• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig i trafiken

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Min uppfattning är att det var fullkomligt förödande när cirkulationsplatserna infördes och man från ansvarigt håll lämnade olika besked om vad som gäller.
Hade man hållit fast vid den gamla regeln som jag fick lära mej när jag tog körkort på femtiotalet. ATT DU SKALL ALLTID VISA DIN AVSIKT ITRAFIKEN. Om man följer den enkla regeln kan enligt min åsikt aldrig några tveksamheter uppstå åt vilket håll Du är på väg.Oavsett var någonstans Du befinner Dej i trafiken.Detta gagnar alla trafikanter.
En liten personlig reflektion. Om alla vore lite mer vänliga och visade respekt för varandra skulle trafiken flyta betydligt bättre.Som till exempel alla trevliga husbilsåkare gör.VInka och le åt varandra i trafiken. Livet blir så mycket gladare då.:)
MvhLasse:)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Lite "offtopic". :)
Glömmer aldrig min första rondellkörning i Jakobstad / Finland.
Det var väldigt nära att det smällde!
Det visade sig att (det var några år sedan) högerregeln gäller även för de som kör i rondell - det höll på att stå mig dyrt.
Nu gick det bra - inga skador - varken på plåt eller personer. :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Läsningen ovan är intressant och delvis skrämmande betr "div oklarheter bla rondellkörning" och andra "konstigheter"!

Eftersom förutsättningar och trafikregler löpande förändras och berör alla körkortsinnehavare, så kräver detta en "livslång" vidareutbildning för vilken varje körkortsinnehavaren själv ansvarar.

Obs fö att ex rondellkörning kan ske på olika grunder/regler i andra länder även i Europa, detta skall man som förare förstå/kunna (Motormännen har hyfsad men inte fullständig info i ämnet).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Sen ett år tillbaka blinkar jag vänster när jag ska vidare i rondellen. Detta har visat sig fungera så pass bra att jag tänker fortsätta med det. Har t.ex. sluppit plötsliga okända motorhuvar framför mig.

Här på orten har man gjort en "rondell" med överkörningsbar upphöjning i mitten. Allt med avsikt att det ska föreställa en rondell. Problemet är att skyltarna före korsningen visar "flervägsväjning", alltså ingen rondell. Det ni!!
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Det är inte heller förbjudet att blinka vänster om man skall runt hela rondellen och ändra till högerblink när man skall gå ur, fast det är ingen lag.


Gurra


Precis så gör jag när jag kör i en rondell för så fick jag lära mig när jag tog körkort 1973
Torotor/Torill
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag cyklar till jobbet i ur och skur. (ingen väderlek stoppar mig) På vägen dit måste jag cykla genom en rondell, med markerad cykelbana i rondellen. Hur många gånger jag fått hoppa av cykeln, för att inte bli påkörd, vet jag inte. Många kommer i 60- 70 km (30 km är påbjuden hastighet) i halvliggande ställning och bara blåser rakt igenom. Jag gör inte som tonåringarna och bara kör rakt över vägen, utan att röra huvudet. Jag försöker hålla ögonkontakt med varje bil. Apropå blinka i rondell, fick jag lära mig när jag tog körkort 1965: "Blinka aldrig när du går in i en rondell, blinka höger när du lämnar rodellen".
Polisbilar har jag ofta sett blinka lite hur som helst, de borde veta bäst.
Mvh Matts Torebring
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Farlig i trafiken

Jag tror att vi kan vara ganska eniga om att det finns olika typer av rondeller på lika många olika vägar som är olika hårt belastade och att det skiljer sig mellan olika städer.

I den rondell på väg 275 (Bergslagsrondellen i Stockholm) där jag blev påkörd går det undan. Där är det minsann inte många som krypkör. Rondellen har fem på och avfarter varav flera med dubbla körfält där hastigheten många gånger, trots 50-skyltar, är långt över 70 km/tim. Det händer, särskilt kvällstid, att många bilister faktiskt inte hinner svänga utan kör rätt in och fastnar i rondellgräset.

Kort efter det att jag blev påkörd så begränsades själva huvudavfarten från rondellen (för väg 275) i den ena riktningen till enbart en fil ut. Detta har dämpat hastigheten i rondellen något. Det gäller fortfarande att ha uppsikt i backspeglarna och i vissa lägen tydligt ange åt vilket håll man tänker köra.
V-backen :wink:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Hej!

I morgon bitti tar dom upp problemet med rondellkörning på TV.
Kolla TV1, tyckte dom sa kl 07.25
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.930
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Rondeller är bra. Det blir dessutom fler och fler. Grunden är som många sagt att man ska blinka sig ut, dvs blinka höger. I många rondeller ser jag dock inte högerblinkersen på bilen inne i rondellen i tid, särskilt i snäva rondeller. Då tror jag att den inte blinkar och att den då ska fortsätta vänster och jag stannar givetvis för att lämna företräde. Sen när den ändå kör ur före min infart ser jag högerblinken, men först då. Så jag kan tycka att det hade underlättat om även vänsterblink varit obligatoriskt. Sedan tycker jag också det är bra med vänsterblink före en rondell, dvs att framförvarande bil på så sätt markerar sin kommande vänstersväng. Det underlättare hur jag planerar min körning.

Krister N
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Farlig i trafiken

Regler för körning i cirkulationsplats
Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.
1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

OBS! ENDAST om det är skyltat med triangeln (vilket det är i Sverige) men försök inte köra runt triumpbågen i Paris utan att låta dem som ska in få företräde.

När jag kör med husbilen blinkar jag både vänster när jag kör in i rondeller och höger när jag byter fil och/eller kör ut rondellen.

Blinka hellre en gång för mycket än för lite ...:yes:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Rondeller är ett kärt diskusionsämne,blinka eller inte blinka.
Att det skall blinkas ut ur rondellen är det lag på,men varför inte visa medtrafikanterna om man ämnar köra över ett 1/2 varv med en vänsterblink??.
Jo detta ska jag förklara för de som ej har fattat vitsen,enär jag kört lånt,tungt och brett i hela mitt liv, Och ska in i en rondell så kommer de flesta farandes i rondellen ,utan blink jag har ingen aning om vart den som är på den andra sidan ska,jag kör ut i rondellen,kanske tung,lång och bred det går väldigt sakta på grund av rådande omständigheter,bilisten som var tvärs över rondellen (som inte blinkade vänster) är nu framme vid mej och tycker att det var j-----t onödigt att jag körde ut med signal och knytnävat i högsta hugg,
Hade jag sett att han skulle mer en ett 1/2 och blinkat vänster för att markera detta så hade jag väntat in honom och han fått åka före.Detta gäller inte bara för den tunga 60 tons ,eller som vi 100-200 ton ,utan även andra trafikanter,det kostar att dra igång om man har stannat i onödan,
Det är inte förbjudet att blinka vänster,om man ska till vänster ,men absolut förbjudet att ine binka höger när du ska ut.
Bernt
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Det här har varit en intressant diskussion, vilken har lärt mig att köra i rondell i Sverige! Jag har nämligen trott att ni har haft andra regler än vi i Finland men reglerna är tydligen samma. Detta är visserligen saker man ska ta reda på innan man kommer till ett annat land.
Det som har fått mig att tro att ni har andra regler är att så många blinkar vänster och inte höger!?
Har man en regel skall man väl följa den. Är det en bekant rondell är det lätt, men tänk människor i obekanta rondeller – vilken avfart, vilken fil, blinka vänster, blinka höger…
Gör det lätt, följ reglerna blinka höger. Då har även cyklister och fotgängare det lättare.

Ps I Helsingör har de trafikljus inne i rondellen!!!!????? och i ett annat land har de en regel till i rondeller - max 3 varv -. Hoppas ingen blev arg.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Hej!

I morgon bitti tar dom upp problemet med rondellkörning på TV.
Kolla TV1, tyckte dom sa kl 07.25
Efter programmet nu på morgonen så blev man inte så mycket gladare,(trafikexperten)från huvudstaden måste läsa igenom Trafikverkets regler för att överhuvud taget VETA vad som gäller.Detta om "EXPERTER",jag är ingen expert men däremot ett helt liv på Europeiska vägar,i alla sorters fordon från personbil till tung och specialtransporter,därav en viss erfarenhet.
Bernt
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Håller med Bernt,bra skrivet.
Vem har sagt att man inte kan gå längre än reglerna föreskriver för att öka säkerheten ?
Med andra ord är det bättre att blinka för mycket än för lite.
Det är tillåtet att använda sunt förnuft och logiskt tänk i trafiken.
Har sett många incidenter i rondeller för att folk inte orkar blinka varken till höger eller till vänster.

Jojje
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Farlig i trafiken

Det är inte heller förbjudet att blinka vänster om man skall runt hela rondellen och ändra till högerblink när man skall gå ur, fast det är ingen lag.


Gurra


Er det to kjørefelt i rondellen, og du ligger i høgre felt, da blir det helt feil å benytte venstre blinklys for å vise at du skal rundt i rondellen. Venstre blinklys vil her indikerer at du skal skifte felt. :D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Jag håller också med om att sunt förnuft kan användas i trafiken men då vi människor fungerar så olika bör vi ha en enkel regel som alla kan följa så missförstånd och situationer som Ludde Kuddsson skriver i sitt inlägg uppstår.
Alla är inte lika duktiga i trafiken!
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Håller med Bernt,bra skrivet.
Vem har sagt att man inte kan gå längre än reglerna föreskriver för att öka säkerheten ?
Med andra ord är det bättre att blinka för mycket än för lite.
Det är tillåtet att använda sunt förnuft och logiskt tänk i trafiken.
Har sett många incidenter i rondeller för att folk inte orkar blinka varken till höger eller till vänster.

Jojje
Alla har inte samma sunda förnuft och logiska tänk i trafiken som alla andra har, därför är vissa regler/förutsättningar lagstadgade och i vissa fall inte tillåtna!

Kör man bil i dagens läge så kan man knappast undgå att se felbeteenden, spec i rondellkörning med fler än en fil!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Er det to kjørefelt i rondellen, og du ligger i høgre felt, da blir det helt feil å benytte venstre blinklys for å vise at du skal rundt i rondellen. Venstre blinklys vil her indikerer at du skal skifte felt. :D

I det läget gäller det att ha huvet mer än te å ha mössa på :D

Gurra
 
Toppen