• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vanliga plåtisar isolerade?

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Här: Segmenten: "Budget" - "Standard" - "Premium" skrev jag:
Jag har uppfattat det som om det är en plåtis du är intresserad av. Då ska du inte räkna med välisolerade väggar. Helt oisolerade är nog det vanligaste.
Senare svarade Montreal:
Hel oisolerade finns väl möjligen bland amatörbyggda s.k. Vans, men inte från någon tillverkare. Däremot är det ju väldigt vanligt att dörrarna
är helt oisolerade, förmodligen för att det är ganska bökigt att isolera där. Jag har sett andra ursäkter också, men jag tror inte på dom!
Jag vill veta mer om hur det verkligen är i vanliga plåtisar. Då menar jag sådana som t ex min egen Carado samt Knaus, Karmann, Clever, Pöösl etc. Inte t ex Kabe Van som är i en annan liga.

Montreal skriver att dörrarna vanligen är oisolerade. På en plåtis finns normalt fem dörrar, nämligen i två i förarhytten, en sidodörr och två bakdörrar. Jag vet inte om Montreal menar alla eller kanske bara de i förarhytten. I detta resonemang kan vi bortse från förarhytten eftersom den levereras mer eller mindre färdig från biltillverkaren (t ex Fiat). Visst kan det finnas husbilstillverkare som isolerar förarhytten men bortse från det här.

Jag har tittat in i alla mina dörrar och det finns ingen isolering alls i någon. Hur det ser ut i golv, tak och väggar vet jag inte men har fått uppfattningen att det inte finns isolering förutom innertaket. Jag har också sett en plåtis av "finare" märke som stod hos en handlare med täckningen på bakdörrens insida bortplockad. Isoleringen där bestod av några remsor kanske 20 mm tjock mjuk skumplast. Men långt mindre än halva ytan var täckt.

Ett skäl jag hört till att plåtisar inte är isolerade är att då gäller inte rostskyddsgarantier eftersom isolering kan ställa till det med kondens och svårigheter till uttorkning.

Så, hur är det med isolering av golv, väggar, tak och dörrar i en vanlig plåtis?
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Visst dörrarna är vanligen oisolerade. Troligen av kondens rostsrisk skäl. Min lösning är MASA täcke fram över fönster och dörrar. Egentillverkat invändigt täcke bak vid dörrarna och ingen extra isolering vid sidodörren. Det finns säkert lösningar för sidodörren också men jag har inte gjort något där. Har någon en enkel och bra lösning för sidodörren?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Visst dörrarna är vanligen oisolerade. Troligen av kondens rostsrisk skäl. Min lösning är MASA täcke fram över fönster och dörrar. Egentillverkat invändigt täcke bak vid dörrarna och ingen extra isolering vid sidodörren. Det finns säkert lösningar för sidodörren också men jag har inte gjort något där. Har någon en enkel och bra lösning för sidodörren?
Jag hänger två självuppblåsande liggunderlag på en duschdraperistång framför dörrarna. Du kan läsa mer här: Isolergardiner plåtis

Vill du titta på min lösning så är vi ju inte långt från varandra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst dörrarna är vanligen oisolerade. Troligen av kondens rostsrisk skäl. Min lösning är MASA täcke fram över fönster och dörrar. Egentillverkat invändigt täcke bak vid dörrarna och ingen extra isolering vid sidodörren. Det finns säkert lösningar för sidodörren också men jag har inte gjort något där. Har någon en enkel och bra lösning för sidodörren?

Det skulle nog vara min första åtgärd om jag köpte en plåtis att se över isoleringen och komplettera där det behövs, även i dörrarna.
Såg förresten en ägare som hade råkat titta bakom köksdelen i sin plåtis, där fanns ingen isolering alls, och till att börja med vägrade tillverkaren att fixa det! Det hände inget förrän dom kopplat in advokat. Sådant händer i husbilsboomens kölvatten.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den filmen var intressant. Jag har tittat på den men inte lyssnat än. Den är dock ganska gammal och man får hoppas att utvecklingen inte gått bakåt.
Efter filmen hittade jag en annan som var nyare och dessutom visade en Sunlight som ska vara syster till min Carado. Capron är företaget som bygger båda. Den isolering jag ser där är inte tjock och inte heltäckande men dock mer än jag trodde. Hoppas att även min har i alla fall så mycket. Jag ska vid tillfälle kolla närmre.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
De viktiga är att man isolerat och limmat isoleringen direkt mot plåten. Jag hade en Sun Living plåtis tidigare som var rejält isolerad i innertaket men eftersom luft kan tas sig förbi innertaksisoleringen så blev det kondens som droppade ner och så småningom hamnade i takarmaturen. Detta upptäckte jag vid vår skidsemester i Idrefjäll med -20 C. Sun Living ägs/byggs av Adria. Jag har senare försökt utröna om de ändrat konstruktionen men inte fått något svar. För att kolla måste man demontera takarmaturen och känna efter om det finns någon isolering mot plåten. Sun Living var en trevlig bil men inte någon vinterbil. Hur Adria bygger sina övriga bilar vet jag inte.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Här: Segmenten: "Budget" - "Standard" - "Premium" skrev jag:

Senare svarade Montreal:

Jag vill veta mer om hur det verkligen är i vanliga plåtisar. Då menar jag sådana som t ex min egen Carado samt Knaus, Karmann, Clever, Pöösl etc. Inte t ex Kabe Van som är i en annan liga.

Montreal skriver att dörrarna vanligen är oisolerade. På en plåtis finns normalt fem dörrar, nämligen i två i förarhytten, en sidodörr och två bakdörrar. Jag vet inte om Montreal menar alla eller kanske bara de i förarhytten. I detta resonemang kan vi bortse från förarhytten eftersom den levereras mer eller mindre färdig från biltillverkaren (t ex Fiat). Visst kan det finnas husbilstillverkare som isolerar förarhytten men bortse från det här.

Jag har tittat in i alla mina dörrar och det finns ingen isolering alls i någon. Hur det ser ut i golv, tak och väggar vet jag inte men har fått uppfattningen att det inte finns isolering förutom innertaket. Jag har också sett en plåtis av "finare" märke som stod hos en handlare med täckningen på bakdörrens insida bortplockad. Isoleringen där bestod av några remsor kanske 20 mm tjock mjuk skumplast. Men långt mindre än halva ytan var täckt.

Ett skäl jag hört till att plåtisar inte är isolerade är att då gäller inte rostskyddsgarantier eftersom isolering kan ställa till det med kondens och svårigheter till uttorkning.

Så, hur är det med isolering av golv, väggar, tak och dörrar i en vanlig plåtis?
Inte bara ”plåtisar”
Min ”riktiga” Burstner husbil årsmodell 2017 har enligt uppgifter jag fick när den var inlämnad för Garanti rep. av golvet där mattan lossnat,var att iaktaga försiktighet vid montering av ”cykelställ” då bakre väggen har en väggtjockleken på 29 mm . Vilket jag fick bekräftat när jag borrade hål för fästskruvarna .
Isolering ???
Golvisolering ???
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Förstår inte riktigt upphetsningen över hur illa plåtisar är isolerade. Jag har klarat mig bra med en elkamin 2000W och stöttat med gasol Truman i -20C vid vintercamping i Idre fjäll både med plåtisar Sun Living, Pössl och plastis HYMER van. Både plåtisarna och plastisen hade MASA vintertäcke, den delen av bilen är troligen den mest kritiska för alla plåtisar och plastisar.
För övrigt kör ju de flesta av er inte på vintern och då är det ju inga problem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förstår inte riktigt upphetsningen över hur illa plåtisar är isolerade. Jag har klarat mig bra med en elkamin 2000W och stöttat med gasol Truman i -20C vid vintercamping i Idre fjäll både med plåtisar Sun Living, Pössl och plastis HYMER van. Både plåtisarna och plastisen hade MASA vintertäcke, den delen av bilen är troligen den mest kritiska för alla plåtisar och plastisar.
För övrigt kör ju de flesta av er inte på vintern och då är det ju inga problem.

Jag för min del tycker nog att hela bilen skall vara isolerad om inte annat anges. Om stora ytor lämnas oisolerade och därigenom utsätter de som
bor i bilen för kallras och sämre komfort, samt bilen för kondens och därigenom rost vid användning några månader varje år borde det anges
att bilen är en s.k. 3-säsongersbil. Att man sedan kan få vad som helst varmt om man tillför tillräckligt med energi i en liten volym är naturligtvis
en annan sak. Sedan är väl jag lite bortskämd med en helintegrerad bil där man egentligen bara behöver ha ett täcke över framrutorna för att
det skall fungera bra vintertid.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Jag för min del tycker nog att hela bilen skall vara isolerad om inte annat anges. Om stora ytor lämnas oisolerade och därigenom utsätter de som
bor i bilen för kallras och sämre komfort, samt bilen för kondens och därigenom rost vid användning några månader varje år borde det anges
att bilen är en s.k. 3-säsongersbil. Att man sedan kan få vad som helst varmt om man tillför tillräckligt med energi i en liten volym är naturligtvis
en annan sak. Sedan är väl jag lite bortskämd med en helintegrerad bil där man egentligen bara behöver ha ett täcke över framrutorna för att
det skall fungera bra vintertid.

Har man en isolerad husbil om den är helintegrerad?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har man en isolerad husbil om den är helintegrerad?
Naturligtvis inte, framrutan ofta stor ger ett rejält kallras. Väggen mot motorrummet var på min HYMER helintegrerade inte isolerad ( det är de kanske numera) Även helintegrerade behöver ett vintertäcke enligt Montreal. Om täcket går ner över dörrarna är plåtisen väl isolerad fram.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Naturligtvis inte, framrutan ofta stor ger ett rejält kallras. Väggen mot motorrummet var på min HYMER helintegrerade inte isolerad ( det är de kanske numera) Även helintegrerade behöver ett vintertäcke enligt Montreal. Om täcket går ner över dörrarna är plåtisen väl isolerad fram.

Ett vintertäcke som går ned över dörrarna är ju inte i isolering i närheten av isolerade väggar. Där är ju öppet nedåt bakåt.
Alla rutor som är enkelglas behöver utvändig isolering vintertid, alternativt får man kallras, kondens och/eller extrem energiförbrukning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om vi jämför med min bil, så ser det ut så här:
Torpedvägg och golv med samma 40mm XPS isolering som resten av bodelen.
Dubbelglas i sidorutorna, isolerjalusi för vindrutan.
1646057656663.png

Det ÄR skillnad på olika husbilar. (som ibland diskuteras här)
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Isolerad.

Yttertak+40 mm takisolering +innertak

Ytterväggar+40 mm isolering+
innerväggar.

Golv isolering 40 mm +Golv med matta.

lite nyfiken på Längd o Totvikt på din Husbil ?
Jan-Eric
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Isolerad.

Yttertak+40 mm takisolering +innertak

Ytterväggar+40 mm isolering+
innerväggar.

Golv isolering 40 mm +Golv med matta.

lite nyfiken på Längd o Totvikt på din Husbil ?
Jan-Eric
Michael S:
Gällde det inte plåtisar enligt trådskaparen? Att jämföra ”villor” med en plåtis blir ganska ointressant.
 
Toppen