• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMERIKANSK HUSBUSS

F

F.d. 7747

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

;)Hej Kejo 20 !
Ska du bara ställa upp bussen för att ha den som bostad eller tänker du kanske åka runt med den i europa ? Om du tänker åka ut i europa tänk då på att en 12 meters buss suger i sig en hel del dricka och så ska du också tänka på att på många campingplatser får man inte komma in om bussen är längre än 8-8,5 meter , många gamla campingplatser är byggda för länge sen när folk åkte husvagn och vagnen höll en längd av ca 6 meter .
:rolleyes:Vill du dessutom åka utanför motorvägarna i Frankrike och Spanien mf.l länder , kan du nog räkna med en hel del svårigheter att ta dej fram i byar och småstäder med en 12 meter lång och 250 cm bred buss .
Dessutom tömmer du snabb reskassan om du måste åka på motorvägarna med en sån stor buss kostar det många euro/mil .
;)Men som stationär bostad är det nog perfekt gott om utrymme och så , men ska man bara ställa upp den finns ju många husvagnar med bra bokomfort .
:D Rulla Lungt !
 

nasman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
3412
Medlemskap
2024
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Och jag som har en likadan winnwbago (nyss köpt, helnöjd) hade hoppats att få se lite mer av klubben eftersom jag dessutom bor i Kristinehamn men var borta och när jag kom hem var det årsmöte och helt tomt på folk bland bilarna, dessutom låst in till området (årsmötet pågick tydligen). Men vi får träffas en annan gång
 
T

tompaline

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Kolla med BISK husbilar i Uddevalla (kolla webben BISK) mvh tompaline
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55309

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej alla husbilsvænner. Vi har åkt i Europa i tio år med en Volvobuss 10,5 m lång o 2.53 bred. Alldrig haft några problem att komma fram. Åkt i Tyskland på småvægar o samma sak i Frankrike Spanien o Portugalien. Så var inte rædda att køpa Amerekanare på grund av storleken. Ej heller øverdrivigt tørstiga om man ej kør som en biltjuv.Tjingeling från Triple KK.
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej

Även jag har tittat lite på Amerikanska husbilar/bussar. Min fundering är över avgifter och inregistrering här i Sverige. Har någon erfarenhet av det?

Niclas
 
F

F.d. 8737

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Ja det hade varit fint med 2 liter milen.
Min Ford 7,5 liters bensinare drar 2,75 /milen över 80 km i timmen, men va fan det är det värt. Gott om plats och stabil och ska jag byta så blir det amerikanskt igen fast ännu större. Min är bara 8,5 meter lång:)
Ska vi inte bilda en egen amerikansk del i husbilsklubben där vi kan stoltsera med sponsring av drivmedelsindustrin och utbyta erfarenheter?
Var inte rädd för att köpa en stor amerikanare den har fler fördelar än nackdelar enligt mig.
Ha en go sommar allihop och låt vinkel8:eek:rna sjunga i kör.
Thommy
 

bussen

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2024
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

hej kommer med ett sent svar vi har en amerikansk buss på 12 m kostar 4000: års skatt helförsäkring år 4800 på if.
 
M

mikkis

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej kejo och alla andra
Vi åker amerikansk husbil , Gufstream 10,10 meter.
Tror att du kejo även varit in i vår bil i våras då vi stod på kroksjön. det var strax innan du fick din concorde.

Vi har ju svårt idag att gämföra vår husbil med concode eller andra stora märken som finns. på grund av planerinen vi har i vår amerikanska husbil är lite bättre än just bland annat concord. Vi har bättre bredd invändigt bland annat.
Och fryser det gör vi inte, vatten buren värme som är grym.. vi är väldigt nöjda med den amerikanska husbilen.



Mikkis
 
F

F.d. 7711

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej kejo och alla andra
Vi åker amerikansk husbil , Gufstream 10,10 meter.
Tror att du kejo även varit in i vår bil i våras då vi stod på kroksjön. det var strax innan du fick din concorde.

Vi har ju svårt idag att gämföra vår husbil med concode eller andra stora märken som finns. på grund av planerinen vi har i vår amerikanska husbil är lite bättre än just bland annat concord. Vi har bättre bredd invändigt bland annat.
Och fryser det gör vi inte, vatten buren värme som är grym.. vi är väldigt nöjda med den amerikanska husbilen.



Mikkis

Hej jag är ny här
ja vill importera en Amerikansk Fleetwood Revolution Motorhome 2006, 40 fot,
den obligatoriska gasbesiktningen är är numera borttagen på Bilprovningen , men måste den ändå kontrolleras för att bli godkänd i Sverige?? och var ? någon som vet ,
Tacksam
Rolf Roycole rolfla@hotmail.com
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Et stort NB! Spesiellt om det er en diesel, sjekk at den har en motor godkjent for EURO-4. Vet at det ikke var normalt på US-biler så sent som 2007 produksjon. Uten en slik godkjennelse så kan det bli umulig å registrere den.

For en bensindreven er saken litt enkelere, har den California godkjenning så burde saken være grei. Er det en LPG motor - sjekk hvor du kan fylle drivstoff i Sverige (14 steder).
 
M

mikkis

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

hej Roycole
I dag är det lättare att importera en amerikans husbil tack vare gasolbesiktningen är borttagen MEN !!!
de priser du får på husbilar i usa är ALLTID priser exl skatt. på samtliga priser tillkommer ( tror det är )12 - 20% beroende vem och hur du köper ditt fordon.

Ska man importera från usa bör man se till att säljaren har ett export tillstånd annars kan det bli väldigt dyrt med skatten som läggs på i sverige då bilen tullas in!

Innan du köper/importerar husbil måste du ta reda på lite mer från avsändarelandet som i detta fallet är USA. det är inte så lätt som vissa förespråkar att importera. och priserna är inte det som utges i annons i usa .
Det finns ju en såkallad importör i kungsbacka av amerikanska husbilar MEN han har INTE sålt några i sverige ännu och hans anoonser känns lite oseriöst med tanke på upplägget han har.

Mikkis
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Gasolbesiktningen är inte borttagen vid import utanför EU.
Har hört att de som importerar amerikanska husbilar tar in dem via andra EU-länder vilket gör att de slipper följa AGA:s gamla föreskrifter som ligger till grund för gas och ventilationsinstallationer i Sverige.

Har en husbil blivet inregistrerat och godkänt i ett annat EU land så räcker denna besiktningskontroll för ett godkännande i Sverige, lagändringen gjordes i april månad i år.
Tidigare kunde AGA:s krångliga särbestämmelser tolkas lite hur som helst av Swedac:s ackrediterade besiktningsmän och på så vis omöjliggöra en svensk inregistrering.
Men nu är det slut på detta godtyckliga överförmynderi som kunde få stora ekonomiska konsekvenser för importören.

Något gott har ändå EU fört med sig.
 
Senast ändrad:
M

mikkis

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

T.Rantzow
Jag har kollat upp detta med gasol och husbil från USA. Är husbilen godkänd i ursprungslandet godkänns gasolen även i Sverige. det innebär även fabriksnya husbilar.
MEN om husbilen INTE tidigare finns i likadan modell ( utförande) i ursprungslandet MÅSTE besiktningskontroll utföras.

Denna information har jag fått då jag kollat upp detta med import av husbil från Usa.

Mikkis
 
M

mikkis

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hmm... då har jag fått fel information.. eftersom du har kännedom om detta så tar jag tillbaka det jag skrev innan.... sorry.. men kan inte annat än vidarebefodra den informationen jag fått då jag kolade runt inom import av husbil från Usa.

Mikkis
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Hej igen go vänner
Jag har funderingar på en Amerikansk husbuss på 11 meter, är det någon i klubben som har erfarenhet av amerikanska husbussar?
Är det någon jag kan få ringa till och snacka lite?
MVH KEJO 20
Svårigheten när man har en stor Winnebago eller liknande är ju att börja åka mindre! Då jag har både stora och mindre och små husbilar är det ganska jobbigt att åka de minsta. Då handlar det mycket om att prioritera utrymme etc.
Ekonomiskt sä gör det nog inte så mycket, hur långt kör du på en semester? Vi rullar mellan 200 - 500 mil under en semester. Då gör skillnaden på bränsle inte så himla mycket!
Åk och hälsa på någon med en Amerikanare så får du se vad jag menar!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Jeg har ikke en USA husbil, men en Australsk Winnebago A-Class - bare 26 fot lang. Sammenligner denne med vår Flair 8000, på samme lengde - vi har bedre plass og mer praktisk utnyttelse av plassen i den Europeiske bilen selv om den Australske er 250 bred og Flair 240. Australieren er ikke laget for bruk på kalde dager, uisolerte vanntanker under bilen - ingen isolasjon i gulvet, noe isolasjon i veggene. Enkle trekkfulle vinduer, ingen annen oppvarming enn via aircon.
Kontrasten til Flair som er bygget for bruk i en kald nordisk vinter er stor.

Det blir endel ekstra plass i en A-Class bygget på et pusher-chassi og en lengde på opp til 40 fot (knappt 12m), og det er mulig å finne rimelige brukte biler i USA og Canada. Fordelen med å ta en Canadier er metriske instrumenter og bedre for vinterbruk enn enkelte av USA bilene.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: AMERIKANSK HUSBUSS

Man skall vara noga med att kolla med rederiet så du får transportera en bil med gastank.Har en bekant som fick riva sin tank på kajen i Miami.Han köpte en begagnad husbil och körde 900 mil i USA innan han skeppade hem den.Idag har han monterat en ny tank i Sverige.
Anders.B
 
Toppen