• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får vi och vågar vi skriva ?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.896
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Hej Staffan!

Vi har nog aldrig konverserat med varandra. Jag har läst en del av dina inlägg och respekterar dina åsikter. Du har varit med i HBK länge och jag är ganska ny. Du är en av anledningarna att det finns en klubb som HBK som jag idag har stor nytta av. Det är jag mycket tacksam för.

Jag förstår dock inte riktigt ditt resonemang. Du har goda åsikter som du inte är rädd för att redovisa. Du har integritet och har också en mycket god förmåga att uttrycka/beskriva dina åsikter.

Du och RuneB hamnade i meningsskiljaktigheter. Det är inte särskilt konstigt och det verkar du också hålla med om. Att knapptryckandet för RuneB automatiskt skulle innebära ett ställningstagande mot dig håller jag absolut inte jag med om. Att trycka på "Tack-knappen" betraktar jag inte som ett inlägg, helt enkelt för att de som gör så oftast inte menar det.

Lämnar du klubben är det något du själv väljer, helt i onödan tycker jag. Inte något som RuneB eller vi andra på forumet har framtvingat. Eftersom du har ett val tycker jag du ska stanna kvar. Vi ska ju alltid skilja på sak och person men det är också ett förhållningssätt vi själva måste ha när våra åsikter blir bemötta. Det är åsikter vi har synpunkter på, inte personer. Staffan! Du är nästan en av grundarna till det här forumet och du behövs!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Hej krinil!

Och tack för de värmande orden. Jag kan dock inte riktigt hålla med dig i ditt resonemang kring tack-knappen och dess användning. Som jag ser det, jag förstår nu att det finns andra sätt att se på saken, så är ett tryck på knappen en sympatiyttring för det som skrivits. Jag visar att jag delar skribentens uppfattning i den aktuella frågan. Vad är det annars jag tackar för? Att det skrivits någonting över huvud taget? I så fall borde ju i rimlighetens namn alla som läst en text, vilken som helst, trycka på knappen.
Jag är medveten att jag understundom kan vara svag å huvudets vägnar, men själv kan jag faktiskt in se någon annan förklaring.

Nu förstår jag att du tycker att jag resonerar som Fan läser Bibeln, men ovanstående är faktiskt min ärliga uppfattning. Jag har många gånger tryckt på tackknappen för det jag tycker har skrivits varit bra – jag delar skribentens uppfattning. i sak. Om du ser efter, så har jag till och med tackat RuneB när han gick i svaromål mot mig i tråden Onödiga kunskaper, för jag tyckte faktiskt att han hade vissa poänger i det han skrev. Själv fick jag en ny tråd och ett frontalangrepp rakt i ansiktet i stället, men det kanske jag förtjänade. Många verkar i alla fall tycka det. Och själv tar jag lärdom av detta - och konsekvenserna.

Med vänlig hälsning
Fd Hymer/Staffan
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Bästa Hymer

Jag är en utav dom som "tackade" till Runes inlägg.

Och även om det kan synas oförståeligt så här i efterhand, så upplevde jag inte hans inlägg som ett påhopp på dig. Kanske läste jag inlägget för dåligt, eller så hade jag "fel ögon" på mig.

Det jag tackade för i inlägget var hans engagemang för att vi skall få skriva om annat än husbilsrelaterade frågor på forumet, utan att någon måste påpeka att detta inte är husbilsrelaterat. Forumet skulle bli så oerhört mycket tråkigare, annars.

När jag läser inlägget nu, efter den här debatten, så ser jag inlägget i ett annat ljus, och med tanke på att du tagit illa vid dig, har jag nu tagit bort mitt "tack". Jag håller fortfarande med Rune i sak, men vill inte medverka till att du känner att du vill lämna klubben.

Jag kan inte veta på vilka grunder dom andra "tackade", men med tanke på att jag kunde läsa och förstå Runes inlägg på detta sätt, så finns möjligheten att vi är flera.

Jag hoppas att du omprövar ditt beslut att lämna klubben.

MVH
Karianne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Än en gång vill jag påpeka att den som känner sig påhoppad eller på annat sätt misskrediterad, eller läsaer inlägg som strider mot forumreglerna eller allmän vedertagen netikett, bör använda rapportera-inlägg-knappen som återfinns i det övre högra hörnet i varje inlägg. På så vis kan vi i HBK Web snabbare på kännedom om ett eventuellt problem. Det skrivs som bekant mycket på forumet och ibland kan det vara svårt att hålla jämna steg med inflödet av inlägg. Ett rapporterat inlägg dyker upp hos oss i HBK Web som en ny tråd samtidigt som ett mail går ut till våra privata mailadresser.

/Michael, HBK Web
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

:confused: Hej igen Hymer/Staffan .
Precis som jag skrev igår förstår jag inte ditt beslut om att lämna klubben , beklagar verkligen att det blev en så stor höna av en från början sån liten fjäder .

Ser att du tydligen skrivit en massa faktatexter rörande historia åt Nationalencyklopedia ,
betvivlar inte för en stund att så skulle vara fallet , och mina historiekunskaper i hela den här infekterade historien härrör sig från en artikel som jag läste i Tidningen 7 , och tydligen har deras skribenter lika dålig koll på världshistorien som jag har .
Hade jag veta att dom uppgifter som jag fick från nämda tidning var helt felaktiga skulle jag naturligtvis inte fört dom vidare .
Själv tyckte jag att det var en kul grej det här om Manhattan som man kunde delge fler ,
men med facit ihand och egna bristfälliga historie kunskaper har jag nu insett att det var ett misstag från min sida att försöka delge andra det jag läste i tidningen utan att först ha gjort en bättre koll på historiska fakta .

Jag uppmanade dig igår att ompröva ditt beslut , tycker att det hela är en storm i ett vattenglas , vi är ju trots allt vuxna mäniskor med ett gemensamt intresse i husbilar , låt oss fortsätta med det .

;) Rulla Lungt
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Bästa Hymer

Jag är en utav dom som "tackade" till Runes inlägg.

Och även om det kan synas oförståeligt så här i efterhand, så upplevde jag inte hans inlägg som ett påhopp på dig. Kanske läste jag inlägget för dåligt, eller så hade jag "fel ögon" på mig.

Det jag tackade för i inlägget var hans engagemang för att vi skall få skriva om annat än husbilsrelaterade frågor på forumet, utan att någon måste påpeka att detta inte är husbilsrelaterat. Forumet skulle bli så oerhört mycket tråkigare, annars.

När jag läser inlägget nu, efter den här debatten, så ser jag inlägget i ett annat ljus, och med tanke på att du tagit illa vid dig, har jag nu tagit bort mitt "tack". Jag håller fortfarande med Rune i sak, men vill inte medverka till att du känner att du vill lämna klubben.

Jag kan inte veta på vilka grunder dom andra "tackade", men med tanke på att jag kunde läsa och förstå Runes inlägg på detta sätt, så finns möjligheten att vi är flera.

Jag hoppas att du omprövar ditt beslut att lämna klubben.

MVH
Karianne



Tack- Karianne!
Du har skrivit (nästan ordagrannt ) vad jag tänkt skriva efter att ha läst om vad min
tack -tryckning ställt till med!

Lasse W
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Helt öppna forum är förstås bra - om de hanteras rätt.

Tycker mig dock notera att det sker allt fler inlägg som tenderar att likna oprovocerade personliga påhopp och det vore förstås klädsamt om den eller de som vill gå till angrepp, gör det via e-post i stället till den man vill kritisera.

Även om man formellt har möjlighet att svara direkt under Markisen så bidrar varje personlig icke-vänlig synpunkt till att sänka kvaliteten på HBK och dra ner nöjesfaktorn några snäpp. Det ska vara gôtt att delta som läsare/skribent i HBK:s forum, ett nöje, och inte medföra risk för ökad adrenalinhalt.

Det är lätt att fatta pennan/tangentbordet och rikta kritik mot personer man aldrig träffat ens utan att ha den blekaste aning om hur illa angreppet träffar. Vi är ju gu'bevars olika i det avseendet.

Man kan tillåta sig en stilla undran: hur många av de mer eller mindre ovänliga inläggen hade kommit till uttryck om personerna i stället mötts på en camping och börjat prata med varandra..?

Att ha synpunkter vid datorn är lätt. Kanske lite för lätt. Ett råd kanske: skriv inte sådant du aldrig skulle kunna tänka dig att säga öga mot öga mot en annan medlem.

Själv har jag stått i valet mellan att lämna HBK eller försöka börja läsa och delta lite mer selektivt - men eftersom jag skriver de här raderna, har selektiviteten sina brister...

Från och med nu kommer jag i alla fall att söka mig till faktarubriker om teknik, ställplatser, restips och liknande. Ämnen som redan i rubriken antyder pulshöjande tjafs kommer jag att ignorera.

Visby i skrivande stund: nollgradigt, frisk vind och snöfall. Våren känns väldigt avlägsen!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Hej på er alla
Ett ordspråk den som sig i leken ger får leken tåla
Eller som man behandlar andra vill man bli behandlad själv.
Är det någon som vill lämna klubben eller inte bli medlem är det deras eget val.
Drutten 2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Hej !

Ja, tänk vad fel det kan bli. Jag minns fortfarande mitt första inlägg i husbilsklubben. Jag har nog aldrig känt mig så dum och kunde inte förstå hur någon kunde svara på min fråga på det sätt som gjordes, jag var uppriktigt ledsen! Jag har vid ett antal andra tillfällen också känt av en konstig bismak på mina inlägg. Vid något tillfälle skrev även jag att "ger man sig in i leken får man leken tåla" (då riktat till mig själv). Det jag "håller med om" är det att alla måste våga skriva om man känner för det, utan att riskera att bli "på hoppad".
Alla är vi olika, och det är bra för mångfalden.

Hälsningar från en som varit både ledsen och förb....ad, inte bara för min egen skull, utan även för många andras.

Kerstin
 
B

Boxer

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Vad jag förstår så är grunden till den här tråden om man får skriva om allt möjligt eller om allt ska vara husbilsrelaterat.
Vad är det som gäller, kan vi få svar en gång för alla så vi får bekräftat vad som gäller och sen förhålla oss till det.
Får man skriva om vad som helst så hoppas jag man slipper inlägg som påpekar hur onödigt det är och är det så att man inte får skriva något annat får vi väl låta bli.
Har möjligen styrelsen något svar på det här?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Husbilsklubben.se har "Under markisen" som motsvarar andras "off-topic", "Ordet är fritt" eller liknade benämningar.

Det är som redan nämnts fritt att här under skriva om vad som helst så länge det inte strider mot forumreglerna.

Se rubriken: "Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt".
Detta är skrivet innan i denna tråd./susanne
 
B

Boxer

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Bra, då slipper vi mer skriverier om det.
Vill någon ha en ändring får han väl skriva en motion till årsmötet.
 
Toppen