• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bör vi kanske se över vårt beteende?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det är väl som alltid tillgång och efterfrågan som styr priserna får man hoppas...eller?
Stannar ingen där, ja, då sänker man priserna. Och tvärtom, är det alltid fullbelagt höjer man priset så att där blir lite rotation och fler kan komma till.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Los Suecos.

En liten rättelse:), Göta kanalbolaget har investerat 15 miljoner i Borensberg då ska service anläggning serva både båtar och husbilar, men dom har gjort kanalens första tömningsanläggning för fasta tankar både svart o grått...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det blir lite snedvridet när man tar Berlin som typexempel för Tyskland. På den centrala ställplatsen med gångavstånd till centrum (Internationale Reisemobilstation Berlin Mitte) kostar det € 20 plus ev el.
I storstaden Köln, på promenadavstånd från centrum kostar platsen € 10 plus el.
I Magdeburg centrum, på kajkanten vid Rehn kostar det € 5.
Ovanstående få exempel modifierar bilden lite av hur ställplatspriserna ser ut i Tyskland.

Och I Heiligenhafen € 12 plus el, senast vi var där?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Kanalen är absolut sevärd! En av våra favoriter! Vi har t.o.m. bott i Motala, och levt av turisterna på kanalen...

Men älskar inte inte bolagets ställplatser med deras prissättning. Det finns massor av fricamping längs kanalen....och än så länge är det ju fritt att tycka och välja!

jyrki

Finns många andra som ligger på samma prissättning, ska vi bojkotta dem också? Sen har jag i flera trådar frågat hur man ska motivera dem att sänka priset när de är fullbelagda för set mesta under högsäsong. Det gäller att vara tidig om man ska få en plats efter kanalen trots priserna...

Hälsningar från Hajstorp vid Göta kanal!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det är väl som alltid tillgång och efterfrågan som styr priserna får man hoppas...eller?
Stannar ingen där, ja, då sänker man priserna. Och tvärtom, är det alltid fullbelagt höjer man priset så att där blir lite rotation och fler kan komma till.

Helt rätt, så fungerar prismekanismen på stellplatzer, campingar, hotell osv. osv. Man behöver inte gilla det, men det är så verkligheten ser ut.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Jag får ibland känslan av att många i den här klubben på fullaste allvar tror att myndigheter gör allt vad som står i deras makt för att djävlas med husbilsåkare. Lika ofta får jag känslan av att det är en vanlig inställning att allt ska vara gratis, oavsett om det gäller vatten på macken, ställplats i någon gammal bruksort eller att göra sig av med svart/gråvatten.

När man dessutom läser om illdåd som att tömma toakassett i vattendrag (har till och med sett det med egna ögon), tömma gråvatten lite som det passar en och fylla hundra liter vatten på macken utan att fråga så förstår jag att många människor, oavsett om de är anställda i någon rörelse som berör de aktuella frågorna eller bara är vanliga medborgare får en rimligt skeptisk inställning till husbilsåkare.

Efter att ha lurkat (slang för smyga omkring på nätet) här ett par år och varit husbilsägare i snart ett år sticker jag nu ut min orakade haka och påstår att vi får exakt det bemötande vi förtjänar, oavsett hur duktiga vi är som individer. Så länge jag i den här klubben möter gnäll om höga ställplatspriser, överutnyttjande av fria ställplatser (massa möbler, grillar, markiser och annat elände ute) och att det förekommer överlast oavsett fordonstyp så kommer jag fortsätta att överväga mitt medlemskap. Jag är tämligen trött på flera skribenters förhärligande av den egna gärningen, särskilt i samband med fördömande av andras.

Var är toleransen? Var är förståelsen för att det ibland blir fel? Var är den allmänna medmänskligheten och solidariteten i denna förening? Framför allt, var är källhänvisningarna till en lång rad påståenden? Hur väl underbyggda är en lång rad av tyckande och, ytterst eventuellt, vetande kring en lång rad frågor och vad gör HBK för att skapa normer som hjälper till att styra upp kring detta?

Kanske är det hela politiskt. Jag driver företag, betalar skatt, sociala avgifter och har inte husbilen skriven på firman. Husbilen är gammal som gatan och fullt betald. För de ynka tusenlapparna per år som jag betalar för glädjen att ha husbil anser jag att jag får ett mycket gott värde i retur. Att jag sedan inte kan tömma mina tankar där jag vill, inte får lasta hur mycket som helst och inte heller får parkera var som helst ser jag som ett mindre problem.

Problemet är, som jag ser det, den egocentrering som sker i tråd efter tråd där allt handlar om att det ska vara billigare, snabbare och bättre för oss med husbil. Helst ska allt vara gratis och av premium kvalitet. Med den inställningen har vi gentemot kommuner skapat öppet mål för SCR då kommuner har ett ansvar gentemot framgångsrika företag, liksom mot turister och medborgare. Sett ur det perspektivet kommer husbilar alltid att vara lägst prioriterade. Köpkraften från en normal husbil tror jag näppeligen överträffar vilken annan medelinkomsttagare som helst.

Med detta sagt menar jag inte att vi inte ska fortsätta att upprätthålla en god kamp gentemot SCR och deras idéer men vi kanske ska börja fundera lite över våra egna beteenden och vilka krav vi ställer på såväl trafikverket som enskilda kommuner. Efter en tre veckor lång resa till Lofoten kan jag lugnt konstatera att det är lättare att bli av med såväl sopor som avföring i grannlandet som att få färskvatten. Ibland kostar det en slant och då betalar man utan att knorra men lika ofta är det gratis. Samma sak gäller platser att stå på, har man inte råd med någon hundring då och då kanske man ska fundera över var man vill stå eller om amorteringarna på husbilen är för höga.

Jag vet hur mina behov ser ut och anpassar mig efter dem. Fyller vatten varannan dag och försöker även då att tömma kassetten och gråvattentanken. Ibland får jag betala för att göra det och ibland är det gratis. På samma sätt har jag koll på lastvikt och överlastar alltså inte även om det är frestande vid tyska gränsen. Hittills har jag aldrig blivit bortkörd från någon plats men den tiden kommer säkert. Har aktivt valt att ha en lite mindre alkovbil som går in på en normal stormarknadsparkering, det spelar säkert in, och äger inte markis. Utemöbler används sparsamt och all aktivitet som kan liknas vid camping sker ytterst försiktig och efter den aktuella platsens förutsättningar.

Jag är övertygad om att många tycker att jag är både dryg och mästrande i mitt inlägg och det kan jag ta. Jag hoppas dock på en dialog som är både konstruktiv och närande eftersom jag kan ha fel på en eller annan punkt i mitt lilla anförande.

Det här är nog den bästa och mest träffsäkra beskrivningen på husbilssnåljåparna i Sverige jag läst på länge! Heja lenandera! :)

:-/<rister

PS! Kom igen nu..., snåljåpar!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Har varit inne på svensk campingplats två gånger sedan 2011. Finns otroligt många utmärkta platser att stå på om man vill undvika trängsel.
Att beskylla folk för att vara snåla om de anser att en avgift på mellan 200 och upp till 500 kronor för en natt på camping är dyrt är nog ändå lite väl magstarkt. Men visst de är så marknaden fungerar det gäller bara att anpassa sig.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av Jappe
Tråkigt ämne - folk är olika!

Jappe


Kan eventuellt bero på att den träffade rätt ..... hos några av oss i klubben

MVH Gabbe.


Jag förstår nog piken fast den var fin.

Inledningsinlägget var väldigt vackert på det viset att det efterfrågade en drömvärld som inte finns. De fina orden finns men verkligheten är lite annorlunda! Lätt är att dryfta moral och etik men studerar man ämnet närmare finner man att många av de vackraste moralpredikanterna är de värsta syndarna. Få av oss stoltserar - i varje fall
i skrift - med att uppföra sig på ett sätt som strider mot moral, etik och lagar och förordningar!

Ecce homo! Den som är utan skuld, kaste första stenen! O.s.v. o.s.v. Massor av tänkvärda citat finns som beskriver människans dubbelmoral och hur det mänskliga psyket fungerar. Skulle husbilsklubben.se lyckas med bedriften att förädla rasen i riktning mot bättre seder och bruk så är jag den förste att gratulera!

Jappe


 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Det här är nog den bästa och mest träffsäkra beskrivningen på husbilssnåljåparna i Sverige jag läst på länge! Heja lenandera! :)

:-/<rister

PS! Kom igen nu..., snåljåpar!

Precis som vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet så har vi frihet att lägga våra pengar på det vi vill. Jag lägger pengarna på mat, diesel och upplevelser men undviker Gobox, dyra campingar och annat som kostar skjortan men som egentligen är gratis på annan plats.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Står nu på den "dyra" ställplasen i varbergs hamn. Denna har nu utökats till 14 platser och dessa står husbilarna i kö för. Så nog finns det folk som är beredda på att betala lite mer.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Fick idag ICA-kuriren. Där erbjuder Risskov Bilsemester har Sveriges bästa priser pÃ¥ hotell och hotellpaket hotellsemester i t.ex. Köpenhamn med två övernattningar, 2 st. frukostbuffe, 1x3 rätters middag, 1x3 glas vin och en välkomstdrink. Pris SEK 949.-.
Finns fler erbjudanden med ex. Kiel, Karlshamn, Trollhättan och Malmö.

Är det hotellen som är för billiga är är det vissa campingar som är för dyra. Undrar hur detta går ihop med snålhet och girighet. (Girighet räknas väl för övrigt ;)till en av de sju dödssynderna) :)

Tänk om det även finns möjlighet att parkera husbilen, men med den komforten hotellen brukar ha kanske det blir bekvämare att låta husbilen stå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Har du kollat när på året erbjudandena gäller? Brukar vara veckorna före jul, och veckorna efter nyår, alltså absolut lågsäsong när det bara gäller att hålla igång verksamheten?! :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?


Allting styrs av tillgång och efterfrågan...även priser på ställplatser.
En del är gratis för att de ligger otillgängligt för det stora flertalet.
Heta "spots" kostar naturligtvis mer. Ex Göta kanal som erbjuder mycket värde för pengarna...mot att stå på en på/grusplan för en hundring.

Sen att jämföra prisbilden på ställplatser i tex Tyskland går inte....då efterfrågan och antalet husbilar är mycket större än i Skandinavien.

Köper jag en vara så har jag gjort ett val...tycker vi att har råd att stanna för natten, och att priset motsvarar vårt behov så stannar vi.
Annars är det bara att åka vidare. Det är den möjligheten vi har att påverka priser.
Tomma ställplatser generar inga inkomster... då sänks priset.
Inte om vi gnäller på forumet.

Sen tycker jag att allt skall luftas på ett forum, gnäll, fina reseskildringar, teknik, ny ställplatser, träffar m.m det är vad HBK forum/klubb handlar om
lite som en del skribenter skriver att det skall vara " högt till tak" annnars finns risken för ett tråkforum där alla kliar varann på ryggen.

Bra tråd förresten...leve Norrland och gratis naturplatser ;)
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Apropå ställplatser jag/vi som är van att man kan fricampa vid sjöar och åar i vacker natur att vakna upp till med strandtomt :) :) Hitills i sommar har vi gjort ett par långsvängar neråt södra delarna i sverige och min fru påpekade gång på gång om man har avskaffat allemansrätten där nere??? Det var stenar , bommar, och förbudsskyltar här o där jag hade inte reflekterat så mycket på det faktiskt eftersom vi valde ställplatser och campingar vid övernattningar.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Apropå ställplatser jag/vi som är van att man kan fricampa vid sjöar och åar i vacker natur att vakna upp till med strandtomt :) :) Hitills i sommar har vi gjort ett par långsvängar neråt södra delarna i sverige och min fru påpekade gång på gång om man har avskaffat allemansrätten där nere??? Det var stenar , bommar, och förbudsskyltar här o där jag hade inte reflekterat så mycket på det faktiskt eftersom vi valde ställplatser och campingar vid övernattningar.

Vad har allemansrätten med husbilen att göra?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Jag blir fundersam över alla som skrävlar om hur duktiga de är att betala "och göra rätt för sig" när de parkerar för natten. Ibland låter det nästan som att om det står ett pris på xxx kronor så dubblar man gärna detta belopp för att stödja någon.

Naturligtvis har jag fel i mina iakttagelser och missförstår antagligen inläggen. För när jag läser om ställplatsen i Ulricehamn ser jag att snittbeloppet som erläggs är 50 öre per husbil.

De som annars är så glada för att få betala ett tresiffrigt belopp för att parkera en natt åker tydligen inte till Ulricehamn. De åker kanske till England där en parkering på en lutande gräsplan med el kostar 420:- per natt.

//Michael, medlem
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Vad har allemansrätten med husbilen att göra?

En hel del om man fricampar det är väl den unika friheten som vi husbilsåkare har att kunna stanna till vid en vacker plats och övernatta , tycker du att allemansrätten är helt onödig för husbilsåkare kan jag bara konstatera att jag håller inte alls med dig där :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Jag blir fundersam över alla som skrävlar om hur duktiga de är att betala "och göra rätt för sig" när de parkerar för natten. Ibland låter det nästan som att om det står ett pris på xxx kronor så dubblar man gärna detta belopp för att stödja någon.

Naturligtvis har jag fel i mina iakttagelser och missförstår antagligen inläggen. För när jag läser om ställplatsen i Ulricehamn ser jag att snittbeloppet som erläggs är 50 öre per husbil.

De som annars är så glada för att få betala ett tresiffrigt belopp för att parkera en natt åker tydligen inte till Ulricehamn. De åker kanske till England där en parkering på en lutande gräsplan med el kostar 420:- per natt.

//Michael, medlem

Helt rätt uppfattat Michael, du har nog missförstått inläggen i den här tråden.
Ser ingen som sagt sig villig att betala varken dubbelt, eller trippel de pris som man vill ta betalt.

Däremot, till min stora glädje, har jag sett att vi är en stor grupp husbilsåkare i HBK, som du beskriver som de, "vill göra rätt för sig".... D.v.s. som vill att vi husbilsåkare skall bära våra egna kostnader och därför bli attraktiva som besökare!

Tror att det är så vi får Sverige att bli ett bra, eller kanske t.o.m. bli Europas bästa husbilsdestination! "Hårdvaran" finns redan i vår fantastiska natur

De skulle vi alla vinna på!

Din utvikning till förhållandena i UK har jag ingen annan kommentar till än att det är skönt att de flesta av oss håller oss på den Europeiska kontinenten där vi inte har den prisbilden.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

En hel del om man fricampar det är väl den unika friheten som vi husbilsåkare har att kunna stanna till vid en vacker plats och övernatta , tycker du att allemansrätten är helt onödig för husbilsåkare kan jag bara konstatera att jag håller inte alls med dig där :)

Allemansrätten innefattar inte någon som helst rätt för dig att köra med din husbil var du vill. Det är just ett sådant resonemang/beteende som skapar konflikter med markägare o gemene man...

Citat:
"Allemansrätten gäller för att fritt röra sig till fots, cykel, häst eller på skidor på ett sätt som inte låter naturen komma till skada. Det finns alltså ingen motoriserad Allemansrätt. Bil, MC, moped eller andra motordrivna fordon får följaktligen inte köras i terräng. Inte heller får de brukas på vägar som inte är avsedda för motortrafik"

/ TommyQ
 
Toppen