• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

4G på 450mHz är väl ytterst begränsat, men visst finns det..
800, 900 och 1800 är väl de vanligast använda och så enstaka områden med uppåt 2500mhz eller därikring.
Och utrymmet som man önskar för 5 G är väl i de övre regionerna och däröver?
Det kommer att behövas en väldans massa nya master, det är helt klart, eller master kanske är fel, nya sändtagarplatser är det väl. Hustak, reklamskylttar osv.

Men vi är väl rätt långt från trådens ämne nu?
Frågan är om det kommer att finnas ett 5G som är alternativ till fiber 2018?
Jag tror svaret är nej.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: 5G 2018

Att mobilt bredband kommer att fortsätta sin utveckling är det nog få som ifrågasätter
jmf man ex 3 G med kommande 5 G så blir det som att gå från torrtoa till en spoltoalett. Men att döma ut den utbyggnad som skett av fibernätet i Sverige idag är okunnigt. Idag finns det områden i vårt avlånga land som inte ens idag har mobiltäckning, men tack vare fiber kan driva företag etc ute i spenaten. Sverige är ju erkänt bra för att ha en god internettillgång.

Vi använder redan nu högkvalitativa och bandbreddskrävande mediatjänster.
Det är bandbredden som kommer att vara den viktigaste komponenten.
En racerbil går inte fortare än en EPA traktor om det är kö på motorvägen.
Leverantörer av film ex Netflix kommer att leverera i komprimerat 4K likaså spelsajter kommer att strömma sina spel med högre kvalitet, vilket gör att flaskhalsarna ökar då fler använder tjänsterna.

Är glad att jag satsat på fiber samt mobilt bredband 4G när vi reser.
Fiberns begränsning idag sitter i switcharna, men där sker en kraftig utveckling.
Känner att jag kan använda alla tjänster som jag vill idag till ett rimligt pris.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Har de siste døgn lest meg opp litt på 5G og fant endel nyttig info. For bærefrekvenser under 5GHz er det LTE-A med utvidet mimo, de store datakapasiteter oppnås ved bærefrekvenser opp til 60 GHz. WiFi ligger og inne i 5G definisjonen, også her med mimo på mer enn dagens 4x4 - en snakker om opp til 128x128. Rekkevidde fra base til termĩnal blir av naturlige årsaker mindre ved høye bærefrekvenser.

LTE-A med multiple bærefrekvenser i samme samband kan gi dynamisk båndbredde ved å få god fysisk dekning på et lavfrekvens bånd samtidig med utnyttelse av tilgjengelige høyfrekvens for bedre båndbredde når en kan oppnå kontakt.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att knarrevik anser att fiber är något onödigt som snart är överspelat, och dessutom är det bondfångeri att lura på kunder denna anslutning, sedermera verkar vi som tror på fiber vara dumma, falla för grupptryck och vara allmänt lurade av konspirationen av leverantörer.

Med bakgrund av detta torde det ju vara en smal sak för karrevik eller någon annan fiberskeptiker att bemöta mina funderingar i inlägg #75 samt #77 här i tråden, men tills logiska och verklighetsbaserade svar på de enkla problemställningarna framkommit ser jag diskussionen som avslutat med resultatet 1-0 till fiberns fördel.

Observera att jag återigen inte på något sätt är emot eller inte tror på utveckling av mobila datanät, tvärt om men om dom ska få förutsättningar att leverera information till MOBILA punkter så vore det enligt mig vansinne att korvstoppa nätet fulla med information mellan FASTA punkter där man mycket hellre kan sköta det med fasta uppkopplingar.

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Kanske svaret finns här?

[YOUTUBE]EW1z4TdlTxI[/YOUTUBE]

Ericssons forskningsbuget är ca 35 miljarder, Nokias nästan lika stor och Huaweis troligen ännu större. Det mesta går till 5G-forskning.

Hur stor forskningsbudgeten är för att plöja ned fiber till slutanvändaren på landsbygden har jag inte fått fram, kanske någon som vet?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Kanske svaret finns här?

[YOUTUBE]EW1z4TdlTxI[/YOUTUBE]

Ericssons forskningsbuget är ca 35 miljarder, Nokias nästan lika stor och Huaweis troligen ännu större. Det mesta går till 5G-forskning.

Hur stor forskningsbudgeten är för att plöja ned fiber till slutanvändaren på landsbygden har jag inte fått fram, kanske någon som vet?

Kostar stora pengar med 5g som också ska betala tillbaks av oss konsumenter. Fibertekniken som används till hemmen är enkel, billig och beprövad och fungerar därför redan nu.

Kan du Knarrevik berätta för mig vad det skulle kosta mig i månaden att gå över till 4g? Jag gör av med minst 500gb i månaden.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Tack för filmen Knarrevik, den hade svar på frågan.
5G handlar om "mobile Communication" inte ett ljud om fasta noder ;-)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Kan du Knarrevik berätta för mig vad det skulle kosta mig i månaden att gå över till 4g? Jag gör av med minst 500gb i månaden.

Var det inte 5G vi diskuterade?
Vad jag har läst mellan raderna kommer datavolymen att vara obegränsad inom rimliga gränser men med en hastighet uppåt 20.000 Mbit/s gäller det att vara observant på var den rimliga gränsen går.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 5G 2018

O.T.
Jaa, kunde väl vara ett uttag på elstolparna på ställplatser, en del campingar har väl redan detta.

Jag tror "Funkans" camping har det och delar ut det via LAN kablar till de som betalar 18 € i månaden.

Jag snodde lite av Gun (& Ronny) via deras trådlösa router i husbilen.:D Funkade kanon.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Har nu tittat efter själv vad 4g "bredband" kostar:
Tre.se 200gb/mån inkl. router => 829:-/mån
telia.se 40gb => 299:-
tele2 100gb => 461:- inkl. router

Tre som är billigast skulle kosta 829:-*3 = 2.487:- / mån => 29.844:-/år
Att istället ansluta sig till fiber skulle betala anslutningskostnaden på mindre än ett år och sedan blir månadskostnaden ca 200-300:- med ooooobegränsad datamängd.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Fortfarande inte spår av svar på mina frågor, man pratar brett om olika sorters uppkoppling och inte sällan att man ska ha sändare lokalt i hemmen (matade av fiber månne?) men gemensamt för alla applikationer är ju att dom är mobila, mitt hus är inte mobilt!, (jo husbilen är ju givetvis det), jag är nyfiken på om någon har sett någon artikel där det pratas om att förse fasta installationer med trådlöst internet?

Vad fiber har för forskningsbudget vet jag inte men man kan ju också vända på det och säga att det går åt 35miljarder för att få fram en teknik om 10år som väntas ha samma kapacitet som dagens fiber har!?

Återigen, mina tre enkla frågor från tidigare i tråden....

//Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Vad jag har läst mellan raderna kommer datavolymen att vara obegränsad inom rimliga gränser men med en hastighet uppåt 20.000 Mbit/s gäller det att vara observant på var den rimliga gränsen går.

Nu jobbar visst spåkulan för högtryck:
"läst mellan raderna" - ja det var fakta det och inga visor.

"obegränsad inom rimliga gränser" och "observant på var den rimliga gränsen går". - Det gäller tydligen att ha koll på den rimliga gränsen så den obegränsade datavolymen inte begränsas :confused:

Det känns som att diskussionen i den här tråden har lämnat verkligheten helt nu. Det blir väl lätt så när argument och fakta tryter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det blir en d-a lång kabel om jag ska ha fiber släpandes efter bilen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Har nu tittat efter själv vad 4g "bredband" kostar:
Tre.se 200gb/mån inkl. router => 829:-/mån
telia.se 40gb => 299:-
tele2 100gb => 461:- inkl. router

Tre som är billigast skulle kosta 829:-*3 = 2.487:- / mån => 29.844:-/år
Att istället ansluta sig till fiber skulle betala anslutningskostnaden på mindre än ett år och sedan blir månadskostnaden ca 200-300:- med ooooobegränsad datamängd.

Förstår inte varför du jämför med 4G när tråden handlar om det framtida 5G?
Som upplysning betalar jag hälften för mitt 4G (80 GB) inkl. router mot vad abonnemangskostnaden är för fiber på min ort. (174,50 mot 350)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

OK, holder meg helt til 5G og de foreløpige specs. Opp til 5 GHz bærefrekvens så er det LTE-A som basis, med samme begrensning på total båndbredde som dagens. Forskjellen er forbedringene ved å gå fra mimo 4 til mer brutale 16 til over 100 bundlede subkanaler for ett samband. Dette sammen med muligheten for å bundle subkanaler på forskjellige bærefrekvenser gir en mykere skala fra maks båndbredde til overmetting og bortfall grunnet avstand til base og skygger.

En annen fråga som en stiller er om det finnes planer for stasjonær bruk av teknologien. Ja! Australske NBN benytter i dag LTE til steder hvor det foreløpig ikke kan bygges ut med fiber. Har selv en slik installasjon med en retningsantenne med innebygget modem på taket og en spesialrouter inne koblet sammen med en Cat5 nettverkskabel. Utstyret montert hos oss er klargjort for LTE-A og basen i masten noen km herifra er under oppgradering. Max hastighet i dag er 25 Mbit ned og 5 opp, og vi betaler det samme som de som har fått fiber - men de har 100 100 og ubegrenset volum. Vi har 250 GB i mnd.

NBN er et statlig initiativ som skal gi bredbånd til alle i hele landet, de som er langt ute i ødemarken får installert satellit antenne og modem. Internet og telefon kjøper en fra private bolag, og selve feeden betaler en ikke for!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det handlar ju inte om fiber ELLER 5G, utan om fiber OCH 5G. Fiber för fasta installationer, och 5G för mobila. Använd den teknik som den är lämpad för.
Jag tar ju inte lastbilen för att åka till ICA, eller personbilen till Bauhaus. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Det handlar ju inte om fiber ELLER 5G, utan om fiber OCH 5G. Fiber för fasta installationer, och 5G för mobila. Använd den teknik som den är lämpad för.
Jag tar ju inte lastbilen för att åka till ICA, eller personbilen till Bauhaus. :)

OK!
Men ganska kostsamt med två abonnemang när ett kommer att klara uppkopplingen både hemma och på resa i hela EU.

Det var inte så länge sedan som vissa trodde att ADSL skulle vara det optimala nätet. Det var före 3 och 4G.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

OK!
Men ganska kostsamt med två abonnemang när ett kommer att klara uppkopplingen både hemma och på resa i hela EU.

Det var inte så länge sedan som vissa trodde att ADSL skulle vara det optimala nätet. Det var före 3 och 4G.

Att slippa dubbla abonnemang, ja det är ett vettigt argument det köper jag. Idag har jag både ADSL och 4g via Telia till ett bra paketpris, tittar jag i min spåkula så tror jag det kommer finns i framtiden också

Men återigen detta:

Anta att 5g löser alla problem men NÄR är det utbyggt på landsbygden till den grad att det ersätter fiber både teknik och kostnadsmässigt? (Någon ska ju betala alla miljarderna du pratar om)

Och vad anser du att man ska göra innan den dagen kommer?

Och den tredje inte helt ovidkommande frågan, ska man inte ens fundera på strålningens effekter människor eller djur när du menar att man ska länka samman fasta noder med trådlös teknik?

än en gång, går det inte argumentera mot dessa frågor så kan man ju omöjligen så frenetiskt vara emot en utbyggnad av fibernätet!

//Peter
 
Toppen