F
F.d. 29620
Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter
Det är sant, lite som när man köpt nya skor, 2 veckor är man nitiskt noga med dem, efter det traskar man i regnet med dem utan närmare eftertanke!
Dock är skillanden att med gas så stänger man av och sätter på varje gång man ska använda det, då blir det ju lite lättare att ta en koll, jämfört med tex bromsrören.
Ahh, är det något som bilbesiktningen har synpunkter på? eller är det endast om man har en bil som är klassad som husbil?
Bör man stänga av gasen under segling med båtar, som med husbilar?
Här fann jag en video från en snubbe som hittade läckage i slangen på sin mr buddy. En varning dock, videon kan eventuellt vara den segast narrerade videon på hela youtube. Get to the point man!
https://www.youtube.com/watch?v=YUDOThHjiwA
En slang kan ju spricka eller tom gå sv. Hörde på bilprovningen att många husbilar och husvagnar har gamla spruckna slangar.
Håller med dig i sak men i verkligheten så tenderar vi att se över det vi gillar, är båten bilen ny så är vi ofta väldigt noggranna men sedan avtar intresset.
Hur många kontrollerar bromsrören för invändig rost, hur många byter bromsvätskan regelbundet eller kontrollera att bilfirman gör det och inte bara byter i oljebehållaren?
Klassiskt är att på en firma sköta tex backup, när man just köpt allt så är alla med och fixar men sedan avtar intresset och när kommer krashen inte i början iallafall.
"Ointressant" underhåll är ofta eftersatt, spelar ingen roll vilket underhåll det gäller.
Det är sant, lite som när man köpt nya skor, 2 veckor är man nitiskt noga med dem, efter det traskar man i regnet med dem utan närmare eftertanke!
Dock är skillanden att med gas så stänger man av och sätter på varje gång man ska använda det, då blir det ju lite lättare att ta en koll, jämfört med tex bromsrören.
I en båt samlas all gasol som ev läkt i kölsvinet o småningom har det samlats så mkt att en gnista från tex startmotorn får det att smälla.
Risken att det skall samlas några större mängder i en husbil torde vara bra mycket mindre.
Men lite extra säkerhet är ju aldrig fel. Själv nöjer jag mig med 2kg flaska. Då behövs inte någon form av tät förvaring.
Ahh, är det något som bilbesiktningen har synpunkter på? eller är det endast om man har en bil som är klassad som husbil?
Det finns väl regler hur ett gasolutrumme egentligen skall vara. Mitt uformade jag efter båtreglerna. Där skall ju t.om flaskan förvaras i en tät hink med avlopp neråt,men det går väl inte att tillämpa på en husbil men dom flesta är ju täta ändå. Däremot anammade jag att läckprovaren skall sitta i samma utrymme som flaskan.
Bör man stänga av gasen under segling med båtar, som med husbilar?
Köpte för några år sen en husvagn från 1985.
Slangarna var märkta 1985 så de torde väl varit original.
Jag bytte ut dem mot nya men faktiskt så var det inga som helst sprickor eller andra ålderstecken på de gamla förutom att de var rätt skitiga.
Här fann jag en video från en snubbe som hittade läckage i slangen på sin mr buddy. En varning dock, videon kan eventuellt vara den segast narrerade videon på hela youtube. Get to the point man!
https://www.youtube.com/watch?v=YUDOThHjiwA