• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterade gasflaskor?

H

hianders

Guest
Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Vad skall man ha dessa manometrar till? De har väl ingen fjärrvisning vilket innebär att man måste öppna gasolluckan titt som tätt för att läsa av dessa manometrar.

Bättre då att montera automatisk gasolomkopplare som kopplar över från tom flaska till full. Denna kan i sin tur förses med en fjärrvisning inne i bilen. Med utvändig tankning behöver man därmed aldrig öppna gasolluckan och inga överraskningar med tom flaska mitt i natten.

Hej! Michael. Dom har faktiskt fjärrvisning om man betalar 600:- för det. Men då måste man installera sladdarna där mätarna fanns.

90101d1411301042t-2014-09-21-13.29.08.jpg

http://www.husbilsklubben.se/forums/t63817-24/#post675501

Aluminiumflaskorna är lättare pga materialet.
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej på Er!
Jag har också köpt en flaska av Kambler och den fungerar alldelens utmärkt.
Jag har fyllning direkt på flaskan. Det fungerar bäst så om man har en flaska. Har man två kan det vara idé att ha gemensam fyllning.
Jag tar hem bilen till påsk om ni vill kolla.

JOE
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej Hasse!
Stålflaskorna är tyngre än aluflaskorna.Det har ingenting med manometeruttag
att göra.

Hej Michael!
Jag har en aluflaska och en stålflaska. Med automatisk omkoppling.Vad jag saknar är möjlighet till avläsning inne i Hb. Detta är inget problem när man är på resa. Men när man står stilla på ett ställe som jag gör nu i två månader vill jag ha koll om jag behöver åka och tanka LPG. Där uppstår den nackdelen att man inte vet när omkopplingen har skett.Har man då två stålflaskor så har man noll koll.P.g.a. att det inte finns manometeruttag på stålflaskorna.:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Vi har två stålflaskor från Folke med Truma duo controll och DuoC fjärrpane . När första flaskan tar slut börjar det lysa rött istället för grönt. Inga problem alls!!! Dessutom har Folke även Truma delarna till mycket bra pris, tyvärr för mej hade jag köpt dom för tredubbla priset innan Folke monterade åt oss...
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Vad skall man ha dessa manometrar till? De har väl ingen fjärrvisning vilket innebär att man måste öppna gasolluckan titt som tätt för att läsa av dessa manometrar.

Bättre då att montera automatisk gasolomkopplare som kopplar över från tom flaska till full. Denna kan i sin tur förses med en fjärrvisning inne i bilen. Med utvändig tankning behöver man därmed aldrig öppna gasolluckan och inga överraskningar med tom flaska mitt i natten.

Någon som har en bild på utvändigt tankning, och vem säljer sådana?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Var finns/vem är Folke Kambler som fixar fasta gasflaskor som många nämner, eller har jag missat något? Adress, hemsida etc./ Carsten
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Det har jag löst genom åren med att låta flaska nr2 vara inkopplad, men inte "påslagen"/öppnad.

När #1 tar slut, även om det som det oftast gör; sker på natten... :p:
Är det endast ett par vrid på kranen så är det igång igen med vetskap om att flaska nr1 är tom.

Det passar kanske inte alla/förhållanden, men för mig har det fungerar väl.

Påfyllningsbart system med manometer är dock helt klart smidigt!

Vänl. Magnus



Där uppstår den nackdelen att man inte vet när omkopplingen har skett.Har man då två stålflaskor så har man noll koll.P.g.a. att det inte finns manometeruttag på stålflaskorna.:)
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

För oss nykomlingar inom husbilsvärlden där vi dock vill lära oss av alla er kunniga, vad är det för för- resp nackdelar (om det finns såna) med fasta gasolflaskor?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

För oss nykomlingar inom husbilsvärlden där vi dock vill lära oss av alla er kunniga, vad är det för för- resp nackdelar (om det finns såna) med fasta gasolflaskor?

Den främsta fördelen är när du reser utanför Sverige där det i vissa länder inte går att byta eller fylla svenska flaskor, är att du kan tanka sk LPG i många bensinstationer. Det är ofta både billigare, men framförallt mycket enklare. Här är listan över tankställen.

myLPG.eu - LPG in Europe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag har köpt automatisk omkopplare och fjärrvisning när växling skett av Peter hos Tomelilla Husvagnar. Mycket bra service där och snabb leverans om han inte har det på hyllan. Sist jag var där vill jag minnas att han nämnde att han även säljer tankflaskor av aluminium.

Utvändig påfyllning av LPG gjorde jag så här:

Gasolpåfyllning1.jpg

Gasolpåfyllning3.jpg


Fjärrindikatorn heter Fjärrindikering DuoC Truma - Accessories for gas pressure regulators och växlaren med inbyggd tryckregulator Duo Control CS Truma - Gas pressure regulator whilst travelling . CS står för Crash Sensor och innebär att du kan ha gasolanläggningen igång även under körning oavsett årsmodell på bilen.

I samband med att jag flyttade på de idiotiskt placerade reglagen till värmen så byggde jag även ihop indikatorn för fjärrvisningen av flaskväxling med en gemensam ram så här:

Husbilspanel.jpeg

Trumapanel.jpeg
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

JR Larmcenter Gasolpåfyllaren i Karlshamn bl.a

alu-utanpaliggande-tankning-i-dorr.jpg

1405093342.jpg

Om jag förstått reglerna för installation av fast gasolanläggning krävs att det ska behövas verktyg för att ta loss gasolflaskan. På den övre bilden framgår att ett spännband använts vid fastsättning. Detta är ej en fast installation och därför således olaglig. Om nu inte fast installation längst ner på flaskan använts, det kan man ej se på bilden.

Mvh
Peter
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Nackdel med fasttank är att fordonet behöver "med" vid tankning.
Vilket vid vinterboende/avställd bil kan stöka till saker något...

Sen vet jag inte om "vanliga" flaskor med möjligheten
att kunna tankas från utsidan är detsamma som "fast installation"?
Verkar rätt optimalt, men det är min personliga åsikt utan att vara insatt i regelverk...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

En liten forenkling: en tankflaske er en tank med samme formfaktor som en P11 eller P14, men med innmaten til en tank. For å være lovlig skal den være festet slik at en trenger verktøy for å ta den ut. Regler om utvendig påfylling kommer fra gassdrevne pbiler hvor enden tidligere hadde tanken med påfylling i bagasjerommet og noen ulykker av denne årsak. Regelverk rundt LPG drevne biler er noe mangelfull i Sverige.

En god hybrid løsning er å bytte ut den ene flasken med en tankflaske, da kan en utnytte begge fordeler. I min bil sitter det en 110 liter tank, men anlegget for løse flasker er tilgjengelig med en vender på veggen i skapet. Så det er teknisk mulig å ha med 88 + 2*11 kg gasol/LPG noe jeg ikke utnytter.
 
Toppen