• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Kolla även trycket från pumpen ut till spridarna. Det kan droppa från rören även utan tryck.
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Vi fick nog, vi har lämnat husbilen i Stockholm.
Tog en envägshyrbil hem för att glömma bekymret för ett tag.
Vi har nu bokat transport för husbilen hem. Visst skulle vi kunnat bärga husbilen till någon kunnigare verkstad. Nu under semestertider är det ca: 2veckors väntetid. Verkstad=
Transporten skulle vi oxå få vänta två veckor på. Då kan jag skruva i lugn och ro utan behöva oroa mig för mina två små barn och fru.

Nu känns det som att det bara kan vara pumpen eller "transmissionen" mellan pump och drevet till kamremmen.
Är det någon som har några sprängskisser på "transmissonen? (klumpen mellan dieselpumpen och drevet till kamremmen)

Har dock kommit fram till att det skulle kunna vara så enkelt att stoppsolenoiden läcker så mycket, att det kommer fram bränsle till spridarna men inte tillräckligt att dom orkar öppna.
Hade hoppats att verkstaden skulle ha tid i fredags att plocka bort kolven och fjädern ur solenoiden så det blir fritt fram för bränslet. Tyvärr hade dom inte det så jag får ringa och kolla om dom kan lyckas kolla på det i veckan, dock vet jag inte hur nöjd transportfirman blir om man avbokar frakten...


Återkommer med fler updates när jag har lyckats lösa det hela...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Om du med "klumpen" menar rullen som sitter mellan kamremsdrevet och insprutningspumpen så är det en "brytrulle" för att tillräckligt många kammar är i ingrepp i pumpen.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Tråkigt att det inte har löst sig. Men förstår dig, att du inte vill ligga på en parkering och kolla kamremsinställning. På min LMC -97 med 2,5TDI, så hade jag problem med att bara få bort kåporna. Lyckades demolera den ena en aning. Vid återmontering så fick jag plocka ur HÖGER strålkastare, för åtkomst. Vid koll av inställning så låser man pumpen i rätt läge, genom att sätta i en 5mm (?) borr i ett hål i remhjul och godset bakom. Enl uppgift tål denna motor att hoppa 3 kugg. Därefter Dyrt!:( PS Höger strålkastare var det. I färdriktningen!
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Samma sak hände med min Hymer B544 med Fiat 127 hk Turbo diesel 2000.
Den kunde stanna utan anledning och var sedan omöjlig att starta men efter ett tag kunde den lika oförklarligt starta. Jag fick tillkalla bärgare flera gånger och verkstäderna hade aldrig någon förklaring till varför den dog eller varför den nästa dag gick att starta.
Förutom bränsle krävs det också luft för att motorn skall fungera. Om bränsle kommer fram och motorn fortfarande inte startar så är det troligt att det är luft som saknas.
Så var det i mitt fall. En bärgare i Göteborg kopplade bort ett av spridarrören och vi konstaterade att bränsle kom fram. Röret återmonterades och jag uppmanades att köra startmotorn med gasen i botten och på så sätt "vädra ur" motorn. Sakta men säkert började motorn tända och efter ett tag gick den utan hjälp av startmotorn. Bärgaren förklarade att det ibland kan bildas ett "ånglås"
som gör det svårt för motorn att få tillräckligt med luft. Detta löste mitt problem, hoppas att det löser sig för dig också. BBa.
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Nu har husbilen äntligen kommit hem med lastbil.

Jag rullade ner den till garaget kopplade laddning till batteriet då det hade laddat ur.
Skruvade loss stoppsolenoiden/Shut off ventilen, plockade bort kolven och fjädern.
Duschade in lite bromsrengöring i luftfiltret.
Vips så var den igång igen efter 15min mek... :)

Så min tidigare teori stämde, bara lite surt att man inte hann tänka ut det på plats i Stockholm.

Ringde och frågade en "expert" på stor husbilsfirma när vi var i Stockholm om dom hade en sådan ventil hemma, det hade dom. Han sa att det som händer när shut off ventilen är trasig, är att motorn inte stannar.

Slutsats är att alltid tänka själv, hur delar fungerar. Inte bara lita på "experter".

Men nu är den hemma och fungerar, förutom att den inte motorn stannar när man vrider av nyckeln. Det kan jag leva med. :)
Har beställt en ny ventil så snart är vi ute på vägarna igen och vinkar till andra glada husbilsägare.

Ha en trevlig fortsatt sommar!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Nej, stoppventilen kan bete sig nästan hur som helst när och om det vill sig. Vi tog hem en större båt från England för en del år sedan och fick problem med att motorvarvet inte ville gå upp som det borde. (vi fick köra in till kaj på startmotorn vid ett tillfälle på grund av att motorn lade av helt) Felet, en brusten fjäder, som var en enkel match för ett "proffs på Perkins.)
Men hoppas på en god fortsättning nu när det har löst sig. (för nog verka du vara nog så kunnig som många reservdelsbytare):)

Nog många som har hållit tummarna och väntat på "upplösningen".
 
Toppen