• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag tror inte du var i och badade i Atlanten! Det är mycket kallare där än i Medelhavet så här års! Har jag fel så vill jag se bevis, helst bildbevis. För att inte i onödan skrämma kvinnliga HBK:are så bör fotot vara taget på långt håll, icke profilbild och korrekt exponerat, dock inte längre bort än att man tydligt kan se att det föreställer dig!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag tror inte du var i och badade i Atlanten! Det är mycket kallare där än i Medelhavet så här års! Har jag fel så vill jag se bevis, helst bildbevis. För att inte i onödan skrämma kvinnliga HBK:are så bör fotot vara taget på långt håll, icke profilbild och korrekt exponerat, dock inte längre bort än att man tydligt kan se att det föreställer dig!

Jappe

Du får säga till om det är för otydligt.

webunic%253Bombakkeren+%25282%2529.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Detta måste vara forumets bästa tråd. Måste tacka Sir Ralph med fru för alla mycket läsvärda inlägg och alla fina bildet. Ser fram emot att fortsätta följa Er. Ni ser ju ut att ha det bra.:) Hoppas det fortsätter vara så :) Den enda tråd som kan konkurera är ju Jappes men han har ju inte dragit söderut ännu men gamla flyttfåglar kanske flyttar senare på hösten
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Detta måste vara forumets bästa tråd. Måste tacka Sir Ralph med fru för alla mycket läsvärda inlägg och alla fina bildet. Ser fram emot att fortsätta följa Er. Ni ser ju ut att ha det bra.:) Hoppas det fortsätter vara så :) Den enda tråd som kan konkurera är ju Jappes men han har ju inte dragit söderut ännu men gamla flyttfåglar kanske flyttar senare på hösten

Tack så mycket! Jag håller med om att McLains tråd är uppfriskande läsning så här års men Amstel m.fl. vill nog vara med i laget också! Amstel kanske får mig att övervintra i Grekland den här säsongen!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Håller med dig Jappe. Amstels tråd är också mycket bra.:) Jag ser fram emot att också läsa din tråd så att man överlever vinter med jobb och gråtider här på tjörn. Ännu har vi nog någon tur kvar iår men sedan börjar den gråa och tråkiga tiden man får gå ut och ta ett glas vin i husbilen bara för att få litet positiv känsla och drömma om det fina halvåret.:)
Hoppas du får en fin resa utan besök på sjukhus därnere var det nu blir. Ha det bra och fortsätt skriv alla läsvärda inlägg :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Även jag håller med. Nära att Amstel fick mig till Grekland i år. Men till skillnad från Jappe vill jag göra Portugalien ordentligt. Det tar jag i oktober/nov. Kanske Grekland nästa år. (?)

Heja Orust... Hur kan Iberien slå det??? ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Gasolmätare

När man köper en husbil har vi ju olika tankar i huvudet. Och idéer vad man ska använda bilen till. Min idé när jag började med husbil är att man ska vara oberoende från omvärlden och kunna vara vart man vill oberoende av situation.

Då tänker jag att jag vill ha min utrustad för det.

Basic.

Sängar
Värme
Vatten (extern pump som man kan sätta på skruvdragaren)
Toa (dubbla kassetter)
Kök (externt gasoluttag så man kan koppla in gasolköket ute)
Mat (kylskåp och konserver för minst 14 dgr)
Ström (230v Inverter) (12v Solceller, bränslecell Efoy)
Internet (Router för wifi och 3/4G)
Gasol (2x22liter LPG)
Stor Dieseltank (120liter)

Sen kan man ju lyxa till det mera om man vill, men tanken i mitt huvud var att jag utan vidare ska kunna klara mig i vildmarken minst 2-4 veckor utan att vara beroende av andra.

Nu vill jag slå ett slag för ett litet lyxtillbehör som jag uppskattar mycket. Köpte det för drygt 600kr på JR Larmcenter. När man har en plåtis som jag har, är ofta gasolen blockerad av bagage i skuffen, så ibland får man gissa hur mycket gasol man har kvar. Så jag köpte mätare och placerade vid min säng för att slippa gissa hur mycket gasol jag har kvar.

Flaska 1
2014-09-21 13.29.08.jpg

Flaska 2
2014-09-21 13.29.25.jpg


Inget måste men tusan vad bra det är. Dessutom gillar jag knappar och mätare av alla slag. Fungerar tyvärr bara på tankar som redan har mätare, för man kopplar det i samma fäste som klockan.

Ett av många tillbehör som jag tycker man ska ha om man vill vara oberoende ute i Europa med gasol och kunna tanka överallt.


$(KGrHqJHJFMFDVgqZypDBQ5J+6OFyQ~~60_84.JPG


Och så här gör man när man fyller Gasol i alla länder.
2014-09-14 12.01.38.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det farliga livet i husbil är det ingen som skriver om, men olyckorna kan vara framme före man anar det. Och det är inne i husbilen som olyckorna skördar offer. Idag när jag inte ont anade det, slog olyckan till.

Jag var bara lite törstig och ville ha en öl, men jag skulle ha lyssnat på alla varningar om att öl är farligt för kroppen. När jag öppnade kylskåpet för att ta: just det en öl... Hände det katastrofala. Utan att vidröra ölen rasade den ner på min fot!!! :mad:

2014-09-21 16.52.58.jpg

Så nu kan jag inte ens gå till baren, eller surfa i Atlanten... Jag borde ha gjort som jag brukar. Be frugan om en öl. Det är mycket säkrare.

Jag kräver varningstexter på kylskåpet!!!

"Öppnas försiktigt. Fallande objekt kan skada dig"
"Open carefully. Falling objects can hurt you"
"Vorsichtig öffnen. Herabfallende Gegenstände können Sie zu verletzen"
"Abra cuidadosamente. Objetos que caen pueden hacerte daño"
"Ανοίξτε προσεκτικά. Πτώση αντικειμένων μπορεί να σας βλάψει"
"فتح بعناية. الأجسام الساقطة يمكن يؤذيك"
"Откройте тщательно. Падающие предметы могут повредить вам"
"Avaa huolellisesti. Putoavat esineet voivat vahingoittaa sinua"
"Åpne nøye. Fallende gjenstander kan skade deg"


Man pratar så mycket om säkerhet, men detta är ingen som har lyft fram. Tänk ändå om det varit en lättöl. Då kanske det inte hade varit så farligt.


mahou-5-stars-beer-33-cl.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen