• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMERIKANSK HUSBUSS

F

F.d. 7711

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

tack !Montreal
"Hej, detta med ursprungslandet gäller såvitt jag vet bara inom EU."

tack Mikkis
Denna information har jag fått då jag kollat upp detta med import av husbil från Usa.

Mikkis

kan man få detta skriftigt från Svensk Bilprovning, tro? då jag nu är osäker på det mästa, (sorry jag har varit ifrån i Afrika en tid å är nu åter)
Rolf Roycole
Sollentuna:wub::wub:
 
F

F.d. 7711

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Tack T.Rantzow
men att ta USA reg husbil/diesel till Danmark extc. kanske de har samma krav som imp.till Sverige??

"inregistrerat och godkänt i ett annat EU land" ok!
Mvh
Rolf Roycole
Sollentuna:wub::wub::wub:
 
F

F.d. 2065

Guest
F

F.d. 2065

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hur är det med förbrukning av drivmedel. Vi pratar väl om 6 - 7 liters dieslar och en ansenligt vikt vilket borde rendera i 3 - 4 L/mil?

/Bosse

Bosse.

har kört dessa under varierande förhållanden både i USA och Sverige i sammantaget ca 10 år.
Kör du på ett normalt och vettigt sätt nöjer sig en 8,9L Cummins 400Hk med ca 2l/milen. Men säg 2,5 om du är inne i stan o far ibland så täcker det.

Hälsningar
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Nu skall ju inte jag skaffa mig någon USA husbil men jag är allmänt nyfiken. :)

Jag har förstått att det bara är ett litet fåtal amerikanska husbilar som klarar dom avgasnormer som finns i Europa.
USA ligger före Europa vad gäller avgaskraven. Cummins kör Euro 7 nu samt add blue då.
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Spännande och intressant det här med Amerikanska husbilar!

Hur är det med elsystemet?

Jag antar att det är 110 volt system, så en converter upp till 230 volt behövs.
Är de ingående elektriska delarna typ micro, tv osv omställbara vad avser spänningen?

/Bosse
Bosse.
Ja, det är 110V både i USA och Kanada. Konverteringen till 230v görs av de allra flesta på det sättet att landströmmen konverteras från 220v>110V. Där driver denna alla fasta intallationer såsom tex Aircondition, VV beredare, Micro etc. Sedan konverteras strömmen tillbaks till 230V vid tex el uttagen för lösa apparater etc.
Micro etc ej omställbara. TV kan så vara ibland på de allra senaste modellerna där både spänning samt PAL/NTFC signalen kan väljas in

Hälsningar
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej
Jag har alltid varit intresserad av amerikanska husbilar. Men har ingen erfarenhet av dom.
Men jag har haft Caterpillars grävmaskiner sen 1974 och har aldrig upplevt något fel. Caterpillar är väldsledande på rena avgaser iallafall inom lastbil och entreprenadmaskiner.
Cumminsdieslar är vanligt förekommande i grävmaskiner och har också väldigt bra driftsresultat och avgasvärden.
Upplever själv att Cummins är något sparsammare på bränsle men det är mera som vi grävmaskinsägare upplever , inga vetenskapliga undersökningar.
Volvos grävmaskiner använder idag Deutz dieslar(Volvo Köln). Volvo äger mycket i Deutz. Med Volvo avser jag entreprenadsidan, inte personbilar.
Deutz är också långt framme på rena avgaser.
Lite om motorsidan som jag vill bidraga med. Följer med stort intresse denna tråd.
hälsningar Gert
Gert.

känner folk inom gruvindustrin i USA som tar gift på att en CAT går dubbelt så många timmar som en Cummins. Men man får nog säga att båda är väldigt bra och driftsäkra maskiner, jag har under 10 års tid själv aldrigt haft problem. Det värsta jag råkat ut för var en serpentinrem som gick tvärt av, annars bara vanlig service. I Husbilarna sitter det nog kanske 70% Cummins av skäl jag ej känner till. Kan ha att göra med att de flesta byggen använder sig av Freightliner chassie och de kanske då arbetar mest med Cummins. men som sagt, jag vet inget om just detta

Mvh
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Morning go vänner.
Ja det är just biten med strömen som jag är osäker på.
Sen uppvärmning vintertid är ju intressant med, dom är ju stora så det går väl åt massor med gas.
Men man blir ju sugen när man får en bil på 12 meter för under miljonen.
Har inte beslutat om jag skall våga sattsa på en ännu.
MVH KEJO 20
Kejo.
Montera en MPC dieselpanna så är problemet löst en gång för alla. Vattenburen värme både bäst och billigast och kapaciteten enorm.

Mvh
PG
 
F

F.d. 5130

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej. Funderar på att köpa en USA husbil med 6,2 lit Diesel . Funderar på var den ligger på i medelförbrukning. Har någon ev en seriös uppfattning om dettá. Med vänlig hälsning, laser
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

den jeg hadde i Australia varierte mellom 1,5 og 2,5 liter/mil avhengig av vei og fart. Høyest forbruk hadde jeg ved 110+ på freeway og ved krabbekjøring på dårlig grusvei. Lavest ved highway og 80-90 kmh. Snittet over noen tusen mil ble rundt 2 l/mil på denne rundt 6 tonn tunge Winnebagoen.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Ungefär samma förbrukning som för en 12 meters turistbuss på 10-15 ton då med andra ord?!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Om en ser på forbruket på US busser kontra Europeiske så ser en at dette kan godt stemme - dobbelt forbruk på US i forhold til Europeiske.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

De har väl för billigt bränsle för att bry sig om förbrukningen :/
En fullstor Scania, Volvo eller Mercedesbuss med några år på nacken drar normalt runt 2l/mil (om den går som den ska).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

En US rutebuss bruker ofte 4,5 l/mil. Skolbussene er billigere i drift rundt 3 l/mil.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Kul läsning. Är ny här och det är inte mkt om USA bilar, så man känner sig lite utanför. Hade turen att hitta en HB som tillhört en entusiast, så jag uppfattar att jag gjort en bra affär. Trots 25 år på nacken är allt i perfekt skick och funkar. Mest imponerande är 220 installationen.

Det var väl inte så att jag sökte en USA bil utan jag kollade mkt på marknaden innan. Men när jag väl tittade på Chevan, var jag såld...

Framtiden får utvisa om det var rätt.

/Marunga
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej, vi har bott i vår jänkare i 3,5 år, vi fryser inte (elpanna 2kv och en dieselpanna på 6 liter)! Den har en 6 liters Cumminsdiesel och en Allisonlåda, drar ca 2,5-3 liter beroende på våra högerfötter :). Vi hade turen att hitta en bil som var ombyggd till 240v redan som ny men det lär ju ska finnas lösningar på elfrågan tycker jag mig märka.

Karin
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Imponerande buss. För 30 år sen var min dröm att bo i en husbuss men jag satsade väl inte fullt ut. Nu skulle jag väl kunna göra det, men har tyvärr samlat på mig för mycket materiellt för att det skall funka.

Ser fram mot våren..
Marunga
 
Toppen