• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tyskarna har ofta tak som man kan "höja" när man parkerat, men vad det kostar har jag ingen susning på.

Men jag antar att du vill kunna stå och samtigt se ut medans du målar eller?

En fråga som säkert är skitdum men varför inte åka med en liten husbil, dom är jättebilliga och har allt redan?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har en Renault Master. Jag har drygt 2 m i takhöjd i den. 5,90 lång och ca 2,80 hög, har inte mätt den.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Dom har säkert någon som utför det i närheten deras ort. Skriv till dom
Men kommer inte att bli billigt. Säkert mer för monteringen än vad taket kostar.

Ja, säkerligen. Jag skriver dem en rad och spörgar!

Tyskarna har ofta tak som man kan "höja" när man parkerat, men vad det kostar har jag ingen susning på.

Men jag antar att du vill kunna stå och samtigt se ut medans du målar eller?

En fråga som säkert är skitdum men varför inte åka med en liten husbil, dom är jättebilliga och har allt redan?

Ingen skitdum fråga! Det finns ett par anlednignar, ;

Jag älskar den här typen av projekt och problemlösningar
Jag vill lära mig att bygga,meka, och ela
Jag attraheras starkt av iden att utforma en bil utifrån mina behov, och köra omkring i något som jag själv byggt
Ofta har husbilarna saker jag inte behöver
Begagnade kan vara dåligt isolerade, etc, alltså det finns en hel massa andra saker som skall kollas när man köper begagnat. Köper jag skelettet, så behöver jag bara fokusera på bilen.
Jag vill vara mer stealthy
Oftast är de längre än 5.5 meter, och de som inte är det, tex T4:eek:rna , de är för små. 5.2 verkar vara den ultimata längden för mig.


Jag har en Renault Master. Jag har drygt 2 m i takhöjd i den. 5,90 lång och ca 2,80 hög, har inte mätt den.

Ah, najs! Är det 2 meter till sjävla taket eller till bjälkarna? 2.80 hög låter väldigt högt! Hur är Masterna jämfört med Sprinter som bil? Lättar/svårare att underhålla etc? bättre/sämre bränsleförbrukning?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag älskar den här typen av projekt och problemlösningar
Jag vill lära mig att bygga,meka, och ela
Jag attraheras starkt av iden att utforma en bil utifrån mina behov, och köra omkring i något som jag själv byggt
Ofta har husbilarna saker jag inte behöver
Begagnade kan vara dåligt isolerade, etc, alltså det finns en hel massa andra saker som skall kollas när man köper begagnat. Köper jag skelettet, så behöver jag bara fokusera på bilen.
Jag vill vara mer stealthy
Oftast är de längre än 5.5 meter, och de som inte är det, tex T4:eek:rna , de är för små. 5.2 verkar vara den ultimata längden för mig.

Hej
Har haft 3 nya husbilar och 1 begagnad
2014 fick jag epilepsi så fick inte köra bil. Då tänkte jag att det var slut på husbilsåkandet så sålde den bilen jag då hade. Efter ett år fick jag köra igen så husbilslivet saknades så jag köpte den Sprinter jag nu har. Det var faktiskt roligare att bygga bilen från än att köpa en färdig och har det nästan som terapi
Så jag håller med dig till fullo så Go on building:)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag älskar den här typen av projekt och problemlösningar
Jag vill lära mig att bygga,meka, och ela
Jag attraheras starkt av iden att utforma en bil utifrån mina behov, och köra omkring i något som jag själv byggt
Ofta har husbilarna saker jag inte behöver
Begagnade kan vara dåligt isolerade, etc, alltså det finns en hel massa andra saker som skall kollas när man köper begagnat. Köper jag skelettet, så behöver jag bara fokusera på bilen.
Jag vill vara mer stealthy
Oftast är de längre än 5.5 meter, och de som inte är det, tex T4:eek:rna , de är för små. 5.2 verkar vara den ultimata längden för mig.

Hej
Har haft 3 nya husbilar och 1 begagnad
2014 fick jag epilepsi så fick inte köra bil. Då tänkte jag att det var slut på husbilsåkandet så sålde den bilen jag då hade. Efter ett år fick jag köra igen så husbilslivet saknades så jag köpte den Sprinter jag nu har. Det var faktiskt roligare att bygga bilen från än att köpa en färdig och har det nästan som terapi
Så jag håller med dig till fullo så Go on building:)

Tackar! Jag håller med dig, det är lite som med lego, byggandet är halva resan! Men i detta fallet så hägrar total frihet i euroap slutet av bygget!

Jag fick med ett par epileptiska anfall när jag var i 15-17 års åldern, Så jag vet ungefär vad du gick igenom, iallfall med själva anfallen, en fruktansvärd smärta, tills man tuppade av. Jag fick 3 anfall allt som allt, en framför datorn, och två vid nåt annat tillfälle. Som tur var visade testerna ingen epilepsi!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Förstår er båda, är själv en som gärna gör saker själv.

Det känns alltid härligt att kunna fixa och vet hur allt fungerar, man kan lätt tro att allt har en ekonomiskt förklaring men så är det inte alltid även om ekonomin spelar in så är upptäckandet och förståelsen den drivande för mig.

Det svåra är att försöka "odla" detta på andra, tänker då på mina barn som jag verkligen försöker lära att fixa och dona men det behövs en egen inre vilja också och den kan man inte påtvinga någon tyvärr:mad::D men det kanske är tur iofs.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tackar! Jag håller med dig, det är lite som med lego, byggandet är halva resan! Men i detta fallet så hägrar total frihet i euroap slutet av bygget!

Jag fick med ett par epileptiska anfall när jag var i 15-17 års åldern, Så jag vet ungefär vad du gick igenom, iallfall med själva anfallen, en fruktansvärd smärta, tills man tuppade av. Jag fick 3 anfall allt som allt, en framför datorn, och två vid nåt annat tillfälle. Som tur var visade testerna ingen epilepsi!
Har aldrig haft ett enda anfall och vet inte hur det känns. Tydligen svimmade jag bara av en gång i soffan hemma då kompisen ringde ambulansen. Då sa läkaren Epilepsi. Har inga problem utan ibland lite obalans. :)
Åter till bygget:
När jag väl började att ta tag i bygget så tog det c:a 4 månader. Sen gick jag ner på tomgång och funderade hur lösa alla praktiska detaljer. Innan satt jag hemma en hel vinter och ritade och mätte o ritade om innan jag kom till skott. Men du verkar ha lite mer bråttom än jag och så är du säkert yngre än en gammal "gube"
Go on building :spinny::spinny:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ah, najs! Är det 2 meter till sjävla taket eller till bjälkarna? 2.80 hög låter väldigt högt! Hur är Masterna jämfört med Sprinter som bil? Lättar/svårare att underhålla etc? bättre/sämre bränsleförbrukning?
Jag ska ut och mäta exakt höjd imorgon.
Vi kör på ca litern/milen om vi ligger runt hundra. Vill man så kan man ligga och marsha runt 125 men då drar den 1,3-1,4 så runt hundra brukar vi ligga, går bäst då också, inte så mycket oväsen.
Motorn är ju inte precis lättåtkomlig, tvärställd framhjulsdrift. Fördelen är ju att det blir ganska lågt golv i lastutrymmet.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har aldrig haft ett enda anfall och vet inte hur det känns. Tydligen svimmade jag bara av en gång i soffan hemma då kompisen ringde ambulansen. Då sa läkaren Epilepsi. Har inga problem utan ibland lite obalans. :)
Åter till bygget:
När jag väl började att ta tag i bygget så tog det c:a 4 månader. Sen gick jag ner på tomgång och funderade hur lösa alla praktiska detaljer. Innan satt jag hemma en hel vinter och ritade och mätte o ritade om innan jag kom till skott. Men du verkar ha lite mer bråttom än jag och så är du säkert yngre än en gammal "gube"
Go on building :spinny::spinny:

Hehe, jag är väl typisk man, allt skall hända direkt när jag får en ide, helst igår. Mitt bygger kommer ta lång tid, jag beräknar vara klar för avfärd nov 2018, (året innan jag fyller 40, ung är jag inte!) så jag är fortfarande i planeringsstadiet. Men det är ju kul det med! Jag budgeterar och räknar baklänges helt enkelt.

Jag ska ut och mäta exakt höjd imorgon.
Vi kör på ca litern/milen om vi ligger runt hundra. Vill man så kan man ligga och marsha runt 125 men då drar den 1,3-1,4 så runt hundra brukar vi ligga, går bäst då också, inte så mycket oväsen.
Motorn är ju inte precis lättåtkomlig, tvärställd framhjulsdrift. Fördelen är ju att det blir ganska lågt golv i lastutrymmet.

Jag, runt 100 låter lagom hehe. 1.4 liter milen, det är lite törstigt må jag säga!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hehe, jag är väl typisk man, allt skall hända direkt när jag får en ide, helst igår. Mitt bygger kommer ta lång tid, jag beräknar vara klar för avfärd nov 2018, (året innan jag fyller 40, ung är jag inte!) så jag är fortfarande i planeringsstadiet. Men det är ju kul det med! Jag budgeterar och räknar baklänges helt enkelt.
Oj,oj då har du hela livet framför. Nov 2018 då hinner du bygga utan problem. Trodde du skulle vara klar till hösten. Då har du också tid på dig att hitta exakt den bilen du vill ha
:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Antar att du har ett hål under flaskan eller i närheten så att ev gaser kan komma ur bilen rätt väg om något skulle läcka?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Antar att du har ett hål under flaskan eller i närheten så att ev gaser kan komma ur bilen rätt väg om något skulle läcka?
Givetsvis. Ställde den upphöld lite från golvet så att ev gasläckage kan flyta under flaskan och ut i ett stort hål med flaskan nät över.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Antar att du har ett hål under flaskan eller i närheten så att ev gaser kan komma ur bilen rätt väg om något skulle läcka?

Givetsvis. Ställde den upphöld lite från golvet så att ev gasläckage kan flyta under flaskan och ut i ett stort hål med flaskan nät över.

Snyggt!

Jag undrar dock, finns det någon som verkligen har haft ett gasolläckage från sin flaska till den grad att ett hål ui bottnen har behövts? Inte att säga att man inte ska ha hål där, bara undrar ifall det finns någon med riktig upplevelse av det.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

En slang kan ju spricka eller tom gå sv. Hörde på bilprovningen att många husbilar och husvagnar har gamla spruckna slangar.

Hmm, det låter som en viss typ av människa som skulle ha det. Det skulle ju vara det första man såg över och bytte ut vid köp av begagnad husvagn. Jag tror tex inte att den typen av folk som kör omkring med gamla spruckna slangar till gasolen ens skulle få för sig att borra hål i karossen som en säkerhetsåtgärd.

Vi förutsätter att vi har fullt fungerande fräscha slangar, gummi och ventiler och att dessa ses över varje gång man sätter på och stänger av gasen (som man ju gör), mao varje dag. Skulle man riskera läckage då?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Köpte för några år sen en husvagn från 1985.
Slangarna var märkta 1985 så de torde väl varit original.

Jag bytte ut dem mot nya men faktiskt så var det inga som helst sprickor eller andra ålderstecken på de gamla förutom att de var rätt skitiga.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det finns väl regler hur ett gasolutrumme egentligen skall vara. Mitt uformade jag efter båtreglerna. Där skall ju t.om flaskan förvaras i en tät hink med avlopp neråt,men det går väl inte att tillämpa på en husbil men dom flesta är ju täta ändå. Däremot anammade jag att läckprovaren skall sitta i samma utrymme som flaskan.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I en båt samlas all gasol som ev läkt i kölsvinet o småningom har det samlats så mkt att en gnista från tex startmotorn får det att smälla.
Risken att det skall samlas några större mängder i en husbil torde vara bra mycket mindre.
Men lite extra säkerhet är ju aldrig fel. Själv nöjer jag mig med 2kg flaska. Då behövs inte någon form av tät förvaring.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hmm, det låter som en viss typ av människa som skulle ha det. Det skulle ju vara det första man såg över och bytte ut vid köp av begagnad husvagn. Jag tror tex inte att den typen av folk som kör omkring med gamla spruckna slangar till gasolen ens skulle få för sig att borra hål i karossen som en säkerhetsåtgärd.

Vi förutsätter att vi har fullt fungerande fräscha slangar, gummi och ventiler och att dessa ses över varje gång man sätter på och stänger av gasen (som man ju gör), mao varje dag. Skulle man riskera läckage då?
Håller med dig i sak men i verkligheten så tenderar vi att se över det vi gillar, är båten bilen ny så är vi ofta väldigt noggranna men sedan avtar intresset.

Hur många kontrollerar bromsrören för invändig rost, hur många byter bromsvätskan regelbundet eller kontrollera att bilfirman gör det och inte bara byter i oljebehållaren?

Klassiskt är att på en firma sköta tex backup, när man just köpt allt så är alla med och fixar men sedan avtar intresset och när kommer krashen inte i början iallafall.

"Ointressant" underhåll är ofta eftersatt, spelar ingen roll vilket underhåll det gäller.
 
Toppen