• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Ikke noget problem. Samme sker ofte for mig når jeg spørger om noget, der er næsten altid nogen (især mine børn) der siger: google det. :spinny:
Hilsen Jes
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Roligt att se att någon i min egen ålder är lika galen som jag, har haft folkabussar men motats av fruar. Den sista sa att det där blir det aldrig något av men det blev det och jag har haft roligt under tiden. När man är ensam kan man som du och jag ta tag i det som man blev förvägrad tidigare och uppfylla sina drömmar och må bättre och bli friskare samtidigt.
Det är en ganska perfekt storlek på buss för att resa med är bara det mekaniska i bra skick så är det bara att inreda, gäller ju att börja i rätt ände med service och reparationer så att allt sånt är ok.
Kul att du bor så nära skulle vara kul att träffas och diskutera fyndet någon dag.
Stolar är väldigt viktiga om man ska köra länge mindre skrotar som inte finns på nätet är ofta väldigt billiga mina stolar ville man ha mer än 3ggr så mycket för på nätet plus frakt.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Bengtic, klart vi ska ses vid tillfälle, har tänkt i dom banorna själv flera gånger,
är din bil i körbart skick?

Dagens insats
består än så länge av 4 nya Nokian WR C 205/75 R 16
samt en nyinköpt vidvinkelspegel till högersidan!

Nu ska jag fortsätta att skruva ner den befintliga plyfan i skuffen!
 

Bilagor

  • NyaDäck.jpg
    NyaDäck.jpg
    157,4 KB · Visningar: 5
  • vidvinkel.jpg
    vidvinkel.jpg
    131,5 KB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Jodå min bil f.ö.v. den enda jag har fungerar perfekt, nästa vecka blir det en tur på hundra mil om inte ett ont ben sätter stopp för det.
Med en liten billig dieselmotor kan man fara runt lite.
Ta vara på de gamla skivorna du skruvar ner, man kan behöva använda dom som mall för inredningen.
Efter det första jobbet är det lätt att tappa sugen eftersom allt ser ganska hopplöst ut speciellt om man hittar lite rost. Men det blir roligare vartefter när man gjort undan det värsta.
Små rosthål går ju att laga på många sätt om det bara är en bit plåt som ska dit går det jättebra att limma med karosserilim, fördelen är att fogen blir tät och rostfri jämfört med en massa häftor med en mig.
SAAB limmar ju ihop sina flygplan så då går det med en bil bara det är rent i fogen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Var fick du tag på spegeln har letat efter en sådan försökte t.o.m. göra en själv?
Hade besparat mig några otäcka ögonblick där jag kunde råkat illa ut på resan.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Bengtic, köpte två sådana speglar för nåt år sedan till lilla bilen som är en Peugot Partner
av samma typ som din Caddy när jag lovade en tjej att ställa upp som handledare till
hennes körkort, körkortet är avklarat för länge sedan men speglar får sitta kvar, otroligt
nyttiga i en sådan bil, vill inte vara utan!

80 spänn på Ok-Q8

Men nu får du ge tillbaka genom att berätta var du köper en "Karroserilim" Biltema eller?
Vart bär det av på resan?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Karosserilimmet fick jag från en bekant som jobbar med sånt, så det var lim som säljes till företag. Det är väldigt dyrt och används i en speciell patronspruta och blandas i munstycket, har dock hittat något som jag tror fungerar lika bra.
Mekonomen säljer karosserilim ganska dyrt.
Som jag skrivit tidigare så har jag fått patroner från en glasmästare med lite kvar i som jag använt till solpanelen på taket.
Tyvärr blev det kraschtestat i tyskland på autobahn, körde 100+ och plötsligt dök en duva upp framför bilen den lyckades klara vindrutan och jag tänkte det var ok kastade en blick i backspegeln och såg ett moln av fjädrar. Eftersom jag inte hörde någon duns måste solpanelen tagit smällen men jag kunde inte se några skador och panelen sitter stenhårt fast.
Det limmet är något mer flexibelt men väldigt starkt själv skulle jag gärna använda det för att limma en plåt på en icke bärande del i ett karosseri eller laga en kofångare eller liknande. Det är samma verktyg blandare och storlek på patroner på bägge sorterna.
De som har kontakter med saab och kan få en skvätt överblivet flygplanslim har det bra, har själv några plåtbitar av kroppen och det är otroligt bra starkare än stål och mycket lättare.
Jag är ingen expert !!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej på er, kan det varit sånt här lim du fick tag på Bengtic?
Terokal 5055 - Henkel
Limmet finns även i mindre tuber.

Jag använder det i jobbet till vissa arbeten, jag tror det är ganska dyrt och det blir en del förluster eftersom det går åt en del i blandningspipen,, men det går även att trycka ut lite på en skiva utan pip och blanda med en spackelspade om man inte vill offra en pip och limmet som går åt i blandningspipen.

Men... limmet ersätter inte alla typer av svetsar i alla lägen och man ska inte använda det i tron att det alltid blir lika bra som en svets.
Fast å andra sidan är jag väl lite skadad pga mitt jobb där jag har tillgång till flera olika svetsar och för mig är det väldigt enkelt att svetsa dit en liten plåt när jag känner för det och behov uppstår. (jag har ju en mercedes:D)

Jag måste försöka tänka mig in i hur livet skulle se ut utan en svets! :confused: :D

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Har tillbringat mesta av eftermiddage på lite olika byggvaruhus letande efter material att
bygga inredning och klä in väggar med.
Har än så länge inte hittat ens i närheten av vad jag söker?
Men jag ger mig inte så lätt, det finns ju många byggvaruhus kvar att undersöka, och
även ett antal hemsidor utforska-

En sak har jag dock tänkt lägga lite extra energi på att hitta, Juan Norte visade för mer än
tre år sedan en alu-profil som verkar som en optimal lösning för sammanfogning av
skivmaterial till möbler, bänkar och skåp, finns denna eller liknande att köpa här hemma?
Skickar med Juans bild från det inlägget som en liten vägledare.
Originalbilden finns i Juans populära tråd "Husbilsbygge av buss" på sidan 1.
 

Bilagor

  • CIMG0285.JPG
    CIMG0285.JPG
    21,8 KB · Visningar: 1.146
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Jo det är nog samma lim, och jag hade tidigare tillgång till alla sorters svetsar som finns.
Var väldigt tveksam till lim eftersom det verkade EPA men har omvärderat min inställning av erfarenhet.

Jag har också tillbringat mycket tid på byggvaruhus för att finna det optimala isoleringeringsmaterialet Det jag valde var en kompromiss mellan kostnad och funktion.
Jag rekommenderar att strunta i kostnaden om man kan och skaffa det bästa om man ska behålla bilen.
Vad som är bäst är inte lätt att förstå, men det är viktigt att golvet ska klara punktbelastning av det man ska installera.
Isoleringen får liksom hamna i lite senare i prioritering.
Själv tycker jag klickgolv är bra men vissa tycker plastmatta är bäst men då måste man ju ha ett både hårt och isolerande underlag.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Nu har jag hittat vad jag letade efter, panelskivor och Alu-profil
finns på sid. 410 i REIMO-katalogen, sen tillkommer väl frakt och dom väger ju en del.
Aluhörnen var ju overkomligt, kanske nån lokal möbelsnickare kan ha skivorna,
annars gillar jag starkt apfel varianten, ljust och trevligt!
Nån som testat, jag vet, får gå tillbaka till Brors tråd och kolla vad han gjorde
sin inredning av, vad skulle man göra utan Bror? :)
 

Bilagor

  • sid_410-1.jpg
    sid_410-1.jpg
    98,7 KB · Visningar: 22
F

F.d. 53078

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Detta system inspererade mig mycket i mitt bygge.
Dessvärre så såg jag det svårt at beställa dessa prylar långväga.

Efter att ha letat hittade jag både aluminium profiler och träpaneler lokalt
Fördelen är att jag kan köpa efter behov. Profilen är designad som hörnlist till skyltfönster och finns i olika storlekar. Kostnaden när du köper 6m längder blir mycket liten, du betalar ett kilopris och inte för hur profilen ser ut. Kanske det ger dig en idé. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/247389
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tack Juan, vet du att första stället jag frågade med hjälp av din bild var hos grannen
på jobbet, ett glasmästeri med alu-profiler som specialområde, men de bara skakade på
huvudet.
Får leta vidare, annars blir det att beställa från Reimo, bökigt!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

för 15-20år sen fanns det gott om företag som sålde Reimo material likväl byggde inredningar på beställning.
Jag köpte av en firma i Tyresö och fick hjälp med vissa bitar o gjorde annat själv eller gjorde om då jag inte alltid var helt nöjd.

Reimosystemet med plastfoliebelagd poppelplywood samt plastlister i allehanda färger är oöverträffat snabbt sätt att bygga på. Kvaliteten dock lite si och så och plastkänslan påtaglig. Men visst funkar det o de festa halvgamla bilar vi bygger på rostar ju ändå sönder efter ett antal år.

Till mitt senaste bygge valde jag därför obehandlad poppelplywood som kommer lakeras. Mer jobb helt klart men...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

för 15-20år sen fanns det gott om företag som sålde Reimo material likväl byggde inredningar på beställning.
Jag köpte av en firma i Tyresö och fick hjälp med vissa bitar o gjorde annat själv eller gjorde om då jag inte alltid var helt nöjd.

Reimosystemet med plastfoliebelagd poppelplywood samt plastlister i allehanda färger är oöverträffat snabbt sätt att bygga på. Kvaliteten dock lite si och så och plastkänslan påtaglig. Men visst funkar det o de festa halvgamla bilar vi bygger på rostar ju ändå sönder efter ett antal år.

Till mitt senaste bygge valde jag därför obehandlad poppelplywood som kommer lakeras. Mer jobb helt klart men...

Hej,
Henrikssons husvagnar i Enköping tillika Campingvaruhuset.se i samma lokaler
säljer Reimos prylar. Tror de får leverans varje torsdag. Har själv handlat där till min renovering.
Hälsningar Bror
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

När jag höll på med att bygga kajaker så köpte jag cellplastskivor från National Gummi National | Om plast som jag slöjdade sitsar och annan inredning av.
Det fanns skivor i många olika kvalisorter och tjocklekar och en sort minns jag hade extremt liten vattenupptagningsförmåga samtidigt som det var ett högt isolationsvärde. Tyvärr har jag inte nummer och beteckning tillgängligt nu.
Då det begav sig så var jag tvungen att köpa för minst 1000 kr och det räckte till ungefär 10kvm.
De var mycket trevliga att prata med och gav bra tips.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

för 15-20år sen fanns det gott om företag som sålde Reimo material likväl byggde inredningar på beställning.
Jag köpte av en firma i Tyresö och fick hjälp med vissa bitar o gjorde annat själv eller gjorde om då jag inte alltid var helt nöjd.

Reimosystemet med plastfoliebelagd poppelplywood samt plastlister i allehanda färger är oöverträffat snabbt sätt att bygga på. Kvaliteten dock lite si och så och plastkänslan påtaglig. Men visst funkar det o de festa halvgamla bilar vi bygger på rostar ju ändå sönder efter ett antal år.

Till mitt senaste bygge valde jag därför obehandlad poppelplywood som kommer lakeras. Mer jobb helt klart men...

Hej Pontus, för sådär 15-20 år sedan fans det nog, enligt min uppfattning, fler
hemmabyggare procentuellt vill jag minnas.
Har inte översatt sidan jag visade, och min gamla skoltyska är för länge sedan spårlöst
bortformaterade från minnet, menar du att Reimos skivor är ett plastlaminat? Men det var nog
mest alu-profilen för hörn som drog i min uppmärksamhet.
Sitter och plöjar igenom Brors bygge igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte,
men kommit fram till att jag kommer efter bästa förmåga att "kopiera" hans sätt att bygga
lådor och skåp, och så gillar jag ekfaneren han använder. Ska ut och leta!

Ska även kolla om det lokalt finns nån som säljer Lauan Plywood som ju verkar som ett
bra alternativ till den vattenfasta björkplywood.
Jaja, mycket återstår ju av ett projekt som säker blir användbart men aldrig "färdigt"
detta får bli min "Gillestuga" om jämnförelsen tillåts och uppfattas :).
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej,
Henrikssons husvagnar i Enköping tillika Campingvaruhuset.se i samma lokaler
säljer Reimos prylar. Tror de får leverans varje torsdag. Har själv handlat där till min renovering.
Hälsningar Bror

Stort tack till dig Bror,, sitter och letar efter lösningar nu och alla (nästan) svar finns ju att
hämta i din "Fortsatt renovering" plöjer igenom tråden igen och slås av att allt jag vet om
att bygga har jag lärt mig genom att läsa vart enda inlägg i den tråden, och oftast flera
gånger, kepsen av och pannan mot golvet, tack för att du finns Bror!

PS. Finns Reimos prylar hos BLD/Bossings får det kanske bli där, inget fel
på Enköping dock, utom dess placering på kartan. DS.

PPS. Återkommer säkert till dig under bygget ang. leverantörer, eller om jag vill be dig om måttet på nån vis detalj i din bil. DDS.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

När jag höll på med att bygga kajaker så köpte jag cellplastskivor från National Gummi National | Om plast som jag slöjdade sitsar och annan inredning av.

Då det begav sig så var jag tvungen att köpa för minst 1000 kr och det räckte till ungefär 10kvm.
De var mycket trevliga att prata med och gav bra tips.

Tackar Kayaker, länken sparad, ska kolla om 1000-kronorsregeln gäller fortfarande!

Annars verkar det ju som en värdefull kunskapsbank-
 
Toppen