• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping och parkering på Skummeslövsstrand

F

F.d. 24356

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jag har svårt att se vad vi har att vinna på att provocera alla i vår omgivning, campingvärdar myndigheter kommuner markägare och lagstiftare genom att hävda våra "rättigheter". Jag har sett vad som hänt, precis som Lars påpekar tidigare i tråden, runt Gardasjön där jag bor och i andra populära turistområden i Italien Kroatien och på den Franska rivieran. I områden där den självklara attityden är att provocera och ta för sig så mycket man kan.

Resultatet är förbud och hoppställningar överallt där det är perfekt att ställa en husbil för natten precis som vid Skummelövsstrand, är det det vi försöker uppnå så är vi på god väg att lyckas Skummelövstrand är bara början. Med den attityden kommer vi att ha hoppställningar överallt om tio år så ser det ut i husbils populära områden i Sydeuropa.

Vi har ingeting att vinna på det.

Enda vägen att gå framåt enligt mitt sätt att se är att vinna förtroende och skapa dialog med campingvärdar myndigheter kommuner markägare och lagstiftare. Att följa bestämmelser med bred marginal aldrig provocera och göra oss så osynliga som möjligt som en campare som sätter upp sitt tält i en skogsglänta sent på kvällen.

Det tror jag är det enda sättet för oss att skapa den frihet vi vill ha i våra bilar att kunna stanna på fina platser utan att provocera omgivningen och utan att ta för mycket "plats" för vi blir fler och fler.

Fortsätter vi i den anda som den här tråden andas blir vi snabbt en plåga för alla andra i vår omgivning och förbuden kommer att hagla över oss precis vad som redan hänt i Sydeuropa.

Är det det vi slåss för ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

..................

Bra inlägg!

Förundersökningsledare, såväl polisiär som åklagare, får inte driva ärenden där man inte kan förvänta sig en fällande dom. Det kan bero på många orsaker men en helt klar faktor är hur det som ska prövas är formulerat mao inga oklarheter. En kommun kan ganska enkelt formulera om texten i sitt budskap så att den blir otvetydig och då kan det bli rättslig prövning. Det är möjligt att turismberörda kommuner framleddes kommer att bli tydligare och då sannolikt inte till vår fördel.

Med detta vill jag säga och uppmana till att sköta parkering så bra som möjligt, som Italienleif skriver. Hoppställningar är inget bra!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Enligt min mening ett av de bästa inläggen på detta forumet, vi får en bild från Europa och jag som kört där med husbil i 5 år känner igen detta. Hoppställningarna blir fler och fler. Som i allt annat i sammhället behövs dialog, att provocera gör bara saken värre.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Ja, verkligen en höjdare! Må du fortsätta så och därmed sanera en och annan liknande hetsdebatt, som i grunden bara motverkar husbilismens bästa!

Att förorda konstruktiv samverkan med andra inom turist- och friluftsvärlden gör ju dina inlägg och ideer ännu mera trovärdiga. Polarisering och hetsjakt har vi sett nog av!
 
F

F.d. 55329

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Detta är väl ett sällsynt dåligt exempel för att få ett prejudikat på. I detta fallet blir säkert svaret från kommunen ett förbud för alla att köra ut på stranden.
För övrigt har vi nog mer att förlora än att vinna på att bråka.
Med ödmjukhet och klokskap kan vi kanske förhindra att det sätts upp höjdhoppställningar på alla attraktiva ställen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

I Tyskland har man inte gått på konfrontationslinjen utan sökt samarbete, där finns i princip inga höjdribbor över huvud taget. Tvärtom försöker man lösa frågan om ställplatser/parkeringsplatser i positiv anda, i dom flesta städer kan man till en rimlig kostnad parkera nära centrum eller på gångavstånd utanför, oftast med möjlighet till tömning/påfyllning.
En diskussionsfråga i Tyskland är ställplatsstandarden som tenderar att bli allt högre till höjda kostnader, en trevligare diskussion än den vi ofta har i Sverige.
På Rivieran däremot är höjdribborna vanliga, t o m offseason är dessa kvar. Vid förfrågan har man sagt att om dessa tas bort riskerar man att platsen invaderas av kringresande människor med bilen eller husvagnen som bostad som ockuperar platsen i veckor och är allt annat än ordningssamma.
På sommaren kan man ha förståelse för ribborna, det finns ju ca en miljon husbilar i Europa och Medelhavskusten är det kanske populäraste målet men nog är det synd att de större platserna/städerna inte har ordnat med bra ställplatser.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

I ett flertal länder i Europa har man löst detta på ett mycket bra sätt med ställplatser som är accepterade.
Och det är bland annat Tyskland, Frankrike och även Italien med flera.
Införskaffa eller låna en Bordatlas ställplatskatalog av någon så kan ni se skillnaderna.
Det är bara att konstatera att i detta fallet ligger vi en bit efter, en del av dessa länderna.
Mvh. Krister.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jag håller också med Italienleif i några stycken. Dock vill jag göra några påpekanden och andra kommentarer när det gäller den kanske förenklade omvärldsanalysen.

Att kalla tillämpningen av vägledande lagtolkningar som provokationer från ena parten är att underkänna stora delar av vårt rättssystem. Jag tror att vi kan vara säkra på att HBK-medlemmen, som blev anmäld för att han campade när han trodde att han parkerade, inte hade någon som helst avsikt att provocera. Han tillämpade bara det som många andra har gjort, till vissa delar sedan snart hundra år. Det kan för övrigt tilläggas att markägarna på Skummeslövsstrand, vad jag förstår, vill behålla möjligheten att kunna använda stranden som den används idag, trots att det finns andra aktörer som vill förbjuda detta.

När det gäller förbud på andra ställen, typ "höjdhoppsställningar", så tror jag inte att dessa beror så mycket på att några enstaka husbilister kanske vill provocera, utan det torde snarare bero på hur husbilister beter sig i allmänhet. Jämför andra trådar om nedskräpning, tömning av gråvatten etc. Det jag vänder mig emot är att istället för att angripa dessa problem (det är faktiskt redan brottsligt att skräpa ned) så löser man problemet genom att förbjuda husbilar. Man förbjuder ju inte fotboll bara för att det finns fotbollshuliganer.

När det gäller ordningen i Tyskland så kan jag väl förställa mig att denna kan ha sitt ursprung i att detta land har en tradition på ett väl fungerande regelsystem, som vi i en del stycken kan ta lärdom av.

Visst är det klädsamt att vara ödmjuka i vårt förhållande till andra aktörer, men om inte vi tar till vara på våra rättigheter (inte hävda), vem skall då göra det. Jag tar ofta och gärna in på campingar, men blir lite upprörd när jag märker krafter som vill tvinga mig att övernatta på campingar.

Visst ska vi vara med och i samförstånd ha en bra dialog med kommuner, rättsskipare, markägare, marknadsaktörer och andra, men "spelreglerna" kanske kunde vara klarare.

Johan K.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jag kände mig lite påhejad av positiva reaktioner så jag vill fortsätta förklara hur jag tänker , men jag valde att göra det i en ny tråd eftersom det för långt utanför Skummelövsstrands tråden, Skummelövsstrand det är bara ett symtom.

Jag döpte den nya tråden till "Goda Relationer"
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Hej Italienleif!
Har dom allemannsrätt runt Gardasjön ?
Jämför inte äpplen med "Kameler"!
Mvh.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Floor16!
Nu blandar du ihop det för dig själv. Allemansrätten är inte detsamma som att få parkera sin husbil var som helst och på vilken parkeringsplats som helst. Allemansrätten avser rätten att få vandra och vistas i naturen, tälta kortvarigt, plocka bär osv.

Sverige är ett av få länder som har allemansrätt, vilket alltså inte innebär att man får parkera sitt motorfordon fritt. Terrängkörning är förbjudet i Sverige och troligen i det flesta europeiska länder.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Helt rätt det finns ingen Allemansrätt i Italien här kan man bara röra sig fritt i Nationalparker.

Men det som hänt runt Garda Kroatien Ligurien och Franska Rivieran har inget med Allemanrätten att göra.

Vad som hänt är att husbilsåkarna blev en sån plåga, de campade gratis överallt, så att man har satt bommar på 2,1 meters höjd på infarten till alla vanliga parkeringar för att hindra dem från att campa där. Kvar finns bara campingar och ställplatser allt annat är husbilar utestängda från.

Jag åkte på en trip till Rivieran i mellandagarna i julas. Jag skulle inte sova över bara äta lunch och ta en promenad. Men det fanns ingen parkering jag kunde inte komma in på med min 2,7 m höga bil på en vanlig parkering. Campingen kändes inte rätt att parkera på och vanliga parkeringar var stängda för mig, så jag fick åka tillbaka till Italien för att äta lunch.

Detta händer på många ställen i sydeuropa i Kroation är övernattning utanför camping till och med förbjudet.

Jag lovar Er att ni inte vill ha det så i Sverige !
 
T

Teddi

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Jag lovar Er att ni inte vill ha det så i Sverige !

skrämmande läsning leif,,kan de vara så att vi är för många?? spanien har ju lika problem.,
eller kan de bero på misskötsel?? jag ser ett generellt problem,,
det går dåligt för EU nu,ingen ska dra fördel av utnyttj,,av situationen,,med andra ord,,
gratis övernattning på allmän plats??

en säkerligen utmaning,,skulle vara kul att se hur många som ser sej manade,,

ja menar,,man får ju fan inget gratis,,
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Hej Italienleif!
Har dom allemannsrätt runt Gardasjön ?
Jämför inte äpplen med "Kameler"!
Mvh.

Håller med om att Italienleifs inlägg var ett av de bättre i år, flor 16 ditt kan va ett av de sämre enligt mig.
Detta hamnar hamnar nog också på den lägre skalan men det tar jag.

Hade Lars
 
F

F.d. 50171

Guest
skummeslövsstrand

hur är det i år går det att köra ner på stranden?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Camping och parkering på Skummeslövsstrand

Visa bilaga 66151

En bild från en parkering vid Mellbystrand som missbrukades i flera år som camping/ställplats detta blev lösningen.
Om det vore fritt att stå på stranden blev det nog med säkerhet Europas största ställplats inom ett eller två år, jämför med tyska ön sylt dit får du inte åka om Du inte har bokat camping, vi brukar väl jämföra med Tyskland?
Runt hela Gardasjön finns det "höjdhoppsställningar" vid de flesta parkeringar som annars är gratis, deras sätt att lösa problemet. Tror det blir samma lösning i skummeslövstrand om campingproblemet blir stort, då kan man inte längre stå där dagtid och bada vill vi det?

Hade Lars
Detta ser verkligen välkomnande ut. Nej jag fortsätter nog söderut.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: skummeslövsstrand

hur är det i år går det att köra ner på stranden?

Att köra ner under dagen och bada är fortfarande inga problem, att övernatta är nog lika besvärligt som innan.
Var där för cirka en vecka sedan och såg en del som stod över natten mest tyskar, hur ofta det sker kontroller vet jag ej.

Ha de Lars
 
Toppen