• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bojkotta danskt griskött!

F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Skillnaden mellan Sverige och Danmark är stor.

Vi köper bara svensk kött sedan många år.

Kommer jag till Danmark äter jag fisk


107 ton kött 44,1 mg jämfört med sverige 10,6 ton kött 13,5 mg tyskland har 1707 ton kött och 204 mg . Sverige har lågt produktion av kött
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

107 ton kött 44,1 mg jämfört med sverige 10,6 ton kött 13,5 mg tyskland har 1707 ton kött och 204 mg . Sverige har lågt produktion av kött

Att Sverige har låg produktion beror på EU:s märkliga jordbrukspolitik! Importen av billigt skräpkött gör inhemsk produktion olönsam. Sverige klarar inte priskonkurrensen. Det kött som produceras i Sverige blir dyrare hela tiden samtidigt som produktionen minskar. Kvalitetskött blir snart enbart tillgängligt för "det rika och vackra folket"!

Jappe
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Att Sverige har låg produktion beror på EU:s märkliga jordbrukspolitik! Importen av billigt skräpkött gör inhemsk produktion olönsam. Sverige klarar inte priskonkurrensen. Det kött som produceras i Sverige blir dyrare hela tiden samtidigt som produktionen minskar. Kvalitetskött blir snart enbart tillgängligt för "det rika och vackra folket"!

Jappe

Man handlar billigt sprit i Tyskland , Bildelar över nätet , elektronik från Kina och kött från utlandet o.s.v . Men att bara köttet är märkt Sverige så är den bättre .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Svenskt kött blir inte bättre på grund av märkningen. Svenskt kött är bättre för att det ställs hårdare krav på uppfödarna. Det skenande antibiotikabehovet utanför Sverige är bara ett exempel. Djurhanteringen är ett annat!

Vad gäller spriten och att den till stor del handlas utomlands av dom som har möjlighet till det (viss diskriminering här), så beror det på omyndigförklaringen av det svenska folket som de folkvalda har lyckats åstadkomma. Dyra bildelar beror på handlarnas girighet och vad gäller elektroniken i Kina så finns den i stort sett bara där. Men vill du betala dyrt för elektroniska prylar så finns dom även i svenska butiker till fåniga priser. Kjell & Co m.fl. ligger dock i ett mellanläge som gör dem attraktiva för att man ska slippa egenimport med långa väntetider, tullkrångel och annat!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Men Danmark ligger langt over resten av Scandinavia når det gjelder forbruk av økologiske produkter. Det blir motpolene, stor produksjon av kjemisk landbruk og stort forbruk av økologiske produkter.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Att Sverige har låg produktion beror på EU:s märkliga jordbrukspolitik! Importen av billigt skräpkött gör inhemsk produktion olönsam. Sverige klarar inte priskonkurrensen. Det kött som produceras i Sverige blir dyrare hela tiden samtidigt som produktionen minskar. Kvalitetskött blir snart enbart tillgängligt för "det rika och vackra folket"!

Jappe

Hej Jappe, det är väl inte EU de höga svenska priserna beror på! Det är det höga svenska kostnadsläget som gör det! Samma som har kört ut industrin från det här landet.... Vad glad så länge grisköttet inte kommer från Kina som allt annat vi konsumerar glatt p.g.a de låga priserna.

Jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Nä, allting kanske inte är EU:s fel. Jag tänkte närmast så att konkurrensen från utlandet minskar produktionen i Sverige och därmed konkurrens och prispress. Nu är folk vana vid att svenskt kött kostar mer och alla är inte beredda att betala för högre kvalitet (viss diskriminering här också).

Citygross har en del intressanta synpunkter i det här ämnet:

city bild.JPG

Läs alltihopa: Varför svenskt kött? | City Gross - Där maten gör
skillnad


Där står en hel del om förpackningskonsterna bl.a.

cit 2.JPG

Det här börjar likna en reklamkampanj för City-Gross! Vi har en affär inte så långt härifrån och jag har blivit väldigt nyfiken på deras bacon.

bort.JPG

Nu har jag fått nog av dåligt kött! Mot City-Gross fara vi!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

När vi passerade Danmark i somras så köpte vi fläskfile' som vi skulle grilla på kvällen. Naturligtvis var den dansk. Priset på denna var bra mycket högre än vad vi betalar i Sverige för dansk file'. Det är nog så att dansk fläskproduktion för export är subvetionerad av danska staten & därav det låga priset i Sverige. Om svenska staten gjorde detsamma så skulle naturligtvis detta gynna lönsamheten för svenska bönder & förhoppningsvis skulle priset kunna sänkas på svenskt kött. Dagens notering för slaktsvin är 15:-. @-GRIS med senaste grispriserna. Det är vad bonden får. Resten upp till marknadspris tar mellanhänderna & handlaren. Danske bonden får inte mer än den svenske snarare mindre (10,60 DKR) http://svineraadgivningen.dk/svin/wp-content/uploads/2013/02/SvineInfo-uge-1514.pdf.
Den största boven till höga priser är alla organisationer i distributionsledet som tar merparten.

Bennie
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Kan du visa något som bevisar att Danska staten subventionerar grisköttsexporten? Danmark har samma regler som Sverige i det hänseendet.
Eller tror du bara?

De har väl andra faktorer som förbilligar produktionen, inte alltid så positiva som vi läst ovan.

Jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Men Danmark ligger langt over resten av Scandinavia når det gjelder forbruk av økologiske produkter. Det blir motpolene, stor produksjon av kjemisk landbruk og stort forbruk av økologiske produkter.

Låter som om danskarna äter ekologiskt, och exporterar det kemikaliebehandlade....
Kanske inte så dum strategi om man ser det från danskt perspektiv.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Till min glädje hittade jag svenskt bacon på Hemköp i Hedemora. Inget vatten tillsatt. Ingen rökarom. Alspånsrökt. Från Siljan Chark. Skall bli mycket spännande att steka och smaka. 139 kr/kg.

Inger

Icas eget bacon är producerat i nederländerna, med svenskt kött.
Inget vatten, socker eller rökarom tillsatt.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Så svenska köttproducenter är duktiga medans dom som säljer annat är giriga svin som försöker tjäna pengar på stackars svenska medborgare .

Jag retar mig på den jävla prissättningen på svensk kött som kan skilja upp mot 250 % ena veckan mot den andra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Ett praktfullt regelverk som ingen orkar läsa igenom. Man bör nog här skilja på teori och praktik! Ett faktum som har orsakat den här misstänksamheten mot dansk djurhållning är just salmonellafrekvensen i det danska grisköttet och antibiotikaanvändningen!

Vi hade en gång en lantbruksminister, salig i åminnelse (inte ministern utan hans agerande) som såg som sin uppgift att montera ner djurskyddet i Sverige och t.o.m. ville ge grisuppfödarna fri tillgång till antibiotika utan inblandning av veterinärer och annat löst näringslivsfientligt folk, så Sverige har också en del på sitt samvete. Jag vet inte om han lyckades i sitt uppsåt, dock. Någon?

Jappe
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bojkotta danskt griskött!

I Sverige är det förbjudet att använda antibiotika i förebyggande syfte så som man i Danmark och vissa andra länder gör.

Inte heller håller sig Danmark till dom storlekar för stallar osv

För 14-15 år sedan såg vi en dansk film av danska läkare, veterinärer och sjuka människor. Alla hade salmonella och när vi såg detta elände så var det slut med dansk kött här hemma. Tyvärr.
Och nu detta med MRSA bakterier.
Jamo Swe om du blir sjuk och antibiotika inte hjälper längre vad gör du då?
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

I Sverige är det förbjudet att använda antibiotika i förebyggande syfte så som man i Danmark och vissa andra länder gör.

Inte heller håller sig Danmark till dom storlekar för stallar osv

För 14-15 år sedan såg vi en dansk film av danska läkare, veterinärer och sjuka människor. Alla hade salmonella och när vi såg detta elände så var det slut med dansk kött här hemma. Tyvärr.
Och nu detta med MRSA bakterier.
Jamo Swe om du blir sjuk och antibiotika inte hjälper längre vad gör du då?

MRSA bakterie finns i sverige pga överanvändning av antibiotika på svenska sjukhus .
Själv använder jag inte något inte ens treo . Har inte någonsin använd antibiotika .
Jag äter för det mesta svensk kött så är inte orolig för sånt . Men att gå omkring o oroa mig för dansk kött med salmonella , galna ko-sjukan i nötkött , fågelinfluensan , svininfluensan (som gjorde några riktigt rika ) o.s.v är bara dumheter
 
Toppen