• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag är jag riktigt förbannad.........nägon långfingrad individ har via en sönderslagen sidoruta på min Cheva Van behagat förstöra nästan hela inredningen för att stjäla en takmonterad TV/DVD. I deras iver har man rivit sönder innertaket för att få med kablaget och dessutom brutit sönder instrumentbrädan. För att göra det lite mera kul har man slagit sönder CD växlaren som sitter monterad bakom förarstolen. Den fick dom inte loss klantskallarna.
Tur att man har Länsförsäkringar så det ordnar sig nog till slut
Det skjuts åt helvete för lite-- känns det som nu.
Inte nog med detta, vi hade tänkt oss ut med husbilen men vädergudarna syns inte riktigt nådiga så vi stannar hemma och tröstar oss med färska smålänska kräftor med tillhörande öl o vin.
Får väl också tid över för att tvätta motordelar också!!??
Återkommer:mad::mad::music-icon:...........
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är tur att man inte kommer på drägget när de håller på. Då finge man långt straff.
Det värsta som kan hända dom om de åker fast är att de får samhällstjänst i ett par dar.
Som en gammal engelsk tant sa till mig för många år sedan:
"They have given a good country to the dogs."
//W
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror.
Jag hittade som sagt denna sida (och din tråd) för bara en månad sedan och har visat dtt projekt för pappa, farbror, kollegor och vänner sedan dess.
Alla är lika imponerade som jag.
I går visade jag tråden för min svåger som är elektriker samt en otroligt duktig hemmahusbyggare, han är nästan besvärande noga när han bygger men allt blir 100% bra.

Han ringde mig i morse på väg till jobbet (06.45):

-"Bror är ju helt otrolig!, jag är på sidan 51 och ska läsa vidare i kväll.
Han verkar fara till Murjek ganska ofta, ska vi fara dit när han är där och titta på hans husbil?
Tveklöst det bästa jag har läst på internet någonsin!"

Så frågan är om vi får komma och titta på din bil nästa gång du far till Murjek?
Svärfar bor i Gullträsk och pappa kommer från Voullerim, (Hemmanet heter Bäckmark) så för oss är det nära till Murjek.

Mvh Alf

Edit: såg om inbrottet i din Cheva efter postning, jag beklagar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oj oj oj Alf, tackar, nu blev jag rörd.
Naturligtvis är ni välkomna upp till Murjek - dit vi far ganska ofta med personbil eller SAS och tåg. Snart på väg igen. För mig är det och har varit i ca 40 är ett andningshål där man kan ladda batterierna och njuta av tystnaden, och på vintern fara ut med skotern och bara ha det.
Vet inte varför, jag har egentlighen ingen riktig anknytning till Murjek men det är min frus födelseort och vi förvaltar hennes föräldrahem som numera är vårt sedan en massa år tillbaka.
Att fara till Murjek innebär oftast en del jobb då vi tilläggsisolerat hela huset och meningen är nog att vi kommer att mantalsskriva oss där efter hand och ha husbilen som transportmedel för alla resor.
Härliga Norrbotten................
Tyvärr så åker vi inte husbil utan väntar på att få in en stark motor så man slipper bli omkörd av kustbussarna och långtradarna, men till våren då kommer vi per husbil.
Tillönskar dig och de dina en trevlig helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Fortsatt renovering

:yes:Måste nog bara hålla med den där Alf Bäckmark , vissa saker tycker jag mig vara ganska så bra på men när man kollar in ditt projekt känns det nog mer eller mindre som att man har tummen mitt i hand , det är ett helt otroligt jobb du har gjort !!!

Tråkigt det där med din Van hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt .
Trevlig helg ,
Rulla Lugnt .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bra väder idag för rengöring av taket på husbilen. Står under en tall så nedfallet av barr är ganska stort plus att jag inte tvättat taket någon gång i år.
Skrubbade med schampo och en mjuk borste och svabbade sedan av det hela med en vaxfylld svamp, men inser att jag borde maskinpolera taket och vaxa det på riktigt. Tror att det ar betydligt enklare att hålla taket rent då. Tur att man har ett hållbart och gångbart tak i alla fall.
Nu är bilen ren o fin igen. Funderar på att åka till Dalhalla nästa helg och lyssna på Kalle Moreus o kompani. Skall kolla lite på ställplats eller camping i närheten. Tyvärr så är ju detta evenemang väderberoende, vill inte sitta ute i hällande regn...........
Jobbar också vidare med motorn. Rengör och slipar o målar alla detaljer med svart färg. Väntar på att få komma till mek.verkstaden med motorblocket för borrning och det kan kanske bli nu i veckan som kommer. Beställt en massa delar från Tyskland som också bör vara på väg.
Ny koppling, vattenpump, rem med spännrullar, motorpackningssats, slangar motorfästen mm. Skall bli skoj att få börja montera ihop eländet.
Skall också försöka hitta fyra 15” fälgar i plåt eller aluminium och se om man kan ändra utväxlingen i växellådan då den ändå skall kollas igenom. Vet inte vilka utväxlingar som finns till denna låda från 1989.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 22  aug 2011 008.jpg
    22 aug 2011 008.jpg
    589,7 KB · Visningar: 38

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu är du lat Bror Axelson!!!!!!!!!
Har legat på latsidan några dagar med tar mid själv i kragen nu och skall åka och inhandla en billig och Bra tv. Skall till Netonnet och kolla deras Andersen 19" och ev 22".
Det finns paket där det ingår en rundstrålande antenn. Kan det vara något? Man får ju vad man betalar för och då borde inte denna antenn vara något att ha. Någon som har erfarenhet av den antennen.
Är gräsänkling denna helg och borde göra mycket nytta men imorgon bär det ar till Arboga för att kolla in gamla saker på Jäders Bruksdagarna. Brukar vara skoj med en massa motorer, traktorer och en massa annat gammalt. Finns det inget annat så finns det varm korv o läsk.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Trevlig helg
Hälsningar Bror


LED-TV med inbyggd digital-TV & DVD samt husvagnsantennAndersson LED194DC DVD Summer Edt.
  • 19-tums HD Ready LED-TV
  • Digital-TV (MPEG2/4) för DVB-T/Boxer & DVB-C/kabel-TV
  • Inbyggd regionsfri DVD-spelare
  • HDMI, VGA och USB-ingång för foto, musik och film
  • Rundstrålande husvagnsantenn
  • 12V-kabel till TV:n medföljer
Pris: 1 990:-
Antal:

Läs mer Jämför



LED-TV med inbyggd digital-TV & DVD samt husvagnsantennAndersson LED225FDC DVD PVR White Summer
  • 22-tums Full HD LED-TV
  • Inbyggd regionsfri DVD-spelare
  • Digital-TV (MPEG2/4) för DVB-T/Boxer & DVB-C/kabel-TV
  • Inspelning via USB
  • HDMI-, VGA och USB-ingång för foto, musik och film
  • Rundstrålande husvagnsantenn
  • 12V-kabel till TV:n medföljer

Pris: 2 690:-
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vi köpte Andersson LED 22" utan DVD då jag numera föredrar USB-minne som källa för mina filmer.
Spelaren tar nästan alla filer och fungerar mycket bra, bilden är mycket bra och mottagningen med riktad antenn (inte rundstrålande) är perfekt här i Norrbotten.
En otroligt bra tv sett till priset.

Jag såg naturligvis "Sällskapsresan 2" när vi sist var i Edefors, en av de filmer jag alltid har med mig.
Att sitta i en husbil och se Staffan&Bengt som "Bränström och Hedlund" i deras husvagn är helt rätt!

-"Heter du bara Hedlund?"
.-"Nääe, det gör jag inte!"

Trevlig helg.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
ja Sällskapsresan är verkligen rolig. Kollar på den hemma ibland när det känns tungt??!! Lite skratt sätter fart på allt igen.
Nu snart kan vi se tv och dvd i bilen. Stannade för en 19" Andersson då det är lite svårt att placera en större tv. Måste nu uppfinna ett fäste med leder så att jag kan lura in tv n mellan taket och övre skåpet. Detta blir klurigt att lösa då jag måste kunna vrida tv n 90 grader. Det är sådant som kallas utmaningar. Som om jag inte har nog med motorn????!!!!
Skall ni ut med husbilen?
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag och frun far (kanske) till Stora Stenträsk (efter för Niemisel) i morgon.
Sedan blir det sista turen till Gullträsk nästa helg.
Husbil är kul men snart är det vinter.
Hoppas vi träffas nästa sommar Bror.
Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Alf,
ja far ni till Stora Stenträsk och njut av slutet på sommaren. Gullträsk går ju verkligen också an.
Ser fram emot att träffas nästa sommar. Vi är ju uppe med jämna mellanrum men då per SAAB eller SAS och tåg. Åker igen om tre veckor per SAS för att "stänga till" för kommande vinter och samtidigt se till skotern, byta lite olja mm.
Ha det så gott nu med husbilen och ha en riktigt trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ligger nere med motorjobbet i väntan på foder och dess borrning och montering i blocket. Allt tar tid och det är frustrerande.
Kan ju inte bara gå runt och sparka på tuvorna, så kom jag på att bodelens hörn/sidor mot hytten inte ser så bra ut och att det måste vara lite luftbroms att ha så stor del rakt mot vinden. Klurade lite på en lämplig lösning på det och har gjort mallar för bockning till en rundad plåt, skall fundera lite på om det kanske skulle vara glasfiber men tror att det blir tyngre och framförallt mera jobb. Först en form och sedan gjutning. Tycker kolfiber verkar lite överkurs. Plåt blir ju ganska ömtålig då plåten kommer att bli ganska tunn och kan vara lätt att skada men det kanske man får ta. Skadar ju inte heller med lite ytterligare isolering där.
Min gamle broder som har en likadan husbil vill ha fotsteg så varför inte försöka tillverka ett par i durkaluminium. Borde inte vara alltför svårt. Kanske blir insteget lite lättare då.
Besök hos Spångasläpet under veckan för att få lite hjälp med bockning och svetsning av denna durkplåt.
Bilder kommer så småningom.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Den rundning som Du tänker göra kan göras på samma sätt som man bygger kajaker. Titta på Björn Thomassons hemsida om kajakbygge och byggbeskrivningar. där får Du en lätt och stark konstruktion. Har själv byggt 3 kajaker och en Blekingeeka med den metoden.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag är jag riktigt förbannad.........nägon långfingrad individ har via en sönderslagen sidoruta på min Cheva Van behagat förstöra nästan hela inredningen för att stjäla en takmonterad TV/DVD. I deras iver har man rivit sönder innertaket för att få med kablaget och dessutom brutit sönder instrumentbrädan. För att göra det lite mera kul har man slagit sönder CD växlaren som sitter monterad bakom förarstolen. Den fick dom inte loss klantskallarna.
Tur att man har Länsförsäkringar så det ordnar sig nog till slut
Det skjuts åt helvete för lite-- känns det som nu.
Inte nog med detta, vi hade tänkt oss ut med husbilen men vädergudarna syns inte riktigt nådiga så vi stannar hemma och tröstar oss med färska smålänska kräftor med tillhörande öl o vin.
Får väl också tid över för att tvätta motordelar också!!??
Återkommer:mad::mad::music-icon:...........
Trevlig Helg
Hälsningar Bror


Tur att man har Länsförsäkringar även på Chevan. Allt klart idag. Bilen löstes in och jag fick betydligt mer än jag kunnat få på öppna marknaden. Pengarna redan på kontot.
Heder åt LF och dess skadetekniker.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bra väder idag för rengöring av taket på husbilen. Står under en tall så nedfallet av barr är ganska stort plus att jag inte tvättat taket någon gång i år.
Skrubbade med schampo och en mjuk borste och svabbade sedan av det hela med en vaxfylld svamp, men inser att jag borde maskinpolera taket och vaxa det på riktigt. Tror att det ar betydligt enklare att hålla taket rent då. Tur att man har ett hållbart och gångbart tak i alla fall.
Nu är bilen ren o fin igen. Funderar på att åka till Dalhalla nästa helg och lyssna på Kalle Moreus o kompani. Skall kolla lite på ställplats eller camping i närheten. Tyvärr så är ju detta evenemang väderberoende, vill inte sitta ute i hällande regn...........
Jobbar också vidare med motorn. Rengör och slipar o målar alla detaljer med svart färg. Väntar på att få komma till mek.verkstaden med motorblocket för borrning och det kan kanske bli nu i veckan som kommer. Beställt en massa delar från Tyskland som också bör vara på väg.
Ny koppling, vattenpump, rem med spännrullar, motorpackningssats, slangar motorfästen mm. Skall bli skoj att få börja montera ihop eländet.
Skall också försöka hitta fyra 15” fälgar i plåt eller aluminium och se om man kan ändra utväxlingen i växellådan då den ändå skall kollas igenom. Vet inte vilka utväxlingar som finns till denna låda från 1989.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
Hej Bror!
Ang utväxlingen. Har lagt ned en massa tid på ämnet...
Skulle du kunna visa en bild av din växellåda? Skulle också vilja veta hur fort går din HB med max varv (4000r/m?). Återkommer sedan med tips...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Arghan, tacksam för alla tips.
Lite bilder på växellådan.
Detta med hastighet och varvtal har jag ingen aning om. Vet bara att jag med hjälp av solen i ryggen, hemlängtan och kanske lite utförsbacke kom upp i 115 km:D:). Om det var fullvarv eller inte vet jag ej. Får nog fundera på att montera en varvräknare framledes.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8 sept  2011 002.jpg
    8 sept 2011 002.jpg
    480,4 KB · Visningar: 9
  • 8 sept  2011 003.jpg
    8 sept 2011 003.jpg
    489,6 KB · Visningar: 11
  • 8 sept  2011 004.jpg
    8 sept 2011 004.jpg
    455,1 KB · Visningar: 12
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Om utväxlingen.
För att man skall bli nöjd etc, med bränsleförbrukning mm, bör man eftersträva att få den tänkta march farten och vridmomenten att sammanfalla.
I ditt liksom i mitt fal, är vridet bäst kring 2300rm, men hygglig från 1700 - 2500rm.
Jag siktar på 90 kmh vid 2300rm. Då går motorn mjukt, och gör ca 20% mindre varv än original. Sparar service, oljebyte, kamremsbyte, plus mindre risk att saker lossnar.
Men en så stor förändring av utväxlingen går inte att åstadkomma med större hjul, utan man bör attackera växellådan först. Du har tur, då din är tvärliggande, och drevsatser går att köpa från Domus, så vitt jag förstår.;) Det kan vara så att du når inte fram utan att byta till större hjul, men då bör du kolla utrymmet i hjulhuset.
Börja med drevsats, hittar du där så kommer du billigt undan...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
tack för infot.. Var kan jag handla delar till växellådan? Du skriver Domus.... trodde det var ett varuhus för div men ej bildelar.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Men Bror,
ska du verkligen ge dig på växellådan också, jag blir helt matt, att du bara orkar. Jag skulle ha givit upp för länge länge sedan.
Du glömde nybryggt kaffe som också hjälper till att hålla upp farten på hemvägen.
V-backen :)
 
Toppen