• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av olja i gammal bil...

F

F.d. 50651

Guest
Hej
Tänkte byta olja o filter. Men vet inte riktigt vilken olja man ska välja. Motorn är en Peugeot 2,5 TD -89. Antar att man ska köra på en mineral olja.....men sen då?
Hur har ni andra gjort, som har äldre bilar? Några tipps kanske?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Ta en 10W-40 halv/del-syntet så har du garderat åt bägge hållen, bättre än mineral, men sämre än helsyntet.
Vet man inte vad för olja den gått på förut så får man med en gammal motor ha lite koll på hur den reagerar på " finare " olja.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Ett sätt för oljebolagen att tjäna mer pengar är att raffinera till smörjoljan så den blir mer up to date. Meningen är att kunderna, främst de yngre generationerna, ska gå på reklamen och vara villiga att betala mer för oljan. Jag råkade hälla syntetolja i min -99 och blev tvungen att byta insprutningspump m.m.

Jappe
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej.
Om man inte vet vilken typ av olja som varit i motorn tidigare (mineral eller del/helsyntet) skall man inte fylla annat än mineralolja. Del/helsyntet löser gamla avlagringar på insidan av motorn och har man otur sätter de igen smörjkanalerna med motorhaveri som följd. Dagens mineralolja håller tillräckligt bra kvalitet.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Jag gick över till helsyntetolja på min gamla folka från 1957 för 15 år sedan. Inga problem alls, den går hur fint som helst fortfarande - 58 år gammal, startar mycket lättare efter långa perioder av overksamhet också! Kör alltid helsyntet i mina fordon, gamla som nya :)
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Alltid kört syntet i alla min fordon med och aldrig haft några som helst problem, gamla som nya, hittade denna kommentar med när jag läste runt lite "Mineralolja idag innehåller "samma" renande tillsatser som syntet, vilket gör att det inte är något som helst problem att blanda eller gå över till syntet.
Syntetolja är bättre på allt utom priset.." Sen finns det ju olika kvalitéer även i syntetoljebranschen..
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

När det gäller olika typer av tillsatser i motorolja så är det ofta samma oavsett om det är mineral eller syntet, några av dessa påverkar viskositetsområdet och har en viss tvättande effekt samt håller partiklar flytande så länge som möjligt för att de inte skall lagras mot ytor

Den stora skillnaden mellan en mineral och syntet är oljemolekylernas storlek, i en mineralolja är oljemolekylerna av väldigt varierande storlek, från mycket små till mycket stora vilket gör att den oljan blir " segare " och " tätar " bättre där toleranserna är stora.

Syntetoljan är mer noggrant raffinerad så att alla molekyler har samma storlek oftast långa och smala samt har väldigt låg viskositet vilket gör den lättrinnande samt håller en stabil oljehinna där tillverkningstoleranserna är små, skulle det bli för stora toleranser så kan det hända att oljehinnan blir för tunn jämfört med mineral/delsyntet.

Sedan så finns det mer exklusiva syntetoljor som är en ren labbprodukt, men dessa är ofta mycket dyrare och för mer speciella ändamål.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Egentligen finns det väl ingen anledning att köra en -89'a på en dyrare syntetolja eftersom när motorn tillverkades så var det mineralolja som gällde. Mineralolja är utomordentlig att köra på & så tyckte även motortillverkaren på den tiden. Kör man vintertid så skulle kanske en syntetolja kan vara bättre pga sin viskositet.
När jag gjorde service med oljebyte hos FIAT så rekommenderade dom mineralolja 15/40 enligt instruktionsboken & så blev det.

Bennie
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej
Tack för era svar o idéer.
Det får bli en mineralolja 15/40. Har för mig att jag sett det någonstans, bland alla papper. Kommer att byta den varje år, som jag gör med bilen. Så den lär ju inte hinna bli kass. Men man vill ju ha något som fungerar bra får motorn.

S
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Till bigbax o punx8 (och kanske några fler):

Det är bara att gratulera om ni inte har fått några problem vid byte av oljetyp. Jag redovisade min och flera andras erfarenhet från sådana byten och även svar jag fått från oljetillverkare. Personligen skulle jag aldrig göra samma sak igen.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Har du själv Roland råkat ut för ett motorhaveri eller liknande efter byte från mineral till syntetolja? Ser ingen redovisning av detta i ditt inlägg. Köpte också en gammal motorcykel i höstas, en BmW K75c-86 och i den så slog jag också i helsyntetolja. Hann inte köra så många mil med den men den gick bra efter bytet men du tror kanske att något allvarligt kommer att hända med den när jag drar igång den i år? Har ägt över 70 fordon, därav många gamla 40 -50 år gamla veteranfordon, alla har fått helsyntetolja av mig och aldrig har jag fått såna problem som du syftar på?? Har jag bara haft tur?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Eftersom du har haft så många fordon så har du väl knappast hunnit köra dem tillräckligt långt alt. länge för att effekterna av syntetoljan ska hinna visa sig. Det går tydligen att köra ganska många mil innan det sätter igen någonstans.

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Jag har inte själv råkat ut för något haveri. Men en arbetskamrat, för 15 år sedan, som fick köpa/överta sin svärmors gamla PV fick motorhaveri. PV:n var en -54 (?) med B4B-motor och helt i originalskick, inte en fläck på klädseln. Han pustsade och donade och bytte olja i motor o växellåda och tom o bakaxeln. Och där skulle inte inte snålas, så han köpte den dyraste syntetoljan som fanns på macken. Kort där efter skar motorn så illa att han fick jaga fatt på en ny.
Så det är ingen skröna att ny syntetolja kan lösa upp gammalt gegg och sätta igen smörjkanaler om man har otur.
// Göte J
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Jag har ägt min bubbla från 1957 i över 30 år och sedan slutet av 90-talet har den fått syntetolja och hunnit med många oljebyten och mil sedan dess. Mina andra så kallade veteranbilar jag har ägt kanske jag inte har kört så otroligt mycket med men jag haft många Volvos från 70-80-90-talet t ex som har körts många mil med syntetolja. Har ägt tre amerikanare också varav två kördes väldigt mycket och långt, där man ofta enligt expertisen absolut inte skall ha syntetolja men det har funkat alldeles utmärkt! Så av egen erfarenhet är jag väldigt skeptisk till alla varningar att man inte skall använda syntetolja i gamla fordon.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Det finns väl ingen anledning att använda syntetolja på ett äldre säsongsfordon om mineralolja gör samma tjänst. Det blir bara dyrare helt i onödan. Men det är klart att om man själv är övertygad & är belåten med detta så skall man naturligtvis köra på syntetolja. Vi är ju många om budet om vad som är bäst men min övertygelse är att mineralolja smörjer lika bra som syntetolja när man använder bilen från April till Oktober & byter vid max 2000mil så att oljan inte hinner bli sliten. Det är möjligt att jag har fel men så tycker & gör jag.

Bennie
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej bigbax.

Ja, jag har egen erfarenhet. En Volvo 145 fick helsyntet i sig efter att haft mineralolja tidigare. Den tålde det i ca 100 mil sedan skar den. En granne bytte från mineralolja till helsyntet i sin Honda. Resultatet blev detsamma.

Mvh / Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av olja i gammal bil...

En sak som er klart er at bytte av oljetype på en del motorer gir et kraftig øket oljeforbruk grunnet nedbryting av gamle hinner og at det tar tid å bygge opp nye. Er en ikke påpasselig så kan en miste så mye olje at det går galt med motoren. Vi hadde mye problem med dette allerede den tid jeg jobbet med bil rundt 1970. Uten de gamle hinnene og med en tynn olje så forsvinner oljen fort, og det havner masse gammel slagg i bunnpanna.

Hva vi passet på den gangen var å bytte olje og filter etter om lag halv distanse første gang etter bytte av oljetype. Oljen så svært velbrukt ut, neste oljeskift ble mer normalt selv om en fortsatt må passe nivået.
 
Toppen