• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystemet i en gammal Pilote ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Finns det någon som vet något om hur elsystemet är uppbyggt eller har något kopplingsschema till en gammal Pilot -89. Verkar som ström tas från både startbatteriet och bodelsbatteriet samtidigt
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Om jag inte missminner mig, fanns det en manuell batteriseparator (ett vred) någon stans vid passagerarens fötter eller knän.

Med denna separerade man de båda batterierna. Glömde man bort att göra det, och var på mässa Düsseldorf, fick man ringa till ADAC för att få starthjälp...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hej, om du inte hittar någon manuell brytare, så kan det sitta ett skiljerelä på 70A eller mer någonstans. Det skall bara vara draget när generatorn laddar och då koppla samman bil och bobatterier. Det kan ha bränt ihop, så det ligger till hela tiden.

I båda fallen så byt till ett nytt skiljerelä som antingen drar på generatons D+ ström som är vanligast, eller en variant som drar när generator/bilbatterispänningen ligger på laddspänning, och då släpper när generatorn stannar och spänningen på bilsidan sjunker ner lite.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Sitter ingen kontakt i bilen. Finns det inget sådant i elcentralen ?.
I annat fall hur kopplar man in ett skiljerelä om man köper ett sådant
I instruktionsboken på bilen står det nåt om detta finns i elcentralen.
Vet inte hur det fungerar. Väldigt konstig lösning på en husbil även om den är gammal. I annat fall får jag väl hitta någon som kan mer om detta eller reparera den
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Har haft en Pilote 89a och till höger om passagerarstolen satt det ett litet vred som måste ställas om till bodelsbatteriet när man står still och använder 12 v i bodelen sen vid färd skulle man vrida till tillbaka den så att båda batterierna laddas under färd. Följ batterikablarna från bodelsbatteriet så ser du vart dom tar vägen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hej igen, som vanligt så vore det lättare om man kunde se problemet på plats. Men det borde vara ett skiljerelä på din årsmodell och särskillt om det t.o.m. står så i instruktionsboken.

Jag hittar tyvärr inte i gömmorna på en Pilote :p:, så någon annan får skarva i. Kanske ihop med, eller bakom säkringsboxen till bodelen. Försök att följa den extra lite grövre kabeln som går från bilbatteriets + pol och försvinner in i bodelen.

Om det sitter ett normalt gammalt 70A relä som det brukar, så är det samma storlek som de klassiska "normalreläer" som alltid suttit i bilar, men man kan/brukar känna igen det på att två av de fyra kabelskorna till reläet är av större storlek än den "vanligaste" förekommande.

Tillsammans med det reläet brukar det också sitta ett som också drar när generatorn laddar, men det matar 12V ström till kylskåpet om det står på 12V drift under färd, och skall också släppa när generatorn slutar ladda.

Det kan ju också vara så att något har bråkat långt tidigare och någon har gjort en egen överkoppling som inte borde vara där.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg att du fick lite vägledning av elegance under tiden jag skrev det här inlägget.
Så i båda fallen försök att se vart extrakabeln vid bilbatteriet tar vägen.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hej igen
Det verkar som någon har varit och kopplat om en hel del i bilen. Det finns garanterat ingen huvudbrytare eller skiljerelä i bilen någonstans.En kabel går från bilbatteriet till en klamma på elcentralen och en annan kabel går från bodelsbatteriet till en annan klamma där.
Däremot har fd ägare satt ett litet växlingsrelä vid bodelsbatteriet med inkoppling av en Ctek laddare som är styrd av tändningen
Liten bild bifogas bak på elcentralen
 

Bilagor

  • IMG_1667.JPG
    IMG_1667.JPG
    522,6 KB · Visningar: 26

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Två bilder till
Insidan av elcentralen Och shema jag gjort hur fd ägaren kopplat under sätet
 

Bilagor

  • IMG_1683.JPG
    IMG_1683.JPG
    1,3 MB · Visningar: 22
  • IMG_1686.JPG
    IMG_1686.JPG
    1.003,1 KB · Visningar: 36

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Grattis, du har ju i alla fall hittat hjärtat i bilen :D.

Svårt att råda när det är omkopplat med egna idér.

Ett skiljerelä kan vara en mycket god idé att montera i alla fall. En äldre bensinare utan elektronik som nöter på bilbatteriet brukar klara sig länge utan underhållsladdning när man står still om det är helt bortkopplat från bodelen.
Kolla bara upp så 12V matningen till kylskåpet också är bortkopplad när bilen inte är igång. Om den nu finns kvar eller också har blivit omkopplad efter egen idé.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hur monterar man lämpligast ett skiljerelä ? Är beredd att köpa lite prylar för att få det bra. Fick rekommendation här på klubben om ett sådant hos Elmco för 400 kr. Tänker sätta in dubbla bodelsbatterier köpta på biltema
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Bilderna hann in före mitt förra inlägg. Jag törs inte råda utan att ha full koll på läget tyvärr.
Har du ingen bekant som är lite hemma på bilel, för det brukar kunna lösa sig efter att fundera ett tag på hur den som kopplat tänkt (eller inte tänkt :rolleyes:) när han har kopplat.
Ibland kan det vara bäst att börja om från början.

JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Jag vet hur han kopplat men tanken verkar fel av honom. Är själv gammal fd bilelektriker men slutade med det när växelströmsgeneratorn kom till i bilarna
Verkar som han tar ström både från bodelsbatteriet och startbatteriet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Hur monterar man lämpligast ett skiljerelä ? Är beredd att köpa lite prylar för att få det bra. Fick rekommendation här på klubben om ett sådant hos Elmco för 400 kr
------------------------------------------------------------------------------------
Ett 70A vanligt relä som D+ styr finns lite överallt bl.a. SWEDOL's butiker och andra biltillbehörsfirmor för ca. 80:-

Ett som känner av spänningen och bryter på den, finns bl. a. på Biltema och skall visst funka ok. har jag hört och läst även här, men aldrig använt. Det kostar ca. 140:- tror jag.

Sedan finns väl båda varianter så mycket dyrare som de kan klämma ur oss svenskar (och kanske bättre) som inte letar utgångspris på internet även när det står Bosch eller liknande på etiketten :D.

Hur det skall kopplas beror på hur allt är kopplat nu, och hur mycket man behöver koppla om. Bl. a. koll på hur 12V till kylskåp m.m. är kopplat eller inte kopplat.

Men när det är färdigt och bilen är avstängd, och man ex. tar bort pluskabelskon på bilbatteriet så skall man inte kunna mäta någon spänning mellan den lossade +kabeln och jord, för i så fall kommer den spänningen från bodelen.

Samma fast tvärtom. Om man lossar pluskabelskon på bobatteriet så skall man inte heller kunna mäta spänning mellan den +kabeln och jord för då kommer den spänningen från bilbattriet, om man nu inte har solceller att ta med i beräkningen.

Att mäta från båda sidor och få noll, utesluter att det sitter en diod någonstans som funkar som en backventil och släpper ström åt ena hållet men inte det andra.

Och när bilen är igång så skall man efter en stund kunna mäta nästan samma spänning på bobatteriet som på bilbatteriet, så man vet att de blivit sammankopplade för generatorladdning.
Bodelen brukar ligga lite lägre p. g. av spänningsfall i kopplingar och laddkabeln, som ofta är lite för klen i äldre bilar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Jag förstår mig inte riktigt på, ditt schema. 1 och 2 slutet, när tändning är av? Riv bort detta. Varför skall ett relä styra C-tec laddaren? Bryt upp kabeln mellan bilens plus (dit generator också är kopplad) och bodelens plus. Koppla bilens plus till kl 30 på ett relä (70A kan vara lämpligt) Koppla bodelens plus till kl 87 på dito.
Koppla sen D+ från generator (samma som till kontrollampa f laddning) eller eventuellt ström från tändlås (i nödfall) till kl 86 på relä, jorda kl 85
Dioden på bilden är ej nödvändig.
 

Bilagor

  • Relä 70A.jpg
    Relä 70A.jpg
    9 KB · Visningar: 289
  • Relä 70.jpg
    Relä 70.jpg
    7,1 KB · Visningar: 289

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Skiljerelä - Biltema er nesten genialt, det kobler sammen når bilbatteriet lades med noe effekt og stenger når bilbatteriet kommer ned på hvilespenning. Bruker en 2 slike koblet hver sin vei så får en og ladning av bilbatteri når bobatteriet er noe ladet og lader er aktiv. Begge releene stenger når den ladene siden kommer under 12,8V - i praksis vil det antagelig være når begge sider er under 12,8V.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Jag förstår mig inte riktigt på, ditt schema. 1 och 2 slutet, när tändning är av? Riv bort detta. Varför skall ett relä styra C-tec laddaren? Bryt upp kabeln mellan bilens plus (dit generator också är kopplad) och bodelens plus. Koppla bilens plus till kl 30 på ett relä (70A kan vara lämpligt) Koppla bodelens plus till kl 87 på dito.
Koppla sen D+ från generator (samma som till kontrollampa f laddning) eller eventuellt ström från tändlås (i nödfall) till kl 86 på relä, jorda kl 85
Dioden på bilden är ej nödvändig.

Tanken var säkert att Ctek-laddaren skulle ladda bägge batterierna när bilen har landström?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Tack för alla förslag. Får väl söka upp en bilverkstad för hjälp att göra ett kopplingsschema åt mig och vad jag skall köpa. Först åker jag väl till Biltema och köper två nya 80 Ah AGM batterier och en batterifrånskiljare till att börja med. Som jag tidigare nämnt har jag varit bilelektriker "på den gamla goda tiden" så jobbet kan jag göra själv om jag får ett kopplingsschema.
Förstår heller inte mig på den gamla ägarens inkoppling.
Nämnas kan om mitt schema:
Punkt 1 är anslutningen till elcentralen plint av startbatteri.
Punkt 2 är anslutning till elcentralens plint av bodelsbatteriet.
Kylskåpet är kopplat till en speciell plint på elcentralen och går bara om bilen är igång enligt instruktionboken
Tänk vad man krånglar till det, men tack igen för alla goda råd.
 
Toppen