• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Bålsta, dit är det inte så långt... undrar om man klarar av att pressa in det också.

Men klockor, (förlåt en "inte så värst insatt") kör man på tid? jag trodde det gällde att komma högst. :)

På hemsidan hittade jag en annan intressant grej , stockholmsbärgarna ska ställa ut en stridsvagnsbärgare.. frågorna hopar sig och jag funderar över behovet av en stridsvagnsbärgare i stockholm! :confused::D

mvh jocke

ps, hittade i programmet "tidbana" då fattar jag.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Japp det är dels en tidbana, dels är det tiden de har på sig att komma till start. Om de tex är i depån i meckar eller får motorstopp innan start har dom en minut på sig innan nästa i startordningen får köra fram till start.

Det finns även en maxtid i varje bana på 3 minuter men det har aldrig hänt att nån behövt dessa minuter. Går det bra går det med fart och skiter det sig så går även det med fart kan man säga.

Har förstått att det blivigt frånfälle på grund av sjukdom bl.a. i entren så liten varning för tidsfördröjning där och att därför vara ute i god tid om det är viktigt att vara med från start.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Efter strul på jobbet. tvungen säga upp personalen m.m. under vintern har det varit tungt. Antar att det är vad man kallar "gå in i väggen"
Som egenföretagare är ju inte sjukskrivning ett realistiskt alternativ varvid man för försöka anpassa sitt privatliv i stället.

Och det har gjort att Ambulansbygget mer eller mindre stannat upp, i alla fall går det mkt långsamt och lite åt gången.

Har därför investerat i ett substitut för i sommar i form av en gammal Tattartermos.

Tattartermos.jpg


Nybesiktigad och allt verkar funka om än lite mjuk i karossens nederdel på sina ställen. Förhoppningsvis blir jag bara mer taggad av att bygga färdigt Ambulansen när jag skall baxa runt denna via fladdrande husvagnsbackspeglar :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Sent svar men ändå...
Roligt att du i alla fall hittar på ett sätt att ta dej ut, alla sätt är bra!
Nej att gå in i väggen på riktigt är betydligt allvarligare än så, då är man ganska oförmögen att arbeta och i mitt fall övervägde man att dra in körkortet..... körde vilse i Finspång och det är i princip omöjligt.
Man kallar det depression och det får alla lite då och då under livet.
Med en tur och lite sol så mår du nog bra och sedan kommer lusten att göra färdigt, man ska inte tvinga sej att göra något det ska vara en hobby något som är roligt.
När man ser hur den ser ut från början på bilderna undrar man om du inte var lite väl grundlig med att riva ut allt.
Du får ju tänka på din och andra husbilsägares hälsa det måste ju vara perfekt med en ambulans på träffarna, du får skaffa upp lite utrustning och återställa minst en bår med hjärtstart och dropp och syrgas.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack för uppmuntran, det kan behövas.
"lyckopillren" docktorn skrev ut hjälper en hel del och det taggar lite att se till att nu skall firman funka i framtiden trots personalminskning till bara 1 gubbbe=mig själv. Tror jag hade vett nog att söka hjälp strax innan jag stod dör med pannan i väggen och inte visste vilket håll jag skulle gå.

Hade en mkt trevlig långhelg på Åland med husvagn och Willysjeepen. Minisemester. Fast visst är det lite klumpigt med husvagn när man är van vid små smidiga campingbilar.

Inredningen i ambulansen riktigt stank sjukhus lång väg. Inget jag ville ha kvar i alla fall förutom diverse teknik som laddare och växelriktare. lådor. taklucka och takventilator med fläkt och belysning tex.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja det händer ju just inget med Ambulansen som ni märker. Men även små steg är framsteg. Hittade nummerskyltsfastsättningsskruvar med inbyggd LED belysning på Power Meet Västerås. Betalde 200 till nån finsk pryttelfirma men insåg sen att Örebro Agenturaffär hade exakt samma för 150. Så kan det gå...
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Japp håller med. Men vad gör man när man kommer hem med diverse kataloger m.m. och bläddrar igenom dem......
(Hittade även 4 st original navkapslar till Pontiacen, visst lite skrapmärken o bulor efter trottoarkanter men riktigt kul att ha.)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Apropå ingenting så kommer det köras en Formula offroadtävling under Classic car Week i Rättvik under v:a 31. Det är fredag den 2/8 och i något kalkbrott nån mil eller så från själva Rättviks hålan. Kommer att ansvara för sekretariatet så jag får nog inte se så mkt av själva tävlingarna, desto mer av papper och uträkningar....:)

Formula Offroad
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

031.JPG

Har för en billig slant fått tag i en rejäl Skyport som jag tänkte passar in i Van stuket.

035.JPG

Men med lite eftertank, är det inte stor risk för turbulens och oönskat ljud när fartvinden stöter mot ambulansskåpet inkl. extraljus? Och finns det risk att dessa lyser in i kupén under färd?

036.JPG

Och möjligen innebär enkelglas i hyttens tak kondens som droppar ner i förar/passagerarsäte?
Kanske dags att avvakta med detta, kanske kommer den till användning i någon sen -70, tidig -80 tal kärra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Skyport, ja där får man lite minnen som dyker upp.

Jag va 22 år och det va en helt ny pryl o visst ville man ha en sådan i taket. Tejpa upp o i med sticksågen. Till bilprovning för besiktning. Dom stod som frågetecken för dom hade aldrig sett något dylikt. Det visade sig att jag va först i Uppsala som hade monterat in en skyport. Besiktningen gick bra o det blev njutning med glaslucka som gick att öppna. Givetvis gjordes den om med snabbkoppling så den kunde lyftas ur. Uj uj 1980 det va då de.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Även om det inte hänt ett dugg med Ambulansen på säkert ett halvår vid detta laget har i alla fall vissa inköp skett.

Tex ratt med löstagbart nav. Det ett bra stöldskydd. Svårt köra iväg utan ratt i bilen. Förutsätter förstås att jag orkat ta den med mig. Saknas startspärr i min gamla bil.
Sen tror jag att det kan bli lite rymligare när/om man använder snurrfunktionen på förarstolen om man lossar ratten? Rattstången är ju justerbar i höjdled så utan ratt o upptilltad stång borde ge mer plats.

003.JPG

Sen var jag förbi mattläggaren och köpte loss lite fuskek. Har sådant på jobbet och det har funkat mkt bra. slitstarkt som bara den och tror att det blir betydligt lättare att lägga in när man jobbar med småbitar.
Samma typ av golv används på fartyg och även i butiker har jag sett det.

005.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Det finns fler träslag än ek i och för sig.

Det är mkt kraftig plastmatta med trätryck.

Kommer i "plank" ca 100mm breda o 900mm långa. Limmas mot golvet som plastmatta.

Valde det på jobbet för att få ett tystare golv än laminatgolven som ofta skapar genererar mkt ljud när man går på det med skor, flyttar möbler o så vidare.

Sen hade jag några bitar till övers som jag nu kompletterade med några kvm till Ambulansen.
I denna tänker jag mig att en av de största fördelarna är att det är lättare att lägga in i dessa alla oregelbundna utrymmen. att skära till en vanlig matta tror jag blir svårt.

Golvbutiken säger att det används i fartyg och jag har sett det på Eckerölinjens färja till Åland. Där med en tunnare mörkare linje mellan så det ser lite "nåtat" ut. Dessutom lackat med tjock blank lack. Vet inte om det har med slitage eller utseende att göra.
En del butiker i Handens centrum har även detta golv. Med andra träslag än Ek. Ingen lack på dessa. Slitaget i dessa butiker torde vara enormt så jag räknar med att golvet kommer överleva bilen i slutändan ;)

390.JPG

Så här ser det ut på mitt företag. som synes rätt många olika mönster vilket ger ett intryck av riktigt trä.
 
Toppen