• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

F

F.d. 52943

Guest
Sv: 5G 2018

Det här börjar likna trådarna som diskuterar vilken husbil som är bäst.
Det finns nog ingen som vet var vi hamnar i slutändan. Själv tror jag, helt ovetenskapligt, att fibern kommer att dominera åtminstone de närmsta 10 åren. Sedan vete fan. Det borde rimligtvis vara billigare att bygga ut trådlöst, jämfört med att gräva ner fiber, om man får ihop den trådlösa tekniken/bandbredden utan att störas, som det är nu, av att alla användare delar bandbredden.

Som det är nu, genomgår antalet uppkopplade enheter en i det närmaste exponentiell utveckling. Varenda bil/pryl ska snart vara med och kommunicera via dagens 4G eller mogondagens 5,6,7 G. Det torde betyda att en kapacitetsökning på 1000% är nog uppäten redan innan 5G rullas ut någon gång i början på 20-talet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

Ett bekymmer som märks redan idag är trängseln i frekvensutrymmet.
PTS bollar runt diverse frekvensband för att lösa radio, TV, data och telefon samt försvarets behov.
Alla vill ha mer.
I en fiber finns bandbredd så det räcker, länge.

Min personliga förhoppning är att 4G ska växa, jag vill gärna ha det i sommarhuset, även om det redan är förberett för fiber i framtiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

De tjänster som nämns är till exempel inom e-hälsa. Ett annat är självkörande bilar som kräver att det inte finns några fördröjningar i nätet. Det samma gäller för internet of things.

När sensorerna blir fler krävs kraftigare och snabbare nät. Allt detta är exempel på hur tjänsterna sätter kraven för utvecklingen av ny teknik. Det nuvarande mobila nätet duger inte och fibernätet kan inte konkurrera av förklarliga skäl.

Flera operatörer har flaggat för sina 5g-premiärer. Sydkorea har sagt sig har ett 5g-nät i någon form redo till vinter-OS 2018. Kaxigast är amerikanska operatören Verizon som satt måldatum 2017.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

The Next Generation Mobile Networks Alliance som är sammanhållande för utvecklingen tror på introduktion tidigt under 2020-talet.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Ja, ja, ja ...

Fiber kommer att regera. Och vad mera, det kommer att segra!
  • Fibernätet skickar bits i ljushastighet.
  • Hur många fibrer finns det i en kabel på diameter 2 cm, tusentals?
  • 1000-tals trådar, och varje tråd i ljushastigheten?
  • Inte illa.

Spelar ingen roll om man hackar ner kabeln i bohuslänsk sten, "5, 15 eller 150 km långa kablar", avståndet spelar ingen roll - kommunikationen är ändå lika snabb.

Det handlar bara om vilken boxar man sätter in före och efter kabeln/nätet, det är de som är flaskhalsen. Och boxarna kommer att förbättras/utvecklas!
Sanna mina ord.

Mobila nät? Ja, är väl bra när man är mobil. Idag.
Och om det släpper upp i EU. Wow!

Men, vad händer i nästa generation kommunikation?
Tror inte det bara handlar om mobila nät!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Ingen aning, går dom i ljushastighet?
Antar jag eftersom du frågar.

Då återstår väl frågan, vad stör ut vågorna?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Och ett tillägg, går inte 4G med ljusets hastighet likväl som 5G?
Varför får jag då bara 30 mbit/s nedströms 500 m från masten?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Här florerar en massa fantasisiffror.
Vi fick fiber inkopplad i somras. Totalkostnad ca 14000:- trots att vi bor på landet ca 2,5 km från närmsta "tätort" mycket tack vare en engagerad förening.
Vi har 200/200Mb/sek utan störningar.
Vi betalar 380:-/mån inklusive telefon, obegränsad surf och 16 TV-kanaler.
Då ingick router och annan nödvändig utrustning. Det enda jag fick göra var att dra fiberkabeln inomhus till lämplig ställe.
Vad hade detta kostat via 4G?

Sedan för att "travestera" vissa inlägg:
"Det spelar ingen roll hur fel jag har, jag har ändå rätt oavsett vad andra säger".
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Knarrevik:

Vi har diskuterat detta förr, jag kan Max få 10mbit på adsl, jag har sedan senaste gången denna diskussion rasade gjort regelbundna mätningar på 4g nätet under tiden då många använder nätet och sällan kommer man upp högre än adsl fart. Låt säga att 5g är internets frälsning som du och vissa andra menar, när kommer det exepelvis vara fullt utbyggt i Lagan där jag bor? Jag skulle säga ungefär när barnen ska flytta hemifrån. Och då har vi inte ens behandlat alla dom som bor där nuvarande 4g inte finns vilket inte är en obetydande del av befolkningen. Vad ska vi som behöver bättre anslutning nu göra under tiden det kommer något bättre?!

En vän till mig sa något klokt igår i en diskution om fiber, han såg dom som okynnesmobilsurfar hemma som bovar i meningen att dom slöar ner nätet tex för oss husbilister som är i behov av ett mobilt nät.

Att 5g och kommande nät kan bli bra komplement till fasta linor tror jag absolut men jag är fullt övertygad fiber i överskådlig framtid kommer att ha sin plats hos slutanvändare.

Det som glädjer mig för tillfället är att vi står i begrepp om att få fiber till byn, anmälan är redan inskickat men som på alla andra ställen så gäller det ju att komma upp i en viss anlutningsgrad, nu tror jag att vi gör det men det finns 5g profeter även här, jag bryr mig inte att dom kanske inte kommer att få någon bra internetanslutning men dom tenderar att dra med sig andra in i något man antar ska komma istället för ett alternativ man vet fungerar och dessutom äventyrar det utbyggnaden för oss som har behov nu och hade det igår.

Jag har för övrigt fortfarande inte fått något alternativ presenterat för mig som löser mina behov annat än fiber, 100/100mbit, access utifrån, fri datamängd och stabil anslutning, detta kommer jag förhoppningsvis att få, och i så fall till priset av 209:- i månaden!

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Utvecklingen går sannolikt framåt med 5G, 6 och 7 vare sig HBK's medlemmar protesterar eller inte.

Fiber på landsbygden i lilla Sverige är ett unikt sidospår!
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

En av anledningarna till 4 och 5G nät är att man än så länge kan få betalt för varje datamängd som överförs. En stor nackdel är den oerhörda elektroniska nedsmutsning av onödiga radiovågor mellan fasta punkter. Hägre hastighet kräver mera radioenergi = flera sändarantenner på närmare håll vilket gör att din kropp utsätts för mera bombardemang av radiovågor. Den stora faran är din mobila enhet som man bär på sig eller håller mot örat. Strålning från masterna är ofarligt relativt den mobila telefonen eller plattan med 4-5 G sändare. Det skrivs mycket om faran med wi-fi men där är radioenergin mycket mindre. Om vi kunde se radiovågor som en färg eller ett ljus vore det lättare att förstå. Använd helst enheter med yttre antenn och handsfree eller sladdlurar så att sändaren kommer längre från kroppen. All onödig radiostrålning bör undvikas. OBS jag är radioamatör och har arbetat med elektronik hela mitt liv och är ingen fanatisk anti men tänk på att om avståndet från telefonen ökas till det dubbla minskar radiostrålningen till en fjärdedel, 4 gånger längre ifrån blir en 1/16 av påverkan. Telefonen på bordet och bluetooth är kanske 100 ggr mindre strålning i huvudet.. När man sitter i en bil eller hemma med tonade rutor eller energiglas måste telefonen/modemet sända med flerdubbel effekt för att nå fram till masten. Om telefonen blir varm så använder den högre effekt...
Undvik onödiga radiosändare som sänder länge = att undvika surfa med mobilt bredband i onödan är nog säkrast. Lev länge och väl....
Conny
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Utvecklingen går sannolikt framåt med 5G, 6 och 7 vare sig HBK's medlemmar protesterar eller inte.

Fiber på landsbygden i lilla Sverige är ett unikt sidospår!

Jag är inte på något vis motståndare till nya mobila standarder, tvärt om jag välkomnar det inte minst för livet i husbilen.

Men återigen, anta att 5g löser alla problem men NÄR är det utbyggt på landsbygden till den grad att det ersätter fiber både teknik och kostnadsmässigt?

Och vad anser du att man ska göra innan den dagen kommer?

Och den tredje inte helt ovidkommande frågan, ska man inte ens fundera på strålningens effekter människor eller djur?

Kan man inte komma med vettiga motargument till ovanstående funderingar så har jag väldigt svårt att ta ditt fibermotstånd på allvar

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det har jag faktiskt ingen ingående kunskap i.

När jag ändå är igång att vara jobbig, om man drar in fiber nu, och 5g kommer på bred front och billigt och har hög bandbredd för alla om realistiskt sett 10 år, varför skulle det vara bättre totalt sett att då ansluta en bra drös fasta apparater i hemmen trådlöst till en mobilmast istället för via fibern som så gott som garanterat har kapacitet så det räcker och blir över?

Det nätet vi väntar på har kapacitet för 10Gbit per lina och man drar in två fiber redan nu, för framtiden har var och en tillgång till hela ljusspectrat i just sin fiber istället för trådlöst där hela bygden behöver samsas i samma frekvensspectra bara detta faktumet gör ju möjligheterna till snabb anslutning i fiber tusenfalt bättre än de trådlösa möjligheterna.

Låt säga att det i framtiden kommer en bättre fiber, eller för den delen något annat så finns kanalisation redan till alla hushåll och man kan helt enkelt dra in det nya i befintligt nät, tänk bara om Televerket hade varit så förutseende när man la ner klena koppartrådar direkt i jorden istället för i rör!

//Rydh
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 5G 2018

Tänkte inte på det!
Men antagligen får man anpassa våglängden?

Jag tycker man skall välja en 17 -20 Hz, då känner man när man är uppkopplad.

Allvarligt talat så är det tyvärr trängsel bland frekvenserna så 5G kommer nog att hamna i området strax ovanför 4G.

Hittade en intressant artikel som förmodligen är med vederhäftig än våra önskningar och troenden.
Tekniken bakom 5G
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Ska försöka att krångla till det lite eller reda ut det.

4G betyder inget vad det gäller frekvenser eller standarder utan bara att det är fjärde generationen mobildata.

Nu frigör man 450MHz bandet för digitalmobiltrafik, det nyttjar t.ex. Net1 för 4G.
Sedan är man inne och bråkar med TV banden UHF o VHF där man vil frigöra utrymme på UHF för mobildata.

Att bara öka frekvensen leder till usel räckvidd och en ohållbar förtätning av stationerna.
Fördelen med höga frekvenser är att de kan rymma mer datatrafik (bättre upplösning).
Nackdelen är att de mattas av väldigt kvickt av de flesta (alla?) material.

Så nu måste man utveckla/förnya protokoll, accessmetoder o frekvensband för att få bättre fart o räckvidd.

Den stora nackdelen med radiotrafik gentemot fiber är att man bara kan ha en session åt gången till masten i fibernät har man sin egen fiber ända till knytpunkt.

4G för hemmabruk lirar i samma division som Comhem men hoppas verkligen att 5G kan bli ett lyft för mobil kommunikation.
 
Toppen