• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bör vi kanske se över vårt beteende?

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Tack leandera. Välformulerat och så himla sant. Instämmer till fullo...

HBKs forum är mycket bra men översvämmas tidvis av inlägg från ett fåtal "surgubbar" som gnäller på allt och alla. Det finns tyvärr en uppenbar risk att nya medlemmar indoktrineras på "fel" sätt och anammar den rebelliska anda som genomsyrar en del flitiga skribenters inlägg.

/ TommyQ
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Tack leandera för ett väldigt bra inlägg.

Av olika anledningar har jag varit runt i Sverige och bara bott på campingar. Kanske anser en del att jag är konstig, varför betala för att bo eller parkera för natten. Men jag väljer själv oavsett vad andra tycker.

Det finns gnällspikar, surgubbar och gummor överallt, det får vi leva med.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

I debatten kring prissättning på ställplatser så skulle jag vilja bidra genom att ge ett exempel från verkligheten.

Vi har just haft förmånen att få fullfölja en lysande semesterrut och passerat delar av
D/A/I/HR/SLO och CZ. Det vimlar fullkomligt av ställplatser i många av dessa länder.

Absolut inte lika fräscha som i det verkliga husbilslandet Frankrike, där man ju verkligen
förstått hur man flörtar till sig en HBK:are :), utan av varierande kvalitet och priserna är
absolut inte gratis där heller.

Sista stoppet i Berlin och får bli värdemätaren. Där kostade ställplatsen Tegel 21.-Euro
med 4A elanslutning och tillgång till vatten/tömning. Ville man komma åt toalett/dusch så
adderade man 4.-Euro. Total sett alltså motsvarande 230:- SEK för en ställplats som helt
saknar utsikt, närhet till ren natur eller tillgång till att kunna ta ett dopp.

Dyraste campingtomten fann vi faktiskt i Kroatien, nästan 700:- SEK per dygn för bil och
familj om 4 personer, men då var platsen fantastisk, några få steg från havskanten och
utbudet stort (dock inte charmigt...).

Saker och ting är nog alltså, i alla fall inte alltid, så extremt mycket grönare
"långt borta någon annanstans"...

Vi lever i ett otroligt litet land, befolkningsmässigt. Det är därmed svårt att få ihop den
ekonomiska kalkylen för att etablera en ställplats/camping med ett så begränsat
kundunderlag. Jämför Tyskland som på 75% av Sveriges yta har 10 gånger större antal
invånare...

Vi lever i ett realtivt stort land sett ur geografisk landmassa. Detta gör att den som vill
investera kanske generellt sett siktar på tätort. Spridningen kommer att halta så länge vi
inte aktivt stöttar initiativen på småorterna/landsbygden.

Vi har otroligt rena vatten och ostörd natur oavsett var vi sätter ned stödbenen.

Vi har en allemansrätt som faktiskt inte existera någon annastans (såvitt jag har insikt
om). Detta måste vi hjälpas åt och ta ansvar för och det måste få kosta att få tillgång till
ställplatser med sophämtning, vattenförsörjning, avlopp, eventuella servicebyggnader etc.

Utan denna service får vi ju det snart rätt stökigt, skräpigt och plötsligt helt ointressant...
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Tack Impala-Flamman för ytterligare ett välskrivet bra inlägg. Instämmer till helt o fullt...

/ TommyQ
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Åter tack Impala-Flamman för ett bra inlägg. Jag skulle också vilja lägga till att vi har ett land där vissa delar har en mycket kortare säsong vilket inte gör saken lättare!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

"Sista stoppet i Berlin och får bli värdemätaren. Där kostade ställplatsen Tegel 21.-Euro med 4A elanslutning och tillgång till vatten/tömning. Ville man komma åt toalett/dusch så adderade man 4.-Euro. Total sett alltså motsvarande 230:- SEK för en ställplats som helt saknar utsikt, närhet till ren natur eller tillgång till att kunna ta ett dopp."

Vi har rest mycket och ställplatserna i storstäderna kostar... Även i Stockholm!
Kolla även priserna i Tallinn, Riga osv våra grannar eller Barcelona...Normalt. Berlin är nog billig! Har dock aldrig varit där.

Men att betala över 100:- för landsortsplatser, det förstår jag inte. Bojkotta Göta kanal!

jyrki:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

TommyQ och Lassej,

Vilka av oss flitiga skribenter som Tommy anspelar på vet jag inte, men inlägget låter gnälligt.
Och för er båda vill jag berätta att vi inte alla bor i Skåne eller på västkusten och att vi använder våra husbilar på olika sätt.
Under många av de 35 år som vi ägt något slag av husbil har det varit en plåtis eller en 4 WD pick-up med camper. Plåtisarna har periodvis även fått fungera som vardagsbil och annars oftast vid dagsutflykter för fågelskådning, fiske eller skidturer här hemma i Jämtland. Det är inte så dumt att ha med sig en värmestuga, inte minst på vintern! Särskilt nu på lite äldre dagar så uppskattar jag starkt att kunna ta en rast i bilen. I samband med sådana turer brukar all tömning och fyllning ske hemma och ofta även övernattningarna. Tyvärr blev jag med tiden alltför ovig så att jag nödgades sälja den sista plåtisen för två år sedan. Den nya bilen tar sig dock fram bra och är inte längre än att det går smidigt att vända på fjällvägarna.
Att leta efter campingplatser eller utrustade ställplatser här hemma i vildmarken är ett hopplöst företag, i vilket fall vintertid då vi använder husbil som flitigast.

aake
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

"Sista stoppet i Berlin och får bli värdemätaren. Där kostade ställplatsen Tegel 21.-Euro med 4A elanslutning och tillgång till vatten/tömning. Ville man komma åt toalett/dusch så adderade man 4.-Euro. Total sett alltså motsvarande 230:- SEK för en ställplats som helt saknar utsikt, närhet till ren natur eller tillgång till att kunna ta ett dopp."

Det blir lite snedvridet när man tar Berlin som typexempel för Tyskland. På den centrala ställplatsen med gångavstånd till centrum (Internationale Reisemobilstation Berlin Mitte) kostar det € 20 plus ev el.
I storstaden Köln, på promenadavstånd från centrum kostar platsen € 10 plus el.
I Magdeburg centrum, på kajkanten vid Rehn kostar det € 5.
Ovanstående få exempel modifierar bilden lite av hur ställplatspriserna ser ut i Tyskland.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

.................................................... Bojkotta Göta kanal!

jyrki:)

Trist med sådana uppmaningar, som gäller en av Sveriges finaste turistattraktioner och där man satsar på husbilarna. Göta Kanal bolaget har t.ex. investerat 500.000 kr i år bara på ställplatsen i Borensberg.

Vi tog en tur utefter just Göra Kanal i förra veckan. Vi övernattade i Motala, Borensberg, Bergs Slussar och Söderköping.

Utmärkta ställplatser på alla ställen, hög serviceambition i Motala, Borensberg och Bergs slussar. Enklare, men med utmärkt läge i Söderköping..

På Söderköping centrala ställplats kostade det 100 kr/natt och man erbjöds att fylla vatten och tömma kostnadsfritt, på de 2 campingplatserna i Söderköping. Det kan inte anses som dyrt, eller...?

Det trevliga var att alla ställplatserna var fyllda och trevligt att se så många utländska besökare hade hittat dem.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Nä, inte tycker jag att vi ska bojkotta Göta kanal!
Vi stod på platsen i Lyrestad för några dagar sedan till kostnaden av 150 kronor.
Dyrt? Prisvärt enligt min mening även om jag gillar gratisplatser rätt bra också.

I dessa 150 kronor ingick dusch och toaletter, tömning och fyllning, de säljer även kling-glass, min frus favorit.
Fiske ingick i priset och för en gångs skull så fick ungarna upp ett par fiskar.
Livskvalitet när den är som bäst!

Barnen spelade minigolf för tio kronor vardera, det var länge sedan jag kom undan så billigt för en minigolfrunda.

Vi blev väldigt trevligt bemötta, man skulle lägga en deposition för wc/duschnyckel.
Jag berättade om mitt dilemma att jag är helt värdelös på att hålla ordning på sådana kort/nycklar, jag valde att inte lägga ut för depositionen även om systemet för att lämna tillbaka nyckeln var väl genomtänkt med olika alternativ beroende på klockslag..
Kommentaren till mina bryderier var enkelt: Handikapptoan är olåst om det blir kris.

Så för vår del, även om vi gillar att parkera gratis, 150 kronor för den platsen är inte ocker!

mvh jocke :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Varför klaga på Göta Kanal och ett pris på 100:- för en övernattning? Det är väl ett privat bolag som tar ut de priser som går att ta ut enligt marknadsekonomins principer. Tycker man det är för dyrt är det väl bara att åka vidare.

Dessutom är kanske inte 100:- så värst mycket för en plats vid en av de större turistattraktionerna i vårt land. Jämför gärna vad det skulle kosta att stå en natt på så kallad Hook up i England vid den geologiskt intressanta Durdle Door. Där kostade det £35 eller ca 420:- för en parkeringsplats på en lutande gräsmatta, visserligen inklusive el av okänd strömstyrka.

20140630-127.jpg

Det där tyckte jag var lite magstarkt och åkte två kilometer till en undanskymd rastplats vid vägen. Men de som hade denna "ställplats" visste nog vad de gjorde och har säkert baserat sitt pris på vad som var möjligt att ta ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

"Sista stoppet i Berlin och får bli värdemätaren. Där kostade ställplatsen Tegel 21.-Euro med 4A elanslutning och tillgång till vatten/tömning. Ville man komma åt toalett/dusch så adderade man 4.-Euro. Total sett alltså motsvarande 230:- SEK för en ställplats som helt saknar utsikt, närhet till ren natur eller tillgång till att kunna ta ett dopp."

Vi har rest mycket och ställplatserna i storstäderna kostar... Även i Stockholm!
Kolla även priserna i Tallinn, Riga osv våra grannar eller Barcelona...Normalt. Berlin är nog billig! Har dock aldrig varit där.

Men att betala över 100:- för landsortsplatser, det förstår jag inte. Bojkotta Göta kanal!

jyrki:)

Nu blev jag lite förvånad, att döma ut alla ställplatser som ligger utanför städer som för dyra om de kostar mer än 100 kronor liknar inte dej. Upplevelsevärdet hos ett av Sveriges mest besökta turistmål och vårt kanske största historiska byggnadsminnesmärke är väl minst lika stort som hos de flesta städer? :wideeyed:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Prissättning på deras ställplatser...

jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Kanalen är absolut sevärd! En av våra favoriter! Vi har t.o.m. bott i Motala, och levt av turisterna på kanalen...

Men älskar inte inte bolagets ställplatser med deras prissättning. Det finns massor av fricamping längs kanalen....och än så länge är det ju fritt att tycka och välja!

jyrki
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bör vi kanske se över vårt beteende?

Se en 50-lapp som sponsoring till kanalens underhåll så kanske priset är lättare att acceptera, Göta Kanal liksom Dalslands kanal är favoritresmål för oss när vi bara sticker iväg över en helg, och inte vill åka så långt, trakterna kring Vänern är överhuvud taget mycket trevligt att besöka! :)
 
Senast ändrad:
Toppen