• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick en av Göte och är givetsvis väldigt tacksam.
Då återstår det bara att efterlysa en till annars blir det väl till att fylla igen ett hål,men ger inte upp ännu :)
Här skall dom sitta, det fjärde hålet kommer att täckas av köksfläkten
IMG_0215.JPG
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Snyggt! Men borde du inte om möjligt flytta spis/vask bakåt (mot dörren) och åt ena sidan så att du får lite mera fri arbetsyta?

Trångt i en plåtis :mad:
Har också tänkt på det men kan bara flytta det c:a 5 cm till och ev 5 närmare fönstret. Måste också ha plats så att det går att fälla upp locken
Tänkte ev ha ett diskställ på den väggen också
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade en taklampa som passade mig ypperligt hos Biltema. Var helt nöjd med den och givetsvis LED och går dimma ner.
Har varit lite förkyld över en vecka men försöker ändå att göra något. Det är nu 7 grader i garaget där jag står,därav förkylningen.
Fick ändå delvis ihop och målat sittplatsen :)
IMG_0223.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0262.JPG
    IMG_0262.JPG
    848,7 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Har ju köpt ett vattenbaserat värmesystem med värmeväxlare kopplat till ett fläktdrivet värmepaketen som drivs av en Webasto dieselvärmare. Tänkte att jag skulle kunna komplettera detta med en eldriven värmare om man inte ville störa omgivningen onödigt mycket. Såg denna lösning i Husvagn o Camping. Skulle det fungera eller tänker jag helt fel ?
IMG_0286.JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Har ju köpt ett vattenbaserat värmesystem med värmeväxlare kopplat till ett fläktdrivet värmepaketen som drivs av en Webasto dieselvärmare. Tänkte att jag skulle kunna komplettera detta med en eldriven värmare om man inte ville störa omgivningen onödigt mycket. Såg denna lösning i Husvagn o Camping. Skulle det fungera eller tänker jag helt fel ?
Visa bilaga 121493
Nej det tycker jag inte men jag ställer mig lite tvekande till just den produkten då dom skriver att livslängden är minst 2000 timmar!

Och du stör även dig själv mindre:twitcy:

En sådan om den är rätt gjord borde hålla livet ut och det hoppas jag för oss alla är längre än 2000 timmar:twitcy:

Nu kan den siffran bara vara vara tagen ur luften bara för att få en siffra eller det kanske är själva pumpen som är begränsad och du har en egen pump isåfall borde det vara lungt.

Du har "vanliga" utan pump som ev kanske är bättre, se nedan men kolla effekten så att den räcker och att det finns inbyggd avstängning vid en viss temp ifall dincirkulationspump strejkar eller om den inte är på tex
Bil-EL - Defa - Slangvärmare - Laitis AB

Du kan såklart ha flera kopplade i serie, tex 2 st 500W och då blir det 1000W, dvs det kan vara ett lätt sätt att reglera effekten samt om du har ett fifffigt(med stigningar på någon ledning upp/ned) byggt värmesystem så borde du tom kunna klara dig utan cirkulationspump iallafall på små effekter.

Hade du ett expansionskärl inkopplat också, det bör du ha för att minska risken för läckage och andra olyckor.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Cirkulationspumpen är inbyggd i webaston. Tänkte sätta en T-ventil på var sda om webaston för att stänga av cirkulationen genom den. Expansionskärl finns i systemet. Vattnet går först till en värmeväxlare där jag kan värma tappvarmvatten,till ett fläktstyrt värmeelement.
Tänkte att vattnet skulle gå denna vägen
Denna värmare,expkärl, värmeväxlare och om igen :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har en sån där motorvärmare med cirkulationspump i en parktraktor. Funkar betydligt bättre än alla Defa o Kalix värmare jag haft när det gäller att få värme i motorn vinter tid. Tyvärr är slangarna till värmepaketet i hytten väldigt tunna. (Italienare) annars hade den nog varit ännu effektivare.

När det gäller både bränslevärmare (webasto m.fl.) och denna eldrivna så slår de ifrån vid ca 80-85 grader. Detta för att inte motorns termostat skall öppna och skicka ut varmvattnet i kylaren. Onödigt att kyla bort värme.

Men det betyder också att ett sådant varmvattenelement med fläkt aldrig kommer ge full effekt. Det är stor skillnad på att leda in drygt 100 gradigt vatten eller 80 gradigt. Skulle gissa att värmeeffekten blir kanske hälften.
Nu räcker kanske Webaston rätt bra ändå men ju sämre verkningsgrad ju mer måste de köras o ju mer ström kommer det gå åt.
Naturligtvis huvudsakligt problem när man inte har landström.

Både Webaston och inte minst fläktelementet drar rätt mkt ström.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Funderade på detta bara för att slippa ha på webaston på kvällar och ev nätter.
Den för ju väsen. Mam kanske kan istället köpa en alde el dyl elpatron.
Det bästa vore väl att det skulle gå att ställa om termostaten till
t.ex intervallet 40-85 grader. Får väl leta på nätet efter något sådant.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kan du inte skruva upp Webaston och slå igång cirkulationspumpen den vägen när du vill köra med elvärme?

Det är bara att montera ett vanlig bilrelä till det om du vill göra det enkelt för dig, inga problem att reläet drar ström vid eldrift då du har laddning tillgägnligt misstänker jag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kan du inte skruva upp Webaston och slå igång cirkulationspumpen den vägen när du vill köra med elvärme?

Det är bara att montera ett vanlig bilrelä till det om du vill göra det enkelt för dig, inga problem att reläet drar ström vid eldrift då du har laddning tillgägnligt misstänker jag.

Sorry, men förstår tyvärr inte vad du menar :mad:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Sorry, men förstår tyvärr inte vad du menar :mad:
Sorry, skrev bara ned hälften av min fundering :)


Ifall du monterar en elvärmare utan cirkulationspump så borde du kunna använda webastons inbyggda cirkulationspump som du nämnde fanns.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell, kan du inte få tag på Aldes elpatron på 1000 - 2000 watt som även fanns med 220v. cirkulationspump och användes tillsammans med deras vattenburna panna Långe Jan.
Den monterades direkt på värmeslingan.
Det måste finnas att få tag på någon husvagnsdemontering, för det var mycket vanlig utrustning i husvagnarna.

Det var en tanke när jag läste detta.

Krister.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell, kan du inte få tag på Aldes elpatron på 1000 - 2000 watt som även fanns med 220v. cirkulationspump och användes tillsammans med deras vattenburna panna Långe Jan.
Den monterades direkt på värmeslingan.
Det måste finnas att få tag på någon husvagnsdemontering, för det var mycket vanlig utrustning i husvagnarna.

Det var en tanke när jag läste detta.

Krister.
Hej
Det var så jag hade tänkt mig.
Nackdelen med motorvärmaren som jag i började värmefrågan med blev ju begränsad genom temperatur intervallet. Skall försöka jaga upp en begagnad aldepanna el dyl och sätta T ventiler på slangarna för att på sätt slippa pumpa eluppvärmt vatten genom den kalla webaston som sitter under bilen.
 
Toppen