• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Bakgrund
Skummeslövsstrand är en havsstrand belägen mellan Båstad och Mellbystrand i Laholms kommun. Stranden har trafikerats av motorfordon ända sedan början av förra seklet och gör så än idag. När detta sker skall vägtrafikregler tillämpas. På platsen finns inget parkeringsförbud varför bilar och även husbilar parkerar där. Dock har kommunen fattat beslut om förbud mot camping på bland annat denna strand. Straffet för att bryta mot detta förbud är penningböter som används mest vid mindre förseelser. Storleken på penningböter beror bara på hur allvarlig förseelsen är, inkomsten har alltså inte någon betydelse för penningböternas storlek.

Resumé
Den 25 juli 2012 kl 23.07 blev en av våra medlemmar anmäld av en polispatrull för brott mot lokala ordningsstadgan då de menade att han brutit mot campingförbudet. En anmälare hade tidigare på dagen ringt till Polisen och irriterat påpekat att flera husbilar fanns på platsen. Efter upprepade samtal från anmälaren till Polisen skickades en polispatrull som avvisade alla husbilar utom den aktuelle medlemmen som påstod att han inte campade utan endast parkerade över natten. Detta gjorde att en brottsanmälan skrevs .
En förundersöknings inleddes på natten, men dagen efter lades undersökningen ned med motiveringen ”Fortsatt förundersökning förväntas ej leda till att brott kan styrkas”.

Frågor om Polismyndighetens syn
Den 2 augusti 2012 skrev jag ett brev till Polismyndigheten i Hallands län med frågor om hur Polisen i fortsättningen kommer att hantera frågor kring parkeringar på Skummeslövsstrand. Med ett svar den 4 december 2012 skriver en myndighetsjurist :

Att övernatta i sin husbil torde dock utan tvekan falla inom campingbegreppet. Det torde finnas även andra situationer, där man utan att slå fast att övernattning skett, ändå kan anse att camping är för handen, t.ex. då husbilsägaren i tillräcklig mån inriktat sin vistelse på boende – t.ex. satt upp förtält”.

En ny skrivelse med kompletterande frågor skickades till myndighetsjuristen skickades den 9 januari 2013. I denna skrivelse frågades det om även personer i vanliga personbilar skulle anmälas i motsvarande situation, eller om personer i olika fordonslag skulle särbehandlas. Frågor ställdes även om med vilket lagstöd poliser kunde avvisa husbilar från stranden. Avslutande fråga var om hur Polisen skulle kunna bevisa övernattning i husbilen om ingen ger sig till känna vid deras besök.

Ingen av dessa frågor besvarades dock den 15 januari 2013, utan myndighetsjuristen bara upprepade att Polisen förbehåller sig rätten att rapportera de fall som anses utgöra överträdelser av campingförbudet.
”Den som anses campa på plats där det råder campingförbud löper således risk att bli anmäld” skriver juristen.

Diskussion
I hela detta ärende finns det så mycket oklarheter att JO skulle behöva utreda det. Frågan om biltrafik och parkering på Skummeslövsstrand verkar ha blivit infekterad och politiserad. Frågan om camping kontra parkering har inte blivit klarare då Polisen, åtminstone Polismyndigheten i Hallands län, ”hukar sig” och vill inte driva brottsutredningen vidare och inte heller, som jag har fått uppleva, vill informera i frågan. Samtidigt hotar man med nya polisrapporter om man skulle drista sig till att övernatta på Skummeslövsstrand i sin husbil.


Johan K.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jag tror ett ärende måste prövas av domstol, innan vi får klart för oss vilka regler som gäller, för som trådskaparen skriver tolkar nog polisen det olika beroende på var händelsen inträffar. Därför vore en dom välkomnande och vägledande på vad som är camping.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Ni som vill driva detta, är ni säkra på att det skulle gagna vår sak om t.ex. en lagändring gjordes som sade någonting i stil med: Övernattning i fordon jämställes med camping? För det kan ju bli resultatet?!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

det domstolsbeslutet i hörviks hamn kan kanske ge lite vägledning,
vet ej om det blivit av ännu,,nån som vet??handlade ju om --vara eller inte vara--i denna hamn,,lite relevans kommer det väl ändå att ge så småningom,,

för övrigt har ja själv haft brevväxling med både DO--JÄMO,,
i parkeringshänseende,,

men visst är det kämpa mot campingnäringen,,var o en e ju sej själv närmast,,det ju även husbilismen,,
plocka fram eran kreativitet gubbar:p
det kanske aldrig blir viktigare än nu,,
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Hej Jokin!
Tack!
Du skriver "myndighetsjuristen" vilken "AMU" skola har berörda person studerat på kan man fråga sej, Jönköping om den finns kvar?
Lite vid sidan om 3 döda på "Tranarpsbron"!!??
Hur skall vi tolka Myndigheten?
Mvh.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Hej Jokin!
Tack!
Du skriver "myndighetsjuristen" vilken "AMU" skola har berörda person studerat på kan man fråga sej, Jönköping om den finns kvar?
Lite vid sidan om 3 döda på "Tranarpsbron"!!??
Hur skall vi tolka Myndigheten?
Mvh.

Sicket svammel och du undrar vilken AMU utbildning juristen genomgått! Kan bara säga att juristens svar är glasklart i jämförelse med ditt svammel och förnedrande attityd.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Screenshot_2013-01-22-20-21-17.jpg

En bild från en parkering vid Mellbystrand som missbrukades i flera år som camping/ställplats detta blev lösningen.
Om det vore fritt att stå på stranden blev det nog med säkerhet Europas största ställplats inom ett eller två år, jämför med tyska ön sylt dit får du inte åka om Du inte har bokat camping, vi brukar väl jämföra med Tyskland?
Runt hela Gardasjön finns det "höjdhoppsställningar" vid de flesta parkeringar som annars är gratis, deras sätt att lösa problemet. Tror det blir samma lösning i skummeslövstrand om campingproblemet blir stort, då kan man inte längre stå där dagtid och bada vill vi det?

Hade Lars
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Ni som vill driva detta, är ni säkra på att det skulle gagna vår sak om t.ex. en lagändring gjordes som sade någonting i stil med: Övernattning i fordon jämställes med camping? För det kan ju bli resultatet?!

Kan inte heller förstå den masochistiska inställningen som vissa verkar ha till frågan och ser ett domstolsutslag i frågan som vårt mål. Varför pina oss själva?

Är det verkligen vårt mål? Tror någon på riktigt, att ett domstolsutslag skulle verka för oss och skapa större frihet för husbilslivet?

Tyvärr tror jag att det bara blir sämre för oss, våra friheter blir inte bara mer inskränkta, det blir till och med nedskrivna!

Min tro är att dagens tillstånd med en ganska stor gråzon är det som är det bästa för oss just nu. Nu kan vi i alla fall ifrågasätta, men har polisen ett prejudikat att luta sig emot så kan jag garantera att böteslapparna blir fler och grannarna kommer att ringa än mer till polisen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Håller med, varför driva frågan om ens risken finns att domen blir ett prejudikat till vår nackdel.

Om det är förbudsskyltar etc är det väl bättre att flytta någon annanstans. Hur svårt kan det vara?

Bättre att hjälpa till med arbetet att skapa ställplatser där vi får parkera utan att bryta mot något förbud. Börja med att lobba i era egna hemkommuner.

Jag tycker det är bättre att lägga energin på det istället för att försöka driva ovan nämnda strid som med största sannolikhet blir ett nederlag för hela husbilsturismen.

/Ludde
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Hej Jokin!
Tack!
Du skriver "myndighetsjuristen" vilken "AMU" skola har berörda person studerat på kan man fråga sej, Jönköping om den finns kvar?
Lite vid sidan om 3 döda på "Tranarpsbron"!!??
Hur skall vi tolka Myndigheten?
Mvh.

Jag kan försäkra dig om att juristen inte har tolkat frågan helt på egen hand. I hennes svar till mig skriver hon att hon svarat efter samråd med Polismyndighetens operative chef.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Kan inte heller förstå den masochistiska inställningen som vissa verkar ha till frågan och ser ett domstolsutslag i frågan som vårt mål. Varför pina oss själva?

Är det verkligen vårt mål? Tror någon på riktigt, att ett domstolsutslag skulle verka för oss och skapa större frihet för husbilslivet?

Tyvärr tror jag att det bara blir sämre för oss, våra friheter blir inte bara mer inskränkta, det blir till och med nedskrivna!

Min tro är att dagens tillstånd med en ganska stor gråzon är det som är det bästa för oss just nu. Nu kan vi i alla fall ifrågasätta, men har polisen ett prejudikat att luta sig emot så kan jag garantera att böteslapparna blir fler och grannarna kommer att ringa än mer till polisen.

Dessbättre delar jag inte Los Suecos och andras pessimistiska syn på husbilslivets framtid. Jag tror på den i Regeringsformen grundlagsfästa rörelsefriheten. I förarbetena till Ordningslagen står det:
" Genom en föreskrift om tillträdesförbud får inte heller i övrigt läggas onödigt tvång på allmänheten eller annars göras någon obefogad inskränkning i den enskildes frihet. Den närmare avgränsningen av vad som ska anses utgöra onödigt tvång eller obefogad inskränkning har överlämnats åt rättstillämpningen att avgöra. ...Sammanfattningsvis kan således sägas att av förarbetena till ordningslagen klart framgår att det är önskvärt att begränsa de lokala föreskrifterna."

Att det förr eller senare kommer ett prejudicerande dom kan vi nog inte undvika, och jag tycker inte heller att vi skall krypa för krafterna som vill begränsa vår rörelsefrihet. Att rättsfrågor avgörs genom tolkningar av högre rätter är inget konstigt och hela vårt rättssamhälle bygger på detta förfarande. Samtidigt hoppas jag naturligtvis på att kommunerna inser värdet med husbilsturismen och är med och skapar förutsättningar för en positiv utveckling.

Johan K.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Ni som vill driva detta, är ni säkra på att det skulle gagna vår sak om t.ex. en lagändring gjordes som sade någonting i stil med: Övernattning i fordon jämställes med camping? För det kan ju bli resultatet?!


Vore i så fall intressant att se både svenska och utländska långtradarchaufförer som kommer att kräva tillgång till
campingplatser för att övernatta i sina fordon. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Det går säkert att fixa ett undantag typ: Fordon i yrkesmässig trafik, lagstiftare är smarta! Tyvärr! :)
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

"Jag blev så väldigt trött så fortsatt körande skulle utgöra en trafikfara. Därför valde jag att vila ett tag":D

Om man inte stannat så att man utgör en trafikfara så skulle det vara brotsligt att tvinga dig att köra vidare.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Det går säkert att fixa ett undantag typ: Fordon i yrkesmässig trafik, lagstiftare är smarta! Tyvärr! :)

Vadå Tyvärr! Tackka alla högre makter som finns för att dom är det, hur tror du lagarna skulle se ut med ett gäng knäppisar som skrev dom???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

I Norge var et lovforslag ute på høring om forbud mot overnatting på rasteplasser, forslaget var fremmet etter påtrykk fra campingnæringen.

Det svaret som drepte forslaget var om dette overstyrte vegtrafikklovens pargraf om nødvendig hvile og tungtransportens kjøre og hviletidsbestemmelser.

Lastebilnæringen hadde i sitt svar krav om en overgangsordning mens myndighetene bygget ut ett nett av hvilested for yrkestrafikken.
 

Joffavovven

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8916
Medlemskap
2022
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Vilket sverige vi fått...

Alla kan anmäla all för nästan alll... som till 90 procent läggs ner, Men om någon energisk myndighets - person råkar reta sig av oftast något personligt motiv eller för en " kompis räkning " så djäääävlar anåda.


Snikenhet, och missundasmhet präglar detta land just NU.


Tack för ordet

JOFFAVOVVEN:twitcy::dog::dog:FÅR LUST ATT SKÄLLA UT DESSA
 
Toppen