• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av olja i gammal bil...

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

En sak som er klart er at bytte av oljetype på en del motorer gir et kraftig øket oljeforbruk grunnet nedbryting av gamle hinner og at det tar tid å bygge opp nye. Er en ikke påpasselig så kan en miste så mye olje at det går galt med motoren. Vi hadde mye problem med dette allerede den tid jeg jobbet med bil rundt 1970. Uten de gamle hinnene og med en tynn olje så forsvinner oljen fort, og det havner masse gammel slagg i bunnpanna.

Hva vi passet på den gangen var å bytte olje og filter etter om lag halv distanse første gang etter bytte av oljetype. Oljen så svært velbrukt ut, neste oljeskift ble mer normalt selv om en fortsatt må passe nivået.

Vad jag förstått så fick motorer med överliggande kamaxel stort slitage när syntetoljan kom ut på 80-talet eftersom det blev för tunn oljehinna på kammen innan oljesmörjningen kommit igång efter en start, dagens tillsatser ser till att det blir en tillräckligt tjock hinna kvar på kammen så att den inte slits vid start.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Den olja jag köper kostar under 70:-/l. På flaskan står det att den passar äldre dieselmotorer utan katalysator. Min motor 1988 TD.

:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Syntetoljan koksar vid betydligt högre temperatur än mineralolja och var krav när Saab började med turboladdade motorer i slutet på 70-talet.
Själv försöker jag att följa motortillverkarens rekommendationer.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej bigbax.

Ja, jag har egen erfarenhet. En Volvo 145 fick helsyntet i sig efter att haft mineralolja tidigare. Den tålde det i ca 100 mil sedan skar den. En granne bytte från mineralolja till helsyntet i sin Honda. Resultatet blev detsamma.

Mvh / Roland
Hur konstaterade ni att syntetoljan var orsak till detta? eller är det bara ett antagande?:confused:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej go vänner.
Jag tänker byta motorolja i min gamla Hymer 1995, har ingen aning om vilken olja det är i nu, vågar jag hälla i syntet eller skall man ta mineral?
Om det är syntet nu gör det något om man tar mineral i stället?
Alla tipps mottages tacksamt.
MVH KEJO
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Hej du skall nog akta dig för att slå i helsynt om du inte vet vad som den har gått på tidigare.Vanlig mineral kan du utan tvekan använda hur eller hur.
Olle.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Fick ett svar från tidigare ägare att han hade syntet i, jag har kört ca 500 mil efter detta, känner att en så gammal motor 2,5 TDI från 1995 som gått 17000mil kanske inte bör ha syntet, det borde väl var ok och ta mineral istället?
MVH KEJO
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Exakt, jag har bara ett fordon som jag skulle våga slå mineralolja i, en gammal Royal Enfield mc, se avatar, på den är oljebyten var 200mil :rolleyes:

Syntetoljan är överlägsen :)

En mineralolja skitar ner motorn
En syntetolja rensar motorn

En gammal motor som gått med mineralolja länge och utan byten, kan få problem vid byte till syntetolja då den rensar bort skit som t.o.m haft en tätande roll, så det kan t.o.m börja läcka olja i t.ex ventillocket.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Visst syntholjan är ju helt överlägsen som smörjning, men den har också i en gammal motor en sköljande effekt, kan bli att få fylla ganska ofta.
Olle.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Syntetolja har ju en renande effekt också. Risken finns att oljan "tvättar" bort sot och avlagringar, så att kompressionen kan minska samt att motorn drar mer olja. Skulle nog fundera ett par gånger.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Fick ett svar från tidigare ägare att han hade syntet i, jag har kört ca 500 mil efter detta, känner att en så gammal motor 2,5 TDI från 1995 som gått 17000mil kanske inte bör ha syntet, det borde väl var ok och ta mineral istället?
MVH KEJO

Har du inte haft några problem med syntetoljan så kan du fortsätta med den, turbon mår bäst med värme- och köldtåligare syntetolja.

Gå inte ner på ren mineral, bättre med delsyntet i så fall, jag kör med delsyntet i min -92 2.5 TD, inga problem, tar nån deciliter eller två under sommaren, inget onormalt för en gammal diesel.

Viskositeten är viktig oberoende vilken olja man har, 10W-40 har jag eftersom den är en sommarbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Nu går ju redan motorn på syntet, så där finns inga risker, däremot bör man se till att man använder rätt viskositet, de här äldre motorerna gillar inte riktigt lågfriktionsoljorna typ 0W30, 10W40 är lämpligare. :)
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Den stora faran med att hälla på syntetolja på en motor som gått på "gammal" olja är att när nya syntetoljan löser upp gamla avlagringar, kan dessa avlagringar fastna i trånga oljekanaler. Följden kan bli utebliven smörjning och haveri.
Jag hade en jobbakompis som fått överta sin svärmors gamla välskötta Pv. Han var mäkta stolt över den gamla pärlan och där skulle inte snålas med något. Så han köpte den dyraste och finaste oljan som fanns på macken, syntetolja förstås! Kort därefter skar motorn för honom, så han fick skaffa en "ny" B4B.
Men Kejo din motor har ju redan gått på syntetolja så det är ingen fara. Men kolla att du får rätt viskostet.
// Göte J
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Tack för alla intressanta svar.
Jag satsar på en syntet, 10-40 eller ska man ta 15-40?
MVH KEJO
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Ta 10W-40, bättre kallstart egenskaper, är väl även vanligare än 15W-40.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Verkstadshandboken säger 10W-40. Minst ACEA-B3 och API CD. :)
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Tack för detta go vänner.
Jag har ingen handbok på bilen så man får fråga sig fram vid ovisshet :D
Med vänlig hälsning KEJO
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Byte av olja i gammal bil...

Syntetolja har ju en renande effekt också. Risken finns att oljan "tvättar" bort sot och avlagringar, så att kompressionen kan minska samt att motorn drar mer olja. Skulle nog fundera ett par gånger.

Får man in olja i förbrännings utrymmet så har man nog större problem än att ha köpt fel olja
 
Toppen