• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ser fram emot att få montera upp denna hållare. Tror att det kommer att bli toppen. Nu skall bara väggfästet svetsas plus att montera upp densamma på hyttväggen. Det återstår också en annan liten detalj och det är att klura ut någon sort snabbkoppling för att enkelt kunna ta bort tv n om man nu skulle vilja använda den på annan plats. I o med att tv n kan flyttas upp eller ner och dessutom vridas på sin stång så finns det ingen sådär enkel lösning. Får se hur jag ordnar detta. Skall också slipa rören och måla dessa i svart färg. Skall väga den också.
Hämtade de tillbockade ämnena till fotstegen från Spångasläpet. De har klippt till och bocka kanterna så för mig återstår att såga en radie på utsidan då jag inte vill ha fyrkantiga lådor, svetsa borra och förbereda montering på bilen.
Fick också tracking nummer på leverans från UPS med alla motordelar som skickats från Tyskland. Sen leverans pga att leverantören enbart hade tre cylinderfoder i lager och fick då beställa från tillverkare.
Det är mycket nu…………trodde att det skulle vara lugnt ett tag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 14 sept  2011 003   B.jpg
    14 sept 2011 003 B.jpg
    448,5 KB · Visningar: 25
  • 14 sept  2011 001   A.jpg
    14 sept 2011 001 A.jpg
    528,3 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Efter en lördag med blomma, barn o barnbarn på Skansen och Fortums Familjedag, så har barn o barnbarn återvänt till Grundsund fick också tillbaka min lilla BMW som tillbringat en sommar i Grundsund, och det var åter dags att fortsätta med grejerna till husbilen. Färdigställande av hållaren till tv n var det idag. Har ju också fotsteg väntande på att fixas till och monteras.
Lite klurigt med detta fäste men nu är det löst. Har svetsat ett par stora brickor i leden mot hytten som jag hoppas skall stabilisera hela konkarongen och bära tvns vikt utan att fjädra och sitta snett men där kan jag ju ha fel. Har använt tunnväggiga stålrör av samma typ som hembyggarna bygger flygplan av. Mycket starkt och lätt material och hela fästet väger bara 1230 gram. Ganska nöjd med detta faktiskt.
Fästet har nu fått ytterligare ett lager färg och får se imorgon om det behövs mera.
Följer också mina motordelars framfart från Tyskland och enligt trackingnumret från UPS så skall jag få dessa imorgon måndag och då är det dags att frakta bort blocket med cylinderfoderna till min lilla perfekta mekverkstad i Spånga som lovat ta bort de gamla samt kyla-pressa i de nya fodren.
Härligt för nu börjar det hända saker……….Åker till Metropolken Murjek tidigt på torsdag morgon för ett par dagars vila. Kan inte bli bättre?
Bilderna föreställer:
Grundmålade delar till fästet.
Klart.
Sommarbilen BMW.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 18  sept  2011  002   A.jpg
    18 sept 2011 002 A.jpg
    914 KB · Visningar: 24
  • 18  sept  2011  008   B.jpg
    18 sept 2011 008 B.jpg
    566,2 KB · Visningar: 19
  • 18  sept  2011 009   C.jpg
    18 sept 2011 009 C.jpg
    416,3 KB · Visningar: 19

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Har du använt gassvets till rören? Fogarna ser så fina ut. Måste ha varit ett känsligt jobb om rören dessutom var tunnväggiga.

Men att det blev bra som vanligt förvånar mig inte.

Ha de bra!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är ganska svårt att svetsa dessa rör och skall det göras så gäller det TIG eller gas med AGA brons. Man bygger ju flygplan mm med dessa rör och använder oftast tig men mycket svetsas med AGA brons med mycket gott resulktat. Har en flygplan med rörkonstruktion och där är allt slaglötts med AGA brons. En fördel med slaglödning är att det inte går åt så mycket värme, tror under 900 grader så röret smälter inte. Att använda MIG ger en ful lite gryning svets.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Det anses också att den lägre temperaturen är snällare mot rören, vid de höga temperaturer som svetsning ger, riskerar man att få sprickor och utmattningsbrott bredvid svetsen om den inte behandlas på rätt sätt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Absolut helt rätt.
Man använde förr i tiden -och även idag -motsvarande rörkvalitet (4130 ) till att bygga mc och tävlingsbilars ramar slaglödda med med AGA brons. Finns dom som bygger -även idag - avancerade ramar till både flygplan dragsters och mc bil och då man verkligen använda tunnväggiga rör och med dessa skapa en otroligt stark ramkonstruktion där man tack vare lägre temp vid svetsningen bibehåller max hållfasthet. Kontentan= mindre sprickbildning. Vid tig svetsning där man inte behärskar svetsningens teknik fullt ut så riskeras sprickbildning bredvid svetsen.
Därför använde jag slaglödning och AGA brons.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu har godisbutiken öppnat!!

UPS levererade en 14 kg tung låda med beställda motordelar. Cylinderfoder, ram-vevlager, spännrullar o kamrem, oljefilter, remspännare, packningssats, vattenpump mm. Nu kan renoveringen sätta fart igen med att blocket kört till Spånga för ur och ipressning av foderna . Tror att dessa foder skall slipas efter montering och vet inte om min mek-verkstad klarar det. Finns ju firmor som utför sådana jobb annars.
Skall idag lämna övriga motordelar till blästring/glasblästring också detta i Spånga, så att allt ser nytt rent och fint ut. Block mm målas efter maskinbearbetning och tvättning.
Har också monterat hållaren för tv n på hyttväggen. Blev mycket bra enligt mitt förmenande och detsamma tyckte min bättre hälft. Nu fattas det antennsladd, antenn och 12 volt matarström så skall det nog funka. Var på Kjell&co och förhörde mig om lämplig kabel och det fanns ett par som skulle passa och av samma typ som jag fick rådet om här på forumet. Fantastiskt detta forum.
En passande mjuk fjäder har också införskaffats och i denna fjäder drar jag alla kablarna vilket borde bidra med lång hållbarhet hos kablarna som annars lätt böjs av eller rent av går sönder för att man inte ser upp.
Bilderna föreställer
Godisen
tv n ses från alkoven
tv n ses från dinetten
tv n undanstoppad
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 19 sept  2011 Skansen 002.jpg
    19 sept 2011 Skansen 002.jpg
    533 KB · Visningar: 25
  • 19 sept  2011 Skansen 004.jpg
    19 sept 2011 Skansen 004.jpg
    435,2 KB · Visningar: 35
  • 19 sept  2011 Skansen 005.jpg
    19 sept 2011 Skansen 005.jpg
    335,4 KB · Visningar: 34
  • 19 sept  2011 Skansen 006.jpg
    19 sept 2011 Skansen 006.jpg
    635,3 KB · Visningar: 31
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Måste få tacka för ett underbart reportage
Bror du är en klippa som gör ett kanon jobb och samtidigt dokumenterar det så en annan får ta del av ditt fina bygge.


Ser fram emot en fin samman fattning.


/Göran
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Göran.
Detta med fin sammanfattning lär nog dröja då jag inte tror att det någonsin blir klart att samnmanfatta. När jag tycker att allt verkar bra så kommer jag på något som skall ändras eller göras om.
Bilen är fullt användbar som den är idag men mycket återstår, renoverad motor-växellåda t:ex.
Det är långt kvar................
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag bara lite fumlande och fnulande med motorn och dess delar. Har inspekterat motorblocket och fodrens lägen. Enligt min mekverkstad så måste de gamla fodren slipas ur då de har någon sorts härdning. Får bli verkstans problem. På de nya fodren är det en liten fläns som jag antar fungerar som stopp för fodrets rörelse och samtidigt en bredare yta för tätning mot cylinderlocket. Foderna i sig är verkligen tunna cirka 3 mm och de ser inte särskilt skojiga ut, påminner mest om en nyplöjd åker. Grova svarvspår så efter montering så blir det cylinderbryning/slipning. Söker efter en sådan firma i min närhet.
Jobbar lite med rengöring av motordelarna och kollar skicket på dessa. Skulle vilja ha insugsrör m:fl delar av aluminium blanka men inser vilket hästjobb det skulle vara att polera dessa. så vi får se…. Är nog överkurs......
Nu blir det några dagars ledighet för resa till Metropolen Murjek. Lastar vår VW buss med prylar som skall flytta norröver.
Bilderna föreställer:
Motorblocket
Den nyplöjda åkern-cylindern
Foder
Ny remspännare till kamremmen
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 20 sept  2011 002   A.jpg
    20 sept 2011 002 A.jpg
    362,5 KB · Visningar: 17
  • 20 sept  2011 008   D.jpg
    20 sept 2011 008 D.jpg
    703,3 KB · Visningar: 16
  • 20 sept  2011 007   CC.jpg
    20 sept 2011 007 CC.jpg
    389,5 KB · Visningar: 20
  • 20 sept  2011 005   B.jpg
    20 sept 2011 005 B.jpg
    4,6 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
vädret i Murjek har varit bättre men har nu slutat regna.
Körde upp igår och åkte i hällande regn från Ö-vik och hela vägen upp. Tror inte att jag kört i mera intensivt regnväder någonsin. Hastigheten var stundtals nere under 50 km. Förstod att det kommit mycket vatten i Norrland då jag såg de vattenfyllda älvar man passerar som normalt har ganska lågt vattenstånd
Allra värst regnade det mellan Skelefteå och påfarten till 97 an i Luleå där det avtog markant.
Mötte ett antal husbilar på väg söderut. Hoppas dom åkte så långt att de blev fria regnvädret.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemkommen från Metropolen Murjek igår kvälli. Åkte hemåt i strålande sol till skillnad mot resan norröver som bjöd på det värsta regnväder jag någonsin kört bil i.
Har varit hos blästraren och hämtat hem de motordelar som lämnats dit för att blästras rena och fina. Grundmålade alla delar idag och började också med lite svartmålning. Hittade ett par sprickor som måste svetsas bl:a på skyddsplåten som skyddar kopplingen samt spricka i ett fäste för kylvattenrör. Kommer att slaglöda dessa imorgon. Skall ju också snyggas till innan grundfärgen kommer på.
Lovats att få lämna blocket till mek.verkstan i Spånga på torsdag så förhoppningsvis så byts och slipas cylinderfoderna snabbt och efter detta börjar ju det skojiga – att återmontera alla rengjorda målade och nya delarna. Hade för avsikt att lämna in spridarmunstyckena på renovering men en bekant från Polen ringde och berättade vad nya kostar och det priset är detsamma som renovering av de jag har så nu blir det nya. Han skulle också kolla lite på priser på koppling mm för att se om det blir billigare än i Tyskland.
Bilderna föreställer:
Nyblästrat
Grundmålat
Polsk husbil med bra fart jag höll 120 och blev grovt frånåkt
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • sept  2011 Murjek 013.jpg
    sept 2011 Murjek 013.jpg
    651,9 KB · Visningar: 20
  • sept  2011 Murjek 012.jpg
    sept 2011 Murjek 012.jpg
    499,7 KB · Visningar: 14
  • sept  2011 Murjek 009.jpg
    sept 2011 Murjek 009.jpg
    471,1 KB · Visningar: 43
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Bror,
om du sett en del polska landsvägar skulle du genast förstå att han på denna fina, släta
svenska väg ställt dykarskon på gaspedalen!

Just hemkommen från en vecka strax utanför Warszawa så jag vet mycket väl hur en del
Cross-ban.. (F´låt landsvägar ska det va) ser ut!
Till nästa sommar blir vagen uppifrån kusten ner till Warsawa i godtagbart skick med motorväg (utom på mitten, där blir det "bara" enfiligt ivardera riktning).

Då kommer man att kunna köra de 380km mellan "trillingstäderna" Gdynia, Sopot och Gdansk ner tillWarszawa på under 4 timmar, istället för 5,5h i måndax. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

28-29sept 2011
Nu är alla rör, plåtar och skydd målade svarta och ligger i en låda i väntan på montering. Inspekterade oljetråget efter rengöring och det vete katten om jag inte måste byta ut. Trågen är pulverlackerade och om man avlägsnar färgen så finns det massor av rost under färgen. Nackdelen med pulverlack är att man inte ser denna rost om man inte skrapar bort färgen. I mitt fall så är det ordentligt mycket gravrost samt ett par fula bucklor som ger mig funderingar på ett nytt tråg. Skall ut på tyska Ebay och se vad som finns.

Nu är motorblocket i Spånga för foderbyte och inslipning till nominellt mått vilket är 93 mm Man måste slipa ett eller flera spår i de gamla foderna för att få ur dessa utan att skada läget för det nya fodret Ett problem kan bli om mekverkstan klarar att arborra loppen till sitt rätta mått annars måste jag vidare till en firma som har cylinderslipmaskin var det nu kan vara en sådan.
Imorgon kväll blir det Ålandshav med skaldjur. Mums
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 28 sept  2011 004.jpg
    28 sept 2011 004.jpg
    301,4 KB · Visningar: 9
  • 28 sept  2011 005.jpg
    28 sept 2011 005.jpg
    385,1 KB · Visningar: 8
  • 28 sept  2011 006.jpg
    28 sept 2011 006.jpg
    392,4 KB · Visningar: 8

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Bror om du ikke finner noen som kan gjøre jobben på motoren på annen måte så er det et firma på Hamar som har ALLT som skal til: Østlandske Motorverksted på Midtstranda, Hamar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Knut, det skall jag ha i åtanke. Vore dessutom skoj att åka till Hamar en sväng. Måste också åka till Rakkestad med mina flygplanspropellrar för översyn och skulle då kunna åka med motorn samtidigt.
Hälsn Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tog ledigt i dag och körde lite hoj, första regnfria dagen på en månad (mesta regn på 71 år i septemer enligt lokalpressen).
Passerade Murjek för 2 timmar sedan och funderade på var du brukar hålla till, ska försöka leta upp dig till sommaren.
Ha en trevlig dag!
// Alf

KTM 950 SE - YouTube
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
ja det har verkligen regnat norrut. Hoppas det blir lite bättre framöver. Kommer per flyg upp om tre veckor och då skall det vara fint väder..........
Härligt med en hojtur, kul att du också for genom Metropolen. När du åker från Vuollerim mot Murjek så skall du ta av första gatan till höger efter 50 skylten, och sedan direkt vänster in på Smedens Väg och där finns vi - ibland - i ett gult hus. Det enda huset förresten på vänster sida.
Ta gärna en sväng förbi när du är ute och åker.
Ha det gott och Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
Toppen