• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B kort till C1 kort

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
"Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. När ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Normalt utbyte av körkort vart tionde år påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående behörighet inte heller berörs."

Min fråga är, alla som har B kort före 1 juli 1996 har rätt att få ett c1 kort
Då borde man få det automatiskt, eller måste man anmäla att man vill ha det ?
Hoppas ni förstår frågan?:rolleyes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Varför skulle ett sådant B-körkort bytas ut mot ett C1?

Du har ju själv citerat: "Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla."

Med ett C1 får man dessutom "bara" köra lastbil och personbil upp till 7,5 ton, med ett "gammalt" B-kort finns ingen viktbegränsning uppåt.
 
Senast ändrad:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: B kort till C1 kort

Ja,men är det inte meningen att man skall ha ett C1 kort, det vanliga B kortet då blir det ju samma problem på en del ställen i Europa
Då menar du att B kort kommer att fortsätta men efter 1996 så blir det C1
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

”Varför”
Ger mig på ett exempel så får jag se på era reaktioner om jag tänkt rätt. Herr A och Fru B har en husbil på 4500kg som köptes då man registrerade dessa husbilar som tung lastbil. Som det är nu kan endast A köra husbilen med sitt C kort. Men skulle B som taget sitt körkort före 1996 få C1 behörighet på posten så hade B blivet mycket glad för att kunna framföra fordonet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Varför skulle ett sådant B-körkort bytas ut mot ett C1?

Du har ju själv citerat: "Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla."

Med ett C1 får man dessutom "bara" köra lastbil och personbil upp till 7,5 ton, med ett "gammalt" B-kort finns ingen viktbegränsning uppåt.

En annan tolkning kan ju vara att man för köra lastbil upp till 7,5t med C1 men den "gamla" B-behörigheten som ger mig rätt att köra PB klass2 med högre vikt än 7,5t försvinner väl inte, eller?
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Har haft ett långt samtal med berörda personer på transportstyrelsen om detta. Svaret jag fick går lite stick i stäv med det svar en del av er fått.

Den jag talade med sa att den regeln med körkort taget innan 96 var en undantagsregel EU godkänt men att det kommer att försvinna 2013 då alla EU länder ska ha samma regler.

Det vill säga att de som tagit sitt körkort innan 96 kommer att få ett tillsäg med C1 och får framledes köra fordon med en totalvikt på max 7,5 ton.

Men om jag ska vara helt ärlig så hoppas jag att den jag talade med har fel :spinny:
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Den person från transportstyrelsen som jag talade med på mässan, hävdade att vi som tagit körkort före 1/7-96 inte kommer att märka någon förändring. Det kommer att stå B på körkortet, och det kommer att gälla för personbilar med obegränsad totalvikt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Jag fortsätter på mitt "Varför". Om vi får samma system som i Finland vilket kan vara troligt så löser det sig för fru B. Behörigheten kommer dock inte med posten, man får anstränga sig lite med teori och körundervisning. Om herr och fru har barn så kan dessa med samma ansträngning få samma behörighet trots nytaget körkort.

För att du ska få gå upp i examen krävs:
Att du är minst 18 år, att du har giltigt körkortstillstånd, samt
  • att du har rätt att köra fordon av lägst klass B i Finland eller har motsvarande körkort som beviljats utomlands
  • att du har fått den förarundervisning som fordras.
Du ska då ha genomgått följande undervisning:
  • för C1-körkort: 9 timmar teoriundervisning + 5 timmar körundervisning
  • för C-körkort: 12 timmar teoriundervisning + 10 timmar körundervisning
 
P

Patrick E

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Jag hade planerat att hyra en husbil Tyskland i sommar 2012 (just nu utan husbil). Den jag ville hyra vägde 4250 kg. Man ville inte hyra ut till mig på mitt B körkort (fick mitt körkort 1978). Antar att det har med försäkringen de har att göra. Men lite konstigt är det. Det är OK att köra en Svenskregistrerad hbil över 3500 kg i Tyskland men inte en Tyskreggad. Så ur det perspektivet så antar jag att ett C1 körkort hade hjälpt mig att få hyra Hbil över 3500 kg i Tyskland.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Det är ingen konstigt i det. Du skulle fått samma svar i andra EU-länder.

Vi tenderar att tro i Sverige att alla "Svenska Specialiteter", som denna -96 regel för B-kort skulle gälla överallt, men den gäller bara vid framförandet av svenskregistrerad bil utomlands.

jyrki
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Det är ingen konstigt i det. Du skulle fått samma svar i andra EU-länder.

Vi tenderar att tro i Sverige att alla "Svenska Specialiteter", som denna -96 regel för B-kort skulle gälla överallt, men den gäller bara vid framförandet av svenskregistrerad bil utomlands.

jyrki

På vad grundar ni detta påstående? (Citera gärna den lagtext ni åberopar.)
 
P

Patrick E

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Tyskland i sammanhanget var bara ett exempel, inget ont om Tyskland. Det är bara logiken jag inte får ihop oavsett EU land. Men vem kan begära att ett sådant bygge som EU skall baseras på logik och sunt förnuft :msn_wink:
Likadana hbilar över 3500 kg står parkerade bredvid varandra i Tyskland (exempel). Det ena Svenskreggad den andra Tyskreggad. Den ena av dem kan jag köra utan att bryta mot några lagar och den andra inte, det är för mig som EU medborgare inte logiskt och lite konstigt. Men det är vad jag tycker.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: B kort till C1 kort

När det gäller frågan om lagtext så är det en djungel. Jag vände mig till transportstyrelsen med min fråga och fick då nedan svar. Jag vände mig till ambassaden som man föreslog men har efter ca två månader ännu inte fått något svar. Tog kontakt med uthyraren och fick svaret att jag inte fick hyra med ett svenkst B körkort. Längre än så har jag inte kommit när det gäller lagtexter.
Min konklusion är att det skulle vara välkommet med ensade och logiska regler så man slipper vara jurist för att förstå på sig på sådant som borde vara enkelt. Känns ju inte som EU i just detta fallet gjort det enklare att var EU medborgare. Men när det funkar och vi väl har ensade och gemensamt tillämpade regelverk inom EU så är det toppen. Titta bara på detta med import av hbilar.

Hej Patrick!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/10822.

Fråga: Hej,

Jag planerar att hyra en en husbil i Tyskland med totalvikt 4200kg. Jag har idag ett körkort med behörighet B som omfattas av undantagsregeln då jag tagit körkort innan 1996 och inte fått det återkallat. Har jag då behörighet att köra en tyskregistrerad husbil med totalvikt 4200kg i Tyskland med mitt B körkort?

Hälsningar Patrick


Svar: Undantagsregeln är nationell och gäller bara i Sverige. Skall man åka utanför Sverige så får man ta kontakt med resp. lands ambassad och där beskriva fordon och körkortsbehörighet så talar de om för dig vad som krävs för att köra i deras länder.


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

I 94 kjørte jeg en Chevy G30 registrert i Norge som lastbil på totalvekt 4 tonn. Fikk advarsel om at jeg ikke hadde lov til å kjøre med den på mitt kjørkort for biler opp til 7,5 tonn i Sverige - dere krevde lastbilkort, men i Tyskland fikk jeg et ofisiellt svar fra polisen om at så lenge det var min privatbil og jeg hadde lov å kjøre den i Norge så var det ok i Tyskland. I 96 konverterte jeg til C1E kort som en av de første, for denne konverteringen krevdes en legeundersøkning - som jeg nå må ta om igjen hvert 5. år for C1 og større.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Lustigt, för i både Tyskland och även Norge kunde tydligen de som hade B-kort konvertera till C1 utan några krussiduller. I Sverige kunde tom de som hade B-kort mot uppvisande av viss körsträcka omvandla sitt B-kort till C-kort på 80-talet. Men varför har de som visar intresse för rakheten (eller böjen) på bananer inte samma intresse för likfomighet för körkort inom unionen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Likformighet inom unionen kommer vi att få den 19 januari 2013, då det 3:e körkortsdirektivet träder i kraft.

Detta datum innebär dock inte, att de nationella övergångsregler som finns i olika länder upphör att gälla.

Precis som tidigare får därför vi som har ett "gammalt" B-körkort fortsätta att köra personbilar som är tyngre än 3,5 ton. Denna övergångsregel finns inskriven i EU:s "Körkortshandbok" och gäller även utomlands.

Läs på sid 24 i detta dokument: http://husvagnsbranschen.se/media/Svenska.pdf

Utomlands med husbilen? kan du ladda hem dokumentet på flera olika språk.
 
Toppen