• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig i trafiken

F

F.d. 29998

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Ja det var ju skönt att en av våra kvällstidningar äntligen har talat om vad som gäller!
Dom kan man ju verkligen lita på. ;)

Ja! Jag använder ibland även vänster blinkers för att visa mina intentioner att fortsätta till tredje avfarten eller senare. Körkort från 1973.
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Utomlands så har man inte företräde när man är i en rondell så det är inte konstigt
att utländska förare gör "fel".
Jag vet inte om alla länder har lika
HbK 5081
 
T

Teddi

Guest
Sv: Farlig i trafiken

de måste väl räcka med en fil i en i en rondell. en rondell e ju ändå ett hastighetsnedsättande moment. man lämnar ju rondellen i en fil som alltid går åt samma håll. en fil i varje rondell håller ev.olyckor stången..ev..blinkers därmed överflödiga,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

de måste väl räcka med en fil i en i en rondell. en rondell e ju ändå ett hastighetsnedsättande moment. man lämnar ju rondellen i en fil som alltid går åt samma håll. en fil i varje rondell håller ev.olyckor stången..ev..blinkers därmed överflödiga,

Helt rätt, och här är det problemfritt.

Men som många här ondgör sig om vänsterblink i rondell så säger jag bara:

Välkomna till en storstad med dubbelfiler in och ut genom hela rondellen i rusningstrafik utan att visa vart man vill i rondellen med vänsterblinkers. Fort går det och och snart har ni en bil i vänstersidan när ni passerar en utfart i höger fil.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Lite offtopic igen. :)
Bodde 6 månader i Damaskus för länge sedan.
Där fanns en rondell med 8 filer - å ingen använde blinkers.
Där var det vänster hand-arm ut genom rutan och visa vad du ville.
Gick väl an när vi körde med våra tjänstefordon som oftast var Toyota Landcruisers - men värre när jag körde med vår egen bil - en SAAB 900 i.
Rondellen kallades "RyskRoulette" - om man kom in visste man aldrig om man kom ut levande från rondellen. :)
 
H

hianders

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Intressant med rondellkörning! Viktigast är väl att man är tydlig vad man skall göra eller?!!

Hur gör man i bifogade rondell i England? Det finns alltid något att vara glad åt, d v s slippa köra i en sådan rondell!

hianders/Inger & Hasse
 

Bilagor

  • rondell[1].doc
    131,5 KB · Visningar: 83

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Er det to kjørefelt i rondellen, og du ligger i høgre felt, da blir det helt feil å benytte venstre blinklys for å vise at du skal rundt i rondellen. Venstre blinklys vil her indikerer at du skal skifte felt. :D

Helt rätt. Är där två körfält i rondellen och du ligger i det högra körfältet förutsätter jag att du inte ska till vänster..., alltså behöver du inte vänsterblinka. Rondeller med två körfält är ofta så stora att man då också ser din högerblink och förstår att du ska "rakt fram", eller ut! Blinkar du däremot vänster indikerar du att du kanske kommit i fel körfält och ska svänga vänster eller byta körfält! Du höjer jag min uppmärksamhet och förbereder mig på att lämna dig företräde! :)

Krister N
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Farlig i trafiken

Är det två körfält i cirkulationsplatsen och jag ligger i höger körfält och tänker fortsätta förbi avfarten/påfarten och det står bilar beredda att köra in framför mig blinkar jag vänster för att förtydliga min avsikt att fortsätta runt. Eftersom alla inte blinkar höger när dom lämnar cirkulationsplatsen är detta enda sättet att fortsätta runt på ett säkert sätt.
/Åke
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Farlig i trafiken

Nu förstår jag att vi diskuterar storstadsrondeller där det går undan i rusningstrafiken. Att välja innerfilen i en rondell, passera två på- och avfarter, ha medtrafikanter i högerfilen, som du inte vet om de ska fortsätta eller ta av där du själv tänker ta av till höger och till en tvåfilig avfart, är mycket olustigt och riskfyllt.

Många väljer då hellre att ligga kvar i rondellens högerfil, passera två påfarter, blinka vänster vid framförallt den större avfarten för att sedan blinka höger och säkert svänga av i den tredje. Så gör numera jag efter att ha blivit påkörd i tidigare omnämnda rondellen, som faktiskt inte är anpassad för nuvarande trafikvolym, speciellt inte i rusningstrafik.
V-backen :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Nu förstår jag att vi diskuterar storstadsrondeller där det går undan i rusningstrafiken. Att välja innerfilen i en rondell, passera två på- och avfarter, ha medtrafikanter i högerfilen, som du inte vet om de ska fortsätta eller ta av där du själv tänker ta av till höger och till en tvåfilig avfart, är mycket olustigt och riskfyllt.

Många väljer då hellre att ligga kvar i rondellens högerfil, passera två påfarter, blinka vänster vid framförallt den större avfarten för att sedan blinka höger och säkert svänga av i den tredje. Så gör numera jag efter att ha blivit påkörd i tidigare omnämnda rondellen, som faktiskt inte är anpassad för nuvarande trafikvolym, speciellt inte i rusningstrafik.
V-backen :wink:

Precis så. Har klarat mig från att bli påkörd.

Kanske för att jag alltid blinkar vänster................;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Lite smidighet underlättar;)

Ser ni att den här föraren ligger kvar i rondellen och kommer inte ut!
Varför? Jo han är osäker på vilken blinkers han skall välja:D

YouTube - BMW 325iM E30 - Drifting Kristinehamn 1995.MPG

Anders som är upprörd över tilltaget....................

PS.
Snygg bilhantering iofs! Kanske inte så bra på offentlig plats men ändå.....
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Lite smidighet underlättar;)

Ser ni att den här föraren ligger kvar i rondellen och kommer inte ut!
Varför? Jo han är osäker på vilken blinkers han skall välja:D

YouTube - BMW 325iM E30 - Drifting Kristinehamn 1995.MPG

Anders som är upprörd över tilltaget....................

PS.
Snygg bilhantering iofs! Kanske inte så bra på offentlig plats men ändå.....


Smart kille med regnummeret synligt.
Kan det vara ett bra bevismaterial..........:wideeyed:
Fast han gör ju rätt....blinkar inte vänster;)
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag blev så glad i början av denna diskussion då jag trodde att jag lärt mig köra i svenska rondeller efter att jag läst Ludde Kuddssons inlägg men nu har jag stora myror i huvudet. Nu gäller det att hitta en GPS som undviker rondeller! Visst är det fel någonstans om en fråga som denna måste diskuteras av så många medlemmar fastän det finns en regel!
Var är felet????? undrar en dum finne som kör i rondell varje dag.
 
Toppen