• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Att fastställa en "tjänstevikt" (och därmed också lastvikt upp till totalvikt) har väl förmodligen någon adekvat grund, men det ger också osäkerhet och tolkningsbekymmer om vad som är vad och vem som har sagt vad osv osv.

Jag anser fortfarande, att man helst bara ska ange totalvikten, som ska gälla vid varje tillfälle bilen körs i trafiken - med x antal passagerare och x liter i de förekommande tankar och motsvarande. Ansvaret för hur fördelningen och förhållandena är åvilar alltid föraren! Det ska inte gå att skylla ifrån sig att man inte visste eller trodde att det kunde vara på annat sätt osv!

Vikten vid ett visst tillfälle kalls BRUTTOVIKT, skillnaden mellan den och TOTALVIKT är lastvikt i kilo som kan överstiga tot vikt o därigenom kallas överlast som i sin tur beräknas i % av den skrivna max lasten.

Man måste alltså veta den skrivna lastvikten ( tot vikt- tjänstevikt) för att kunna beräkna hur stor överlasten är ( i procent)

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det har vært gjenntatt utallige mange ganger at det normale er å regne overlast i prosent av totalvikt. Så langt jeg her klart å sjekke er det endast Sverige som leker med en fiktiv lastvikt i detta syftet.

Skulle likt å vite hva svensk polis ville gjøre med en bil hvor tjenstevikten er høyere enn totalvikten (vet om et tilfelle som slapp gjennom registrering i Norge). Bilen uten fører veide med full drivstofftank mer enn tillatt totalvekt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Intressant Knut, man kan få uppfattningen att saker och ting i detta sammanhang kunde göras enklare.

Jag har själv förgäves försökt få svar på mina frågor på Transportstyrelsen, det är inte lätt att få kontakt med någon som verkligen är insatt i dessa frågor.

Claes 105 gör ett försök, men det gör mig inte klokare. Jag undrar vad skillnaden mellan tjänstevikt och nettovikt är resp skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt.

Tillverkaren Dethleffs anger för min bil "vikt i körklart tillstånd" utan att definiera vad denna uppgift innebär, men det är i stort sett samma vikt som anges som tjänstevikt i registreringsbeviset.

Det enda jag själv litar på och kan kontrollera är totalvikten och - med stor osäkerhet -hur den fördelas på fram- och bakaxel enligt plåten i bilen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Totalvikt= fastställd av tillverkare och inskriven i reg bevis.

Bruttovikt= den vikt fordonet har vid ett visst tillfälle, dvs inte skriven utan verklig vikt.

Säkraste sättet att få reda på VERKLIGA vikten är att väga bilen.

Vikt i körbart tillstånd, är förutom tjänstevikt ( full bränsletank och förare,75kg) även 90% vatten+1 gasoltub+ elsladd) om jag inte minns fel.

Hejs
Claes 105
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Dethleffs använder också trixet med 20L i vattentanken som körbart tillstånd för att kunna registrera under 3500 kg som Bestlinjer skriver om tidigare i tråden .
Hälsningar Lars
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Hvordan med overvægt på tysk importerede biler ?
Har set diverse husbiler med høj tjenestevægt ( alt extra lul lul, markise-ac-parabol osv er åbenbart med i tjenestevægten ) så på biler Max. 3500kg har 150-250kg i lastvægt, godkendte til 6 personer !!!

Bliver solgt på nettet med 1 ejer, men en 2001 importeret jun2013 ?? Hvor mange i Tyskland ?
Denne annonceres med bare 2 ejere : CI 641 elegance fiat 2,5 tdi en trevlig husbi | Skåne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Detta kan (som jag har sagt vid många tillfällen), enkelt klaras vid köp.
Skit i lastbilen som står reg.beviset. VÄG SJÄLV? Sen vet man hur mycket som är kvar till totalvikten.

Sen är det en tragedi för alla som har gått i fällan (felriktade bilar) och alla skriverier i detta ämne gör ju tyvärr inte saken bättre för dem.

Det positiva är att man kanske kan få upp ögonen för ny/beg köpare som kanske via detta och andra forum fått upp ögonen för detta elände.


Anders som har lärt sig läxan den hårda vägen!!!!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Dethleffs använder också trixet med 20L i vattentanken som körbart tillstånd för att kunna registrera under 3500 kg som Bestlinjer skriver om tidigare i tråden .
Hälsningar Lars

Det fula tricket finns tyvärr på väldigt många bilar av olika märken. Samma gäller tricket med liten motor (2L motor i 7,5 meters bil). När du sedan beställer 3l motor försvinner 100 kg. Vattenburen värme med värmeväxlare väger mer än luftburen. Litet kylskåp som vanligtvis byts mot ett techtower med ugn är också vanligt. De typade bilarna är troligen prototyper som nogsamt "skrapats" på allt extra. Väg den bil du köper före avslut samt väg också allt du vill lasta och ha med innan du köper. Det är det ända som gäller om du inte skall bli lurad. Vågen är det ända som gäller!
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Desvärre tror jeg ikke at du kan laste noget..... med parabol solcelle , markise og andet eftermonteret lull lull.Du kan jo spörge medlemmerne om hvad en tilsvarende vejer hvis du har sigtet dig ind på en bestemt model.
hilsen Golddigger
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Detta kan (som jag har sagt vid många tillfällen), enkelt klaras vid köp.
Skit i lastbilen som står reg.beviset. VÄG SJÄLV? Sen vet man hur mycket som är kvar till totalvikten.

Sen är det en tragedi för alla som har gått i fällan (felriktade bilar) och alla skriverier i detta ämne gör ju tyvärr inte saken bättre för dem.

Det positiva är att man kanske kan få upp ögonen för ny/beg köpare som kanske via detta och andra forum fått upp ögonen för detta elände.


Anders som har lärt sig läxan den hårda vägen!!!!

Det är detta som jag tror är hela problemet, någon har blivit lurad och måste sen lura någon annan för vilken person har råd att skrota sin husbil, sen har hela marknaden accepterat denna ruttna ideologi..

Lyft upp problemet och jaga handlarna som i sin tur får sätta press på tillverkarna annars kommer detta fortsätta i all evinnerlighet..

Själv är jag så förbannad för vi hade bara rena turen, jag hade garanterat annars hamnat i viktfällan, visserligen av okunskap men vem tror att husbilen INTE får lastas för ett normalt användande..
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med

det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
verktyg och
reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren.

Enligt Transportstyrelsens hemsida
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi har i Sverige förmånen att få köra Husbilar med lite storlek och vettig lastvikt på ett vanligt B-kort.
Undrar hur det ser ut i andra länder som inte har dessa övergångsregler? Vi var nyligen ute i Europa med husbilen och jag såg rätt många bilar med det mindre chassiet (max3500/3850) på rätt stora intrigerade bilar.
Jag kan lova att en del av dessa kommer säkert till Sverige av nån oseriös handlare eller någon vanlig person som inte har kläm på detta, utan får sig ett chock vid en ev. Vägning.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Hej!
Detta är ett ämna som jag bland annat debaterat med ansvariga i Caravan Clubs tidning som verkade ha dålig reda på sakar. Och beträffande artikeln som Rolandn hänvisar till med rubriken "Viktigt veta verkliga vikten på husbilen" så är representerar författaren branschen vilket säger allt.

De finns en del fakta i mina motioner till årsmötet 2012. Kollan motion 7 och 8 på sidan 31 och 32 i protokollet (2012årsmöte.pdf) som ni kan hitta via denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t61631/
//Conny
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med

det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
verktyg och
reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren.

Enligt Transportstyrelsens hemsida

Eur-lex europa....
Härifrån styrs allt vad som gäller fordon inom EU
Läs igenom länken mycket tröttsam och intressant läsning.
Men kristallklart vad som gäller....gäsp...Svart på brunt :D

EUR-Lex - 31997L0027 - EN

Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Fordonets angivna totalvikt hos myndigheterna är det enda säkra uppgiften i ett fordons reg-handl tillsammans med max axeltryck (i viktssammanhang), resten kan ses som mycket osäker/oklar information (till intet förpliktigande)!

Oavsett vad som uppges om lastvikt, etc av tillverkare/säljare/myndigheter så är det i alla lägen upp till respektive förare av fordonet att hålla reda på och ansvara för fordonets totalvikt inte överskrids! I praktiken kan denna kunskap bara erhållas genom att väga det aktuella fordonet och på så sätt lära sig fordonet (och vad som kan lastas i/på detta).
Tillåten lastvikt (= en oftast mycket osäker och oklar information) används fö i Sverige enbart för att beräkna ev böters storlek vid en viktskontroll, om nu fordonets totalvikt skulle ha överskridits!

Genomför inget husbilsköp utan att fysiskt väga bilen, beräkna vad som redan finns i den samt kolla vad du vill lägga till (viktsmässigt) för din beräknade användning, därmed vet du i stort sett hur husbilen svarar upp mot dina krav (för att kunna användas)!

Som oerfaren kund/köpare kan man möjligen tänka sig att "försäljaren" av husbilar skulle avkrävas någon form av varudeklaration inkl bla korrekta viktsuppgifter för att få sälja sin vara ny eller begagnad (likn finns fö för ex hus, vad gäller energiförbrukning ... )!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Genomför inget husbilsköp utan att fysiskt väga bilen, beräkna vad som redan finns i den samt kolla vad du vill lägga till (viktsmässigt) för din beräknade användning, därmed vet du i stort sett hur husbilen svarar upp mot dina krav (för att kunna användas)!

Som oerfaren kund/köpare kan man möjligen tänka sig att "försäljaren" av husbilar skulle avkrävas någon form av varudeklaration inkl bla korrekta viktsuppgifter för att få sälja sin vara ny eller begagnad (likn finns fö för ex hus, vad gäller energiförbrukning ... )!


Finns nog inga nybörjare som vill köpa en husbil som tänker på att väga bilen om ingen annan redan berättat det för dom.

Det sista du skriver är lysande, vem ska vi nå för att få fram detta krav, märkligt att inte det redan finns, husbilsombudsmannen kanske kan ta tag i detta??
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Oavsett vad som uppges om lastvikt, etc av tillverkare/säljare/myndigheter så är det i alla lägen upp till respektive förare av fordonet att hålla reda på och ansvara för fordonets totalvikt inte överskrids!

Kjernen!

Har man ett førerkort SKAL man inneha nødvendig kunnskap for å bedømme dette. Samt bedømme aksellaster, dekkbelastning osv.... og mye annet.
Å komme skrikende i etterkant og skylde på firma eller selger, så beviser man for alle, at man IKKE har nødvendig kunnskap mht kravene om å ha ett førerkort.

Så mitt råd er for mange å ta deler av kjøreopplæringen på nytt!.

Beklager.......... ingen sympati...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

En mycket synisk syn på problemet. De regler för vikter mm var då inte något som lärdes ut när jag för 42 år sedan tog mitt körkort. Att man sedan skulle bli med husbil var nog inget som en artonåring tänkte på i början på sjuttiotalet. Det fanns ju nästan inga husbilar på den tiden. Att nu komma och tycka till om att vi borde gjort om vår körkortsutbildning för att undvika rent bedrägeri är nog bland det dummaste jag sett på länge. Att den lurade får skylla sig själv är syniskt om något. Vi har här en branch som sysslar med att lura obetänksamma köpare och man är mycket förslagna med div trix som jag tidigare skrivit om. När man ser en soptunna så är det också en soptunna och det käns på lukten att det är skit:mad:

Nedan ser ni vad som hände för mig och hur jag fick lära mig vad som gällde. Jag tror att jag inte är ensam om denna lärdom tyvärr.
Klippt från tidigare inlägg av mig i ämnet. Det blir ofta ganska dyrt att bli lurad.
Jag tillhör själv de som åkte dit i denna fula fälla. Min första husbil var en sjumeters helintegrerad bil av känt fabrikat. Bilen var mycket välutrustad med största motor, bodelsac, solpanel, ugn, markis dragkrok parabol reservhjul och ett med hyllor inrett stort garage som också givetvis hade dubbla lastluckor. Lacken blänkte och allt såg bra ut till vi lastade in allt vi behöver inkl oss själva. I det stora garaget fanns plats för cyklar, stolar bord, grill och mycket annat nödvändigt. Jag och frugan väger också litet mer än 75 kilo och när den då hemmaboende sonen också kom med sin sportutrustning så gick allt utmärkt in i husbilen. Nyfiken som alltid så skulle jag givetvis väga den fina bilen lastad fulltankad och resklar. Fortfarande ommedveten om problemet kördes bilen upp på vågen vid gasklockan i Göteborg. Den vägde då 4400 kg om jag mins rätt (det var några år sedan) Totalvikten var 3850 och lastvikten 440 kg häpp. Hem igen och urlastning.
Fulltankad men med tommma vattentankar och allt som vi stoppat dit borta och enbart mig och frugan i bilen hade vi överlast ändå. Allt fint extramonterat samt frugan och min extravikt åt upp hela lastvikten. Bilen var i princip en enpersonersbil trots sitt och sängplats för fyra. Den gick inte att väga upp mera så som husbil var den värdelös.
Det blev att byta in bilen hos en handlare och det gick bra. Ingen pratade vikter, jag har lärt mig läxan. Tyvärr så sålde handlaren säkert bilen igen så det är idag någon som sitter med problemet. Jag borde kanske skämmas som sålde bilen vidare men hade inte råd att ta förlusten som en skrotning skulle inneburit. Har tittat litet på hur detta kunde hända och då framkom litet saker. De bilar son vägs har från vissa tillverkare mycket begränsad nivå på utrustning. De flesta kunder köper sedan packet som inte i praktiken går att beställa bilen utan. Till detta kommer utrustning som markiser, solpaneler mm och om man från start bara hade 440 kg lastvikt har man då en omöjlig bil. Trist att husbilshandlarna inte upplyser om detta men när de samtidigt har gården full av dyl bilar så kan man ju se ett visst samband
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Innan jag blev par med min fru så köpte hon en Knaus, totalvikt 2.800kg,
det var nog bra till henne och hunden.
När jag kom in i bilen så passade vi på att väga bilen.
2.800kg med min vikt 95kg inräknad, men bara lite utrustning/vatten.

Jojje
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag tillhör den skara, stor eller liten, som lyckades köpa rätt husbil första gången. Jag sedan dess, drygt tre år sedan, inte sett någon husbil som jag skulle vilja byta till. Trots min oerfarenhet när det gäller husbilar så insåg jag risken med för låg lastvikt. Däremot litade jag på försäljarens uppgifter om 570 kg lastvikt. Totalvikten var modiga 4000 kg på en 7 meters integrerad tysk.

När jag åker idag väger husbilen alltid nära de 4 tonnen. Skall jag ha med mig allt jag skulle vilja ha, måste jag åka med åtminstone halva färskvattenstanken tom.

Vad har jag gjort för fel då? Nu tror jag i och för sig inte att husbilen i det skick jag köpte den hade en lastvikt på 570 kg. Försäljaren hade utrustat den med förstärkta fjädrar fram, dieselvärmare, stödben, extra batteri med mera. Allt detta var ju bra. Med andra bra och ha grejer, så som en extra gasolflaska, TV, radio, utemöbler, verktyg och så vidare åts lastvikten upp ganska snart. Det jag ångrar är jag att jag lät montera en markis. Det hade varit bättre med den tarp vi hade den första sommaren.

Vad jag menar är att man måste besinna sig när man utrustar sin husbil med allt mer prylar. Detta är naturligtvis eget ansvar.

Johan K.
 
Toppen