• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig i trafiken

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Appropå farlig i trafiken.

I morse var det busväder på väg till jobbet från Uppsala till Stockholm. Glashalt i ytterfilen som inte saltbilen når lika bra så det blev ett stopp på helt avstängd E4 vid Knivsta i 30min pga olycka.
Efter det stoppet så var det minst sakt kö hela vägen till Stockholm. Inner filen ca 80-90kmh och ytterfilen ca 90-100kmh så allt flöt fint.

När jag kom till Väsby kommer jag mycket sakta ifatt en DHL-bil 24m som för modligen kör så fort han får och kan.

Nu till min förvåning. Framför honom ligger en C70 så nära lastbilen så jag kan inte låta bli att mäta avståndet med min bils längd för att se om jag skulle få plats mellan lastbilen och C70:n. Men icke, lastbilen låg alltså mindre än fem meter bakom personbilen i 90kmh.

Man slutar aldrig att förvånas med tanke på väglaget om det nu hade haft någon betydelse i den farten. Man ryser och tänker på föraren i personbilen som hade lastbilen halvljus i nacken.
 
M

Mindin

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Det har ju hunnit hända en hel del vad gäller både trafik och regler sen man tog sitt körkort. (I mitt fall -79) Det har varit mycket lärorikt även för mig när sedan barnen tog körkort, och övningskörde =det var inte alltid mamma/pappa hade rätt, kan jag tala om..
Idag ska man ju t.o.m vara med på en del av utbildningen, säkert inte helt fel. (alla våra tre hann ta innan nya reglerna)
Nyttigt!!:wink:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Ja du Håkan J Så där blir det när lastning och lossningstider, räknas ut med dator. Varorna som är på flaket förväntar någon sej ska komma på minuten rätt tid.
Jag har iallafall aldrig hört någon säga. Som det har snöat i natt, så finns det nog inga färskvaror, i affären, fören fram på eftermiddagen
Det här är ingen ursäkt, men kanske en förklaring.
bosse b
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Ja du Håkan J Så där blir det när lastning och lossningstider, räknas ut med dator. Varorna som är på flaket förväntar någon sej ska komma på minuten rätt tid.
Jag har iallafall aldrig hört någon säga. Som det har snöat i natt, så finns det nog inga färskvaror, i affären, fören fram på eftermiddagen
Det här är ingen ursäkt, men kanske en förklaring.
bosse b


Lite kanske........
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Kul tråd Gurra, ett av mina favoritämne. Så många inlägg skrivna på ett ämne som inte ens är nytt. Hur vi skall bete oss i rondeller såsom blinka höger och att det är en egen vägsträckning som går runt och runt lär vara juridikens efterspel efter en olycka i just denna rolsberga - Google Maps rondell den 6 december 1989. Högsta domstolen avkunnande sin dom fem år efter olyckan. Den 1/10 1999 fick cirkulationsplatsen dessutom en egen definition i trafikförordningen. Elva år senare skrivs det 83 inlägg angående beteende i rondell.
Nu när ni utrett hur man skall använda blinkers skulle jag vilja fortsätta med en annan intressant sak. När ni kör i rondellen så är det solklart med fotgängarna överallt och cyklisterna när vi lämnar rondellen, vi stannar och släpper fram dem. Men när vi är på väg in i rondellen och korsar en cykelväg, hur gör ni då? Denna yta med övergångställe och cykelöverfart kan även vara förhöjd, alltså samma höjd som trottoaren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Ja du Håkan J Så där blir det när lastning och lossningstider, räknas ut med dator. Varorna som är på flaket förväntar någon sej ska komma på minuten rätt tid.
Jag har iallafall aldrig hört någon säga. Som det har snöat i natt, så finns det nog inga färskvaror, i affären, fören fram på eftermiddagen
Det här är ingen ursäkt, men kanske en förklaring.
bosse b

..så det är OK att köra trafikfarligt, bara vi håller priserna nere? Då är det inte hastighetsmätaren som chaffisen kör efter utan prislapparna på ICA? Det resonemanget är lika illa som utvecklingen i den tunga trafiken! Den som använder andra argument än trafiksäkerheten för sitt framförande av fordon ska syssla med nåt annat!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Hårda bud Krinil:(

Jag känner flera som har i sitt levebröd i trafiken och de kämpar som tusan att passa tidtabeller, köra folk i taxi när tågen står stilla p.ga att det inte finns någon snöberedskap längre!
Det är ingen som missar sitt flyg som blir glad när han/hon råkar ut för en väldigt säkerhetsåkande Taxichaffis t.e.x.

Duktiga åkare som försöker i alla lägen att balansera sitt körande så att vi övriga kan komma till jobb i tid, matleveranser, sjuktransporter o.s.v. är verkligen värda alla våran uppskattning!

Det står i våran länstidning "Corren" att det är utländska åkare som är överrepresenterade i olyckstalen i Sverige enl. tidn. källor!

Bygg upp kunskaperna i vinterkörning med lite skojkörning på en isbana eller på någon stor parkering nattetid!
Blås ur finbilen och testa era gränser! Det kan ni ha nytta av i den vanliga trafiken!;)

Anders som förstår åkarna!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Efter att ha läst många av argumenten så finns det de som tydligen på fullt allvar anser att det är högsta prioritet att komma fram tid.
Men är det inte så att om man kör med samma hastighet på vinterväglag som den tillåtna så är väl risken ganska uppenbar att man kanske inte kommer fram alls eller i alla fall inte samma dag.
Själv skulle jag föredra en viss försening istället för alternativen.

När det gäller regler om körtider, veckovila m.m. så skulle nog i alla fall jag föredra en förare som överskrider tiderna just p.g.a väglaget än någon som dundrar fram i snömodden med max tillåten hastighet.;)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Det ar chaffören som får betala böterna för överskriden arbetstid. Att betala tre tusen, för varje resa, i dåligt väglag, är inte försumbart på en chaufförslön.
bosse b:mad:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Farlig i trafiken

Tror säkert att utlänska chaffisar är överrepresenterade. Tror också jag nämnt det i något inlägg. Jag pekade bara på mina erfarenheter och då handlade det om svenska chaffisar. Det är en bransch som tydligen blir allt tuffare. Men ingen kan väl på fullt allvar mena att vi ska betala låga priser med människoliv?

Först och främst borde det vara lag på vinterdäck, även på tung trafik. Sedan ska alla delar i exempevis varuleveranser stå sina kostnader. Det innebär högre priser. Vi som konsumenter har ett ansvar för de varor vi köper. Vi kan exempelvis välja närodlat så långt det går för att minska transporterna, osv. Vi hade en diskussion kring fläskfilé i en annan tråd för en tid sedan, där priset varierade mellan 69 och 400 kronor kilot.

Min kritik mot den tunga trafiken kvarstår. Den enskilda chaufförens ansvar i varje situation är för mig glasklar. Ser man inte det så, ska man byta jobb!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Va bra då är vi två, nä det räcker nog inte då du fått så många synpunkter i din tråd. Verkligen ingen som har någon förklaring på min fråga?
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Dethleffskvalite: Vid infart till cirkulationsplats har cyklist väjningsplikt mot trafik vid cykelöverfart, om "hajtänderna" i väjningsplikten för trafik in i cirkulationen, är före cykelöverfarten åker dock cyklisten först.
Vid utfart från cirk. ska cyklist lämnas företräde på cykelöverfart pga att vi svänger höger över cykelbanan (svängningregeln)
Vid förhöjd cykelbana (obs! ej cykelöverfart) ska cyklist ges företräde.
Problemet är att det kan vara svårt att avgöra om det är en förhöjd cykelbana eller om det bara är ett farthinder med cykelöverfart, vid cykelbaneövergång får ej markering för cykelöverfart förekomma och senaste tolkningen jag läst är att cykelbanans vägmatrial måste vara lika över vägen.
Sen måste man inse att man måste ge oskyddade trafikanter särskild hänsyn och att de kan sakna trafikkunskap.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Detta är inte lätt att hitta information om detta. Läser man Trafikverkets broschyrer ”Cykelöverfarter” och ”Att köra i cirkulationsplats” hittar man ingenting. Läser man på Wikipedia hittar man följande http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats läs dom två sista meningarna under Vad svensk lag säger. Helt underbart, man är inte överens. Ja jag vet att man inte kan köra efter Wikipedia, men jag hittade detta när jag letade efter information.
Du är rätt på det när det gäller hajtändernas placering, är hajtänderna före cykelöverfarten så lämnar bilist företräde åt cyklist men inte om hajtänderna är efter cykelöverfarten. Man kan undra varför man bygger dessa cirkulationsplatser olika med cykelöverfarten nära eller strax före och att hajtändernas placering kan variera. Det är inte enkelt att vara bilist eller cyklist just före en cirkulationsplats.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farlig i trafiken

Jag har skummat igenom vad som skrivits om cirkulationskörning (rondellen är det runda i mitten) :)
Jobbar som trafiklärare och kan bara notera att "rondellkörning" har det tvistats om i alla år som jag jobbat, sen -94 närmare bestämt.

Tre enkla regler: kör motsols, lämna företräde till fordon i cirkulationen samt blinka höger när du lämnar den, lätt som en plätt eller hur! i övrigt så är det de allmänna reglerna för trafik på väg som gäller t.e.x körfältsbyte, placering mm.

Men jag och mina kolleger lär eleverna att ge högertecken före cirk. när vi ska th.
och vänstertecken före cirk. när vi ska tv. och byter till högertecken vid kf.byte och utfart.
Varför, jo vi vill att våra medtrafikanter ska se vad vi är på väg, framför allt de som kommer från motsatta hållet.
Inget lagligt tvång men lämpligt om man inte vill göra illa sig.


Trafikregler och vägmärken / Vägverket
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Farlig i trafiken

LeifW: vet inte vad du vill med din länk, den publikationen om cirkulationskörning styrker just det du citerat från mej.
Dessa publikationer är bra, det finns en hel serie av dessa som vi nästan gödslar med på skolan.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Farlig i trafiken

Dethleffskvalite: cykelbaneöverfart, gråzon är väl det minsta man kan säja :)

Här får du lite mer att studera, vet inte om du blir klokare, men i all fall, håll till godo.

Praktiska exempel | Sveriges Kommuner och Landsting


Sen skulle jag vilja ta upp ett mer angeläget ämne i cirkulationskörning, PLACERING före i och ur cirkulation, med en tydlig placering i cirkulationen så visar man sin avsikt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Tack för svar, och intressanta länkar. Till och med bildexempel från himmaplan. Läser man för mycket så vågar man snart inte sätta sig bakom ratten. Jag har för en tid sedan skrivet och fått ett svar från transportstyrelsen. Svaret är endast ett par meningar långt, kan man bara komma ihåg detta korta svar och använda färdriktningsvisare när man tar sig ur cirkulationen så kan man nog klara sig rätt bra.

”En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelöverfart ska iaktta försiktighet och lämna cyklande företräde. Om en cykelöverfart är placerad före en cirkulationsplats så har bilförare väjningsplikt endast om det anges med vägmärke och markeringar, annars gäller ömsesidigt hänsynstagande som vid övriga cykelöverfarter.

Om cykelöverfarten är förhöjd eller utförd med annan beläggning har ingen inverkan på de regler som gäller enligt ovanstående. Det finns mest som ett förtydligande.”
 
Toppen