• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter på Getterön...

F

F.d. 50042

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Vi har stått på Husbilsparkeringen många gånger utan problem. Kör man ner mot fårhagen mot havet så står det där en annan skylt än den som står när man kör in på parkeringen. Det är en snäll skylt som säger "P" med tilläggs-skylt husbilar och en pil åt vänster. Går man sedan ner till nästa skylt så slutar husbilsparkeringen där, en pil åt höger.

Varje gång vi har varit där kommer det några husbilar som ställer sig på de andra p-platserna, med p-förbud 02-06. När man då försynt varnar för risk om p-böter, så oftast tackar de och avvaktar om någon reser.

Jag tycker att vi skall vara tacksamma mot Varbergs kommun som iordningsställt denna möjlighet. Vad som är ännu bättre är att de har toaletter och latrintömning, tanka vatten är det lite si och så med.

Ha en fortsatt fin sommar med bla parkering på Getterön.

Till sist en liten söt historia. Farmor ringde till sin son, barbarnet svarade som frågade var är du farmor? Farmor svarade på Getterön.

Barbarnet ropade på sin pappa, farmor är jätte röd! Sedan la hon på luren.

Det tog inte två minuter innan sonen ringer, och frågar skall du uppsöka läkare eller skall jag komma och hämta? Det blev ett stort skratt när misstaget uppdagades.

//Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Annette!

Jag var kanske inte på mitt mest strålande humör när jag skrev inlägget och det drabbade, tyvärr, dig! Det ber jag verkligen om ursäkt för. Stirrade mig blind på att du funderade över böternas storlek.
I övrigt var ditt inlägg positivt och min mening var inte att du skulle klä skott för för alla de husbilsbilister som jag tycker gör dålig reklam för husbilslivet. Men innehållet i vad jag skrev står jag för.:eek:

Lasse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Till alla : Tänk även på att Svensk normalparkering är 24 timmar vardagar ( ej helg ).
Så är vaktbolaget är på hugget ( tar foto eller ventilstatus ) kan det bli böter även på husbilsplatserna. De rutinerade Getterörävarna byter platser med varandra eller flyttar från sida till sida!!!!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Jag kan inte riktigt förstå det där att "alla" ska ta hänsyn till oss husbilsbilister. Står vi där det tydligt talas om att vi inte får stå, så klagar vi på att böterna är för kraftiga. Man kan faktiskt rätta sig efter de regler som finns och slippa böter - valet är fritt!
Varför måste vi hela tiden utmana???? Måste vi göra skit för oss hela tiden??? Hur vore det om vi tog hänsyn till de människor som inte har husbil???? De kanske också vill parkera. Tänk om vi också någon gång skulle sluta gnälla: Böterna är för höga, ställplatsen är för dyr, ställplatsen ligger inte centralt nog, oj, nu blev jag chockad - en höjning på 20 - 40 kronor från i fjol!!!!
Den bästa PR vi kan åstadkomma för husbilslivet är att inte ständigt gnälla, MEN VISA HÄNSYN TILL ÖVRIGA INVÅNARE I SVERIGES RIKE! Det finns faktiskt de, som inte äger en husbil men ändå vill parkera. Eller är det förmätet att unna dem en parkeringsruta på en P-plats där husbilar är förbjudna? Snart skäms jag över att vara husbilsägare och framför allt att vara medlem i Husbilsklubben, som mer och mer verkar vara en klubb som inte kan se längre än inom sin egen snäva horisont.
Jag trodde faktiskt, när jag blev medlem, att Husbilsklubben var en sammanslutning som skulle verka för en positiv syn på husbilismen, INTE TVÄRTOM!!!
Jag är med andra ord förbannad på den egoism, som många husbilsägare visar!!!:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Lasse


Det var ord och inga visor. Jag kan till viss del hålla med om att vi ibland kanske utmanar lite väl mycket men hur kan du tycka att det är utmanande och försvårande för de med vanliga bilar att kunna parkera när parkeringsförbudet gäller mellan 02 - 06 på natten? Hur många vanliga bilar åker till Getterön för att parkera under denna tid? Är det inte så att ett parkeringsförbud under denna tid snarare är ett slag i ansiktet på oss med husbilar som vill övernatta? Om det verkligen var så att, i detta fall, Varbergs kommun vill värna om parkeringsmöjligheter för vanliga bilar så skulle kanske parkeringsförbudet för husbilar vara under dagtid? Det kunde till exempel vara tillåtet på de övriga parkeringsytorna att parkera med husbil mellan låt säga klockan 18 - 09, därefter parkeringsförbud för lastbil, lätt lastbil och Pb II.

//Michael, medlem
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Böter på Getterön...

ang ängen mittemot fågelskådarplatsen..Det har tyvärr kommit en skylt där med förbjuden parkering och förbjuden camping :mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Det var ord och inga visor. Jag kan till viss del hålla med om att vi ibland kanske utmanar lite väl mycket men hur kan du tycka att det är utmanande och försvårande för de med vanliga bilar att kunna parkera när parkeringsförbudet gäller mellan 02 - 06 på natten? Hur många vanliga bilar åker till Getterön för att parkera under denna tid? Är det inte så att ett parkeringsförbud under denna tid snarare är ett slag i ansiktet på oss med husbilar som vill övernatta? Om det verkligen var så att, i detta fall, Varbergs kommun vill värna om parkeringsmöjligheter för vanliga bilar så skulle kanske parkeringsförbudet för husbilar vara under dagtid? Det kunde till exempel vara tillåtet på de övriga parkeringsytorna att parkera med husbil mellan låt säga klockan 18 - 09, därefter parkeringsförbud för lastbil, lätt lastbil och Pb II.

//Michael, medlem
Ställer man sig med husbil på en P-plats avsedd för för vanliga bilar, ockuperar man faktiskt platsen, som just är avsedd för vanliga bilar. Mitt inlägg gällde rent generellt och var inte speciellt inriktat på Getteröns parkeringar. Men är det, som du påstår, parkeringsförbud mellan 02 - 06, ja, då anser jag att de husbilister som ändå står där visar rejäl nonchalans mot lagar och förordningar. Hjälper de oss husbilsåkare med positiv reklam??:confused::confused:

Lasse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Ställer man sig med husbil på en P-plats avsedd för för vanliga bilar, ockuperar man faktiskt platsen, som just är avsedd för vanliga bilar. Mitt inlägg gällde rent generellt och var inte speciellt inriktat på Getteröns parkeringar. Men är det, som du påstår, parkeringsförbud mellan 02 - 06, ja, då anser jag att de husbilister som ändå står där visar rejäl nonchalans mot lagar och förordningar. Hjälper de oss husbilsåkare med positiv reklam??:confused::confused:

Lasse

Nu är det äpplen och päron igen som blandas! En husbil kan alltid parkera på en vanlig P-plats.
På bilplatserna på Getterö får ingen bil eller husbil parkera mellan kl 02.00-06.00

Husbilsplatserna är en annan sak!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Böter på Getterön...

Att bötfälla husbilar som parkerar på natten då normalt inga "vanliga" personbilar parkerar där har inget annat syfte än att tvinga husbilarna in på campingplatsen i närheten. Man står då knappast i vägen för några "vanliga" personbilar.

Däremot under dagtid så har jag förståelse för att husbilar kan vara hinder för tillfälliga badgäster att kunna parkera.

Platsen är underbar att stå på med husbil men man måste acceptera 24 timmasregeln och inte stå kvar flera dagar i sträck.

Gunnar /medlem
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Platsen är underbar att stå på med husbil men man måste acceptera 24 timmasregeln och inte stå kvar flera dagar i sträck.
Gunnar /medlem
Det är just där, som "skon klämmer", för hade det varit tillåtet för husbilar att parkera även nattetid på de övriga P-platserna, vet ju alla hur där hade sett ut efter några dagar. Det finns redan idag flera husbilar (inga HBK-are :rolleyes:) på husbilsraderna, som står där längre än 24h.
Det finns faktiskt andra än husbilsfolk som vill njuta av Getteröns natur och bad och som då behöver en parkering när de kommer på morgonen. Varbergs kommun har "räckt ut en hand" och ordnat två rader, enbart för husbilsparkering! Varför vill en del "ta hela armen"?
Julian
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Man kan också ha husbilsparkering tillåten nattetid. Det kan inte hindra andra att kunna parkera dagtid. Jag kan inte se detta som att vilja "ta hela armen".

Jag tillhör tydligen inte "alla" eftersom jag inte vet hur det kommer att se ut om det blir tillåtet med nattparkering för husbilar. Jag kan bara jämföra med Reningsverket här i Ystad där det inte finns några restriktioner. Visserligen finns det några husvagnar som ställt upp sig med litet staket och utemöbler men husbilarna breder inte ut sig även om de står flera dagar i sträck. Varför skulle det bli annorlunda på Getterön om det blir parkering tillåten för husbilar under natten men inte dagtid på dessa övriga parkeringsytor?

Som Gunnar skrev så luktar det lite tvångsmedel för att få in så många som möjligt på camping. Men har dessa campingar några lediga platser?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Böter på Getterön...

Jag tror ju inte precis att husbilarna som eventuellt skulle stå på P-platserna skulle åka därifrån kl 6 på morgonen för att lämna plats åt personbilsbesökarna?
Om det inte finns plats på campingarna finns det ju en enkel lösning, åk vidare.
Det är ju det som är så bra med husbil? :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Det här med att tolka skyltar är inte lätt...

Jag förstår att många tolkar det som att det är fritt fram att stå över natt på platser avsedda för husvagn/husbil. Men skylten för hela parkeringsplatsen anger förbud mellan 02-06. Det finns ingen annan skylt om annan tid för vissa parkeringsplatser. Så om man tolkar skyltningen är det förbud för parkering nattetid hela pakeringsplatsen.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Nu är det äpplen och päron igen som blandas! En husbil kan alltid parkera på en vanlig P-plats.
På bilplatserna på Getterö får ingen bil eller husbil parkera mellan kl 02.00-06.00

Husbilsplatserna är en annan sak!
Njaa, det vet jag inte precis. Nog har jag sett parkeringsplatser med parkeringsförbud för husbilar. Sen kan man naturligtvis gå in på juridiska spetsfyndigheter: Är egentligen en husbil en husbil och inte en PB II eller lastbil??? Men det ordvrängeriet överlåter jag gärna åt andra att ägna sig åt.;);)

Lasse
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Att bötfälla husbilar som parkerar på natten då normalt inga "vanliga" personbilar parkerar där har inget annat syfte än att tvinga husbilarna in på campingplatsen i närheten. Man står då knappast i vägen för några "vanliga" personbilar.

Så kan det nog vara, men kommer vi till en dylik parkering kan vi ju faktiskt inte veta skälen till det nattliga parkeringsförbudet. Vi kan bara gissa. Om skälet är det du tror, så får vi väl istället försöka påverka kommunen för en ändring. Men så länge förbudet råder får vi faktiskt rätta oss efter det.

Lasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Böter på Getterön...

Jag har varit på platsen och har inte sett någon som helst skylt med "parkeringförbjuden" där!!!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Böter på Getterön...

jag är nog benägen att hålla med dig lasse det är ett gnäll om allt som
kostar nåt ? undra om det var det när de köpte sin nya husbil med ? per
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Hoppsan, här var det någon med spenderbyxorna på sig.

Men tråden handlade väl egentligen inte om avgift eller inte på parkeringen utan om en ganska hög kontrollavgift om man inte är observant och ställer sig rätt på Getterön. Sedermera utvecklades tråden till att handla om parkeringsförbud för husbilar under nätter kontra vanliga personbilar under dagtid.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Halloj ...
Tackar för upplysningen och tankeställaren för det har varit ett antal gånger då vi har kommit till ställplaster som det varit fullt på och då vi har tagit en vanlig parkering bla . i Strängnäs hamn och likaså utomlands och även om det nu finns lediga parkeringar brevid och man ser tilläggsskylten om "hur,var och när man skall parkera" så kommer jag inte ställa mej medvetet olagligt .


Vi köpte så dyr husbil så böterna spräcker budgeten ;) :) nä men skämt åsido så är det ju en onödig utgift .

Samt är det ju inte så stor prisskillnad mellan ställplaterrna och camping .
 
Toppen