• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B kort till C1 kort

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Jag har gjort inlägg i frågan tidigare. När jag satt som ordförande diskuterades att anordna träffar med utbildning för C1 så att de som ville skulle kunna göra uppkörning för behörighet C1.
I övrigt är det som Pålle skriver, undantaget gäller tillsvidare.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Ursäkta en icke invigd i diskussionen, men vad gäller en Hb som är registrerad som lätt lastbil med maxvikt 3,5 ton?/Örjan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Ursäkta en icke invigd i diskussionen, men vad gäller en Hb som är registrerad som lätt lastbil med maxvikt 3,5 ton?/Örjan

I dagsläget:
Lätt lastbil (totalvikt ej överstigande 3,5 ton): B-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 3,5 ton): C-behörighet

Efter 19/1 2013:
Lätt lastbil (totalvikt ej överstigande 3,5 ton): B-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 3,5 ton men ej överstigande 7,5 ton): C1-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 7,5 ton): C-behörighet
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Vilka krav är det är för att få ett C1-kort? Teori? Körutbildning? Omfattning?

Körkort för kategorierna C1, C, D1 och D får endast utfärdas för den som redan har körkort i kategori B.

Åldersgränsen för kategori C1 är 18 år.

Giltighetstiden är 5 år.

Utbildningens omfattning är ännu ej fastställd.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Tack för det svaret men Kumani skriver ju om utbildning - "När jag satt som ordförande diskuterades att anordna träffar med utbildning för C1 så att de som ville skulle kunna göra uppkörning för behörighet C1" - då borde det väl redan finnas ett regelverk?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

Problemet er om Sverige velger å ikke følge direktivet fra EU som brukes i Norge og Finland for C1 utbildning, det finnes muligheter for avvik. Direktivet kom allerede i 2005 og ble tatt i bruk i Norge samme år, som ikke medlem er det mindre muligheter for avvik :spinny:
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Vilka krav är det är för att få ett C1-kort? Teori? Körutbildning? Omfattning?
Hej
Så här är det i Finland
C1-kurs startar i Kronoby onsdag 4.1.2012 kl 17.00

För att kunna delta behöver du inneha ett B-körkort.
Kursinnehåll:
  • 9 teorilektioner
  • 5 körlektioner (á 50 min)
  • undervisningsmaterial
  • lastbil vid körprov (1 gång)
Kursavgift: 760 € (inkl. moms)
Myndighetsavgifter:
  • 40 € körkortsansökan till polisen (60 € om du ännu har ett kortvarigt körkort)
  • 81 € examensavgift (innehåller ett teoriprov och ett körprov)
Ifall du upplever att körlektionerna inte räcker till finns möjlighet för dig att välja extra körundervisning. Priset för 1 körlektion är 64 €.
Om det första körprovet misslyckas debiteras 64 € för följande körprov.

Ha det Paffw
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Europaparlamentets och Rådets direktiv 2006/126/EG ("3:e körkortsdirektivet") antogs den 20 december 2006.

I direktivet kan man läsa:
Medlemsstaterna skall senast den 19 januari 2011 anta och offentliggöra de bestämmelser i lagar och andra författningar som är nödvändiga ...
De skall genast överlämna texten till bestämmelserna till kommissionen.
Detta har ännu inte skett i Sverige!


Vidare står det:

De skall tillämpa dessa bestämmelser från och med den 19 januari 2013.
Detta innebär (SOU 2007:33) att bestämmelserna inte får träda i kraft tidigare i något EU-land. (Det har ansetts viktigt att bestämmelserna införs samtidigt i alla medlemsstater.) EES-stater har dock möjlighet att anpassa sin lagstiftning till direktivet på en tidigare tidpunkt.

Behörighet C1:
Denna behörighet har sedan tidigare funnits i vissa medlemsstater. Från den 19/1 2013 (men inte tidigare) införs behörigheten i de stater som ännu inte har den.
Svenska myndigheter har alltså drygt ett år på sig att detaljutforma utbildningskraven.

Hoppas detta klargjorde en del!
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Hej!

En annan vinkling så frågan.

Om man redan har C-behörighet, får man då med automatik även den lägre C1-behörigheten i körkortet?

Anledning till frågan är att C-behörigheten kräver läkarkontroll med ett visst års intervall som kostar en del.

En del som har C-behörighet kanske kan nöja sig med bara C1-behörighet idag.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Enklast är att citera direktivet:

Körkort för kategorierna A, B, C eller D skall även gälla för kategori A1, A2, B1, C1 eller D1.

Från och med den 19 januari 2013 skall körkort utfärdade av medlemsstaterna för kategorierna C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 och D1E ha en administrativ giltighetstid på fem år.

Någon skillnad i kravet på läkarkontroll kommer det således inte att finnas.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Vad jag förstår så är EU-direktiv en sak och gällande regelverk i Sverige en annan sak. Vad vi som medborgare har att rätta oss efter är svenska lagar, förordningar och föreskrifter utfärdade för Sverige. EU-direktiv är till för EU´s lagstiftande församlingar att utgå ifrån för att införa dessa regler enligt direktivet. Tills detta är gjort gäller de gamla regelverket. Om våra statsmakter väljer att inte ändra regelverket enligt direktivet, så gäller inte det. Man kan alltså inte, som jag menar, vara helt säker på hur våra regler kommer att se ut bara genom att läsa EU-direktiven.

Johan K.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Man kan alltså inte, som jag menar, vara helt säker på hur våra regler kommer att se ut bara genom att läsa EU-direktiven.

Johan K.

Du har helt rätt i att vi i Sverige, så länge vi befinner oss i Sverige, har att rätta oss efter svenska lagar och förordningar.

Om du bemödar dig med att läsa direktivet kommer du att se att det i Artikel 16, punkt 2, står : "De skall tillämpa dessa bestämmelser från och med den 19 januari 2013."

Ordet "skall" i texten ovan innebär att direktivet är tvingande för samtliga medlemsstater. Detta innebär att vi redan i dag (men undantag för några små detaljer, som det är fritt för medlemsstaterna att utforma) vet hur svensk lag kommer att se ut efter den 19/1 2013.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Hej, tycker inte att körkortsdirektivskrivningarna är särskilt läsvänliga/"folkliga" utan mer skrivna som ett dåligt redigerat utrednings-/diskussionsmaterial för fortsatt bearbetning! Vad avses fö med "adm giltighethetstid"?

I mitt fall har jag C-kort med referens till pkt 11 "att förarbehörighet upphör att gälla 2021-11-02" (dvs nästan 10 år från nu), är det adm giltighet eller .... vad är det? Jag antar att mitt C-kort på något sätt skall "förnyas(?)" men när, eller ska det förnyas 5år efter 19 jan 2013 (bara ett ex)!

Glasklarhet är ett måste för många (tunga) HB-förare men trots det måste viktig information "tolkas och övertolkas, ex undantagsregler", pga "luddiga" skrivningar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Relax:
Så länge inte den nya lagstiftningen trätt i kraft, gäller givetvis den nuvarande.
I ditt fall innebär det att ditt körkort skall förnyas 2021-11-02.
När du då förnyat det, är det den nya lagstiftningen som gäller - d.v.s. datum för nästkommande förnyelse blir 2026-11-02.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Hej,

min fru hade haft körkort i över 15 år när hon flyttade till Sverige, efter ett år gällde detta inte längre i Sverige utan hon fick ta ett svenskt körkort. Detta körkort är alltså utfärdat efter 1996.
Detta betyder då alltså att hon inte får köra vår husbil fast hon har haft körkort innan 1996 eller????

Om nu inte det går att ta ett C1 körkort ännu, hur skall man då förfara för att hon skall få köra vår husbil??

:confused::confused::confused:

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Nisse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: B kort till C1 kort

Hej, hon behöver ta ett "riktigt" C kort i dagens läge.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: B kort till C1 kort

...

Detta betyder då alltså att hon inte får köra vår husbil fast hon har haft körkort innan 1996 eller????

...

Sorry Jankro, såg inte ditt svar. Mej veterligen har Nisse en 3,5 tonare, alltså B-behörighet, så mitt svar blir:

Om din husbil har en totalvikt på 3500kg så får hon köra den för all framtid om hon har B-behörighet.

Om din husbil väger mer än 3500kr gäller som Jankro skrev ...

"För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:
  • Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
  • Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt."
Nya körkortsregler i januari 2013 /Körkortsportalen
 
Senast ändrad:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Hej och TUSEN TACK, Kenth:applaus:

Trodde att hon kört olagligt samt att det skulle bli en "one man show" i fortsättningen, puuhh, nu kan man andas ut. :D

Bästa hälsningar,
Nisse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: B kort till C1 kort

Sorry Jankro, såg inte ditt svar. Mej veterligen har Nisse en 3,5 tonare, alltså B-behörighet, så mitt svar blir:

Om din husbil har en totalvikt på 3500kg så får hon köra den för all framtid om hon har B-behörighet.

Om din husbil väger mer än 3500kr gäller som Jankro skrev .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, sorry Nisse och Nana om jag svarade så det blev en missuppfattning. Jag utgick från att ni hade en bil och därmed problemet för att den vägde över 3,5 ton.
Även förr innan de kom upp med lite udda körkortsregler och det antingen handlade om en jättestor amerikanare eller en bil reggad som lätt lastbil så har det alltid räckt med B behörighet under 3,5 ton och det kan de nog aldrig ändra på, för då skulle så många få problem så även svenskarna skulle nog protestera........Kanske :).

Sorry om jag skrämde upp er. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen