• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM igen

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Eftersom även jag funderar på att köpa ett par AGM battteri från Biltema har jag ett par frågor.
Har sett att flera kör med dessa och bör haft dem något år. Fungerar de fortfarande för er? Nästa fråga, hur gör man med luftningen som sitter på de gamla batterierna, har dessa batteri den eller skippar man bara den? Behöver inställning på laddaren ändras?

/Lars
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Jag pratade med Schaudt,s personal på mässan i Düsseldorf i höstas och här fick jag en bra förklaring till varför mitt batteri laddas dåligt med EBL på 220 volt. Jag har trott att med ett AGM batteri skall den den vara ställd på bly batteri istället för gelbatteri men så är icke fallet. När den är inställd blybatteri laddar den 14.4 volt i 5 timmar för att sedan gå ner på 13.5 underhållsladdning. Med inställningen gelbatteri laddas den 15 timmar på 14,4 volt för att sedan gå ner på underhållsladdning. Nu är den ställd på gelbatteri. Du kan även maila Schaudt och fråga, (på engelska om tyskan är svår) dom svarar så gärna på mail sade dom.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Ja det står för Electroblock tror jag. Det är den lilla elektriska låda som övervakar elanläggningen i min husbil, och ser till att batterierna laddas. Schaudt är en av tillverkarna till dessa elblock, och det finns en liten kontakt på dom där man väljer batterityp
 
Senast ändrad:

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Jag har satt i 2st Biltema AGM batterier i min bil,
Efter lite inställningar och trix med panelen så fungerar allt klockrent, om dom är bra eller ej får tiden utvisa, men dom har trots allt 4års garanti och ca halva priset gentemot husbilsfirman.


Om man inte har panik med att få i batteriet i bilen så kan man köpa helt nya VARTA batterier (AGM) på Ebay från Tyskland för ungefär halva priset mot vad dom kostar här i Sverige. inklusive frakt. !!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Biltema AGM igen

Ja det står för Electroblock tror jag. Det är den lilla elektriska låda som övervakar elanläggningen i min husbil, och ser till att batterierna laddas. Schaudt är en av tillverkarna till dessa elblock, och det finns en liten kontakt på dom där man väljer batterityp

Tack, jag har ingen aning var min EBL sitter men man får väl försöka följa de grova kablarna till/från batteribanken.

Angående Biltema AGM, så hade jag ett sådant i min Polar Camper,
Tål rejält med stryk, då jag lyckades tömma det totalt flera gånger, och märkte ingen tapp i kapaciteten efter uppladdning.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Hej vad menar ni med lite trix med inställningarna?
Har kikat lite på panelen o där kan man ställa in nått volt värde, är det detta ni menar ? Vad ska det stå i så fall ?
Tacksam för hjälp
//Torbjörn
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Knut
Så du inte får en så snabb laddning när batterierna inte är harmoniska.
Samma batterier och storlek är bäst.
Alla batterier är parallellkopplade under laddning.

---------
Alla

Kom inte med en massa teorier - bevis annars i verkligheten.
Överträffa min laddning - om du kan, möjligheten finns.

PS. Nästan alltid, problemet med nedbrutna batterier, alltför många dåliga laddning på grund kort gångtid för rätt laddning.
Därför är ytterligare en anledning för snabb laddning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Bredo - jeg vet, men frågan var bruk av AGM som starbatteri. Etter min mening er det bare LiFePO4 varianter som er bedre egnet både til statbatteri og bobatteri enn AGM. Begge tåler kraftige utladninger (start og inverter), har lavere indre motstand enn andre ladbare batterier og lades derfor raskere. Mest uegnet er fritidsbatteriene som er bygget for langsom ladning fra solpanel og langsom utladning med lamper og radio/TV. Belast et fritidsbatteri med et par hundre amper og det tar lett skade, start en dieselmotor og du er nesten sikker på skade. Lad det med 100A og du har trøbbel.

Helt klart at like batterier hele veien er en stor fordel, sammen med godt tilpassede kabler til den strømstyrken en har tilgjengelig.

Har regnet på min bil igjen og ser at uten å oppgradere kablingen kan jeg ikke klare å utnytte generatoren på 180A - motstanden i kablingen gir et spenningsfall som i praksis begrenser ladningen av LiFeYPO4 pakken til 80A. 5 kg mer kabel og jeg kunne komme opp til 120A. På den andre siden er det ikke mange minutter jeg ser over 50A ved normal bruk så kablingen får greie seg. Solar ladningen har med disse batteriene vist 20A ved endel tilfeller mot rundt det halve med Gel batteriene. Ikke ille når det ligger 250W paneler flatt på taket!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Knut
Är överens och jag är särskilt glad över att din litiumbatterier slår allt annat.
Jag tror också på litium även om det redan finns forskning som visar att till och med en ny typ av blybatterier för solceller,får bra livstid
https://www.youtube.com/watch?v=1BkZ7qJG3Ug
Men det visas tidigast under 5 år.

Flurid batterier https://www.youtube.com/watch?v=J1BwqKIXEuE ?

PS. för tråden - jag använder 3 x 70 Ah Biltema AGM och 1 x 70 Ah AGM Harald N. ( kvalitet ? - min OK)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Takket være dagens store satsing på eldrift på biler så har utviklingen av nye batterityper fått fart. Det snakkes om alu-luft som en mulighet - et par selskap jobber med dette. Det er flere som bruker grafen i sine forsøk på å forbedre nesten all eksisterende teknologier.

En målsetning for de fleste som jobber med batteriuvikling er å få til en løsning som gir flere watt pr. kilo enn LiIon teknologien slik at en kan klare å få billige el-biler med lengre rekkevidde enn Tesla S. Samtidig vil de ha ladetiden ned fra den halvtimen hurtigladningen av Tesla tar for full kjøredistanse. Tesla sine batterier lagrer omlag 10% mer pr. kilo enn mine, men krever overvåkning både under ladning og bruk slik at de ikke blir for varme.

Lithium brukes i dag i flere typer batterier, de en benytter i PC (og i Tesla) er cylindriske LiIon - samme kjemi LiCo, LiMn eller LiCa er også i noen de prismatic batteriene som benyttes i mobiltelefoner og RC. Prismatiske bruker ofte også en annen kjemi LiPO men med omtrent samme nominelle spenning på 3,6V og maks normal ladespenning på 4,2.

LiFePO4 og LiFeYPO4 har en nominell spenning på 3,2V og optimal ladespenning på 3,6V - og en absolutt maks ladespenning på 4V. Disse spenningene gjør 4 celler til en direkte erstatning for blybatterier på 12V. Lavgrensen pr. celle ligger på 2V godt også god margin i et 12V system hvor 10,5V er destruktivt for et blybatteri. Optimal ladespenning for en 4S LiFe pakke er 14,4V nominell spenning 12,8V. 100% av effekten kan tas ut før en er nede på 12V - de fleste som har testet dette har tatt ut over 100% av merke effekten før de har avsluttet testen med litt over 12V ut av pakken.

Mange er redd Li batterier grunnet brannfaren / eksplosjonsfaren som finnes i de fleste LiIon både ved kortslutning og ladning. Det er ennå ingen som har klart å få et LiFe batteri til å eksplodere eller brenne - med ett unntak en kortslutning med en 10mm stålbolt tente på plasten utvendig på batteriet når stålet smeltet og rant ned på plasten etter noen minutter.

En overladning med 4,5V fikk til slutt cellen til å svulme så mye at plasten sprakk - ingen brann eller eksplosjon slik som tilsvarende tester med LiPO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema AGM igen

Knut
Är överens och jag är särskilt glad över att din litiumbatterier slår allt annat.
Jag tror också på litium även om det redan finns forskning som visar att till och med en ny typ av blybatterier för solceller,får bra livstid
https://www.youtube.com/watch?v=1BkZ7qJG3Ug
Men det visas tidigast under 5 år.

Flurid batterier https://www.youtube.com/watch?v=J1BwqKIXEuE ?

PS. för tråden - jag använder 3 x 70 Ah Biltema AGM och 1 x 70 Ah AGM Harald N. ( kvalitet ? - min OK)
Blybatteriene i første film er åpne enkeltceller av en type som har vært i bruk som nødstrøm i svært lang tid, de hoder ved normal bruk i minst 10 år. Materialet kan til 100% gjennbrukes. Disse batteriene har omlag halve kapasiteten pr. kilo av AGM.

Mer spennende er metalfluoride kjemien i den andre filmen, 3 ganger tettheten på LiIon er bra om prisen blir rett.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltema AGM igen

Bredo - jeg vet, men frågan var bruk av AGM som starbatteri.........
OK - om vi pratar startbatteri, jag har 4 x 760 = 3040 CCA (280 Ah AGM) på fulladdade batterier och med 2 x varning om mindre än 11,5 volt.
Det har varit på detta sätt och fungerat bra för mer än 5 år.

När jag urladdar batterierna med 2,7 Kwh jag bara har 20% kvar eller 608 CCA - i princip.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/645981

Jag har testat i verkliga livet, da jag inte ger fem flat' för teorier ensam, och ser teori som kunde vara början på bedrägeri eller ska vi säga hokus pokus.

Min husbil motor 2,5 liter diesel, statede lätt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen