• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aftonbladets bästa ställplatser

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Sedan tycker jag ej om uttryck som "extremt konstig tolkning"mellan klubbmedlemmar !!!

Jojje


Det är din åsikt, som du har all rätt till. Jag har min.

Tycker fortfarande det var en extremt konstig tolkning. Har du problem med den meningen tycker jag du övertolkar och är lite väl känslig.

Jag har inga problem att folk tolkar saker olika, men vi måste väl kunna prata om det utan att alla ska känna sig trampade på tårna och kränkta i det här landet.

Jag tror inte Michael faller in i en depression bara för att vi har olika åsikter om saker och ting. Han förefaller som en man med skinn på näsan som kan både ta och ge när det behövs.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Tycker inte man skall ha el överhuvudtaget på ställplatserna det hör campingarna till !

Jojje

Kan få finnas eftersom väldigt många springer runt med sin sladdstump det första de gör.
Däremot tycker jag inte om systemet med att "det ingår". Jag vill inte betala för det lag inte behöver. (Kan nämna att 10 kg gasol har räckt till i 12 dygn under en Nordkapresa med nattemperaturer kring 5-8 grader.)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Härlig tråd, trots att den där listan bidrog till att det gick en ekstra blodtrycks
tablett.
Tommy R
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Förmodligen fullbelagda platser i vilket fall, trots eventuella forumåsikter.

Står själv just nu på en ställplats i absoluta toppskiktet enligt mig: Daftö resort
Helt jäädrans kanon alltså! Inget saknas och jag funderar på att skicka in den till vår förteckning med husbilsplatser, men, jag blev en smula betänksam när jag nu har tagit reda på hur prisbilden ser ut, lite småsvettig kan jag se att det går att komma undan med 300 pix för två personer, men en sån plats står inte vi på.... Nästan dubbla priset för platsen vi står på...

Beläggning: Fullbelagt skulle jag vilja påstå, på alla de 43 speciellt ordnade husbilsplatserna, några luckor mellan varven kan jag se nu mitt på dagen, men i går kväll såg jag inga luckor.
Alltså prisvärt enligt konsumenterna och jag ska försöka sätta mig in mer exakt i prisbilden för att avgöra om jag ska skicka in den eller inte.

mvh jocke


300:- sv. kr. för en sk "ställplatz" i Sverige! Skicka inte in den!
För det är väl en 5***** camping, eller?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Redan gjort. Ja, det är en camping som försöker attrahera husbilister genom att bygga speciellt anpassade husbilsplatser inne på campingen, priser mellan 300 och 590Kr
Alla gillar det inte och alla behöver inte gilla det, men vi är 14000 medlemmar+ ett nästan lika stort antal respektive i husbilarna som har olika behov.
En del gillar skogen, en del gillar camping, en del gillar annat och en del gillar ingenting alls.
Jag gillar alla typer av platser och väljer vad som passar mig bäst för dagen, vi är fyra i familjen och vi försöker göra husbilslivet intressant för oss alla.
En hög avgift för själva platsen kan vara okej för mig om tex pool ingår, för slår man ihop poolinträde, parkeringsavgift vid stället med pool och en avgift för nattparkeringen på ett annat ställe så kan det bli lönsamt i vilket fall att ta in på ställen som Daftö.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Lite så är det på många ställen är alla husbilsplatser upptagna redan vid lunchtid och det mest tröttsamma jag vet är att köra från den ena platsen till den andra för att upptäcka att det är fullt även där. I det läget får också priset mindre o mindre betydelse så därför är det bra att även dessa platser läggs in. Valet var vi ställer vår bil är ju ändå mitt.
Tycker nog för övrigt att priserna går upp lite varstans. Ölfestivalen i Munchen står på vår agenda o priset stannar inte ens vid 35 Euro då vår bli är 8.60 och då är vi inte ens garanterade el. https://www.oktoberfest-camping.com/en/info-2/prices/
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

300:- sv. kr. för en sk "ställplatz" i Sverige! Skicka inte in den!
För det är väl en 5***** camping, eller?

Jo, jag tycker nog att även denna typ av "ställplats" bör skickas in till listan, även om det aldrig skulle falla oss in att stanna på en sådan plats så är det en ganska stor kategori som gör det.
Å andra sidan skulle nog inte de flesta i den här kategorin kunna tänka sig att stanna på flertalet av de platser som vi föredrar.
Vi har olika intressen och referenser till vad som är bra så därför bör listan omfatta allt från det lyxigaste till det simplaste så kan var och en välja själv.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Aftonbladet har noll koll på husbilsåkarnas intressen..likaså den som knåpat ihop listan på bästa ställplatserna...ja.. oss gör det ingenting att man glömt bort att det finns ett landområde norr om Dalälven...vi behåller gärna den fria naturen och de många vackra platserna som står till förfogande. Ha en fin husbils sommar utan trängsel.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Eftersom Aftonbladet, enligt vissa, har "noll koll" har man vänt sig till någon som man hoppas har bättre koll: "Tillsammans med sajten husbil.se har Aftonbladet skärskådat de bästa och mest populära ställplatserna i Sverige."

Enligt uppgift är listan baserad på de "mest klickade" ställplatserna på den sajten.

Pålle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag blev lite nyfiken på den sajten och kikade lite på ställplatslistan för skoj skull.

Deras lista verkar vara lite undermålig. Listan är uppdelad länsvis men samma plats förekommer under flera län. Tittar vi sedan på Gotland finns det fyra ställplatser i listan men kartan, vid kartsök, säger åtta.

Undrar hur tillförlitlig deras statistik över klick är.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Eftersom Aftonbladet, enligt vissa, har "noll koll" har man vänt sig till någon som man hoppas har bättre koll: "Tillsammans med sajten husbil.se har Aftonbladet skärskådat de bästa och mest populära ställplatserna i Sverige."

Enligt uppgift är listan baserad på de "mest klickade" ställplatserna på den sajten.

Pålle

Mest klickad bedyder inte ett dugg i min värld..att sen Tanto och Långholmen röner ett starkt intresse beror på att utbudet i "centrala vackraste staden i världen" är dåligt ..sen tror jag inte Aftonbladet har skärskådat de bästa ställplatserna utan man har svalt ett utlagt bete..typiskt kvällspress
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Tiderna förändras och med en massiv ökning av husbilsturismen så förändras nog denna både snabbare o mer. Positivt o negativ så klart beroende på vad man tycker. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Det är ju viktigt att vi reder ut huruvida Aftonbladets lista är riktig, d.v.s om den överensstämmer med vad HBKs expertpanel tycker, eller...
Undrar om det finns någon av kritikerna här som har ett bättre underlag. Skulle vara intressant att få ta del av det i så fall.

Kan vi inte ta artikeln för vad den är, d.v.s en harmlös artikel om husbilism med en lista över populära ställplatser. Många av de listade platserna är ofta fullbelagda tidigt på dagen, så liiite populära är dom nog.

Jag är iaf övertygad om att artikeln är till gagn för oss husbilister

/TommyQ
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag bryr mig inte om någon lista...tänker självständigt sen barnsben.. unviker direkt överfulla ställplatser då man står alldeles för tätt. Om du syftar på mig som kritiker så har du alldeles rätt.. ingen artikel lämnad från en rikstidning betraktar jag som harmlös.. förklara för mig vad artikeln gagnar oss husbilsbilister.. intressant att få en ny input
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Det är nog bara att gratta SCR och HRF att Aftonbladet utan att kolla med några andra ger ut en gratis reklamlista och samtidigt försöker cementera hur en ställplats ska se ut.

Inget fel på dessa platser. Vi har många medlemmar som vill stå på dem, men vi gillar även andra typer av platser, som mer är karaktären av vanlig parkering. Andra länder typ Tyskland/Frankrike och många andra har en drös med olika valmöjligheter. I Tyskland älskar många "Greven" eller Moseldalen, men många platser i samma land är GRATIS:D husbilsplatser som kommuner eller privata aktörer anordnar för att ge service eller locka husbilar.

Viktigt är att påtala att vi behöver olika typer av lösningar. Inte bara att stå i eller utanför en SCR camping. Vi behöver ha möjlighet att besöka städer och natursköna platser. Privata företag måste ha möjlighet att locka kunder eller tjäna pengar på parkering. För att det inte ska bli sanitära problem måste det finnas tömning och fyllning här och där för att skona naturen och undvika paniktömningar. Vi har samma behov som vilken chaufför som helst när vi är på väg utan att behöva betala för en lekplats med hotellpriser.


2017-03-21 15.08.14-2.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Håller med Michael som faktiskt gjorde en "faktatolkning".
Det kunde lika väl räckt med plats och pris !
Tycker inte man skall ha el överhuvudtaget på ställplatserna det hör campingarna till !
Sedan tycker jag ej om uttryck som "extremt konstig tolkning"mellan klubbmedlemmar !!!

Jojje

Undrar hur representativ din uppfattning egentligen är?

Tror faktiskt att elen är viktig för väldigt många som åker husbil och jag presenterade tidigare i tråden några färska exempel.

Vi står just nu på Mellanfjärdens trevliga ställplats/camping, som har massor med plats för både husbilar som husvagnar och 12 st elstolpar.

Morgonens hundpromenad gav vid handen, 15 ekipage, 13 husbilar och 2 husvagnar. 14 är svenska och en tysk husbil.

14 är uppkopplade mot elen, det är bara vi som står sladdlösa.

Igår eftermiddag kom det tre bilar som körde runt, fann ingen ledig elstolpe och drog vidare.

Lite statistik. Vi är tre HBK'are här, som stolt visar våra dekaler på bilarna. 2 är uppkopplade mot elen och vi är de enda sladdlösa..... Kan man då dra slutsatsen att 2/3 av HBK's medlemmar föredrar plats med el, trots priset som här är 120 kr för platsen och 40 kr extra för elen? :)

Kanske inte, men jag tror att det för en majoritet är ganska viktigt.

Kan berätta att här finns även möjligheter att både tömma tankarna och fylla sin husbil med vatten, fint och ett besök rekommenderas.

En underbar morgon i Mellanfjärden, strålande solsken inte en krusning på havet.

TommyD
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag bryr mig inte om någon lista...tänker självständigt sen barnsben.. unviker direkt överfulla ställplatser då man står alldeles för tätt. Om du syftar på mig som kritiker så har du alldeles rätt.. ingen artikel lämnad från en rikstidning betraktar jag som harmlös.. förklara för mig vad artikeln gagnar oss husbilsbilister.. intressant att få en ny input

Nej Sonic... jag tänker inte debattera med dig om detta. Du har din åsikt, som jag respekterar, men inte delar. Jag har min...

/TommyQ
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Nej Sonic... jag tänker inte debattera med dig om detta. Du har din åsikt, som jag respekterar, men inte delar. Jag har min...

/TommyQ

Håller med om att vi skall respektera olika åsikter...men ibland kan det vara på sin plats att få en förklaring till ett inlägg som man inte förstår.
Men vi behöver inte tjöta mer om det här nu när sommaren ligger framför oss..
Ha det gott på vägarna och platserna...Tjingeling☀️
 
Toppen