• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bedrägerier i miljardklassen sker varje i Sverige då någon ny stackare köper en nästan totalt oduglig husbil som inte kan brukas på ett normalt sätt och ingen reagerar, hur är det möjligt?

Vart är alla journalister, vart har du gömt dig Janne Josefsson?
Kläm åt alla husbilsleverantörer/husbilsförsäljare som lurar på oss ovetandes förstagångs köpare av en husbil man i princip måste transportera med en trailer för att undgå att åka på överlast..

Har funderat mycket på det här den senaste tiden, mest för att jag blir förbannad över att jag själv kunnat åka på en sån smäll, men en bra försäljare lurade inte oss eller så var det bara tur..

Har funderat på att klampa in på Caravanhallen i Södertälje och sätta upp varningslappar under vindrutetorkarna på dom husbilar som inte har en acceptabel lastvikt, ska banne mig göra det nästa vår då dom har som mest besökare..
Då ska dom få se en gubbe som inte räds för att skälla på försäljare som försöker lura nyfikna husbilsköpare, ska meddela dom via mail att jag kommer och allt ska filmas så får vi se hur dom sköter sig..

Är dessutom redan irriterad på Caravanhallen då dom fortfarande inte har svarat på ett mail ifrån mig tidigt i våras..

Nu kanske dom sköter sig exemplariskt med husbilar och lastvikter, det återstår att se..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Nä dom sköter sig inte, första husbilen jag kontrollerade..

Bürstner 532 200.000kr
regnr EKN771
5 passagerare
lastvikt 570 kg

Omöjligt att 5 kan åka i den lagligt och ha fyllda tankar och kylskåp mm..


Man kanske skulle lägga in en funktion på hemsidan där man lägger upp odugliga husbilar, kanske skulle vara bra för förstagångsköpare mm..



Bürstner Aviano 640 G Långbäddar
569.000 kr Extrapris: 534.000 kr
Regnr CGB361

3 passagerare
Lastvikt 375kg

Tycker synd om dom som köper bilen ovanför, den går förmodligen inte att köra med fulla tankar och ensam i bilen..




Kabe Travelmaster 750 WT 3,0 l Långbäddar
700.000 kr
Regnr XDB322

5 Passagerare
Lastvikt 410kg

Bilen ovanför klarar förmodligen inte av 2 passagerare och fulla tankar och kylskåp, mm
Kul att köpa en bil för 700.000 kr och sen behöva åka ensam och sambon i personbilen bakom..
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag hittar bil efter bil som inte håller måttet, kontrollerar snabbare med appen än jag klistrar in dom här..

Hur har branschen kunnat bli så genomrutten?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det kan nog vara en seriös tillverkare. Det är troligen generalagenten som tar in den med låg totalvikt för att kunna lura fler.
 
Senast ändrad:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag var idag och tittade hos en handlare i min närhet. Dom hade där en helintegrerad rapido som enl. en lapp på den var såld. Lastvikt enl. transportstyrelsen 280 kg. Bilen har bl.a.
ugn, solcell, cykelställ, markis och stödben. Den är reggad för 2 passagerare. Jag undrar om dom kan ha sängkläder med sig. Jag kallar detta för bedrägeri.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Tänk på att om bilen är direktimporterad då vägs den oftast när den kommer till Sverige och då är ju också i regel all extra utrustning med i tjänste vikten.
Förare, fyllda tankar till 90% är också inräknat.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ovanstående bil är såld ny i Sverige 2007.
 

Bettis12

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Partille
HBK-Nr
14011
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns :). Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag är också orolig för KAMA fritids framtid som säljer både nyttiga & "bra att ha" tillbehör för husbilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Nå er lastvikt to adskilte saker: Det som står i registreringen og hva som er igjen til tillatt totalvikt. Papirverdien benyttes av polisen når de skal skrive ut bøter ved overvikt. Den som er viktig er hva som er igjen til totalvikten når en har montert alle saker en vil ha på bilen: markis, solpaneler, ekstra batteri, generator, aircon, automatveksel, større motor og mye mer.

Ser en på helt ny bil så har de fleste fabrikker et tall for nakne bilen i kjørklar stand - dette etter krav i Tyskland. De har og lister over alle fabrikkmonterbare opsjoner med vikt for hver opsjon. Biler som selges gjennom generalagenter i Sverige er ofte utstyrt med en Sverige-pakke av opsjoner som ikke alltid er oppgitt hva den veier - eller hva den egentlig består av.

Når bilen har fått sitt så gjenstår endel felles basisutrustning på kjøk og ute - det er utrolig hvor fort dette passerer 100 kg. Hver person i bilen med klær og personlige prylar kan en regne 150 - 200 kg for - hit hører også cyklar.

Men for å forenkle dette litt så er vekten på bilen når den er slik dere ønsker det med fulle tanker og gasol utgangspunktet, legger dere til minst 150 kg pr person så skal dere ikke komme over totalvikten.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns :). Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.

Hej,

lastvikten bör var minst 100 kg per löpmeter HB, gärna mer, dvs tjänstevikten-totalvikten. Betänk även att en HB:s tjänstevikt får variera +/- 5% mot vad som står i registeringsbeviset. Detta för att materialen kan suga till sig fukt som då blir "last"

//

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

passagerarna räknas dessutom som last om jag inte minns fel
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Hej!! Jag var på Gränna ställplats i Juli där stod två Dehtlleffs 7850 Dubbelaxlade med ett imponerande garage. Jag tittade på transportstyrelsen på dom.
Lastvikten var 480kg på den ena och 520kg på den andra. Det verkar otroligt.
Det borde va olagligt att sälja sådana husbilar???
Mvh Roddan
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

passagerarna räknas dessutom som last om jag inte minns fel


Hej,

detta har ju föranlett en del diskussion på detta forum vilket jag inte lägger någon aspekt på. Jag håller dock med dig i detta fall. Jag har roat mig med att göra en lista över vad vi har i vår HB, där ser man att man ganska snabbt når gränsen för övervikt.
 

Bilagor

  • lastvikten.doc
    58,5 KB · Visningar: 415
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Tänk på att om bilen är direktimporterad då vägs den oftast när den kommer till Sverige och då är ju också i regel all extra utrustning med i tjänste vikten.
Förare, fyllda tankar till 90% är också inräknat.
När jag registreringsbesiktade vår bil inköpt ny i Tyskland vägdes den med fulla vatten- och bränsletankar, kläder i garderoben, jag satt själv i bilen och i garaget fanns två cyklar, kartor och böcker mm.
Visste inte att bilen skulle vägas, då hade jag nog plockat ur cyklarna och alla böcker.
Nu blev vikten 4 000 kg inkl allt ovanstående, betydligt över den tjänstevikt för "tom" bil som anges av svenska återförsäljare.
Fullastad med fru och semesterpackning väger vi ca 4 150 - 4 200 kg, totalvikten är 4 500 kg.
 

Pularn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Askersund
HBK-Nr
12072
Medlemskap
2026
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vad som ingår i tjänste vikten är omöjligt att säga. Har man hittat en husbil som man är intresserad av, samtidigt som provturen innan köp åk till bilprovningen eller någon våg station väg husbilen. Gå igenom husbilen, kolla grå o färskvatten tank, hur mycket i bränsletanken, finns reservhjul med, mm. Det borde man som kund kunna kosta på sig vid en sådant här stort inköp.
Har själv last förmåga på 500 kg enligt pappret. Vägt husbilen många ggr på våg stationer fullt med mat i kylskåp, fullt i bränsle tanken, fullt i vatten tanken, kläder vi behöver, 2st cyklar, mm. En gång vägde vi 50kg för mycket (3050kg) annars har vi klarat 3500kg. Frågan är också hur mycket behöver vi ha med oss i husbilen, en del saker kan vi nog lämna kvar hemma.
Bedrägeri förstår jag inte att man kan säga, att en del har vansinnigt låg last förmåga håller jag med om. Många av er har väl haft husvagn tidigare, hur var det där med lastförmågan på den tiden ?. Vi måste som kund också försöka vara på lästa om det vi köper, inte alla gånger så lätt. Jag har pratat med personer som är på väg att skaffa sig husbil och då har jag varnat lite extra för låg lastförmågan i en del husbilar.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Bedrägerier i miljardklassen sker varje i Sverige då någon ny stackare köper en nästan totalt oduglig husbil som inte kan brukas på ett normalt sätt och ingen reagerar, hur är det möjligt?

Vart är alla journalister, vart har du gömt dig Janne Josefsson?
Kläm åt alla husbilsleverantörer/husbilsförsäljare som lurar på oss ovetandes förstagångs köpare av en husbil man i princip måste transportera med en trailer för att undgå att åka på överlast..

Har funderat mycket på det här den senaste tiden, mest för att jag blir förbannad över att jag själv kunnat åka på en sån smäll, men en bra försäljare lurade inte oss eller så var det bara tur..

Har funderat på att klampa in på Caravanhallen i Södertälje och sätta upp varningslappar under vindrutetorkarna på dom husbilar som inte har en acceptabel lastvikt, ska banne mig göra det nästa vår då dom har som mest besökare..
Då ska dom få se en gubbe som inte räds för att skälla på försäljare som försöker lura nyfikna husbilsköpare, ska meddela dom via mail att jag kommer och allt ska filmas så får vi se hur dom sköter sig..

Är dessutom redan irriterad på Caravanhallen då dom fortfarande inte har svarat på ett mail ifrån mig tidigt i våras..

Nu kanske dom sköter sig exemplariskt med husbilar och lastvikter, det återstår att se..
Hej,Chippen!
Ös på bara!Någon gång skall vi väl få rätsida på det här.Jag har skrivit till flera journalister som har med detta att göra.Aldrig hade jag trott att journalister kan bli så tysta.Janne Josefsson inkluderad.Annonspengar till tidningen kan vara orsak?Konsumentombudsmannen har jag skrivit till och påtalat denna storbluff.Fick tack för tipset.Antar att en medborgare som klagar är för lite,för inget har hänt de senaste två åren.Förslag,skriv till KO så många som kan och påtala bluffen så kanske det händer saker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det var like før vi fikk en definisjon som ville drept disse bilene i det norske markedet, der er det endel krav som stilles for å få den lave førstegangsavgiften som en har på husbiler. Et forslag som ikke om med i dagens regelverk var en minimums lastvikt - det som hindret reglen var at en fannt ikke en god måte å sette grensen, skulle en gå på sete/seng antall eller ut fra lengde på bilen eller var det andre parametere som skulle inn i formelen.

En slik løsning ville kunnet få smitte effekt - biler som fikk straffeavgift ved å bli beregnet som vanlige personbiler ville være uselgelige i Norge og andre land kunne da lett se hvilke som var bygget med lastvikt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns :). Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.

Jag säger minst 500 kg, för det är ungefär så mycket frugan och jag har i våran husbil . Då är bilen semesterklar med 2 elcyklar och fulla tankar, dock inget överflöd i camping eller lyxartiklar.
 
Toppen