• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Har ni vägt er när ni är fullastade??? Det nödvändiga väger mer än man tror!!
Roddan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns :). Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.

300kg är superlite..
Full drivmedelstank 80L = 80 kg
Två vuxna 2X80kg = 160 kg
Full vattentank 100L = 100 kg

Redan nu har ni spräckt lastvikten och då det massor med prylar och mat som ska med, kanske några barn mm...

Jag är så arg att jag exploderar, jag fattar verkligen inte hur det har kunnat bli såhär och att det fortsätter..
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Bra att det här problemet lyfts till ytan.

Många gör en otroligt stor investering och kan råka riktigt illa ut så information är mer än nödvändigt. Folk måste bli mer pålästa om vad som gäller.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Till Caravanhallen i Södertälje..

Nu vill jag ha ett svar på vad ni gör för att sluta med bedrägeriet ang lastvikter på husbilar..
Några måste gå i bräschen och stoppa myglet annars kommer det fortsätta i all evinnerlighet..

Jag vet att ni säljer odugliga husbilar till ovetandes förstågångsköpare, ni har som ett exempel denna till salu..
Kabe Travelmaster 750 WT 3,0 l Långbäddar
700.000 kr
Regnr XDB322

5 Passagerare
Lastvikt 410kg

Skärpning nu, även ni vet att den bilen är obrukbar för 2 personer och fylld drivmedelstank, fylld färskvattentank och ett välfyllt kylskåp och jag kan lova att ni säljare kommer att säga åt mig att man kan åka 5 personer i bilen..
Jag kan avsätta varenda kväll i vår och alla helgerna på att gå runt och informera era kunder på vad dom ska tänka på ang lastvikter, jag kan t.o.m hjälpa till helt gratis..

Jag är heligt förbannad på detta lurendrejeri och någon måste sätta ner foten..

Vad har ni för åsikter och förslag på hur vi ska kunna lösa detta?
Med vänlig hälsning/ J

"Har skickat detta mail till dom,"
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

300kg är superlite..
Full drivmedelstank 80L = 80 kg
Två vuxna 2X80kg = 160 kg
Full vattentank 100L = 100 kg

Redan nu har ni spräckt lastvikten och då det massor med prylar och mat som ska med, kanske några barn mm...

Jag är så arg att jag exploderar, jag fattar verkligen inte hur det har kunnat bli såhär och att det fortsätter..

Nja, riktigt så illa är det inte.
I tjänstevikten ingår:
En förare med beräknad vikt 75 kg.
Färskvatten och bränsletankar beräknas till 90 % av kapaciteten.
1 full gasflaska 11 kg.
Övriga vätskor i motorn till 100 %
Verktygssats.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Nja, det är väll så det ska vara, då behöver man ju inte väga bilen överhuvudtaget..

Nu har jag lust att blåsa ner till Norrköping när bilen är helt tom, inte ens sittdynor och madrasser finns i husbilen, bordet är också borta t.o.m gardinerna.. Jag vägrar tro att du har rätt när det gäller min egen bil..

Nu hade vi god marginal för att klara oss, men vi har aldrig plockat ur mer än 500kg om inte vattentanken och diseltanken ska räknas med..

Min maxlastvikt är 770kg.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag hittar bil efter bil som inte håller måttet, kontrollerar snabbare med appen än jag klistrar in dom här..

Hur har branschen kunnat bli så genomrutten?

Ibland blir nog den nyblivna husbilsägaren lurad, ibland är det du som blir lurad. Om du knappar in mitt registreringsnummer får du fram en en tjänstevikt på 3 170 kg och totalvikt på 3 500 kg. Antar att du då återigen blir upprörd, tyvärr i onödan.

Vi har vägt vår bil vid 3 tillfällen, alla 3 gånger med normal semesterpackning och då har vi vägt mellan 2860 kg och 2 900 kg. Vi har ca 600 kg kvar trots det att appen du tittar på säger något helt annat. Hoppas detta kan lugna dig något litet.

/Håkan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Och varför är det så?


Om jag blir lurad med appen det kan jag ta, men det är fördjävligt om man köper en husbil för 700.000kr och blir grundlurad..
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns :). Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.

Vad som är mycket beror på tankar och passagerare. Tänk så här. kontrollera hur stora tankar bilen har. vatten + gråvatten + latrin + bränsle + 25 kg/ gasflaska. Sen räknar du 75 kg per passagerare bilen är reggad för. + 200 kg last för chauffören och 100 kg för resterande passagerare. Då har ni ett ungefärligt mått. Kom ihåg detta gäller från verklig egenvikt.

Normalt har man inte färskvatten och gråvatten tanken fulla samtidigt, men det händer. Säg man fricampat och vattentanken börjar bli tom, då brukar gråvattentanken vara full. finns inte tömning och vatten där ni övernattat. Ni åker vidare, fyller vatten på en mack men där finns inte tömning. då har ni båda fulla tills ni hittar en tömningsstation
Jag räknar med 300 kg för föraren för där ingår utrustning alla använder, som bord och grill. Stolar har man oftast lika många som passagerare.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Nja, riktigt så illa är det inte.
I tjänstevikten ingår:
En förare med beräknad vikt 75 kg.
Färskvatten och bränsletankar beräknas till 90 % av kapaciteten.
1 full gasflaska 11 kg.
Övriga vätskor i motorn till 100 %
Verktygssats.

När tjänstevikten uppges.
Föraren ska räknas in, men tillverkare fuskar mycket med detta.
Oljor och kylvatten ska vara med till 100%.
20% av bränsletankarna.

Bodelens tankar räknas som last. Likaså bodelens batteri och dragkrok, markis och AC samt mycket mer. Gasflaskan väger mycket mer än 11 kg om det är stålflaska, bara innehållet väger ju 11 kg.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

När tjänstevikten uppges.
Föraren ska räknas in, men tillverkare fuskar mycket med detta.
Oljor och kylvatten ska vara med till 100%.
20% av bränsletankarna.

Bodelens tankar räknas som last. Likaså bodelens batteri och dragkrok, markis och AC samt mycket mer. Gasflaskan väger mycket mer än 11 kg om det är stålflaska, bara innehållet väger ju 11 kg.

Enligt Transportstyrelsen är det 90 % av bränsle och färskvatten tank som skall räknas.

Att sedan när man väl summerar allt med packning o batterier och allt annat kallas last, har ju mindre betydelse, det är verklig vikt som gäller vid det specifika tillfället.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Hej!! Vad jag har konstaterat är att vi hamnar omkring 500 kilo i last med det nödvändigaste. Ock det är inget överflöd med på det. Jag tror alla vill ha en marginal så vi inte behöver oroa oss för övervikt. Vi kan fundera på vad stora garage på husbilararna ska va bra för?? och en lastvikt kring 500 kilo???
Mvh Roddan
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det finns väldigt mycket att se upp med när man tittar på vikterna. Vissa märken säljer nästan allt i bilen som extrautrustning och grundspecen är utan det mesta. Här fär man en bil med synbarligen bra lastvikt när den typas men inga sådana bilar säljs och ingen vill ha dem. De bilar du normalt ser hos handlarna har packetutrustats samt har större motorer mm. Där kan flera hundra kilo försvunnit från lastvikten. På toppen på detta beställer många ännu mera utrustning. Det gäller också att se upp med att det ofta finns två volymer på vattentanken. Ett med bara någr tiotal liter som är "körläget" samt riktigt fullt. Ofta försvinner ytterligare minst hundra kilo med det tricket. Sedan kommer allt vi lastar in och det kan lätt bli några hundra kilo. Sedan kommer vår vikt som inte alltid är de 75 kilo standarden säger. Att köpa en välutrustad bil som inte har minst 6-7 hundra kilo lastvikt tror jag är att köpa sig oro och problem. De som säljer bilar med ettpar tre hundra kilo lastvikt borde åtalas för bedrägeri om man inte samtidigt upplyser om att det är enpersonsbilar eller flyttbara sommarstugor.
Här finns hela serier av bilar att se upp med då de mycket ofta men inte alltid har tveksamma lastvikter. Integrerade Brustner och Rapido utan bogie skall man kolla noga för där finns modeller som bara har ett par hundra kilo i lastvikt inan de extrautrustas.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag har svårt att förstå varför man "krånglar till det" med att ange både tjänstevikt och totalvikt och därmed gör det hela onödigt svårt för alla parter att veta och förstå vad som ingår och inte gör det.

Varför inte enbart ange den tillåtna totalvikten??? Vad är det jag inte förstår med den nuvarande oordningen?!?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det er totalvikten som gjelder i alle andre land enn Sverige! Som en konsumentopplysning er fabrikkene i Tyskland pålagt å oppgi vekt i kjørklar stand, og hva som inngår i dette. Og de oppgir for allt ekstrautstyr hva det har for innvirkning på vekten.

Norge har en importvekt, denne benyttes ved beregningen av avgifter. Her skal bilen veies med tomme tanker og uten gasoltub, skøy også om det er montert ekstrautstyr på forhånd og det foreligger detaljert liste over dette med vekter så blir disse trukket fra slik at det blir basis husbil som står i fortollingsapirene. Min bil ble ved en feil veid med full vatntank og mye ekstrautstyr, det ble noen kr ekstra i engangsavgift :mad: - men jeg klarer ikke på lastvikten jeg fikk her i Sverige ved omregistreringen 1200 kg. Når en er litt forsiktig med hva en laster så holder det for 2 :D selv etter litt ekstra nytt utstyr.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

vad som förvånar mej är att man inte är medveten om att det är i grund en lätt lastbil man köper,,
ock ännu mer förvånande att man inte tar reda på lastkapacitet,,innan köp,,

nu får ja väl skit ,,men de köper ja,:D
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag har svårt att förstå varför man "krånglar till det" med att ange både tjänstevikt och totalvikt och därmed gör det hela onödigt svårt för alla parter att veta och förstå vad som ingår och inte gör det.

Varför inte enbart ange den tillåtna totalvikten??? Vad är det jag inte förstår med den nuvarande oordningen?!?

Hur ska du kunna räkna ut lastvikten om du inte vet tjänstevikten och tot vikten.
Det är ju den skillnaden som blir lastvikten, vilket är det intressanta att veta och det som länsman räknar överlast på.

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Om ikke tjenstevikt/lastvikt finnes i registeret/papirene så blir det å regne overlast med totalvekt som grunnlag som i andre land.

Og i praksis er det endast totalvikten som er viktig og som en ikke skal gå over. Uansett hva som står i papirene så må en veie bilen - papirvikten kan en ikke stole på.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Att fastställa en "tjänstevikt" (och därmed också lastvikt upp till totalvikt) har väl förmodligen någon adekvat grund, men det ger också osäkerhet och tolkningsbekymmer om vad som är vad och vem som har sagt vad osv osv.

Jag anser fortfarande, att man helst bara ska ange totalvikten, som ska gälla vid varje tillfälle bilen körs i trafiken - med x antal passagerare och x liter i de förekommande tankar och motsvarande. Ansvaret för hur fördelningen och förhållandena är åvilar alltid föraren! Det ska inte gå att skylla ifrån sig att man inte visste eller trodde att det kunde vara på annat sätt osv!
 
Toppen