• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 meters säkerhetsavstånd

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Hej du bengt-åke du har inte sett en flygbild Elmia, nej det har jag inte men överlever jag denna mässan så har jag sett 36 stycken markbilder, av mässan och där strävas efter 4 meters principen i varje fall där caravnarna, bestämmer det ärkanske inte millimeter rätt visa men i varje centimeter, jag har haft förmånen att vara behjälplig med parkeringen på fälten, genom att jag har varit tidigt inn och då har jag sett personalen springa runt med sin käppar och märkaut var dom skall stå. och även på motormännens platser i sluttningen ner mot område 2 ok där har jag även haft förmånen att vara hjälpare vid upp ställningen vad som var väldikt viktigt var vagnarna skulle stå snörrätt med bakändan, så det där med att dom inte står rätt det argumentet köper jag inte,

att dom sen inte håller avstånden på natt parkeringen utanför det är hb ägarna skälv som parkerar,

men dett ryktas om at där skall tiläpa ett annat system i år om det stämmer vet jag inte,

Mvh Bertil

Räddningstjänsten i Jönköping kommer inte att tillåta som nattparkeringen sett ut. Ryktet är sant.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

4 meters säkerhetsavstånd...?

Vilket trams!. Visst det kan finnas speciella omständigheter som kräver det. Typ att man är medlem i SCR och har en camping som husvagnsägarna utnyttjar till förtält och att parkera sin bil.

w-CampingLow.jpg


Det enda som händer om man har 4 meter är att en annan bil parkerar emellan. 2,5 meter brukar vara rimligt ute i Europa där man verkligen har ställplatser överallt.

Skulle en fransman se en 4 meters lucka tänker han bara: Oj! En ledig ställplats.

Försök genomföra det i Trosa eller Lysekil så får ni se. Men i Bua hamn där man betalar rejält, där får man även rejält med utrymme.

Naturligtvis måste man se till säkerheten. Utrymningsväg är mycket viktigt.

Stod Igår på en formell ställplats av kommunen.
2014-09-03 15.55.40.jpg

Stod i förrgår på en annan kommunal ställplats.
2014-08-31 15.57.04.jpg

Det som skulle hända om vi driver dessa 4 meter är att det blir inga ställplatser med rimliga priser. Men det är ju en del av SCR:s strategi. Använd campingplatser och gör ställplatserna utanför...

Jag vill stå på helt andra ställen. (och någon gång på camping. dock ej SCR)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag behöver inte 24h-begränsning, markerade platser ger också klara besked om vad som gäller och stävjar också ofoget, i alla fall tillsammans med en inte alltför billig avgift per markerad plats. Avgift ger också rotation och klara besked; betalar ingen för platsen så är den ledig, punkt, oavsett vad de som står på platsen jämte anser.

Jag gillar också markerade platser men vill givetvis inte ha för höga avgifter. Max 180 kr men då skall det finnas el, vatten, tömmning och dusch. Vid baservice dvs bara plats tycker jag en hundring är nog. Detta fixar ju tyskar och fransmän så det borde funka även här. Båtklubben på Getterön i varberg tar 180 för fullservice och flygklubben 120 för baservice med el. Ett föredömme enligt mig.:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag kan erkänna att även jag stått trångt på några ställen men det är något jag försöker undvika i möjligaste mån. Varje gång det händer tänker jag " bara det inte börjar brinna i en bil". Man behöver ju inte vara brandman för att förstå vad som händer vid en brand & lite vind. Om det är så att man tagit några "rackare" så sover man hårt & är kanske svårväckt så är risken stor att det går illa. Det brann på en båtuppställningsplats i Vänersborg för några år sedan. Så gott som alla båtar blev lågornas rov. Tänk om det varit husbilar, nattetid & folk låg & sov i dessa.

Bennie
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Skulle en fransman se en 4 meters lucka tänker han bara: Oj! En ledig ställplats.

Lite of topic kom att tänka på detta då vi körde bil i Frankrike och kompisen generator gick sönder kopplade bogserlina och i en rondell fick vi en fransman
Med en 4l Renault emellan oss.Vi blev utskällda tror jag på att linan var för lång.

:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Tänk om det varit en båthamn en fin sommardag med kanske 20 cm mellan båtarna i bredd och stäv mot akter i flera lager ut från bryggan!

Jag beundrar alla som kan älta detta med fyra meter i tråd efter tråd, inlägg efter inlägg. Var det inte för att jag är mer eller mindre tvungen att försöka läsa det mesta som skrivs på grund av mitt uppdrag som HBK Web skulle jag hoppa över dessa "Fyrameterstrådar".
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

hej jag tycker mig se att alt fler ställplatser och hamnar här i sverige,sätter upp skyltar om större avstånd på en del ställen jag varit i sommar har det stått minst fyra meter,nu senast när jag var i lysekil hade dom tagit bort varannan ru ta i fiskhamnen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Hellre det än att "köra bort" alla HB från ställplatsen pga att grannarna är trötta på ekipagen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Tänk om det varit en båthamn en fin sommardag med kanske 20 cm mellan båtarna i bredd och stäv mot akter i flera lager ut från bryggan!

Jag beundrar alla som kan älta detta med fyra meter i tråd efter tråd, inlägg efter inlägg. Var det inte för att jag är mer eller mindre tvungen att försöka läsa det mesta som skrivs på grund av mitt uppdrag som HBK Web skulle jag hoppa över dessa "Fyrameterstrådar".

INSTÄMMER 100% :)
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Med ditt inlägg att döma så kanske du inte behöver någon ställplats, parkeringar finns det gott om. Vatten kan man ju ofta fixa ändå likaså tömning Låt oss andra stå på ställplats för att ha lite trevligt umgänge med folk omkring oss. Vi kanske inte bara vill ha en plats att sova på, åker kanske inte bil hela tiden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag tycker att alla bör ha sex meter till nästa bil. När jag då kommer sent till en ställplats finns det ju alltid plats för mig:)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Man kanske helt enkelt ska tänka på andra o flytta i hopp om det är trång, tänk på att den som kommer kanske kört lång o är trött el bara vara vanligt hygglig.
4m då kör jag in i alla fall 3 oxå om det inte är markerat. Fast det är klart betalar man typ campingavgift blir kanske läget ett annat men hygglig kan man väl vara ändå.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4 meters säkerhetsavstånd

Jag kan erkänna att även jag stått trångt på några ställen men det är något jag försöker undvika i möjligaste mån. Varje gång det händer tänker jag " bara det inte börjar brinna i en bil". Man behöver ju inte vara brandman för att förstå vad som händer vid en brand & lite vind. Om det är så att man tagit några "rackare" så sover man hårt & är kanske svårväckt så är risken stor att det går illa. Det brann på en båtuppställningsplats i Vänersborg för några år sedan. Så gott som alla båtar blev lågornas rov. Tänk om det varit husbilar, nattetid & folk låg & sov i dessa.

Bennie

OK, så har man 4m till grannens bil som står i full brand, och man tagit många rackare,
så är det bara att lugnt snarka vidare. skönt att få det utrett :rolleyes:
 
Toppen