilknastren hanterades med en anatomisk pincett för att inte
riskera fingrarna.
efter ventilslipning så sattes det hela ihop med samma metod.
Kan det vara en metod för "den store meckaren" Bror?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans,
ja det är den typen jag använt. Använde dock en gammal hylsa som jag slipade ur. Fungerade perfekt att demontera med
Får topp mm från blästringen i morgon eftermiddag och då skall vi se om det går att montera ihop alltsammans med samma hylsa och hävarms metod.
Jaja skall på gammalt vis slipa in ventilerna också. Slippastan framtagen, skall bara hitta skaftet med sugkoppen annars får jag köpa en ny sådan imorgon.

Sov Gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så har man då fått hem de blästrade delarna , bl:a cylinderlocket. Det är ju ganska underligt att om man vill ha något gjort och gjort på rätt sätt så måste man göra det själv. När delarna lämnades så sades det tydligt att delarna skulle glasblästras och det bekräftades av kundmottagaren.
Likt förbannat så har man sandblästrat dessa delar. Grova ytor som nu måste målas vilket är lite sorgset. Får hitta någon fin silverfärg. Sur man blir….
Skall imorgon iväg med toppen till mek.verkstan i Spånga för att få två pinnbultar urborrade och efter det hitta en verkstad som kan tvätta toppen i tvättmaskin. Nu är den full med sand och det är inte bra!!!!
Återkommer:music-icon::music-icon::msn_angry::msn_angry::msn_angry:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 17 jan 2012 002.jpg
    17 jan 2012 002.jpg
    3,4 MB · Visningar: 26
  • 17 jan 2012 001.jpg
    17 jan 2012 001.jpg
    3,4 MB · Visningar: 23

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha har i väntan på cylinderlocket jobbat ett par dagar med flakmoppen men rotade i en del lådor och hittade ett par modellflygmotorer. Åh det var länge sedan jag lekte med dessa. Har tyvärr inget bränsle hemma så det blev att sitta och drömma sig tillbaka till tider då det begav sig och man hade tid att mecka med modellflygplan och motorer.
Det hänger ju en kopia av min riktiga flygmaskin i matrummets tak som motorerna demonterades bort på inför takmonteringen. Kanske dags att ta ner modellen, montera motorerna och ut på flygfältet igen. Är nog minst 40 år sedan jag senast flög ett modellflygplan.

Nu till verkligheten och vardan......
Har nu varit hos min supermek-verkstad och hämtat hem cylinderlocket. Urborrade avdragna pinnbultar och nu med ny Heli-Coil insats i rostfritt. Kommer alltid att gå att lossa dessa bultar framledes.
Monterar nu alla skruvar-muttrar med silver eller kopparfett och skall imorgon försöka hitta mässingsmuttrar till avgasgrenröret.
Har ju också tvingats att silvermåla alla råa sandblästrade aluminiumdelar. Hur nu någon blästerverkstad kan vara så korkade att man använder sand på aluminiumgods. Ruskigt ful och rå yta Frågade varför men fick inget bra svar. Ingen mera blästring hos den firman trots att jag har massor av delar till olika objekt som skall blästras.
Nu skall det slipas in ventiler och därefter en ordentlig rengöring. Är livrädd för blästersand i lagerbanorna.
Följer också med på forumet och inhämtar kunskap och dieselpumpens inställning och funktion avseende mera effekt.
 

Bilagor

  • 20  jan 2012 003   AA.jpg
    20 jan 2012 003 AA.jpg
    3,5 MB · Visningar: 15
  • 20  jan 2012 004   BB.jpg
    20 jan 2012 004 BB.jpg
    3,4 MB · Visningar: 15
  • 17-20  jan 2012 006  A.jpg
    17-20 jan 2012 006 A.jpg
    3,7 MB · Visningar: 14
  • 17-20  jan 2012 004   B.jpg
    17-20 jan 2012 004 B.jpg
    3,5 MB · Visningar: 14
  • 17-20  jan 2012 005   C.jpg
    17-20 jan 2012 005 C.jpg
    3,4 MB · Visningar: 15

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

HeJ Bror när det gäller muttrar på avgassidan så rekomenderar jag förkopprade låsmuttrar
gärna kragmutter för att slippa att dom lossar av vibbarna i dieseln.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Huvaligen Bror!

Jag flög flera hundra timmar fullskala innan jag lade av. Jag minns att jag njöt hela tiden. Jag flög modellflyg också och minns att jag var skitnervös hela tiden. Tycker mig känna igen 10 kubikare på dina bilder. Vilka kraftpaket dessa motorer var. Då man hade justerat upp varvet till sin spets gällde det att hålla i hatten.

Är sugen på att prova på modellflyg igen men tror då att jag satsar på eldrivet och saktaflygande. Man måste acceptera sin ålder.

Apropå flyg så återkommer jag till navigering. Hörde du talas om skorpnavigering?
Varom inte så kan jag berätta det (gäller tiden då dubbeldäckare var det senaste).

Vi hörs!

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Då dubbeldäckare var högsta mode hände det ofta att piloten inte hade en aning om var han befann sig. På den tiden var ju landningsfarten så låg att det nästan var stillastående i lämplig motvind. Då landade man lätt nära en by för att fråga var man var. En tuff pilot med fladdrande skinnhuva förnedrade sig naturligtvis inte med att fråga någon om var han var. Då frågade han i stället efter närmaste bageri. Knallade dit och köpte en påse skorpor eftersom alla bagerier på den tiden hade ortsnamnet på påsen. Ödeshögs skorpor t.ex.

Skorpnavigering.

:msn_laugh:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oh my god, vilket pickel det är att montera ihop ventiler med fjädrar och små knaster när man inte har riktiga verktyg. Rackarns hårda fjädrar och improviserat verktyg. Ingen bra kombination.
Nåja efter några fula ord och lite tålamod så sitter nu dessa på plats. Återstår nu att mäta in ventilspel som skall vara 0.50 mm på både insug som avgasventiler. Återigen inget specialverktyg. Då är det bara att montera kamaxeln och dra den med rätt moment, fram med bladmåttet och ta reda på nuvarande spel. Med lite otur kan det bli många demontering-monteringar. Efter att jag slipat in ventilerna så har spelet minskat med 0.05 mm till 0.1 mm per ventil vilket betyder åtta nya justerbrickor i rätt mått. Beställer imorgon och hoppas att det inte tar en evighet att få dessa.
Spridarna är också klara att hämta hos Norrorts Motor. Skall vara exakt injusterade till 230 bars öppningstryck. Börjar bli lite spännande nu……..
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 24  jan 2012 004   A.jpg
    24 jan 2012 004 A.jpg
    3,6 MB · Visningar: 12
  • 24  jan 2012 005   B.jpg
    24 jan 2012 005 B.jpg
    3,5 MB · Visningar: 12
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
Läser med nöje dina reportage även om jag själv är utrustad med 2 vänstertummar i varje hand. Har skruvat ihop en Volkswagen 1200 av två vrak i tidernas begynnelse, men där nånstans slutar min tekniska kompetens (behövde ungefär en skruvmejsel, en hylsnyckelsats och en domkraft när det begav sig 1967).

Vad är ett knaster???????

Det låter som slang för en cigg???
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar Roland.
Ett knaster - egentligen ventilknaster- är en halvmåneformad "låskil" och som tillsammans i par utgör låsningen på ventilskaftet mot ventilbrickan. Om du tittar på den första bilden i sista inlägget så ser du att ventilen i mitten saknar dessa knaster.
Enkelt om man bara vet vad det är.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Ventilknaster.jpg
    Ventilknaster.jpg
    292,8 KB · Visningar: 3
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Shit, ser ut som nytt! Faktum är att jag tror det kommer fungera bättre än från fabrik - så små toleranser som du har så kommer den gå bättre än en klocka :)
Trevlig läsning!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Iceman och tack.
Naturligtvis skall det vara rent och fint och noggrann montering och injustering av allt. Kommer ju inte att stoppa med detta utan har för avsikt att försöka ta ut betydligt flera hästkrafter ur motorn framöver. Jobba med insprutningspumpen, -försöker lära mig dess funktion så bra som möjligt, turbotryck, intercooler mm. Få se vad det kan bli av detta.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Afton

Nu hoppas jag att detta monterande och skruvande slutar med en direktsänd utsändning via webcam när det hela skall premiär-startas.
Då får vi alla samtidigt med dig, tillsammans höja ett glas till dieselbrummets och din ära :bock:

/Lj
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej lassej,
tackar men tror du att detta skruvande och muttrandet verkligen har ett slut?
Skall försöka med youtube vid första start som kommer att ske i en "bock" i garaget. Naturligtvis bör man ha ett glas gott intill sig endera för att fira att allt fungerar eller för att dränka ev sorg.

Skruvandet är ju resan men vart är målet?

150 hkr, uppvägd husbil till 3500 kg, sexväxlad låda eller automat, snart skattebefriad men förhoppningsvis inte alltför svinaktig för miljön. Ooohh sä många fantasier......

Hälsningar Bror
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Trimma motorer ska jag också återuppta när jag blir pensionär, coolt :)
Jag kommer sitta lika bänkad (vid youtube) som din motor vid uppstart - ska bli intressant. Jo, vi är nog lite nördiga, men det kan vi väl i så fall bjuda på :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Osten,
inte utan att jag själv ibland funderar på hur man orkar och står ut.
Envis som en röd gris tillsammans med stor nyfikenhet på tekniken håller detta vid liv.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
jadu, min bättre hälft stälde den frågan för en tid sedan.............tror att hon fortfarande väntar på ett bra svar.
Försöker kanske lista ut vad man kan prestera med hjälp av lite verktyg, ett litet garage och husbilsplats med blått tak och just nu vit matta.
Detta är trots allt väldigt skoj och lärorikt, varför jag nu skall kunna något vid min ålder- borde kanske slå mig till ro ???!! Nej o nej.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag har jag varit ordentligt förbannad på Fiat och dess reservdelsordning. Behöver fyra stycken justerbrickor för att få föreskrivet ventilspel. Så långt inga problem, trodde att det största skulle vara att mäta ut exakt vilka mått på brickor som behövdes.
Då jag beställde dessa brickor så beställdes en av varje sort 3,70, 3,75 , 3,80 och 4,00 mm tjocklek. Trodde i min enfald att det skulle gå att köpa enbart en av varje men där blev det tjiii. :msn_angry::msn_angry:
Såldes bara i satser om fem stycken a 78 kr styck och det behövs fyra olika tjocklekar vilket betyder fyra satser x fem = 20 x 78 kr plus moms. Skall kontakta min lilla verkstad i Spånga och se om de kan slipa bort en tiodels mm på originalen. Betalar hellre mek.verkstan 1500 kr än till Fiat bara för att slippa bli förbannad.
Slangar till vatten, servo, bränsle och olja har också beställts men ingen vet leveranstiden.
Hur står det till med Fiats reservdelsförsörjning???
De skall få ett antal dagar på sig och efter det så försöker jag i Tyskland. Kanske Swedol har liknande slangar med olika böjar??? får kolla imorgon
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 
Toppen