• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten i husbilen - en lathund

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Efter att ha funderat en stund över hur man säkrast ska sköta sitt dricksvatten i husbilen började jag skriva ner en del uppgifter. Gjorde sedan om det till denna lathund som jag nu bilägger detta inlägg för att jag tror att fler kan ha nytta av informationen.

I lathunden försöker jag förklara varför vi ska vara noga med vattnet, vilka risker som finns, lite mikrobiologi, vad man bör göra och inte göra och avslutningsvis tankrengöring och metoder för desinfektion av vatten.

Jag tror att riskerna att bli dålig av dricksvattnet från våra tankar är mycket små, men ändå kan vi med några enkla rutiner vara betydligt säkrare. I vissa fall kan det vara lämpligt att klorera vattnet och i andra fall är det onödigt.

Se den här lathunden som ett utkast. Jag vill gärna ha synpunkter!

Hans
 

Bilagor

  • Dricksvatten i husbilen.doc
    46 KB · Visningar: 6.453
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Trött man blir...ALF443....
Kort fråga hur många mil åker du på ett år med din husbil?
Senaste året åkte vi 3470 mil i husbil.
Vi har valt husvagn nu (vi åker inte mindre , snarare mer) pgr, bättre utrymmen bättre /skönare soffgrupper / sängar osv.
Nackdelen är när man ska in på en trång camping , men snacka inte om att vattnet är sämre än husbilar!
 
Senast redigerad av en moderator:

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Det är bättre om vattnet skvalparomkrin änn att det står still vi har åkt husvagn i många år & aldrig haft problem med vattnet nu har vi husbil ?????
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

När det gäller UV-lampa i vattentank av plast så har jag någonstans läst en varning då vissa plaster kan brytas ned av UV-ljuset. Vill minnas att mjukmedlet i plasten tar stryk.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Vi har liksom Michael aldrig gjort annat än fyllt på nytt vatten när det behövts. Vi använder vattnet till allt, även att dricka.

Det absolut bästa medlet mot alger i tanken är att se till att inget dagsljus når vattentanken eller slangarna. Tankar man dessutom då och då kommunalt vatten så räcker den behandlingen av vattnet som kommunerna gör för att hålla vattentanken fräsch.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Vi gör som Gunnar.... det smakar gott och håller sig svalt förvånsvärt länge.

Men det blir aldrig lika gott som en iskall klar, direkt från frysfacket.
Jag använder aldrig avtappningpluggen, för den går alltid sönder på ADRIA, när man skall fälla upp den..
När jag kommer hem efter en resa så tömmer jag alltid tanken via kranarna för att ge gråvattentanken en rejäl sköljning..

DS
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Varje gång vi varit ute med husbilen tömmer jag tanken via det avlopp som finns. Dock är det inte så finurligt gjort på vår bil utan avloppet går på samma ledning som går till pumpen och sitter alltså inte riktigt i botten. Kör man upp bilen på klossarna så får man ut det mesta och resten tar jag med ett sugblock som tar ca. 4 dl vatten åt gången och det räcker med två tömningar. Har även prövat en centrifugalpump till borrmaskinen som ett alternativ till att köra upp på klossarna.
Det vatten vi använder utan upphettning tar vi ur kannan i kylskåpet, Kannan Clearly, köpt hos Kama, T30-06, var numret. Filterpatronerna räcker till 150 liter eller ca. 2 månader. Vi använde det hela förra sommaren och då får man ju kallt vatten till saft eller vad man nu blandar i. Kannan Clearly kan tydligen också köpas direkt via nätet, såg att dom hade kampanj där man fick 2 st för 335 kr. Kama tog nog bortåt 400 för en.
Kolfiltren kostar ca. 190 kr för 3 st.

Clearly of Sweden - Vatten för ditt liv
 
Senast ändrad:

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

När vi har varit ute med husbilen tömmer jag tanken via det avlopp. Har vi varit hemma en längre tid så spolar jag ur tanken minst med en tank sedan fyller på nytt:msn_fingerscrossed:
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Det inhemska kommunala vattnet känns pålitligt, men för egen del har jag en tendens att slarva. Om jag har vattentanken stående halvfylld i veckor, vilket händer av och till, så känns det tryggt med en dos Micropur. Ofta nog fyller jag med sjövatten från någon jämtländsk fjällsjö. Det är möjligen pjåsk, men även då känns det bra med Micropur (vilket vi kört med i trettio år nu).
I vilket fall finns inget skäl att oroa sig för argyri eller andra biverkningar av preparatet vid denna typ av användning (vilket jag har skrivit om tidigare).
aake
 
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tack Curtax för tipset om filterkannan Clearly!

Vi var igår inne på Husvagn-Svensson i Kållered för att köpa en sådan, men de var slut. Läste nu om tipset att köpa 2 och betala för en, så vi beställde direkt!
 
Senast redigerad av en moderator:

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tack Curtax för tipset!
Vi har redan beställt! Ska undersöka om de bara levererar per post. De ligger nämligen nästgårds från oss!
Mvh
Frances o Lennart
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Apropås dricksvatten igen:
Nyligen har jag blivit tillfrågad om råd i denna fråga av en vän som planerar campingresa i Indien.
När det gäller osäkra vattenkällor så duger inget annat än kokning (och därefter snabb avkylning) av dricksvatten. De stora farorna (förutom kolera) är hepatitvirus och amöbor (Entamoeba histolytica; amöbadysenteri). Dessa smittämnen kan förekomma i vatten som ser helt rent och friskt ut och kan ge svåra och lömska sjukdomstillstånd. Silverjoner torde inte ge något tillförlitligt skydd.
aake
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Här kommer några kommentarer på några av de senaste inläggen. Visst finns det mycket om vatten!

Jag börjar med Indien och andra motsvarande länder där vattenkvaliteten normalt är mycket låg. Jag håller med aake07 helt och vill tillägga att som privatperson är det svårt att hitta andra lösningar som tex filter eller kemikalier för att göra det tillräckligt säkert som dricksvatten. Naturligtvis finns det tekniska lösningar men för att de ska vara ekonomsikt försvarbara måste man komma upp i stora volymer vatten. Ett känt alternativ är även att köpa buteljerat vatten om man är noga med att förseglingen är obruten vid köp.

Vad jag vet har bakpulver (natriumvätekarbonat) ingen effekt på mikroorganismer. När man tillsätter bakpulver till vatten bildas koldioxid. Eller är det någon teknisk effekt på tex ledningar man vill uppnå?

Vattenkannor med kolfilter kan vara bra när de används på rätt sätt. Om man har ett kommunalt vatten hemma är de i regel onödiga eftersom vattnet redan är av mycket god kvalitet. Normalt klorerar det svenska kommunala vattnet väldigt lite, men ibland måste klor tillsättas. Man kanske dessutom har tillsatt lite själv i sin egen tank. Störs man av klorsmaken kan ett kolfilter vara bra. Om man har humusämnen i vattnet brukar också dessa filter fungera. Man ska vara noggrann att sköta filterbyten och kanske rent av låta kannan (särskilt filtret) stå i kylskåpet. Det är nämligen känt att bakterier brukar växa till i filtret. Det är därför många upplever dålig smak efter ett tags användande.

Hans
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej Kjell!

Bra att någon nappar på tråden. det ter sig närmast självklart att handelsflottan med dess resurser inte använder silverjoner i dricksvattnet. Större fartyg (och för den delen även större lustbåtar) är vad jag förstått utrustade med allehanda slag av vattenreningsutrustning.

aake

Handelsflotan produserar vatten ut havsvatten genom destilation under undertryck. Det vattnet som går till dricksvatten tas långt från kuster där det inte finns bakterier i vattnet. Kustnära vatten går till tekniskt vatten. Kapasiteten att producera vatten är mycket större än behovet. Små skutor däremot kan behöva landvatten. När driksvattnet går från tankarna in i rörsystemet behandlas det ned UV ljus. Men styrkan på UV ljuset skall vara hög så det skulle inte vara stor mening att hänge ner det i tankarna. Några gifter används inte men regelbundet tas provet på vattnet i kranarna och sänds in för analys.
I akvarie samanhang används UV lanpa att rena vatten om det är sjukdom i akvariet eller det är väldigt känsliga fiskyngel. Även där har man inte UV lampan i akvarier utan man pumpar vattnet från akvariet genom lampan och sedan tillbaks i akvariet igen.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Ett anat sätt att rena vattnet är med omvänd osmås. Men det blir lite för rent för att användas som driksvatten. Det är bara några gaser som slinker förbi. allt störe än en vattenmonekyl filtreras bort. Jag har haft osmosvatten i en genomskinlig plastdunk i 1,5 år och det finns ingen som helst växtlighet eller lukt i den, även fast soljuset kommer åt den en del. Men det är som sakt inte nyttigt att dricka så rent vatten i längden.
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Omvänd osmos är kanske den bästa tekniken man kan använda för att producera ett riktigt säkert vatten. Förutom bakterier, virus mm så avskiljs/reduceras de flesta kemiska ämnen också, däribland en del mineraler och salter kroppen behöver. Normalt får vi i oss dessa vid en varierad kost, eller hur aake07? Det finns även enkla metoder att tillsätta dessa ämnen efter rening i en reningsanläggning.

För oss husbilsägare är omvänd osmos inget alternativ, kanske mest pga litet behov, hög energiförbrukning och dyr teknik.

Däremot skulle jag gärna se en mer anpassad UV-lampa för husbilar som sitter på utgående vatten, som Videomannan nämner, i stället för den som sitter i tanken.

Vissa fartyg låter även vatten cirkulera från dricksvattentanken via UV-lampa och åter, för att undvika tillväxt i tanken.

Hans
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hans,

Visst är det så. Mest en smakfråga; helt saltfritt vatten smakar inte så gott. Men det krävs stora mängder under kort tid för att man skall riskera rubbning i kroppens saltbalans. Marginell skillnad mot kranvatten. Det går alldeles utmärkt att dricka sig livshotande sjuk på kranvatten, ett par fall nyligen refererade i Läkartidningen där det handlade om idrottsutövning i värme och intag av alldeles för mycket vatten. Intensivvårdsfall!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

aake!

Du gör mig orolig nu! Du skriver: "Det går alldeles utmärkt att dricka sig livshotande sjuk på kranvatten". Jag dricker mycket kranvatten varje dag och jag har faktiskt känt mig lite sjuk dom senaste dagarna. Vänligen utveckla detta!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Jappe!
Det krävs beslutsamhet och viljestyrka för att bli dödssjuk av vatten. Först måste du dricka dig otörstig och sedan sätta i dig flera liter vatten ytterligare. Då kan du inducera farligt låga halter av natrium i blodet (hyponatremi). Nyligen beskrevs ett par fall i Läkartidningen; två kvinnor som under maratonträning ("spinning") råkade ut för detta. Det handlade om intag av runt 8 liter vatten på 4½ timme. Båda drabbades av livshotande och intensivvårdskrävande symtom.
Så länge man dricker för att släcka törsten finns ingen risk för någon symtomgivande hyponatremi, men idéer har spritt sig om att det är bra att förebygga törsten genom att dricka kopiöst under idrottsutövning.
Att du springer maraton och dricker som en kamel trodde jag inte!
aake

PS. Googla på "hyponatremi" om du vill veta mer. Jag har lite svårt att delta i samtalet nu; extremt trög internetförbindelse uppe i Skäckerfjällen
 
Toppen