• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar solcell

F

F.d. 29650

Guest
Har funderat ett tag på detta nu,är det någon som testat.
Fördelen är ju att man alltid kan optimera infallsvinkel på den så känsliga mottagaren.
några exempel
solarkoffer | eBay
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bärbar solcell

Som ett komplement till fasta solceller på taket kan de vara användbara särskilt sent på året och om man står länge på samma plats. Besväret att plocka fram och sätta upp dem gör dem annars opraktiska.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bärbar solcell

Jag har haft en sådan på 2 x 50watt några år nu och tycker den är helt suverän. Inte så jobbig att ta fram och koppla till en regulator. En panel som är vinklad mot solen ger c:a dubbelt så mycket ström som en takmonterad panel.

Jappe
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Låter bra det,flera av dom på ebay har ju dessutom fast regulator.
Och just verkningsgraden blir ju optimal (beror iofrs på användaren)
Att man dessutom kan använda den till annat gör ju inget,+att man inte behöver göra ev hål som kan äventyra garanti o dyl är ju perfekt.

Och besvär med att ställa ut köper jag inte då den knappast är jobbigare än att plocka fram en stol ur garaget :spinny:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

[FONT="Verdana","sans-serif"]Lösa saker har vi redan tillräcklig av i husbilen![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Mycket enklare är det väl ändå? att montera 200 Watt på taket på så sätt att det går att vinkla panelen mot solen, vilket vi ofta gör när vi står stilla längre än två dagar. Särskilt "off-season" vid Medelhavet men även "on-season" i Sverige. De två första och två sista timmarna på soldagen ger ett enormt tillskott när panelen vinklas mot solen, jmfört med mycket lite när den ligger plant. Det finns heller inte sol varje dag och då är det viktigt att nyttja det man kan få. Att hålla maximal spänning på batterierna, förlänger dessutom livslängden. Det är dock viktigt att tänka före innan man parkerar men då man själv också vill nyttja av solen utanför husbilen, på e.m/kvällen, blir det oftast rätt.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vid en nyinstallation på nästa husbil skulle jag inte tveka, minimalt 200 Watt vinklingsbart! Behöver jag inte tänka på vikten blir det minst dubbelt upp![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian [/FONT]
Mpoza160405.JPG
Bilderna är från april i år i Grekland
Monemvasia160412.JPG
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Hopfällbar på 100w, vikt 5kg, har jag liggande i skuffen höst och vår. Sommartid står solen högt och ger stark effekt på taket.
220v används bara hemma under vinterhalvåret.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

[FONT="Verdana","sans-serif"]Lösa saker har vi redan tillräcklig av i husbilen![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Mycket enklare är det väl ändå? att montera 200 Watt på taket på så sätt att det går att vinkla panelen mot solen, vilket vi ofta gör när vi står stilla längre än två dagar. Särskilt "off-season" vid Medelhavet men även "on-season" i Sverige. De två första och två sista timmarna på soldagen ger ett enormt tillskott när panelen vinklas mot solen, jmfört med mycket lite när den ligger plant. Det finns heller inte sol varje dag och då är det viktigt att nyttja det man kan få. Att hålla maximal spänning på batterierna, förlänger dessutom livslängden. Det är dock viktigt att tänka före innan man parkerar men då man själv också vill nyttja av solen utanför husbilen, på e.m/kvällen, blir det oftast rätt.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vid en nyinstallation på nästa husbil skulle jag inte tveka, minimalt 200 Watt vinklingsbart! Behöver jag inte tänka på vikten blir det minst dubbelt upp![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian [/FONT]
Visa bilaga 113238
Bilderna är från april i år i Grekland
Visa bilaga 113239

Detta är intressant, mycket att vinna på vinklingen :)
Hur har du löst vinklingen?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Oyster Samy Solar+ - J.R Larmcenter

SamYSolar_Links.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Detta är intressant, mycket att vinna på vinklingen :)
Hur har du löst vinklingen?
Med gångjärn! :)
Installationen finns beskriven i en av klubbens förnämligaste trådar, långköraren Solpanel och Regulatorer. Min installation var lite omständlig då, för sju år sedan! Idag skulle jag gjort det enklare men fortfarande med rostfria gångjärn.
Men det har fungerat solklart!:)
Jag har dock full förståelse för dem som väljer den bärbara varianten som tillskott. Det är behovet som får avgöra! Den helautomatiska solföljande varianten är förnämlig men mycket dyr per kWh, för de flesta av oss inte lönsamt och väger dessutom en del. Mest ekonomi finns antagligen i den bärbara. Om pengar och vikt inte hade någon betydelse skulle jag antagligen också satsa på två stycken Oyster Sun Mover 75W för 50.000 kr:D
Julian
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Jag har under några haft en lös solcell jag satt ut när jag någon behövt laddning. Har nu tröttnat på att plocka den ut och in och monterat den på taket. Har funderat på att som Amstel göra så att den går att vinkla upp.

Det som gjorde att jag nu i alla fall lagt den platt är att om man bara kan vinkla upp solcellen så bör man väl starta och flytta bilen allt efter som solen flyttar sig. Efter bara några timmar kommer ju annars solen in snett och jag antar den tappar mycket. Nu får jag se vad solcellen ger platt, hoppas jag valde rätt, är fortfarande inte säker???
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Finns mycket på YouTube hur de byggt anordningar som följer solen. En del enkla och lätta andra med hopsamlade skrotdelar. Elektroniken ligger på ca 2-500 kr
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar solcell

Selve styrlogikken som skal til for en toakse styring ligger på under 100 kr om en velger rett. Mekanismen og de to motorene med sin diverelektŕonikk som trengs er det som koster mest i en helautomatisk solfølger, spesiellt om den skal kunne monteres på et husbilstak.

For noen få år siden var styrelogikken en vesentlig del av kostnaden.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Bärbar solcell

Vi har två 100 w solceller platt på taket.Vår och höst när solen står lågt ger dom inte tillräckligt med ström.Har därför kompletterat med en bärbar solcell på 80 W.Denna ger ofta dubbelt mot dom takmonterade .Kopplar in den på samma regulator via ett utvändigt uttag.Tar inte så lång tid att ta fram och ansluta men man måste komma ihåg att vrida den efter solen för att få max effekt.
//Bengt
 

Bilagor

  • DSC_0775.jpg
    DSC_0775.jpg
    12,2 KB · Visningar: 1.642

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar solcell

www.vidaxl.se men tyvärr finns de ej kvar där ser jag.
Kommer ev att sälja dem då jag haft dessa när jag tältat (med kompressorbox, belysning, datorer osv), och nu mera har jag ju husbil.

Uppgraderat alla kablar, satt på riktiga batteriklampor och byggt en uttagslåda med flera 12v uttag med av/på -knappar.

Får slänga upp en bild imorgon :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar solcell

[FONT="Verdana","sans-serif"]Lösa saker har vi redan tillräcklig av i husbilen![/FONT]
Håller med Julian, lösa saker finns så det räcker! Vi har 2x100W på taket varav den ena panelen går att vrida & vinkla i alla riktningar, oavsett hur man står med bilen. Tja, nu med facit i hand efter ett års användning kan jag "erkänna" att den där berömda vinklingen har vi använt bara en endaste gång. Det behövdes aldrig trotts att vi är ganska slösaktiga med elen.

1) Vi frikampar aldrig mer än högst en vecka på samma ställe (elen räcker gått och väl), sen är det dags att flytta på sig av flera anledningar (vattenpåfyllning, tömning, sopor, inköp av mat, osv...)
2) Att stå på en ställplats där elen kostar max 3€/dag är inget att tveka om, bara fram med el-sladden (sparar bl.a. ett antal battericyklar) och njuta av bekvämligheten
3) Har sett några husbilar med portabla paneler lutande mot fordonet på en av våra ställplatser. Fungerade i alla fall under dom första dagarna, sen så plötsligt dök det en elsladd upp och blev kvar i flera veckor...
4) Endast en HB hade en automatisk-vridbar solcell (80 W), en tjej från Tyskland som var på väg till Marocko för 7:e gången

OBS! ovanstående är bara en återkoppling från våra resor och inte att förväxla med tips/förslag på hur du ska ha det.
 
Toppen