• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bojkotta danskt griskött!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

I vissa fall är vi inte ett dugg bättre själva. Här klipps det tänder på kultingar för att dom inte skall bita sönder suggan när dom diar. Det kastreras också helt utan bedövning. Det är kanske inte alla som vet om att detta men så går det till. Likaså vid avhorning av kalvar där man bränner kalven där när hornämnet visar sig också detta utan bedövning. Hur det sedan går till på en del slakterier skall man också ha i åtanke. Det gick ett program på TV för några år sedan där man filmade med dold kamera. Det var inga trvliga grejer man fick se. Det kan nog vara bra att städa framför sin egen dörr innan man dömer andra.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

I vissa fall är vi inte ett dugg bättre själva. Det kan nog vara bra att städa framför sin egen dörr innan man dömer andra.
Bennie

OK! Bojkotta svenskt griskött!

Ja, för fan
bojkotta Scan
nu blir det krig
tills dom bättrar sig!


Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jappe, du får gå løpt helt ut og bli vegan. Dine argumenter i denne tråden er nær opp mot vegan argumenene.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jappe, du får gå løpt helt ut og bli vegan. Dine argumenter i denne tråden er nær opp mot vegan argumenene.

Iche på noen måte, mener jeg! Jag anser bara att vi inte ska bära oss illa åt mot djur, inget annat! Jag gillar kött och vi bor nära ett EKO-slakteri så vi kan köpa kött från hederliga uppfödare!

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Tack Jappe!
Som jag skrivit i tidigare tråd, vem bestämmer i Norden!
Jo Dansken, om det sen gäller det ena eller andra för oss H-bilsåkare m.fl.
Att sen Danskt kött har varit "bojkottat" av oss sen länge det vet vi, men En Sex (6 pack) 33 cl Carlsberg "Gold" för 29.95 DKR + pant är ett "Klipp"!
Att sen en Chivas Regal 70cl , kostar "bara" 185 DKR är en annan sak!!
Inhandlat i går!!!!
Jo sen en Aalborg Jubilæums Akvavit (visserligen 70 cl) 140 DKR satt som en "Smäck"!
Tack Jappe!!
Mvh.
Iche på noen måte, mener jeg! Jag anser bara att vi inte ska bära oss illa åt mot djur, inget annat! Jag gillar kött och vi bor nära ett EKO-slakteri så vi kan köpa kött från hederliga uppfödare!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jag undrar detta är bättre.

484160-1.jpg.crop_display.jpg


Svansbit.

Kan förekomma i HBK, mer djur forstadige ?
Sedan skulle de komma till Danmark och förklara det för de danska bönderna,
och de kan spara mycket tid genom att lämna den till grisen om vem som ska överleva.
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Jag har mailat några ICA handlare i Helsingborgs regionen, svaret jag fick var att vi slutar inte att sälja Danskt kött för många har inte råd att köpa Svenskt. Hur kan man komma hem till familjen och se barnen krama om husdjuren när man på jobb bara tänker på vinst och inte värdigheten hos grisarna.
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Det mest fruktansvärda enligt min mening är den (obedövade) halalslakten. Denna är visserligen förbjuden i Sverige sen ganska många år, men det lobbas i riksdagen för att den ska tillåtas igen. Dessutom är det höjden av hyckleri att det är tillåtet att importera detta kött från andra länder. Kolla på förpackningarna när ni handlar. Det ska stå angivet om det är halal.

https://www.facebook.com/SattStopForHalalslaktenISverige

Man skär halsen av korna och de får sen under stor dödsångest ligga och förblöda, vilket kan ta ca fem minuter. "Äkta" halalslakt ska utföras på obedövade djur, men i Sverige är den tillåten om man bedövar först. I vilket fall som helst en hemsk metod och hur sker kontrollen på detta att varje enskilt djur är bedövat?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Hörde på radion för en stund sedan att några ICA-handlare slutar sälja importerat kött. Kanske detta kan ha en inverkan på producenterna. Eller också byter kunderna till en affär som saluför utlänskt kött. Skall bli intressant att se hur det går. Risken finns förstås att om det utländska köttet försvinner från diskarna så blir svenska köttet ännu dyrare eftersom konkurrensen minskar.

Bennie
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Försvinner utländskt kött i butikerna/restaurangerna så blir får vi ransonera det Svenska, alternativt se kilopriser på fyrsiffrigt belopp.
Finns ingen möjlighet att i dag förse alla konsumenter med Svenskt kött.
Vi är i händerna på utlänska producenter hur man än ser på det.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Till er som bara vill äta svenskt kött. Se till att denna ovala märkning på paketet har SE eller Sverige som märkning.

Många packar svenskt kött utomlands och det är lika illa att låta svenskt kött resa långväga för att sedan resa tillbaka till Sverige

Märkningen visar bland annat i vilket land varan är förpackad
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    17 KB · Visningar: 364
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Försvinner utländskt kött i butikerna/restaurangerna så blir får vi ransonera det Svenska, alternativt se kilopriser på fyrsiffrigt belopp.
Finns ingen möjlighet att i dag förse alla konsumenter med Svenskt kött.
Vi är i händerna på utlänska producenter hur man än ser på det.

Den inhemska köttproduktionen motsvarar knapp 57 kilo per år och invånare i Sverige. Räknar vi bort den allt ökande skara som väljer bort kött av etiska eller hälsoskäl ökar siffran något. Detta motsvarar lite mer än 150 gram kött dagligen per invånare. Källor är jordbruksverket och skattemyndigheten, matematiken är min egen.

Mot denna bakgrund antar jag lite försiktigt att vi är självförsörjande när det gäller kött. Skulle vi dessutom följa rekommendationerna att äta vegetarisk en dag i veckan och fisk två dagar i veckan innebär det att vi kan vräka i oss lite mer än två hekto kött per dag de andra dagarna oavsett ålder, aptit eller reella behov.

Själv äter jag kött, ekologiskt och närproducerat eller egenhändigt jagat. Fisk intas minst tre dagar i veckan och vegetariskt är ett alternativ minst en dag i veckan. Jag klarar mig utmärkt på den kosten och min ekonomi drabbas inte så värst heller. Jag ser snarare boende- och energikostnad (som ökat betydligt mer än matpriser) som det stora hotet mot familjens ekonomi. Detta innebär inte att jag ser ner på någon som väljer utländskt kött av ekonomiska eller ideologiska orsaker även om jag vill mana till omprioritering.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Fristende i dette å sitere en amerikansk president, Franklin Delano Roosevelt i en tale under den andre verdenskrig: "Look to Norway".

Med de restriksjoner det er på import av landbruksprodukter er prisene godt over de svenske.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Fristende i dette å sitere en amerikansk president, Franklin Delano Roosevelt i en tale under den andre verdenskrig: "Look to Norway".

Med de restriksjoner det er på import av landbruksprodukter er prisene godt over de svenske.

Ja priser är högre i Norge och därför åker så många till Sverige och handlar....

Och ni har högre inkomst. Tyvärr måste ju många verkligen räkna när dom går och handlar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Självklart gör jag det men där blir det svårare för där är affärsintressena ännu större och mäktigare! Det militär-industriella komplexet t.ex. Är det bara jag som tycker det är konstigt att "u-länder" har så sofistikerade vapen? Var kan de komma ifrån, tro? :confused: Jag tror inte att lokala vapensmedjor i dessa länder kan få fram den arsenal som används i utrotningskrigen där! :cool:

Jappe

Det svåraste utrotningskriget efter det senaste värdskriget skedde som du vet i Ruanda på 90-talet och det utfördes i huvudsak med knivar, yxor och klubbor. Omkring 1 miljon offer.

Dessutom undrar en jämte varför ni i södra delen av Sverige inte äter mer vildsvinskött? Jag hör klagomål om att stammen ökar och ger upphov till problem. Gnäll inte utan ät upp en gris per månad!
Själva blandar vi ibland lite fårkött i älgfärsen för att få omväxling, men aldrig griskött och några vilda grisar har vi inte heller tillgång till.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Det svåraste utrotningskriget efter det senaste värdskriget skedde som du vet i Ruanda på 90-talet och det utfördes i huvudsak med knivar, yxor och klubbor. Omkring 1 miljon offer.

Dessutom undrar en jämte varför ni i södra delen av Sverige inte äter mer vildsvinskött? Jag hör klagomål om att stammen ökar och ger upphov till problem. Gnäll inte utan ät upp en gris per månad!
Själva blandar vi ibland lite fårkött i älgfärsen för att få omväxling, men aldrig griskött och några vilda grisar har vi inte heller tillgång till.

aake

Jo, vi äter vildsvin så mycket vi kan, men tyvärr lägger dom sig inte i stekpannan av sig självt. Om du vill får du gärna komma ner och skjuta lite åt oss. Det krävs många nätter vakande för varje gris. Annars är ju vilt det mest miljöanpassade köttet vi kan äta(inga giftiga tillsatser, närproducerat och slaktat hemma i boden).

Jag är också säker på att våra bönder skulle kunna producera betyligt mer till i princip samma pris bara efterfrågan funnes. Det är ju tyvärr också så att det är mellanhänderna som tar den stora kakan och bönderna får producera i princip till självkostnadspris.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bojkotta danskt griskött!

Detta är ingen urspårning!
För den som bor mitt i den norrländska skogen intill ett fiskrikt vatten känns det onaturligt att äta tamdjur. Motbjudande att slå ihjäl och äta det man fött upp när skogen är full av älg och vattnet av utomordentlig matfisk.

Jag provade med att ha får och getter för många år sedan men dessa blev naturligtvis sällskapsdjur och lika illa gick det när jag fyllde en damm med kanadarödingar; även dessa blev tama och åt ur handen och därmed otänkbara för tallriken. En liten varning för de sistnämnda djuren, när kanadickerna kom upp i ett par kg så hade de så vassa och stora tänder att handmatning gav blodvite (trots att fiskarna var försiktiga).

aake
 
Toppen