F
F.d. 28847
Guest
Bil Fiat 2.8 idTD Dethleffs -00
Vi köpte den privat för 2veckor sedan, igår blev vi ståendes 65mil hemifrån, utanför Stockholm med två små barn, bor utanför Umeå.
Vi hade kört ca: 3mil stannade på en affär, sen när vi skulle starta så ville den inte igång.
Felsökte i 4,5 timmar sen fick bärgaren hämta den.
Kollat:
-imobilisser slocknar som den ska, även kollat med flera nycklar.
-kollat säkringar kupé & dom som sitter bakom batteriet.
-får diesel fram till spridarna, öppnat spridarna och det sprutar ut vid alla fyra.
-har ström/spänning fram till "cut off" ventilen på pumpen 11.8v 2a lite lågt kanske? Den rör sig inte eller klickar. Provat att vrida på den manuellt med en tias nyckel på pumpen, ingen skillnad.
-fanns diesel i filtret dock så var det inte helt fyllt när jag skruvade av det, fyllde upp detta utan förändring.
-försökte kolla så den inte kamremmen kuggat över, gick inte och se med tanke på att jag inte kunde lossa vevaxelremskivan.
-provat att dutta lite startgas startar till någon halv sekund men man vågar ju inte spruta i för mycket...
-Om man håller fullgas och försöker starta så låter det som att den inte är för långt borta men inte tillräckligt.
-öppnat och kollat dieseltanken såg rent och fint ut där nere.
Har monterat dt-piston och ställt upp pumpen 1varv.
Kan dieselpumpen bara tvär dö? Borde väl bli gradvis sämre?
Kan tänka mig att kamremmen kuggat ett steg, ser dock inga tecken på slitage eller slack i remmen.
Är det någon som har en aning vad som kan ha hänt?
Verkstaden skulle försöka titta på den på måndag.
Men ibland kan det vara bra med lite idéer för att hjälpa dom på traven...
Med vänlig hälsning, Kalle
Vi köpte den privat för 2veckor sedan, igår blev vi ståendes 65mil hemifrån, utanför Stockholm med två små barn, bor utanför Umeå.
Vi hade kört ca: 3mil stannade på en affär, sen när vi skulle starta så ville den inte igång.
Felsökte i 4,5 timmar sen fick bärgaren hämta den.
Kollat:
-imobilisser slocknar som den ska, även kollat med flera nycklar.
-kollat säkringar kupé & dom som sitter bakom batteriet.
-får diesel fram till spridarna, öppnat spridarna och det sprutar ut vid alla fyra.
-har ström/spänning fram till "cut off" ventilen på pumpen 11.8v 2a lite lågt kanske? Den rör sig inte eller klickar. Provat att vrida på den manuellt med en tias nyckel på pumpen, ingen skillnad.
-fanns diesel i filtret dock så var det inte helt fyllt när jag skruvade av det, fyllde upp detta utan förändring.
-försökte kolla så den inte kamremmen kuggat över, gick inte och se med tanke på att jag inte kunde lossa vevaxelremskivan.
-provat att dutta lite startgas startar till någon halv sekund men man vågar ju inte spruta i för mycket...
-Om man håller fullgas och försöker starta så låter det som att den inte är för långt borta men inte tillräckligt.
-öppnat och kollat dieseltanken såg rent och fint ut där nere.
Har monterat dt-piston och ställt upp pumpen 1varv.
Kan dieselpumpen bara tvär dö? Borde väl bli gradvis sämre?
Kan tänka mig att kamremmen kuggat ett steg, ser dock inga tecken på slitage eller slack i remmen.
Är det någon som har en aning vad som kan ha hänt?
Verkstaden skulle försöka titta på den på måndag.
Men ibland kan det vara bra med lite idéer för att hjälpa dom på traven...
Med vänlig hälsning, Kalle