• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 meters säkerhetsavstånd

F

F.d. 55374

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Nu tar jag åt mig, är man egoist bara för att vi inte vill eller kan stå nära (instängdhet) andra.

Skulle aldrig kunna åka på en träff och övernatta som på första bilden.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Bara en liten undran.
Finns det någon som sett bränder på ställplatser och campingar, det man läst om är under färd.

Sen om det är 4meters mellanrum och brand skulle uppstå hur många skulle vara kapabla att flytta sina bilar med tanke på alla goa drycker som intas efter "stödbensölen".
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Nej det har inte jag gjort men det jag skrev i inlägg 26 är trots allt ett scenario som kan inträffa. Det är i alla fall min åsikt att plocka bort så många riskfaktorer som möjligt om det går. Det handlar inte om att i första hand vara kapabel att flytta bilen vid brand efter att ha avnjutit diverse buteljerade & burkförpackade godsaker. Det viktigaste är väl att flytta sig & de sina ur riskzonen. Husbilen blir en fråga för försäkringsbolaget. Sedan är det ju detta att drabbas av materiella eller personskador är alltid mycket tråkigt.

Bennie
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Bara en liten undran.
Finns det någon som sett bränder på ställplatser och campingar, det man läst om är under färd.

Sen om det är 4meters mellanrum och brand skulle uppstå hur många skulle vara kapabla att flytta sina bilar med tanke på alla goa drycker som intas efter "stödbensölen".
Ja Bent åke det fins dom som sett, bränder på campingar när 4 husvagnar strök med, nu var detta på dagen så där fans ingen i vagnarna men hade det varit det så hade det varit katastrof,

du har absolut rätt om dryckerna, men drag inte upp det då kan du bliva lika hånad som jag blivit här fins många experter.
 
A

alexander

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jo det har vi gjort. På Mora camping. En Camper som stod granne med oss fattade eld. Tack vare 4- metersavstånd och brandgator lyckades omkringvarande husbilar flytta sig, snabbt. Fy vilket snabbt händelseförlopp.
Det var på en husbilsträff.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Att det brinner på campingplatser är solklart. Det är ju där folk beter sig med grillar och andra brandfarliga övningar. Frågan var om någon sett rapport om bränder UTANFÖR campingar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag har svårt att få ihop varför vissa medlemmars känner så stor oro för en eventuell brand i samband med parkering av sin husbil nära andra husbilar där risken är näst intill obefintlig.

Samtidigt som dessa kanske kört många mil på starkt trafikerade vägar med bara knappa metern och i hög hastighet mött andra fordon. Detta tydligen utan minsta tanke på att i jämförelse med brand är det i realiteten en betydligt större risk för olycka.

Branden som nämns i ett tidigare inlägg kommer jag väl ihåg och den berodde på en trafikolycka på vägen intill campingplatsen.

En film om katastrofen har gjorts: Camping de los Alfaques Km 159 on Vimeo
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Varför är det så svårt att sträva efter 4 meter, jag uppfattar det såm här att försöka hålla ett bra avstånd är tabu, dom ideerna måste man motarbeta med alla medel, tyskarna har inte den bestämmelsen, och då skall inte vi heller ha det det har jag fel.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Att det brinner på campingplatser är solklart. Det är ju där folk beter sig med grillar och andra brandfarliga övningar. Frågan var om någon sett rapport om bränder UTANFÖR campingar.

jag föstår din tanke gång men denna brand jag var med om på Vitsjö camping berodde inte grillniing, det var ett elfel i en vagn som fattade eld. och som spred sig till närstående sådant kan inträffa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Har sett noen tilfeller av brann på campinplasser, alle i vogner som har stått stasjonære i flere år. Spredning til nabovogner ikke uvanlig, til tross for mange meter vogn til vogn - fortelt og tredekk brenner også godt.

I de tilfellene årsaken er funnet har det oftest vært feil på det elektriske. Undermåls gamle kabler er ikke vanskelig å finne om en tar en inspeksjonsrunde på en camping med langliggere - har bistått ett par campingeiere med dette på vår og høst. De værste tilfellene var hjemmelagede kabler laget med lampettledninger og dårlig skrudde kontakter - mange uten jording. Disse klippet vi opp i 1m stumper og la foran vogna :D. Og dette var på campinger hvor det aldri hadde vært noe branntilløp!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Varför är det så svårt att sträva efter 4 meter..................

Jag tror du missförstår en del av oss, vi har inget emot stort avstånd mellan husbilar där sådant är möjligt. Men vi är inte enkelspåriga och tror att 4 meter är ett säkert avstånd och allt annat är fel.

För mig, så tar jag seden dit jag kommer och visar hänsyn till mina medresenärer som också vill ha en plats och tar därför inte upp större yta än vad som är tänkt för platsen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Idag provade vi med dubbelt avstånd - 8m. Men det kändes lite tom mellan bilarna så vi fyllde ut med lite möbler. Fortfarande ingen terrängkörning men ...

a3.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

En stor del av året är det fullt på våra ställplatser och många får köra vidare och leta. Ofta hamnar man då på riktigt dåliga ställen. Jag tycker 1m är minsta avstånd så att dörrar och fönster går fria. Resten är onödig lyx om det är högt tryck på platsen. Kör gasolgrill framför bilen så försvinner brandrisken
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Sunt förnuft gäller:)
Om vi kommer till en relativt glest befolkad ställplats eller lkn. Då är det självklart att man vill ha ytan kring bilen full med sina pryttlar. Avstånd helt ointressant.
Fast börjar det tjockna till framåt eftermiddagen så är det i minö ögon helt självklart att veva in markis och plocka ihop grejerna för att bereda plats för våra husbilsåkande medmänniskor.
Helt självklart så skiter jag i avstånd mellan bilarna bara det är nåt om nåt vettigt.
Tycker jag att det blir heltokigt så får man väl lösa det på nåt vettigt sätt, fast än så länge har det aldrig på de ställen vi har gästat blivit jobbigt med avstånden.

Sen kan det vara så att man ibland känner för de lite mer ordnade förhållanden som faktiskt skall råda på en Camping, ja då blir det en sån!

OM vi skulle komma sent till en ställplats utan markeringa eller avståndsregler och det står nån och hävdar på att de minsann skall ha 4 meter tomt runt omkring sig, då:mad: blir inte denne gubbkräk go!

Nä sunt förnuft och smidighet vinner i längden och genererar i de flesta fall det goda samtalet över en "kall"
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag har min husbil på uppfarten hemma, ett stacket av trä skiljer till grannens uppfart där står hans husvagn, det skiljer knappt 1 meter mellan husbil och husvagn. Ska någon flytta eller var skall vi ställa oss. Finns fler exempel i granskapet, tydligen acceptera alla detta avstånd. Jag fattar inte detta tjatande om 4 m. Står just nu i Ullared camping 2,5 meter till nästa bil och båda står korrekt efter anvisningar. Gör som Kenth sover en stund i värmen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Precis!!! Hemma ser det ut såhär:

Hus - 20m3 ved - garage - garage - 10m3ved - hus.

Man kan varken flytta på huset eller garagen som dessutom innehåller bensin, gasol, oljor och andra brandfarliga vätskor. Veden som binder samman hela sträckan, 50m brännbart.

Är vi inte utrustade med sunt förnuft och kan hålla "lämpliga" avstånd mellan husbilarna utan att det skall till en massa "meters-poliser" som skriker utan tanke på de verkliga riskerna med husbilsåkandet.

Saker som jag kommer på såhär i 27-gradig värme och en öl i handen är:
  • Trafiken.
  • Värmeljus i husbil.
  • Kolgrillar i tändningsögonblicket.
  • Elstolpar som är felkopplade till 400 V.
  • Elinstallationer utförda av glada amatörer.
  • Lösa gasolflaskor i husbilarna i alla storlekar.
  • Husbilar kopplade på 230V när det är blixt och dunder.
Det finns mycket mer men "det är väl inte så farligt" som att stå nära en annan husbil. Jag tycker hela debatten påminner om pojkars rädsla för tjej-baciller. Hur ska man kunna hitta sin kvinna om man är rädd för hela livet.

Jag kollar på måndag fm om jag behöver redigera inlägget. Synpunkterna är såklart mina personliga. Här är det brandfarligare än på många ställplatser:

a4.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen