• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk marknadföring från Garmin

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Hans, jag har i och för sig inte testat utanför landets gränser men kommer att göras det så snart som möjligt men första testen gjorde jag Landskrona- Halmstad T o R

Uppresan visade gps én 80 km på motorvägen, första gången vi varit framme före angiven tid i gpsén och på nerresan efter jag tagit bort bocken 120 och 110 som det är på E6
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Till er som har problem med att eran Garmin tar konstiga " genvägar ", har råkat ut för detta själv med min Nuvi 2597 LMT som har " eco-route ".

Man får gå in i eco-route och där i bilprofilen ställa in en mycket hög siffra för stadskörning ( 25 t.e.x. ) och motorväg en låg siffra ( 5 t.e.x. ) samt i navigering ställa in " mindre bränsle ", därefter stänga av den ordentligt med avstängningsknappen och sätta på den därefter, sedan bör den hålla sig mer till större vägar och inte " gena " via små skogsvägar eller stadskärnor, vilket min ville titt som tätt.

Engelskt forum om detta:
How do I get my Garmin to take me on major highways? | POI Factory

Tyvärr verkar " eco-route " har för stor påverkan på navigatorns vägval vilket gör att den vill " gena " än här, än där trots att det tar längre tid bara för att spara nån droppe bränsle och man irrar omkring på små skogsvägar eller stadscentrum när huvudleden borde vara förstaval när man har " kortast tid " och " undvik grusvägar " inställt.

IDIOTISKT GARMIN !!

Edit: Har även en äldre Garmin 1390 med " eco-route " till min personbil, märkligt nog tar den inga sådana konstiga genvägar så det verkar som att det är nyare modeller som håller på med denna idioti.

Enda trösten är man har fått sett mycket som man inte skulle se, fast jag spar mig gärna från nästan igenväxta grusvägar och gamla smala stenbroar som är så smala så det knappt går att köra över, fast när den ville ha mig genom Jönköping centrum hade jag lärt mig dess " nycker " på väg från Gränna till Lidköping så jag följde bara vägnummer och hederlig karta i stället för GPS:n.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Är det bara jag som använder Garmins excellenta ruttfunktion? För varje mål man väljer får man en översiktskarta med de tre alternativa rutterna utritade, tillsammans med informationen om hur lång sträcka resp tid varje rutt av de tre tar. All info serverad på ett fat, bara att välja vilken typ av rutt man föredrar för stunden till målet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Har testat att ta bort fordonsprofil i ecoroute, nollställer man profilen så vill den direkt ha en ny profil, man får inte valet att gå tillbaka utan man får hålla in avstängningsknappen tills den frågar om man vill stänga av och sedan när den startats om så är profilen borta i ecoroute, men den vill fortsätta att ta konstiga rutter på en del ställen oavsett vilka inställningar den har i navigation.

Har en planerad rutt från Västervik till Stegeborg ställplats som jag körde i verkligheten i början på veckan och den vill gena via småvägar på samma sätt som i verkligheten några mil innan Söderköping och sista biten var en smal grusväg genom skogen och sedan kom man ut på en åker där man såg Stegeborg och dess huvudväg, gissa vad, hundra meter innan vägen så tyckte den att jag skulle gena över en gård på höger sida.

Ställer jag in i fordonsprofilen 25 stadskörning och 1 motorväg samt mindre bränsle i navigering så väljer den att åka till Söderköping och där ta huvudvägen till Stegeborg.
Ställer jag där emot in kortare tid eller kortare väg så kommer den att ta genvägen trots att jag har undvik grusvägar.

Min är en Garmin nuvi 2597 lmt så det kanske är olika beroende på modell och uppdateringar.

Har inget emot att köra på gamla landsvägar, mycket trevligare med den gamla häcken jag har i stället för fartstressen på de stora vägarna, men när GPS:n vill gena än här än där trots att huvudvägen är det snabbaste alternativet tappar man förtroendet för den.

Får nog använda rese-/ruttplaneraren mer för att kolla vilka vägar den vill välja beroende på navigationsinställningar.

Alternativet huvudled eller större vägar eller liknande borde finnas så att den undviker smågator/vägar.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Min 2595 LMT gör även den märkliga saker. Jag har markerat egna undvikanden tex. grusvägar. Likt förbannat var jag nyss vid SO Askersund ca 6mil och skulle till Askersund med snabbaste vägen inställd. Hamnade på skogsvägar som blev mindre och mindre och till slut en vägbom.. Hela vägen tillbaka och valde sedan en bred asfalterad väg som jag visste skulle komma till ca 1 mil norr om Askersund. Hela vägen ville manicken att jag skulle vända till samma återvägsgränd!! Man tappar lite tron på den annars förträffliga manicken. Uppdaterar kontinuerligt men det poppar alltid upp nya överraskningar, tex saknas vissa motorvägar som är "bara" tre år gamla, osv.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Har en Garmin 760 LMT-D camper. På min tidigare Garmin Nuvi 2460 kunde man ändra hastighetsvisningen om den inte stämde med verklig hastighet på sträckan genom att trycka på hastighetssymbolen på skärmen sedan trycka + eller - tills man fick gällande hastighet. Denna funktion finns inte på Camper!
Jag har senaste uppdatering 5.0.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Irriterat på samma sak. Garmin borde lösa buggen och skicka uppdatering.

Jag fick idag svar från Garmin support;
Nu har vi undersökt detta och det visar sig att vi för tillfället inte har någon plan på att rätta till detta.

Du får jättegärna lämna dina synpunkter om detta på Garmin | Share Ideas.

Jag har gjort detsamma. Detta är verkligen något som bör gå att fixa och samtidigt verkligen borde fixas så att det är rätt regler som gäller i Sverige som också är applicerade på GPS:en.

Beklagar detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Jag har fått svar från Garmin ,man är medveten om att den inte visar rätt fart för tung husbil, och jobbar på att lösa felet!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Med att använde ruttfunktion så menar jag inte ruttplaneringen utan möjligheten att se och jämföra de alternativa rutterna till sökta målet direkt vid sökningen. Klickar man på "Rutter" under sökta målet istället för "Kör" direkt så får man upp rutterna grafiskt och ser de alternativa färdvägarna, samt hur lång resp hur lång tid varje alternativ rutt tar. En omedelbar och direkt jämförelse för att få den typ av färdrutt man vill ha just för stunden:
 

Bilagor

  • IMG_5751.JPG
    IMG_5751.JPG
    2,5 MB · Visningar: 5

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Sv: Falsk marknadföring från Garmin-Dustin återköpte

Vi har nu fått svar från Garmin som säger följande:

"Enligt slutgiltigt besked från USA om att programvaran i den modellen är designad så att en angiven vikt på över 3,5 ton automatiskt ska göra att maxhastigheten sätts till 80km/h. Vår amerikanska utvecklingsavdelning har dock blivit uppmärksammad på att detta inte är i överensstämmelse med svensk lag. Tyvärr kan vi dock inte säga något om eller när en eventuell programvaruuppdatering kan komma att lösa problemet.
Tråkigt nog gäller samma för vår nya Camper 660."

Till vår stora glädje och tacksamhet valde Dustin att återköpa navigatorn!
 

Krister439

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
12324
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Med rätt vikt inställd för min tunga husbil så visar min 760 LM fel fartgräns på motorvägarna i Tyskland så fort den fria farten är permanent reducerad (till t.ex. 110 eller lägre) på någon sträcka. Navigatorn ger då max hastighet 80 km/h vilket ju gäller för icke motorvägar i Tyskland.

Ett annat problem är i Österrike. Där finns många begränsningar för lastbilar över 3,5 ton, men det finns i lagstiftningen ett generellt undantag för fritidsfordon från dessa begränsningar. Trots undantaget envisas navigatorn att hela tiden vilja leda av oss från t.ex. den vackra vägen längs Donau väster om Wien.
 
Toppen