• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på fel ställe!

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Står på ställplats i Varberg.En tysk tömmer gråvatten rätt ut, säger till att så gör vi inte sverige ,han förstår inte engelska bla Fråga till medlemmar hur släpper tysken gråvatten i hemlandet ( Tyska pig )
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe

Min erfaring med tyske husbilister er at de er meget miljøvennlige og omtenksomme.

(Og selvsagt finnes det avvikere der også...)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på fel ställe

Det är helt fel att nämna nationalitet när någon bär sig illa åt, det är säkert minst lika vanligt att svenskar gör liknande dumheter. Trådens rubrik är därför ändrad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Kan egentlig forstå utenlandske turister som kommer til Sverige med husbil og blir mer elelr mindre desperate etter å finne et lovlig sted å tømme gråvatn.
Er en vant til at det finnes skilter som viser til tømmesteder rundt i samfunnet så er den totale mangelen på slikt et problem. Selv på mange campingplasser mangler det mulighet for enkelt å tømme gråvatn tanken - det forutsettes at en har husvogn med "lunge" som en bærer til en utslagsback.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Jag kan erkänna att jag är en sk. gråvattenligist ibland:cool:! Fast nog tusan fixar jag till det snyggt så att jag inte får någon "polis" på mig. Självklart så tömmer man ju på lagliga ställen i princip alltid, men när nöden är framme så har det hänt att rumpan på husbilen har glidit ut över nåt dike eller liknande och ......tjoof.

Nu blir jag nog hängd, för så här är det väl ingen annan som gör..................


MVH
från smygaren
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

varför så mycket snack om gråvatten den gör väl ingen skada på naturen direkt..värre med olje droppande motorer,spolarvätska mm..listan kan göras längre..jag släpper i regel alltid hemma på gården rakt ut i gräset..men skulle mycket väl kunna tänka att släppa ut det i nåt dike..
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Till Herr Knarrevik.

Absolut helt rätt! För den oinvigde vet ju inte ett dugg om vad vi släpper ut!
Är man då en fuskare med spillvattnet så får man vara jäkligt duktig på att smyga.
Nu är det ju inte så att jag tycker att det är OK att alltid "fuska" men är nöden framme så får man ta fram sina mörkaste kunskaper i denna smygkonst.

Vi åker ju fullt dekalutrustade också och då får man ju inte skämma ut sin klubb heller.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det finns gott om tömningsplatser ute i Europa så europeer är vana att kunna tömma med jämna mellanrum.. Här hemma sätter kommunerna lås på ev tömningsmöjligheter vid t ex reningsverk. (Utom reningsverket i Visby, där kan man alltid tömma):)
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Hej,
efter att ha rest världen över i nästan 50 år så är det intressant att läsa om detta gråvatten dilemma i Skandinavien och vad andra tycker och tänker. Påminner mig om att i vissa länder är det helt naturligt att rapa och släppa en fjärt efter en god middag. Hur man reagerar i Skandinavien till detta är väl allmänt känt.
Blir lite konfunderad när jag studerar Rastplatskartan från Trafikverket 2012, ingenstans nämns något om gråvatten tömning bara latrintömning. Har Trafikverket missat något eller är det okej att tömma gråvattnet i diket eller vid kloaker som finns där vid rastplatserna?
Själv har vi en välbevattnad gråvatten gårdsplan där ogräset ser ut att gilla gråvatten :)

Hälsningar,
Nisse och Nana
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Sverige er i dag på samme nivå som Australia var for 10 år siden, den gangen var det nesten ingen steder å tømme gråvatn og alle tømte i diket. Når jeg spurte på en sentral camping i Melbourne hvor en kunne tømme gråvatn så spurte de i resepsjonen hvilken plass jeg sto på og fikk beskjed om at jeg måtte flytte meg ut på gresset og tømme der. Vi sto på en av de få plassene som hadde fast dekke, hadde vi stått på gress så hadde vi kunnet tømme der vi sto. Besøkte samme plass for 2 år siden nå var det laget tømminger for gråvatn på hver plass, og det er ikke langt mellom steder med offentlige "dump point" steder hvor en kan tømme både grått og svart vatn - mange av disse er sponset av CMCA - landets største husbilsklubb med i dag omlag 70 000 aktive medlemmer. Andre er satt opp av de lokale komuner (city councils) elelr delstater.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Återuppepar ett gammalt inlägg:
Jag frågade VA ansvariga i Härryda kommun var dom ville att vi skulle tömma gråvatten (4 år sedan).

Fick svaret - på beväxt yta - inte i diket. Diken, liksom dagvattenbrunnar mynnar orenat i sjön. Bättre att det göder skogen än hamnar i sjön.
Dom ville inte ha det i avloppssystemet.

Så länge vi bodde kvar i Härryda tog vi dem på orden och tömde alltid i skogen. Nu har vi en egen beväxt gräsyta vid parkeringen hemma, så där tömmer vi när vi kommer hem.

På resa försöker vi hitta tömningsplatser. Tar in på camping vart 4:e dygn normalt. Så långt klarar sig toan (2 kasetter) och vatten/gråvatten. (Självförsörjande på ström via 175W solcell och dubbla AGM batterier i bodelen).

I Norge är det mycket bättre ordnat än i Sverige. Många mackar har tömningsplatser - och många av dem dessutom gratis. Dessutom skyltat längs vägen till tömningsplatser.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Hej! Kan det verkligen bara vara jag som "klögs" av lukten från spillvattnet. När jag tömmer vår spillvattentank får jag gå och ställa mig en bit bort på grund av lukten. Vårat spillvtten består mestadels av tvättvatten (tandkräm och tvål) och väldigt lite diskvatten. vad är det som gör att vårat spillvatten luktar, men inte andras? Jag tycker inte det är roligt att stå på en ställplats där det luktar. Kanske är jag känslig, men sådan är jag! Vi står sällan på ställplatser utan tar in på campingar. Där har dom tömning för spillvatten. Eftersom vi inte kör så mycket med våran bil i Sverige så har vi inga problem med spillvattnet.
Ce-eN !
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Hej! Kan det verkligen bara vara jag som "klögs" av lukten från spillvattnet. När jag tömmer vår spillvattentank får jag gå och ställa mig en bit bort på grund av lukten. Vårat spillvtten består mestadels av tvättvatten (tandkräm och tvål) och väldigt lite diskvatten. vad är det som gör att vårat spillvatten luktar, men inte andras? Jag tycker inte det är roligt att stå på en ställplats där det luktar. Kanske är jag känslig, men sådan är jag! Vi står sällan på ställplatser utan tar in på campingar. Där har dom tömning för spillvatten. Eftersom vi inte kör så mycket med våran bil i Sverige så har vi inga problem med spillvattnet.
Ce-eN !

Hej,

försök med denna: Thetford Tank Freshener rengöring av grÃ¥vattentanken
Den gjorde susen i förra husbilen och i den nuvarande slår jag en skvätt då och då i vaskarna samt dusch avloppet.

Mvh,
Nisse
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Min erfarenhet är att efter att jag har hällt ut potatisvattnet i diskhon så luktar det värre (nästan som skit) efter ett dygn. Bakterierna verkar tycka om näringen som följer med i vattnet.
Om jag häller i lite av Thetfords medel eller ättika så blir det mycket svagare lukt.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Återuppepar ett gammalt inlägg:
Jag frågade VA ansvariga i Härryda kommun var dom ville att vi skulle tömma gråvatten (4 år sedan).

Fick svaret - på beväxt yta - inte i diket. Diken, liksom dagvattenbrunnar mynnar orenat i sjön. Bättre att det göder skogen än hamnar i sjön.
Dom ville inte ha det i avloppssystemet.

Så länge vi bodde kvar i Härryda tog vi dem på orden och tömde alltid i skogen. Nu har vi en egen beväxt gräsyta vid parkeringen hemma, så där tömmer vi när vi kommer hem.

På resa försöker vi hitta tömningsplatser. Tar in på camping vart 4:e dygn normalt. Så långt klarar sig toan (2 kasetter) och vatten/gråvatten. (Självförsörjande på ström via 175W solcell och dubbla AGM batterier i bodelen).

I Norge är det mycket bättre ordnat än i Sverige. Många mackar har tömningsplatser - och många av dem dessutom gratis. Dessutom skyltat längs vägen till tömningsplatser.

Håller med att det är väldigt svårt att slippa gråvatten i Sverige men Finland o Danmark har det inte varit nå problem. Senast pröva vi med en camping men där skulle vattnet måst rinna uppåt i slangen från bilen.

Leif
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Förstår inte hur ni orkar att älta detta med spillvatten. Va sjutton, det är ju inget avloppsvatten vi snackar om, lite handtvål , tandborstning, lägg av med det dravelsnacket. Snacka i stället om hur båtarna släpper ut sitt avloppsvatten, men se, de är inget att snacka om.

Oftast här på husbilsforum snackas det bara en massa skit fram och till baka. Kom med något vettigt i stället för att älta detta spillvatten.

Tack för ordet

Stig.B.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Förstår inte hur ni orkar att älta detta med spillvatten. Va sjutton, det är ju inget avloppsvatten vi snackar om, lite handtvål , tandborstning, lägg av med det dravelsnacket. Snacka i stället om hur båtarna släpper ut sitt avloppsvatten, men se, de är inget att snacka om.

Oftast här på husbilsforum snackas det bara en massa skit fram och till baka. Kom med något vettigt i stället för att älta detta spillvatten.

Tack för ordet

Stig.B.

Tycker du att detta va ett bra sätt att "komma med nåt vettigt".
Tycker personligen att de va det största " dravelsnacket" på länge i forumet.

Hejs

Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Och blanda sedan inte in andras fritidsintressen, vad hjälper det oss att klaga på andra?
Vi får bara fiender bland båtägare! Dumt! :confused:
 
Toppen