• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hutlösa elavgifter

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Tycker också att elen är för dyr. Därför har jag monterat två reäla solceller på taket samt tre bodelsbatterier och är nu helt självförsörjande på el under sommarhalvåret oavsett var jag befinner mig. Kopplar aldrig in mig på el numera. Har mer än jag förbrukar. Dessutom en växelriktare så jag får 230 v också. Har även en batterimonitor för att ha full koll på laddning och urladdning. Konstigt att inte fler upptäckt hur smidigt detta är och skönt att inte behöva leta eluttag överallt. Stod i grötvik över helgen och där blev nästan slagsmål om eluttagen som var färre än platserna.

:spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hutlösa elavgifter

Euramobil 742

Trots ungefär samma utrustning som du har så klarar jag mig endast utan tillskott när det är både sommar och soligt. Under mulna dagar behövs tillskott (från bränslecell, Honda generator, stolpe eller bilkörning) efter ett par dagar. Detta är iofs inte hela världen, grejerna är till för att användas, men jag snålar gärna på el från bränslecell och stolpar pga prisnivån.
Nästa bil bör nog planeras mindre elslukande, kompressorkyl kan gärna ersättas av gasoldrivet för den som mest campar på vintern, men dieselcentralvärme vill jag inte vara utan.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hutlösa elavgifter

Euramobil 742

Trots ungefär samma utrustning som du har så klarar jag mig endast utan tillskott när det är både sommar och soligt. Under mulna dagar behövs tillskott (från bränslecell, Honda generator, stolpe eller bilkörning) efter ett par dagar. Detta är iofs inte hela världen, grejerna är till för att användas, men jag snålar gärna på el från bränslecell och stolpar pga prisnivån.
Nästa bil bör nog planeras mindre elslukande, kompressorkyl kan gärna ersättas av gasoldrivet för den som mest campar på vintern, men dieselcentralvärme vill jag inte vara utan.

aake

Hej akke, det du skrev ovan är just vad vi har gått efter i vår planering. ALL planering byggde på vad som skrevs här på forumet vilket vi är mycket tacksamma för (många timmars läsning). Visst var det lockande med en 6:a, 4x4, långbäddar i en 6,36 plåtis, Euro V (slippa "besvär" med BlueTec) & rymlig toa/dusch. Nu blev det under 6m, långbäddar ändå, under liter milen dock bakhjulsdrift, gasol bara till spisen/ugnen, diesel till uppvärmning (inkl. motorvärmare som backup), snål 90l kompressorkyl (OBS! kyl är bara för vätska & grönsaker) och en extra frys i garaget för proteiner. Om allt ska funka då behövs lite extra solceller och som du skriver, antingen en stolpe, Honda eller rörelse... Hondan hoppar vi över i 1:a skedet, först ska bilen vägas med alla tiraljer, sen får vi se...
Ett tips vi läste oss till vara att köpa en bil för 2. Vi har varken djur eller vill kånka runt med barnbarnen så varför en extra dyna bakom förarsäten, bättre med långbäddar så man slipper klättra över varandra (ryggen & knäna har redan börjat knacka på dörren).
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Ett tips vi läste oss till vara att köpa en bil för 2. Vi har varken djur eller vill kånka runt med barnbarnen så varför en extra dyna bakom förarsäten, bättre med långbäddar så man slipper klättra över varandra (ryggen & knäna har redan börjat knacka på dörren).

Vet barnbarna om att ni inte vill "kånka runt" med dom ? ;)
// Janne
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hutlösa elavgifter

Vet barnbarna om att ni inte vill "kånka runt" med dom ? ;)
// Janne

Ja, det vet dom och har accepterat detta. Vi försöker jämna ut det genom att träffas på olika ställen, inte bara hemma hos oss eller dom... Funkar ganska bra än så länge.

PS.
Problemet är att vi är borta längre perioder än vad barnbarnen kan vara med. Att köpa en HB bara för att småttingarna ska kunna åka någon enstaka gång på en kortare tur gör att vi tvingas till (i våra ögon) sämre boende resten av tiden. Vi valde detta alternativet efter en läsning i en av HBK-trådar förra året. Tiden må utvisa om det blev rätt eller fel... DS.
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hutlösa elavgifter

Jg läste om elförbrukning man blir lite fundersam har ju hört tillm leda, att husbilen är skälvförsörjande i varje fall när det diskuteras ampingar, tror inte camping ägarna tror på det dom vet nog mer än vi tror, här räknas upp alla prylar man har i bilarna som behöver el, då är man ju inte skälvförsörjande som man för söker innbilla folk, där fins utrustnin som i dom dyraste husvagnar som ligger på campingar en hel säsong, då kann ni ju inte fricampa om m man skall vara beroende av el, vi kör mycket vår och höst vi kopplar aldrig inn os på el, utom när viär på klubbträffar där elen ingår iträffpriset, vi har en 100 w solsäll två gasol tuber vatten buren golvvärme så vi är narmast skälvförsörjnde, vi är medi mångnga klubbar så på deras träffar använder vi rl om det ingår i priset.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Jg läste om elförbrukning man blir lite fundersam har ju hört tillm leda, att husbilen är skälvförsörjande i varje fall när det diskuteras ampingar, tror inte camping ägarna tror på det dom vet nog mer än vi tror, här räknas upp alla prylar man har i bilarna som behöver el, då är man ju inte skälvförsörjande som man för söker innbilla folk, där fins utrustnin som i dom dyraste husvagnar som ligger på campingar en hel säsong, då kann ni ju inte fricampa om m man skall vara beroende av el, vi kör mycket vår och höst vi kopplar aldrig inn os på el, utom när viär på klubbträffar där elen ingår iträffpriset, vi har en 100 w solsäll två gasol tuber vatten buren golvvärme så vi är narmast skälvförsörjnde, vi är medi mångnga klubbar så på deras träffar använder vi rl om det ingår i priset.



Här inbillas ingenting. Det är fakta från verkligheten. Vi har två 100 w solceller, mppt regulator, tre 90 ah agm-batterier. Växelriktare till 230 volt. Led-tv samt enbart ledlampor. Vi klarar oss utan yttre el från april - okt utan problem. Vi kör kaffebryggare,brödrost,elvisp,dammsugare samt hårfön på 230 volt via växelriktaren. Solcellerna laddar även när det är molnigt eller regn. Inte lika mycket som vid solsken naturligtvis - men det laddar ändå. Har nyligen installerat en batterimonitor bm1 för att ha ännu bättre koll på batteristatus. Detta är inget hokuspokus som vissa tycks tro. Tekniken finns OCH fungerar
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Hutlösa elavgifter

Enda gången jag tycker det elpriset varit hutlöst var i Sjötorp då jag tvingades betala för elen i automaten trots att alla elplatser var upptagna. :(:(
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Kan inte låta bli att kommentera med risk för att bli halshuggen ...

Jag tycker det är okay att betala 30-50 kr för ett dygn elförbrukning!
Hemma betalar jag närmare 1,60 kr/kWh sommartid med en investering på 120 tkr för en vatten/värme-växlare.
Slå ut det på cirkus 10 år!

Och ni som har elverk, lägg ut 3000-5000 kr på 5 år och det antal dagar ni använder det. Kostnad per kWh?

Jag har solpanel på 130 watt, men ibland är det dags att ladda ordentligt.
So what, 30-50 kr är en piss i Siljan (ursäkta uttrycket).
Jag är definitvt ingen kapitalist. Men uppskattar att möjligheten med elstolpar finns, på camping eller ställplats.

Så tycker jag.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Ej jämförbart. Solpanel och elverk kan jag sälja om jag inte behöver det och få större delen av investeringen tillbaka.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Jämförbart så länge du inte säljer det, dvs inte står på elstolpe.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hutlösa elavgifter

Som jag skrivit tidigare, det finns inga elstolpar i vildmarken.
Min bil är så utrustad att jag kan stå i ute minst en vecka även mitt i vintern utan att starta bilen. Detta kräver dieselcentralvärme (alternativt en stor LPG-tank om LPG fanns att köpa här uppe, vilket det inte gör) och något sätt att ladda batterierna när solcellerna inte ger något.

Visserligen har jag en Efoy, men den kör jag endast när min Honda 20i inte lämpar sig (= någon som kan bli störd inom hörhåll), dels för att den behöver köras lång tid och dels för att den är extremt dyr i drift (ca 35:-/kWh).

Förutom att elverket är billigt i drift och ger hög effekt så är det en del i min säkerhetsutrustning, ger möjlighet att snabbladda startbatteriet om behov skulle uppstå och att värma motorn med den elektriska motorvärmaren (om dieselmotorvärmaren någon gång skulle strejka, risk för detta när det är under minus 30!). Dessutom använder jag elverket till skoterns motorvärmare vid vinterfiske kalla vintermorgnar. Att i detta läge börja räkna på elverkets kapitalkostnader ter sig löjligt, särskilt som apparaten torde ha ett hyfsat restvärde för mitt blivande dödsbo och den alternativa intäkten om jag hade behållit dessa pengar på mitt sparkonto är i det närmaste noll.

aake
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Jag förstår dina behov och motiv fullkomligt.
Dessutom är konsten att kalkylera mycket av ett sätt att ge sig själv eller ens projekt rätt. Man kan kalkylera på många olika sätt.
Nu var det egentligen inte det som var huvudpunkten, utan att jag tycker att en avgift på 30-50 kr är helt okay.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Alltid detta gnällande om dyra elpriser. Det är upp till var och en att bedöma om det är dyrt eller inte.

Finns många som med olika medel gör sig självförsörjande från el, jättebra och det passar deras livstill och det fungerar tydligen också att vara utan el längre stunder även vintertid

Jag kan också stå utan el några dagar (med ett batteri) har ju gasol till varmvattnet och kylskåpet. Det behövs ingen el för att läsa, annat får stå tillbaka vid dessa tillfällen. TV, Datorer kan användas när jag har el, har inget behov att använda dessa saker, läser hellre en bra bok. TV ser jag på vintern.

Använder inte husbilen som många vintertid, därför klarar jag mej men gasol när ingen el finns.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Hutlösa elavgifter

Rent allmänt kan åtminstonde jag påstå att elpriser överlag har ett minst sagt "överdrivet" prisläge :confused: Elbolagen skär inte guld utan diamanter i dagsläget oavsett om det blir en regning sommar eller inte så "fattas" det alltid vatten i magasinen :confused:
Det har skapats en girighet som i mina ögon börjar spåra ur totalt , se bara på banker , finansinstitut , bensinbolag mfl.
Med campingars vinstpåslag blir det i slutänden allt dyrare att koppla upp sig på elstolparna tyvärr , har liksom de flesta solceller på taket (300 w) för att i möjligaste mån göra oss oberoende av elstolpar men ibland när man tvingas koppla upp sig hajar man naturligtvis till när notan presenteras. Sen hör/läser man argument som att folk har råd med dyra husbilar men inte att ligga på campingar för att det blir för dyrt, jag tycker att man blandar ihop äpplen o päron då. Det är aldrig fel att vara prismedveten oavsett hur dyr bil man färdas i
Folk borde i allmänhet vara mer högljudda i sina protester mot allt som börjar spåra ur prismässigt.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Kan inte skrivas bättre. Dessutom är det frivilligt, det vore värre om det var tvunget att användas.
När du köper en husbil så vet du att den ibland behöver ström för att man ska kunna nyttja den. :)
 

LasseSg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kumla
HBK-Nr
5286
Medlemskap
2023
Sv: Hutlösa elavgifter

Återigen gnäll! Den här gången elpriser på camping. Annars "dyra" ställplatser. Njugga kommuner som inte låter stackars husbilsägare att parker och sova i kommunens centrala delar. Klagomål på andra husbilsinnehavare" som parkerar för när den egna husbilen.
Värför detta evinnerliga gnäll? När man läser om alla vedermödor, dyra elplatser, dyra ställplatser och allt annat gnäll och orättvisor som drabbar husbilsägare undrar man varför i hela friden de envisas med att behålla fordonen.
Lite mer positiva tongångar om husbilslivet skulle inte skada.
LasseSg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hutlösa elavgifter

Jag gillar höga elpriser! Eftersom jag normalt bara behöver extern el när någonting i bilen gått sönder så inbillar jag mig att höga elpriser gör ställplatsavgiften lägre!

En egoistisk synpunkt måhända men var stode vi utan jagen?!

Jappe
 
Toppen