• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ambulansen!

Skyport, ja där får man lite minnen som dyker upp.

Jag va 22 år och det va en helt ny pryl o visst ville man ha en sådan i taket. Tejpa upp o i med sticksågen. Till bilprovning för besiktning. Dom stod som frågetecken för dom hade aldrig sett något dylikt. Det visade sig att jag va först i Uppsala som hade monterat in en skyport. Besiktningen gick bra o det blev njutning med glaslucka som gick att öppna. Givetvis gjordes den om med snabbkoppling så den kunde lyftas ur. Uj uj 1980 det va då de.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan :D.

Jag var först i Norrköping (tror jag) med att montera en frontspoiler på en trimmad Amazon, och ha modet att låta den sitta kvar vid bes.
Tre fyra bes.män blängde misstänktsamt på den, och t.o.m. chefen över stationen var ute från kontoret......,sparkade på den och undrade vad det var för skit jag hade skruvat dit, och vad den gjorde för nytta.
Visserligen kanske den inte gjorde någon större nytta på Amazonen, men det blev ju en fluga som hänger kvar än på de flesta bilar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Den blev godkänd med ett nödrop.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ingen direkt aktivitet men fortsatta inköp.

Denna gång entryckvattenpump. Riktigt smidig. Tänker mig göra en hydrofor av en 1.5 liters PET flaska. Enkel att byta om/när den blir äcklig. Precis som tanken med enkla dunkar istället för speciella tankar som måste skuras.

Mjuka gummikuddar skall den monteras med för att slippa oljud.

046.JPG

Skall bara hitta en kran, för kallvatten enbart, som är skapligt hög så man kan få under en gryta eller liknande. De flesta jag ser är så låga att de knappast når över vaskkanten.

001.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Just det ja. Det där med Amazon och spoilers känns bekant. Ja inte personligen men åtskilliga kompisar åkte raggazon men plastspoiler från Comfort Racing och 145 bakljus.
Å inte att förglömma den där mekanismen som flyttade växelspaken bakåt samt kakan med plats för extra instrument ovanpå den ordinarie panelen. Å dubbla Weber 45:eek:r med utknackade hjulhus.......Nostalgi.

Har minnen av att någon konstaterade att toppfarten vart högre med original stötfångare än med den samma ersatt av en plastspoiler....

Själv åkte jag hundkoja. Först Cooper och sen Cooper S. Coopern försågs med flippfront av glasfiber (original plåt var helt upprostat) och en spoiler.
Första grusvägsträcka man kunde hitta i Sthlms södra förorter (Älvsjö) så sprutade spoilern i 1000 bitar. En hundkoja är ju som bekant ganska låg redan utan plastbitar under den snygga kromade listen som kanske kan kallas Kofångare.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tro det eller ej men har faktiskt grundmålat lite i ambulansen sista veckorna.

Men sen dök det upp ett lastaggregat till lilla gårdstraktorn "Antonio"

O det var ju spännande att se hur det funkar så det har varit lite kladdigt hydrauljobb i garaget sista tiden. Även lite brådis att få det klart innan det kommer större mängder snö. (nu 5 cm så ingen panik men minns ju förra året)

035.JPG

037.JPG

038.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fortsatt grundmålning av inredningen. Inget att visa på bild. Däremot underbart att Spotify kommit överens med Led Zeppelin och att vi nu kan njuta av deras musik.

Just fått hem elektrisk golvvärme. Tunn kabel och stor transformator kan man säga. Blir klurigt att fördela ut metrarna jämnt över golvet.

Var länge fundersam på om det var nån ide med golvvärme, kommer troligen rätt sällan stå med 230 ström. o då blir det ju Ebensprakaren som får jobba.
Men inte minst hemma vid kan det ju vara bra att ha lite grundvärme på höst o vår så tankarna ej fryser. Och golvvärme tar ju ingen plats och förhoppningsvis ger det jämn värme i stuvfack m.m.

Framtiden får utvisa.

008.JPG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ambulansen!

När jag besökte Hallberg-Rassy på "varvens dag" där min svåger var inredningssnickare så visade dom hur man gör runda hörn utan att fräsa. Dom blötte & böjde faner som fick ligga i spänn till att det torkat. Resultatet blev att faneret blev böjt & kunde limmas eller skruvas på plats utan att man behövde använda för mycket våld.

Bennie
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu är detta inuti ett överskåp så jag kanske inte behöver överdriva utseendet.

Radien är lite olika, den börjar med en rak del för att sen svänga av. Det gör att jag tror inte det funkar att ta något som är runt från början som hinkar o rör.
Kallbakad faner är ju ett sätt men kanske överkurs i detta sammanhang.

Plåtslagaren kan ju vara en ide om jag inte fixar att få till rundningen själv på ett snyggt sätt. Tror jag börjar med att malla av formen o sen göra en bottendel i plyfa. Sen prova lämpligt material.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Nu är detta inuti ett överskåp så jag kanske inte behöver överdriva utseendet.

Radien är lite olika, den börjar med en rak del för att sen svänga av. Det gör att jag tror inte det funkar att ta något som är runt från början som hinkar o rör.
Kallbakad faner är ju ett sätt men kanske överkurs i detta sammanhang.

Plåtslagaren kan ju vara en ide om jag inte fixar att få till rundningen själv på ett snyggt sätt. Tror jag börjar med att malla av formen o sen göra en bottendel i plyfa. Sen prova lämpligt material.

Inget problem för plåtslagaren att lämna en rak del. :)
 
Toppen