• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag tänker prova med en 18mm tjock hyllplan i Ek.
Visserligen tungt men formplyfa är inte lätt det heller.
Och rätt mkt material tas ju bort där spis o vask skall fällas in.
Kommer även att fräsa en del underifrån för att spara vikt.

Ytbehandlar med hårdvaxolja.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag tänker prova med en 18mm tjock hyllplan i Ek.
Visserligen tungt men formplyfa är inte lätt det heller.
Och rätt mkt material tas ju bort där spis o vask skall fällas in.
Kommer även att fräsa en del underifrån för att spara vikt.

Ytbehandlar med hårdvaxolja.
Hej
Givetsvis ett alternativ men har just nu tänt på iden med formplyfa. Min bänk blir 120 x 50 och det som blir kvar efter vasken och spisen är c:a 1dm runt om av skivan. Problemet är tydligen att få tag i en så liten bit utan finns bara i stora format 240x120 :mad:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Angående bänkskiva så söker jag någon firma som kan tillverka en sådan åt mig
Krav:Laminat, minst 20 mm tjock,kantlist i trä med rundade hörn och en urfräsning för diskbänk
Någon som vet om en firma som gör detta ?
Skulle kanske gå enligt ovan inläggs förslag för där var ju en kantlist i trä såg nu

Jag vet att det, åtminstone tidigare, gick att måttbeställa skivor på IKEA. Ring och fråga.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Givetsvis ett alternativ men har just nu tänt på iden med formplyfa. Min bänk blir 120 x 50 och det som blir kvar efter vasken och spisen är c:a 1dm runt om av skivan. Problemet är tydligen att få tag i en så liten bit utan finns bara i stora format 240x120 :mad:
Är du säker, här kan du få vilket mått du vill hos t.ex. Beijers?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du fräser ur en limmad skiva på baksidan kommer den att böja sig och spricka för att träet utvidgar sig olika där det är olika tjockt. Bättre med en laminerad plywood eller liknande. Lättare också! :)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej Affe ! Kolla på nåt bygge där Du säkert kan få eller för en liten penning en spillbit från betongformning
Lycka till hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack för förslagen
Större bygge fins inte där jag bor
Skall kolla med ikea
Här finns bara XL bygg. Skall höra med dom
Annars blir väl det en bänkskiva i ek
Tänk om man bott närmare en större stad med flera köpställen
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Bauhaus har formplyfa i små bitar men kvalitén ser så där ut, duger väl o gjuta mot men inte om du vill ha snygg yta.
Båtaccenten som säljer båtprylar har även plyfa i mindre bitar men då främst teak o mahogny.

Nåt snickeri i närheten? Min bror jobbar på snickeri i GBG o dom laminerar mkt skivor av olika slag.

Fick lite spillbitar av honom som jag just nu pillar ihop till min nya servicebil för att hålla saker o ting på plats.

IMG_4866.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jobbade på min svågers snickeri i Lima,dalarna i fyra år men han har tyvärr sålt det av åldersskäl. Där fanns alla maskiner vad än behövdes. Känner mig idag här helt handikappad utan detta snickeri. Vi gjorde t.ex högtalarlådor åt Hitachi och en del saker åt Ikea. Löser säkert detta förr eller senare. Får givetsvis hjälp av nya ägaren men som sagt avstånden för en ynka bänkskiva. Det är det sista som behöver göras för att få klart bilen gällande snickerier.
Bor på fel ställe nu :mad:
Skall på måndag kolla med Scandimobil i falköping om jag kan få gjort nån där
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Bauhaus har formplyfa i små bitar men kvalitén ser så där ut, duger väl o gjuta mot men inte om du vill ha snygg yta.
Båtaccenten som säljer båtprylar har även plyfa i mindre bitar men då främst teak o mahogny.

Nåt snickeri i närheten? Min bror jobbar på snickeri i GBG o dom laminerar mkt skivor av olika slag.

Fick lite spillbitar av honom som jag just nu pillar ihop till min nya servicebil för att hålla saker o ting på plats.

Visa bilaga 119755

Tack Pontus
Ser på din bild att du har en vit skiva med runda hörn på ditt bygge.
Finns sån att köpa färdig?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Problemet med bänkskivan löst. Talade först med ett snickeri i Stockholm som inte klarade av utfräsningen för diskhon,sedan ringde jag kompisen l Lima spm löste allt under nästa vecka i valfritt material tex komposit el dyl
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Söker än Led lampa som jag köpte på Biltema för ett år sedan men har utgått ur deras sortiment. Måste tyvärr ha just den modellen för att passa på den plats jag har avsett. Behöver två till. Har sökt överallt, någon som sett en sådan hos någon annan leverantör eller kanske skulle ha några liggande till övers ?

IMG_0246.JPG
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har en sådan liggande, tror jag, måste bara leta lite! Återkommer!
// Göte J
PS
Yes, jag fann den. Du kan få den i mellandagarna, hinner nog inte köpa frimärke innan dess. DS
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

En bara. Men inget swichande! Du får den, jag ser det som en välgärning att du tar hand om en braatthagrej, risken är väl annars att hamnar i en sopkontainer i framtiden.
// Göte J
förresten jag hittade ett gammalt julfrimärke som ska duga brevporto. Så brevet ligger redan på lådan!
 
Senast ändrad:
Toppen